handdator

Visa fullständig version : Hur många gånger har ni blivit dopingtestade på gymmet?


Permaximum
2015-07-14, 21:10
Gammal tråd finns men nu är det nya tider.

Ska försöka fixa poll från telefonen.

Äldre resultatet:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37431

King Grub
2015-07-14, 21:12
Aldrig.

130kg finsk sisu
2015-07-14, 21:22
35 sammanlagt hemma å tävling

Rahf
2015-07-14, 21:26
Jag antar att det är stickprov vi pratar om, och då är det aldrig.

Dreas
2015-07-14, 21:28
En gång. Var nog mest för att jag tittade lite skeptiskt på dom.

Gober
2015-07-14, 21:29
Aldrig, har aldrig sett ett test inträffa öht.

Peter.B
2015-07-14, 21:36
En gång, men inte på gymmet utan på MMA-klubben.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

mini
2015-07-14, 21:44
Jag tror det är runt 10.

Jorgen
2015-07-14, 21:52
0. Och då har jag ändå varit närvarande varje gång RF varit på gymmet och testat.

Jag känner mig kränkt. *grr*

Rahf
2015-07-14, 22:00
0. Och då har jag ändå varit närvarande varje gång RF varit på gymmet och testat.

Jag känner mig kränkt. *grr*

Jäkla särbehandling för åsiktsfulla funktionärer.

Herman H
2015-07-14, 23:16
Två gånger. Dopingkommissionen får för lite pengar till tester...

anvihl
2015-07-14, 23:34
1 gång. Kan inte ens pinka i urinoar så att ha en medelålders kvinna som vrålglor på kuken gjorde inte det hela lättare, tog typ 5 försök och 2-3L vatten.

martikainen
2015-07-14, 23:34
3 gånger, numera hälsar dom direkt när de ser mig och låter mig träna på :)

cero
2015-07-14, 23:44
1 gång. Kan inte ens pinka i urinoar så att ha en medelålders kvinna som vrålglor på kuken gjorde inte det hela lättare, tog typ 5 försök och 2-3L vatten.

Kunde du inte be om en manlig?

Har själv aldrig blivit testad.

Blomkål
2015-07-15, 00:13
1 gång. Kan inte ens pinka i urinoar så att ha en medelålders kvinna som vrålglor på kuken gjorde inte det hela lättare, tog typ 5 försök och 2-3L vatten.

Ja, och grejen är ju att de egentligen inte ens får betrakta "den nakna kroppen" vilket i praktiken inte betyder ett skit men man kan tycka att de kunde stå vid ens sida och bara kika på dicken i ögonvrån. Inom t.ex. polisen och KV finns det ju föreskrifter som säger att du ska få pissa framför en man om det är möjligt, annars är det kvinna som gäller och då ska du hålla käft och se glad ut. Samma gäller däremot inte det omvända. Kvinnor får aldrig pissa framför en man, inte ens om de ber om det.

HMS Laestander
2015-07-15, 00:23
^ Så mycket för jämställdheten. :) :)

muddler
2015-07-15, 00:43
Aldrig

h051n
2015-07-15, 02:47
Aldrig under 8 åren som jag tränat (do you even lift hehe) och har aldrig sett någon bli testad heller.

J.V
2015-07-15, 03:26
Har sett i tre omgångar folk som blivit inplockade för test (två av RF, en av polisn), men aldrig behövt göra det själv.

exor
2015-07-15, 04:12
Aldrig testad själv eller sett ett test utföras. Tränat i 17 år och jobbat ett par år i branschen, verkar vara lite stram budget för dem :(

Bärsärk
2015-07-15, 05:26
0. Och då har jag ändå varit närvarande varje gång RF varit på gymmet och testat.

Jag känner mig kränkt. *grr*

Nämen, har du slarvat?

http://bodybuilding24x7.com/wp-content/uploads/2014/04/shrug-1.jpg

Kappmuzkelbolisen tar inga räkor.

Jorgen
2015-07-15, 06:31
Nämen, har du slarvat?

Kappmuzkelbolisen tar inga räkor.

Fast det var RF som testade.

Polisen är jag sambo med. :D

Ponitus
2015-07-15, 06:44
Ingen gång.
Aldrig sett någon bli "tagen", heller.

spoonchest
2015-07-15, 06:47
Aldrig.

Paperbasket
2015-07-15, 07:00
Två gånger. På två olika gym, anslutna till RF.

Jättetrevliga människor som låtit mig ta min tid och förklarat allting lugnt och fint.

z_bumbi
2015-07-15, 07:24
Aldrig testad själv eller sett ett test utföras. Tränat i 17 år och jobbat ett par år i branschen, verkar vara lite stram budget för dem :(

Jag gissar att du inte tränat inom idrotten och då ska inte RF testa, iofs har de oavsett det för liten budget men de syns i alla fall ute i verksamheten om man har inriktning på styrkesport inom RF.
Jobbar du inom den privata sektorn så är det alltså upp till gymmet att beställa egna test och det är bara att lobba för att det blir gjort alternativt tipsa polisen i mer konkreta fall.

mini
2015-07-15, 07:51
Ja, och grejen är ju att de egentligen inte ens får betrakta "den nakna kroppen"

Va? Kontrollanterna måste "betrakta den nakna kroppen". Man ska dra ner byxorna nedanför knäna och upp tröjan till halva magen.

martikainen
2015-07-15, 08:07
Va? Kontrollanterna måste "betrakta den nakna kroppen". Man ska dra ner byxorna nedanför knäna och upp tröjan till halva magen.

vid mina 3 tillfällen har det stått en kille i dörröppningen bakom mig bara, inga krav likt de du nämner. RF i Örebro som testat.

Sparven från Minsk
2015-07-15, 08:10
Ingen gång. Inte ens upplevt att det skett tester på mitt lokala gym.
Skandal!

mini
2015-07-15, 08:11
vid mina 3 tillfällen har det stått en kille i dörröppningen bakom mig bara, inga krav likt de du nämner. RF i Örebro som testat.

Då gör han fel enligt sina riktlinjer. De ska säkerställa att det inte finns några slangar eller behållare eller att man manipulerar testet på något vis.
Det är dock många som gör som din kontrollant, och det har nog också lite att göra med vibbarna de får från den de testar. Jag har haft samma kontrollant många gånger och vi har en bra fungerande rutin.

Gober
2015-07-15, 08:29
Va? Kontrollanterna måste "betrakta den nakna kroppen". Man ska dra ner byxorna nedanför knäna och upp tröjan till halva magen.

Haha, jag är helt för tester inom testad idrott så det är ju givetvis bra, men..Fy fan vad förnedrande att stå där med rumpan bar och lilla magen blottad :laugh:

4623
2015-07-15, 08:35
Haha, jag är helt för tester inom testad idrott så det är ju givetvis bra, men..Fy fan vad förnedrande att stå där med rumpan bar och lilla magen blottad :laugh:

Framstjärten som jag förstår det

mini
2015-07-15, 08:40
Haha, jag är helt för tester inom testad idrott så det är ju givetvis bra, men..Fy fan vad förnedrande att stå där med rumpan bar och lilla magen blottad :laugh:

Äh, visst känner man sig blottad men inte direkt förnedrad. Jag har bara stött på trevliga diskreta professionella kontrollanter. Det är vanligt tex att de är sjuksyrror.

Hanse
2015-07-15, 08:51
Aldrig och har aldrig varit med om att det gjorts på andra heller.
Detta på ca tre år.
Tränar 5-6 dagar i veckan fördelat på två olika gym varav ett "hardcore byggargym".
Deltog i min första skkf-tävling 2014.

eternallord
2015-07-15, 09:01
Aldrig på gymmet, en gång på TKD-tävling.

Dragkroken
2015-07-15, 09:19
3 gånger, dock alltid i anslutning till SL-tävling.

Tyrwing
2015-07-15, 09:54
Aldrig hänt.

FinnPower
2015-07-15, 16:24
58 gånger testad, varav 36 på tävling och 22 hemma. 3 gånger skulle de ha blod också.

Ett test ska ju gå till så att kontrollanten ser att urinet kommer från rätt plats, så det är som Mini säger; ner med byxorna minst till knävecket och bort med tröjan/skjortan.

Jakobson
2015-07-15, 16:29
Ca 10ggr

4623
2015-07-15, 16:30
Om du inte kan kissa, vad gör dem då? Personligen skulle jag föredra att lämna blod.

eternallord
2015-07-15, 16:51
Blodtestning är extremt mycket dyrare tror jag.

Jorgen
2015-07-15, 16:55
Om du inte kan kissa, vad gör dem då? Personligen skulle jag föredra att lämna blod.

Man väntar. Någon gång blir du väl nödig.

Sverker
2015-07-15, 16:59
Två gånger. Jag tränar på gym som aktivt arbetar mot dopning.
Har haft förmånen ett par gånger att vara förtroendeman när andra testats. Testningen har alltid fungerar helt korrekt.

Sverker
2015-07-15, 17:02
Om du inte kan kissa, vad gör dem då? Personligen skulle jag föredra att lämna blod.

De väntar.
Det gäller bara för dig att vara fullt synlig för kontrollanten och röra dig inom det området ni kommit överens om, så du inte avviker....som ändå är rätt korkat.

An Iron Soul
2015-07-15, 17:17
Jag har aldrig blivit testad.
Tycker nästan att det borde vara lag på att dopingtestas när man tecknar årskort på gym/atletklubbar.

Saatan
2015-07-15, 17:20
Jag har aldrig blivit testad.
Tycker nästan att det borde vara lag på att dopingtestas när man tecknar årskort på gym/atletklubbar.

Lol nej tack wtf

Rahf
2015-07-15, 17:21
Jag har aldrig blivit testad.
Tycker nästan att det borde vara lag på att dopingtestas när man tecknar årskort på gym/atletklubbar.

Helt plötsligt försvann en ansenlig mängd människor från alla gym.

Folk ska uppmuntras att träna, inte anklagas och skrämmas bort.

aijou
2015-07-15, 17:27
Jag har aldrig blivit testad.
Tycker nästan att det borde vara lag på att dopingtestas när man tecknar årskort på gym/atletklubbar.

Det kanske är att ta i. Dock så kan jag tycka att det hade varit på sin plats för alla som ansöker om tävlingslicens.

Själv har jag aldrig blivit testad men har varit med om att några klubbkamrater har blivit det både på gymmet och på tävling. Jag är väl inte tillräckligt grofv/stark. :(

Arne Persson
2015-07-15, 17:59
En gång, fick köra hem till Kristianstad (Atletklubben) från Lund och pissa.

An Iron Soul
2015-07-15, 18:00
Resultatet av den här omröstningen skrämmer mig.
Vågar inte ens tänka på hur utbrett bruket är och vad utvecklingen kommer att bli.
Folk kan gömma sig bakom "personlig integritet" argumentet istället för att komma ut ur steroid garderoben.
Ett aktivt ställningstagande hade varit på sin plats tycker jag. Det handlar inte om att jaga folk på stan. Utan att uppmuntra unga personer till att träna rent.

Jag vet att det finns flera som växer upp i dopinganklagade sporter, det kanske inte är så jäkla kul att höra alla gånger.

Off topic:
Det finns ett så sjukt sektdrag inom den här "fitnessbubblan". Men det kan inte hålla i sig länge till. *popcorn*
Folk kommer att bli riktigt sjuka. Jag är helt säker. Dels p.g.a den skit dom trycker i kroppen.
Samt den information som maniskt genomsyras via instagram med #mrr #aldrig vila #Celcius #Nocco bla bla bla..

Vad händer med självkänslan när tuttarna inte hänger strax under hakan och rumpan inte är där den brukade vara. Följarna börjar avta o.s.v.

watch?v=2a4W8yUx0tY

Rahf
2015-07-15, 18:09
Men du snackar om ett slags 1984-scenario, där storebror bestämt ska ha koll på om folk kurar eller ej. Du uppmuntrar inte, utan skrämmer; jagar folk på stan vore nästa steg, för här menar du verkligen att folk ska utsätta sig för något som kan vara skrämmande, bara så man ska få rätt att träna.

Det är att börja i fel ände. Ungefär lika smart som att börja rykta en häst bakifrån.

Uppmuntra i stället för att skrämma.

GaindalfTheWhey
2015-07-15, 18:09
Resultatet av den här omröstningen skrämmer mig.
Vågar inte ens tänka på hur utbrett bruket är och vad utvecklingen kommer att bli.
Folk kan gömma sig bakom "personlig integritet" argumentet istället för att komma ut ur steroid garderoben.
Ett aktivt ställningstagande hade varit på sin plats tycker jag. Det handlar inte om att jaga folk på stan. Utan att uppmuntra unga personer till att träna rent.

Jag vet att det finns flera som växer upp i dopinganklagade sporter, det kanske inte är så jäkla kul att höra alla gånger.

Off topic:
Det finns ett så sjukt sektdrag inom den här "fitnessbubblan". Men det kan inte hålla i sig länge till. *popcorn*
Folk kommer att bli riktigt sjuka. Jag är helt säker. Dels p.g.a den skit dom trycker i kroppen.
Samt den information som maniskt genomsyras via instagram med #mrr #aldrig vila #Celcius #Nocco bla bla bla..

Vad händer med självkänslan när tuttarna inte hänger strax under hakan och rumpan inte är där den brukade vara. Följarna börjar avta o.s.v.

watch?v=2a4W8yUx0tY

Det kommer alltid att dyka upp nya, unga, talanger, precis som i porrbranschen.

jenni
2015-07-15, 18:17
Man väntar. Någon gång blir du väl nödig.

Brukar man inte få dricka vatten då?

4623
2015-07-15, 18:42
Man väntar. Någon gång blir du väl nödig.

De väntar.
Det gäller bara för dig att vara fullt synlig för kontrollanten och röra dig inom det området ni kommit överens om, så du inte avviker....som ändå är rätt korkat.


Då skulle de kunna få vänta många timmar. Kan inte ens kissa om det står folk 20 meter bort.

Ersätter de för utebliven inkomst?

Linjedomarn
2015-07-15, 18:49
Har blivit testad 1 gång. Initialt blev jag smickrad, sedan insåg jag att jag var tvungen att ta ett 45-minuters break mitt i träningen vilket var mindre roligt.

Arne Persson
2015-07-15, 19:04
Har blivit testad 1 gång. Initialt blev jag smickrad, sedan insåg jag att jag var tvungen att ta ett 45-minuters break mitt i träningen vilket var mindre roligt.

Hoppas att du inte tappade det livsviktiga TRYCKET?

ceejay
2015-07-15, 19:06
An iron soul, nu får du ge dig. Rahf är inne på rätt spår.

Captainwide
2015-07-15, 19:14
1 gång. Var säkert 15 - 20 pers på gymmet. Jag och en till blev valda, de sa att alla skulle testas, men efter oss två stack dem. Smickrande men ändå inte. *screwy**flex*

Bärsärk
2015-07-15, 19:17
Ni som aldrig fått pissa, har ni prova att slå krabban lite hotfullt mot kontrollanterna? Då lär ni få pissa tills det bara löddrar om snabeln!

yxDGulofUIw

Spänn trapzen som ett segel och det kommer regna plastmuggar!

FinnPower
2015-07-15, 20:16
Om du inte kan kissa, vad gör dem då? Personligen skulle jag föredra att lämna blod.

Blodtestning är extremt mycket dyrare tror jag.
Om du inte kan kissa så väntar de och du får dricka under tiden, precis som ett par skrev. I blodet kan man inte spåra alla läkemedel men de kan få en bild på sikt över dina blodvärden och jämföra under en längre tid.

Captainwide
2015-07-15, 20:21
Av ren nyfikenhet, vad händer om man vägrar RF ett prov? De som förbund har väl ingen rätt att påtvinga dig ett prov? Det går kanske vidare till polisen?

jenni
2015-07-15, 20:22
Av ren nyfikenhet, vad händer om man vägrar RF ett prov? De som förbund har väl ingen rätt att påtvinga dig ett prov? Det går kanske vidare till polisen?

Man blir väl avstängd

Dreas
2015-07-15, 20:24
Av ren nyfikenhet, vad händer om man vägrar RF ett prov? De som förbund har väl ingen rätt att påtvinga dig ett prov? Det går kanske vidare till polisen?En varning tror jag. Eller avstängd tills man lämnat prov. Är lite osäker. Eller kanske avstängd på heltid. Blir osäker.

Rahf
2015-07-15, 20:25
Av ren nyfikenhet, vad händer om man vägrar RF ett prov? De som förbund har väl ingen rätt att påtvinga dig ett prov? Det går kanske vidare till polisen?

Ägarna till platsen du vistas i har (gissningsvis) rätt att neka dig tillträde till aktiviteter, lokaler, och medlemskap för att därigenom uppfylla RF:s krav.

Bärsärk
2015-07-15, 20:28
Kan man inte säga att man kan komma in frivilligt efter man tränat klart för att pissa? Vad har man för rättigheter?

Ristretto
2015-07-15, 20:35
Kissat en gång.

*Flash*
2015-07-15, 20:43
På gymmet aldrig men varenda jävla år ska dom ta blod och egentligen även urinprov dit jag går för att få min medicin.
De tog både urinprov och blodprov innan jag ens fick börja med medicinen för att kolla att man inte missbrukade..*rolleyes*
Vanlig jävla Ritalin liksom, wtf.

z_bumbi
2015-07-15, 20:53
Av ren nyfikenhet, vad händer om man vägrar RF ett prov? De som förbund har väl ingen rätt att påtvinga dig ett prov? Det går kanske vidare till polisen?

Vägran innebär oftast 2 års avstängning

Kan man inte säga att man kan komma in frivilligt efter man tränat klart för att pissa? Vad har man för rättigheter?

Är det RF så brukar det inte vara några som helst problem att få träna klart men du får självklart en kontrollant som följer dig som en skugga tills du har blivit testad.

cero
2015-07-15, 20:57
Hur väljer man ut vilka man ska testa när man kommer in på ett gym med mycket folk?

Rahf
2015-07-15, 21:01
"Ole, dole, doff..."

Bärsärk
2015-07-15, 21:09
Vägran innebär oftast 2 års avstängning



Är det RF så brukar det inte vara några som helst problem att få träna klart men du får självklart en kontrollant som följer dig som en skugga tills du har blivit testad.

Ok, skulle inte ha något problem med det. Blir avbruten mitt i träningen däremot...

z_bumbi
2015-07-15, 21:17
Hur väljer man ut vilka man ska testa när man kommer in på ett gym med mycket folk?

RF brukar ha ett testuppdrag där det står vad de ska testa beroende på vem som har beställt testet, då kan det vara aktiva, vissa personer, slumptest av alla tränande etc. En kombination jag stött på är att vissa personer är huvudmålet men sen har de ett antal test de ska göra vid samma tillfälle och fyller ut med andra personer. (Det är billigare per test att beställa flera vid samma tillfälle).
Vid tävlingar så har jag sett en del skiftande metoder vilket gör att man får en högre grad av slump än att "bara" testa vinnaren.

Tobbey
2015-07-15, 21:22
Skulle vara en ära att få bli testad :D Ser väl fortfarande otränad ut, måste få upp mina lyft mer sen kanske!

spoon
2015-07-15, 22:34
Fått pissa två gånger och varit i lokalen två andra gånger då ADN har varit på besök. Toaletten på klubben ligger på tredje våningen så jag brukar kategoriskt undvika att vara pissenödig på tränigen. Jag tränade mina tre timmar och sedan lyckades jag klämma ut ett par beska droppar. ADN (anti doping norge) är trevliga så det blir en del tjöt under tiden som dom väntar på att man ska kissa.

cero
2015-07-15, 22:37
RF brukar ha ett testuppdrag där det står vad de ska testa beroende på vem som har beställt testet, då kan det vara aktiva, vissa personer, slumptest av alla tränande etc. En kombination jag stött på är att vissa personer är huvudmålet men sen har de ett antal test de ska göra vid samma tillfälle och fyller ut med andra personer. (Det är billigare per test att beställa flera vid samma tillfälle).
Vid tävlingar så har jag sett en del skiftande metoder vilket gör att man får en högre grad av slump än att "bara" testa vinnaren.

Om det är slumptest, slumpar man verkligen helt då eller anser man det vara "bortkastat" att testa ett par räkor om det finns några män som väger 100 KG snorhårda på samma ställe?

Sedan undrar jag hur rutinen ser ut för kvinnor. Måste de stå upp för att man inte ska misstänka något fiffel i toaletten? :D

Sebbe_H
2015-07-15, 22:42
Fått pissa två gånger och varit i lokalen två andra gånger då ADN har varit på besök. Toaletten på klubben ligger på tredje våningen så jag brukar kategoriskt undvika att vara pissenödig på tränigen. Jag tränade mina tre timmar och sedan lyckades jag klämma ut ett par beska droppar. ADN (anti doping norge) är trevliga så det blir en del tjöt under tiden som dom väntar på att man ska kissa.

Vart tränar du?

spoonchest
2015-07-15, 22:45
Nu blev jag nyfiken. Har polisen nån gång använt sig av pissprov?
Min helt egenfabricerade tolkning är att polisen inte tar stickprover, utan misstanke väcks mot någon och åtgärder vidtas enligt konstens alla regler. Som jag sagt förut så hade det varit mycket mer resurssparande om polisen genomfört dopingtester på samma sätt som man utför nykterhetskontroller på vägarna.

eternallord
2015-07-15, 23:20
Om du inte kan kissa så väntar de och du får dricka under tiden, precis som ett par skrev. I blodet kan man inte spåra alla läkemedel men de kan få en bild på sikt över dina blodvärden och jämföra under en längre tid.

Detta tror jag inte stämmer. Så vitt jag vet så är blodprov mer noggrant och kan användas för att identifiera fler substanser med större precision än pissprov. Enda anledningen till att ta pissprov istället är för att det är enklare och mycket billigare.

Permaximum
2015-07-15, 23:26
Citerar ingen då jag får citera så många då.

Men ifall man vägrar pissa åt RF räknas det väl som ett positivt prov och man blir avstängd plus uthängd på deras hemsida? Orkar inte söka upp det nu men iaf förut har man hängt ut folk som pissat positivt.

När polisen gör razzior så gör dom nog det under den tiden dom vet att något target tränar och sen tar dom in några extra som "bonus".

Förr i världen så flödade det bro-science kring andra droger att man skulle vägra lämna pissprov och kräva att få lämna blod för att spåren försvann fortare där. Vet ej hur det stämmer.

mini
2015-07-15, 23:33
Detta torde vara gällande även för substanser RF letar efter:

Rättskemi utför analyser vid misstanke om förekomst av narkotika och narkotikaklassade läkemedel. Analyserna utförs framförallt i blodprov och urinprov. Om syftet är att kontrollera drogfrihet är urinprov att föredra, eftersom substanserna har en högre koncentration i urin än i blod och att de går att påvisa längre tid i urinen.
Källa: http://www.rmv.se/?id=124

Saatan
2015-07-15, 23:41
Resultatet av den här omröstningen skrämmer mig.
Vågar inte ens tänka på hur utbrett bruket är och vad utvecklingen kommer att bli.
Folk kan gömma sig bakom "personlig integritet" argumentet istället för att komma ut ur steroid garderoben.
Ett aktivt ställningstagande hade varit på sin plats tycker jag. Det handlar inte om att jaga folk på stan. Utan att uppmuntra unga personer till att träna rent.

Jag vet att det finns flera som växer upp i dopinganklagade sporter, det kanske inte är så jäkla kul att höra alla gånger.

Off topic:
Det finns ett så sjukt sektdrag inom den här "fitnessbubblan". Men det kan inte hålla i sig länge till. *popcorn*
Folk kommer att bli riktigt sjuka. Jag är helt säker. Dels p.g.a den skit dom trycker i kroppen.
Samt den information som maniskt genomsyras via instagram med #mrr #aldrig vila #Celcius #Nocco bla bla bla..

Vad händer med självkänslan när tuttarna inte hänger strax under hakan och rumpan inte är där den brukade vara. Följarna börjar avta o.s.v.

watch?v=2a4W8yUx0tY

Vem bryr sig? Din jakt på människor är otroligt godtycklig. Finns extremt mycket farligare beteenden än att sticka en nål i rumpan (se: supa sig dyngdrak två gånger i veckan och röka ett paket om dagen). Argumentet MEN RÖKNING OCH ALKOHOL DÅ ONeoNone11O1N1ONEO11 är jätteuttjatat men i slutet av dagen är det ändå så.

OnT: Har jag aldrig blivit dopingtestad men (hahahahahahahaha) dopinganklagad flera gånger (hahahahaha).

spoon
2015-07-15, 23:56
Vart tränar du?

Oslo styrkeløftsklubb

MiShka
2015-07-16, 00:03
Låt oss säga att RF kommer och man vägrar att kissa/testas och bara går därifrån. Vad ska de göra då? De kan inte gärna bara stänga av random person och jag gissar att de inte har några rättigheter att tvinga av dig identifikation. Hur löser man då avstängning etc?

mini
2015-07-16, 00:11
Låt oss säga att RF kommer och man vägrar att kissa/testas och bara går därifrån. Vad ska de göra då? De kan inte gärna bara stänga av random person och jag gissar att de inte har några rättigheter att tvinga av dig identifikation. Hur löser man då avstängning etc?

De tar hjälp av de som är där samtidigt och/eller föreningen för att identifiera vem det är. På majoriteten RF-anslutna gym hålls knappast smitare om ryggen.

MiShka
2015-07-16, 00:25
De tar hjälp av de som är där samtidigt och/eller föreningen för att identifiera vem det är. På majoriteten RF-anslutna gym hålls knappast smitare om ryggen.

På en SL-klubb kan jag väl köpa att det kanske är möjligt men på en friskis&svettis blir det nog lite svårare. För mig känns det som om det blir juridiskt svårt att stänga av en person under sådana omständigheter både från gymmet och från idrotten men jag kan ha fel.

J.V
2015-07-16, 01:55
På en SL-klubb kan jag väl köpa att det kanske är möjligt men på en friskis&svettis blir det nog lite svårare. För mig känns det som om det blir juridiskt svårt att stänga av en person under sådana omständigheter både från gymmet och från idrotten men jag kan ha fel.De allra flesta gym tar väl personnummer från de som signar upp, inte svårt att lägga till det i ett register, antingen i gymkedjans egna eller i RF:s.

z_bumbi
2015-07-16, 06:36
På en SL-klubb kan jag väl köpa att det kanske är möjligt men på en friskis&svettis blir det nog lite svårare. För mig känns det som om det blir juridiskt svårt att stänga av en person under sådana omständigheter både från gymmet och från idrotten men jag kan ha fel.

Ja du har fel.

rooz
2015-07-16, 06:37
På en SL-klubb kan jag väl köpa att det kanske är möjligt men på en friskis&svettis blir det nog lite svårare. För mig känns det som om det blir juridiskt svårt att stänga av en person under sådana omständigheter både från gymmet och från idrotten men jag kan ha fel.

Alla F&S gym har kontrakt om anti-doping, samt ett medlemsregister med tillhörande bild och andra personuppgifter.

Så det blir inga problem att stänga av någon.

EDIT: Aldrig blivit testad, men stött på kontrollanter på tävling & träning.

Jorgen
2015-07-16, 06:57
På en SL-klubb kan jag väl köpa att det kanske är möjligt men på en friskis&svettis blir det nog lite svårare. För mig känns det som om det blir juridiskt svårt att stänga av en person under sådana omständigheter både från gymmet och från idrotten men jag kan ha fel.

http://www.rf.se/ImageVaultFiles/id_64582/cf_394/150629_Dopingkontrollfolder_SVE.PDF

Blomkål
2015-07-16, 08:46
Va? Kontrollanterna måste "betrakta den nakna kroppen". Man ska dra ner byxorna nedanför knäna och upp tröjan till halva magen.

Jag skrev ju klart och tydligt att föreskriften inte innebär någonting i praktiken men jag tycker ändå att man kan eftersträva att tillämpa den. Jag själv tycker i alla fall att det är kränkande att som oskyldig tvingas blotta mig framför någon som står så nära att jag kan känna hennes andetag.

mini
2015-07-16, 09:01
Jag skrev ju klart och tydligt att föreskriften inte innebär någonting i praktiken men jag tycker ändå att man kan eftersträva att tillämpa den. Jag själv tycker i alla fall att det är kränkande att som oskyldig tvingas blotta mig framför någon som står så nära att jag kan känna hennes andetag.
Du skrev klart och tydligt fel. Du skrev att de inte får men att de brukar göra det ändå. Jag menar att de måste men ibland får den som blir testad täcka sig mer än reglerna säger.

Om du inte vill bli testad finns det ju superenkla lösningar på det: låt bli att träna på ett RF-anslutet gym. Det finns massor av alternativ.

Permaximum
2015-07-16, 09:23
Om du inte vill bli testad finns det ju superenkla lösningar på det: låt bli att träna på ett RF-anslutet gym. Det finns massor av alternativ.

Fast gym som inte är anslutna till RF blir ju mer frekvent besökta av polisen istället så testad blir man ju oavsett. Har man hemgym kanske man slipper men man kan hursomhelst bli ombedd att pissa ute på stan om de tycker att man ser stor ut.

Observera att jag inte säger att det är dåligt på något sätt även om jag kan tycka att man lägger ner lite väl mycket energi på att sätta dit folk som inte ens tävlar.

Alsor
2015-07-16, 09:34
10 gånger. Positiv alla gånger.













not srs

MiShka
2015-07-16, 09:35
http://www.rf.se/ImageVaultFiles/id_64582/cf_394/150629_Dopingkontrollfolder_SVE.PDF

"För att säkerställa din identitet är det
bra om du visar godkänd legitimation.
Funktionären ska informera dig om dina
rättigheter och skyldigheter och därefter
be dig skriva under kallelseblanketten
och ge dig en kopia."

Vilket gör det svårt att identifiera vem som nekar att bli testad när hen drar på sig luvan, sätter på sig kepsen och vandrar ut från gymmet. Man kan säkert stänga av någon från gymmet eller liknande på en gissning eller av ungefär vilken anledning som helst men jag är inte så säker på att det skulle hålla att stänga av en person från idrotten pga en gissning.

ARMSTARK
2015-07-16, 09:41
Fast gym som inte är anslutna till RF blir ju mer frekvent besökta av polisen istället så testad blir man ju oavsett. Har man hemgym kanske man slipper men man kan hursomhelst bli ombedd att pissa ute på stan om de tycker att man ser stor ut.

Observera att jag inte säger att det är dåligt på något sätt även om jag kan tycka att man lägger ner lite väl mycket energi på att sätta dit folk som inte ens tävlar.

Det där är helt sinnessjukt, snacka om polisstat! När vi hör om andra länder där man plockas in utan anledning "misstänkt" för något brott så är det brott mot mänskliga rättigheter osv. men i Sverige räcker det med att man gillar bänkpress.

z_bumbi
2015-07-16, 10:20
"För att säkerställa din identitet är det
bra om du visar godkänd legitimation.
Funktionären ska informera dig om dina
rättigheter och skyldigheter och därefter
be dig skriva under kallelseblanketten
och ge dig en kopia."

Vilket gör det svårt att identifiera vem som nekar att bli testad när hen drar på sig luvan, sätter på sig kepsen och vandrar ut från gymmet. Man kan säkert stänga av någon från gymmet eller liknande på en gissning eller av ungefär vilken anledning som helst men jag är inte så säker på att det skulle hålla att stänga av en person från idrotten pga en gissning.

De flesta gymmen idag har någon sorts av inpasseringskontroll så att identifiera en smitare bör inte vara några större problem i de flesta fallen. Men ja om du tränar på ett gym utan inpasseringskontroll, det inte finns några som känner igen dig där (alt de väljer att inte uppge vem du är) etc så är det svårt att veta vem du är om du smiter. Antalet fall där folk smiter utan att åka dit per år kan inte vara så högt och när det gäller idrottare tvivlar jag på att det förekommer.

MiShka
2015-07-16, 10:32
De flesta gymmen idag har någon sorts av inpasseringskontroll så att identifiera en smitare bör inte vara några större problem i de flesta fallen. Men ja om du tränar på ett gym utan inpasseringskontroll, det inte finns några som känner igen dig där (alt de väljer att inte uppge vem du är) etc så är det svårt att veta vem du är om du smiter. Antalet fall där folk smiter utan att åka dit per år kan inte vara så högt och när det gäller idrottare tvivlar jag på att det förekommer.

Men tror du verkligen att det är juridiskt hållbart för att stänga av någon från idrottsutövande? Jag förstår hur ni menar med att man har register osv vilket underlättar och kan säkert fungera för att stänga av personen från gymmet men jag är inte så säker på att det är nog för att stänga av någon från att tävla, iaf inte om de väljer att bestrida det.

z_bumbi
2015-07-16, 10:53
Men tror du verkligen att det är juridiskt hållbart för att stänga av någon från idrottsutövande? Jag förstår hur ni menar med att man har register osv vilket underlättar och kan säkert fungera för att stänga av personen från gymmet men jag är inte så säker på att det är nog för att stänga av någon från att tävla, iaf inte om de väljer att bestrida det.

Det är lättare att hindra någon från att tävla än från att träna. Vill jag t ex hindra någon från att tävla för klubben så anmäler jag det till styrelsen och så får de ta en funderare på om jag har godtagbara skäl. Om de håller med så anmäls sedan inte personen till några tävlingar och kan inte heller förnya sin licens. Detta kan t ex ske om en person är under utredning. det är en fällning som överklagas, personen har misskött sig på något sätt eller t om om den är så skadad att den inte bör tävla men inte inser det själv.
För att upphäva ett medlemskap krävs det betydligt mer.

Det är dock vid sidan om vad RF kan göra och där får du diskutera med deras ansvariga hur de motiverar det men det har hänt tidigare för motionärer.

hugok
2015-07-16, 12:34
Har blivit testad 2/3 gånger. Alltså 2 tester men sett RF 3 gånger. Första gången var på ett friskisgym. Jag blev som tjurarna i Ferdinand, jag pustade och frustade, skrek när jag markade och ville inget annat än att de skulle ta mig för att få lite bekräftelse på att träningen gett resultat. Istället tar de discokillen i linne och tjockisen som försökte smita. Andra gången brydde jag mig inte och blev testat. Tredje gången kollade jag runt i gymmet och såg att jag var störst där och då så jag gick fram hälsade, tog dem i hand och sa att jag snart va pissnödig.

Det har gått väldigt sjysst till varje gång. Ingen har behövt kolla på pillesnoppen någon gång utan det har räckt med att jag pissar med öppen dörr vilket jag ändå gör.

cero
2015-07-16, 19:52
Sedan undrar jag hur rutinen ser ut för kvinnor.

Bump. Får de gå in ensamma och uträtta behoven eller står det någon flämtande man precis brevid och ser till att strålen är oavbruten? :laugh:

mini
2015-07-16, 19:53
Bump. Får de gå in ensamma och uträtta behoven eller står det någon flämtande man precis brevid och ser till att strålen är oavbruten? :laugh:

Jag har bara haft kvinnliga kontrollanter. Gissar att det är en regel.

cero
2015-07-16, 19:55
Jag har bara haft kvinnliga kontrollanter. Gissar att det är en regel.

Men inte för män? Krenkt.

Hur nära står de och tittar?

mini
2015-07-16, 19:58
Men inte för män? Krenkt.

Hur nära står de och tittar?

Det närmsta jag har haft en människa är kanske två decimeter ifrån. Det var en väldigt liten toalett. Ingen har lutat sig över muffen, men jag har också alltid varit tydlig att det inte finns något att dölja. Jag vet inte exakt hur ingående de kollar då jag har fullt sjå att se så att jag prickar plastmuggen och inte händerna.

z_bumbi
2015-07-16, 20:32
Men inte för män?

Jo

cero
2015-07-16, 20:35
inom t.ex. polisen och KV finns det ju föreskrifter som säger att du ska få pissa framför en man om det är möjligt, annars är det kvinna som gäller och då ska du hålla käft och se glad ut.

Detta stämmer alltså ej? Kanske varierar beroende på vilken organisation det är som testar.

4623
2015-07-16, 20:37
1 gång. Kan inte ens pinka i urinoar så att ha en medelålders kvinna som vrålglor på kuken gjorde inte det hela lättare, tog typ 5 försök och 2-3L vatten.

Anvihl behövde kissa framför en kvinna.

ceejay
2015-07-16, 20:42
Inga problem att kissa framför människor. Hade kunnat kissa kontrollanten i ansiktet om denne så ville det.

anvihl
2015-07-16, 21:01
När jag fick pinka fanns det inte något alternativ att få pinka framför en man istället, inget jag frågade efter heller, inte könet som var problemet, jag kan inte pinka om så en katt är på toaletten, är någon spärr som sitter i sedan gammalt, inte att jag skäms.

mangemani
2015-07-16, 21:14
tränade på ett gym som mer och mer inriktade sig på crossfit, mao, det kom aldrig några kontrollanter dit.

cero
2015-07-16, 21:16
När jag fick pinka fanns det inte något alternativ att få pinka framför en man istället, inget jag frågade efter heller, inte könet som var problemet, jag kan inte pinka om så en katt är på toaletten, är någon spärr som sitter i sedan gammalt, inte att jag skäms.

Blev det inte väldigt mycket jobbigare framför en kvinna..? Jag hade nog vägrat och hellre blivit avstängd om det inte fanns en manlig kontrollant på plats, och då har jag inga som helst problem med att använda pissoar osv inför andra.

Saatan
2015-07-16, 21:21
Angående rutinen tror jag det är en viss skillnad i procedur att bli testad på tävling gentemot bara på gymmet.

anvihl
2015-07-16, 21:26
Blev det inte väldigt mycket jobbigare framför en kvinna..? Jag hade nog vägrat och hellre blivit avstängd om det inte fanns en manlig kontrollant på plats, och då har jag inga som helst problem med att använda pissoar osv inför andra.

Nja, kanske, vet inte riktigt, för mig gör det nog ingen jättestor skillnad mer än att man kanske blir lite obekväm. Har dock haft massa problem med maskineriet så har varit hos massa olika läkare och sjuksystrar så har inga problem att visa upp dom delarna. Är bara pinkeriet som tar tvärstopp "offentligt".

z_bumbi
2015-07-16, 21:29
Detta stämmer alltså ej? Kanske varierar beroende på vilken organisation det är som testar.

Inte för RF vilket är det som har diskuterats i ett antal inlägg.

Angående rutinen tror jag det är en viss skillnad i procedur att bli testad på tävling gentemot bara på gymmet.

Som vad då?

Saatan
2015-07-16, 21:31
Inte för RF vilket är det som har diskuterats i ett antal inlägg.



Som vad då?

Antar att människor är mer benägna att rigga inför en tävling därav att större uppsikt krävs, palla gå omkring med extra rent kiss 24/7 +slahng ifall man blir dopingtestad spontant på gymmet.

mini
2015-07-16, 23:36
Antar att människor är mer benägna att rigga inför en tävling därav att större uppsikt krävs, palla gå omkring med extra rent kiss 24/7 +slahng ifall man blir dopingtestad spontant på gymmet.

Jag har bara träffat på en som hade det som vald metod och jo, han hade alltid med sig rent urin även på träning. Det är ingen skillnad på hur testerna utförs.

cero
2015-07-16, 23:37
Jag har bara träffat på en som hade det som vald metod och jo, han hade alltid med sig rent urin även på träning. Det är ingen skillnad på hur testerna utförs.

Hur byter man ut det diskret? Låter väldigt svårt om inte omöjligt. Såvida inte kontrollanten står i dörröppningen och pratar i telefon eller liknande.

mini
2015-07-16, 23:39
Hur byter man ut det diskret? Låter väldigt svårt om inte omöjligt. Såvida inte kontrollanten står i dörröppningen och pratar i telefon eller liknande.

Jag tror att det var en regelbunden procedur, men jag vet faktiskt inte. Det var inte jag som pratade med honom utan en kompis.

Saatan
2015-07-16, 23:47
Jag har bara träffat på en som hade det som vald metod och jo, han hade alltid med sig rent urin även på träning. Det är ingen skillnad på hur testerna utförs.

Tävlande atlet eller vanlig Jönsson?

mini
2015-07-16, 23:57
Tävlande atlet eller vanlig Jönsson?

Tävlande för annan nation.

MrLomax
2015-07-17, 01:28
0. Har tränat i nästan fyra år på diverse gym i Storstockholm. Men jag är blodgivare och lämnar blod 4 ggr per år och har så gjort i 20 år, så då testas man väl?

rooz
2015-07-17, 06:24
0. Har tränat i nästan fyra år på diverse gym i Storstockholm. Men jag är blodgivare och lämnar blod 4 ggr per år och har så gjort i 20 år, så då testas man väl?

Nix. Frågan ställs i formuläret du fyller i,tror inte de screnar alla blodgivare efter dat dere cell-tech

Rahf
2015-07-17, 09:57
0. Har tränat i nästan fyra år på diverse gym i Storstockholm. Men jag är blodgivare och lämnar blod 4 ggr per år och har så gjort i 20 år, så då testas man väl?

Man testar bara för det som är relevant, typ smittsamma sjukdomar.

timoat
2015-07-17, 10:16
Ni som HAR blivit testade,säg mindre än 3 gånger, blir det inte lite humblebrag på på det? Och ni som aldrig blivit testade, blir ni inte lite besvikna när de inte tar in er? Lite som damer som klagar på att folk raggar på dem, men ifall någon visar ointresse för dem så tar de det som en förolämpning?

z_bumbi
2015-07-17, 10:37
Ni som HAR blivit testade,säg mindre än 3 gånger, blir det inte lite humblebrag på på det? Och ni som aldrig blivit testade, blir ni inte lite besvikna när de inte tar in er? Lite som damer som klagar på att folk raggar på dem, men ifall någon visar ointresse för dem så tar de det som en förolämpning?

Eftersom det antingen är riktade test (ADAMS och innan det topp40) eller är slumptest så hur skulle det vara förolämpande att inte bli uttagen?

Gäller det polisen så har jag aldrig sett något sådant test men jag skulle inte se det som förolämpande om de väljer att inte se mig som en missbrukare.

timoat
2015-07-17, 11:12
Eftersom det antingen är riktade test (ADAMS och innan det topp40) eller är slumptest så hur skulle det vara förolämpande att inte bli uttagen?

Gäller det polisen så har jag aldrig sett något sådant test men jag skulle inte se det som förolämpande om de väljer att inte se mig som en missbrukare.

Slumptest? Skulle de ta nån som jag som väger 75 kg och är 1.86 lång? Nån sa precis att de kan plocka in dig på stan för ett pisstest om de misstänker något.

Givetvis syftar jag på att de plockat ut någon som de misstänker använder preparat som får folk att se överjävligt stora och muskliga ut, som de bedömer inte går att uppnå utan prep. Därav blir det indirekt smickrande och lätt att använda som humblebrag. Ungefär som att nån låtsas bli förolämpad för att de kallas hipster men i själva verket blir de smickrade inombords. Är det helt omöjligt eller spelar du bara? :d

z_bumbi
2015-07-17, 11:18
Slumptest? Skulle de ta nån som jag som väger 75 kg och är 1.86 lång? Nån sa precis att de kan plocka in dig på stan för ett pisstest om de misstänker något.

Återigen så skilj på RF och polisen.

jenni
2015-07-17, 12:38
Tävlande för annan nation.

Varför var det viktigt att påpeka annan nation? Tävlande eller ej var ju frågan

mini
2015-07-17, 12:50
Varför var det viktigt att påpeka annan nation? Tävlande eller ej var ju frågan

Det finns en stor skillnad i kultur kring doping i olika länder.

jenni
2015-07-17, 12:56
Det finns en stor skillnad i kultur kring doping i olika länder.

Men vid tävling gäller ju samma vilkor? Eller testas de olika beroende på nation?
Vad jag vet är det en fristående grupp som testar alla tävlande inför scen ?

Smegma
2015-07-17, 13:03
Om man har stomipåse, hur går proceduren till då?

mini
2015-07-17, 13:18
Men vid tävling gäller ju samma vilkor? Eller testas de olika beroende på nation?
Vad jag vet är det en fristående grupp som testar alla tävlande inför scen ?

Scen? RF har inget med byggning att göra om det är en sådan scen du menar. Alla tävlande i exempelvis SL och OL testas lika på tävling. Olika nationer har dock olika nationella testprogram. Vissa länder har inga alls. Vissa har egna läkare till sina landslag som kan testa att de är rena när det gäller. Vissa har en bra testverksamhet.

jenni
2015-07-17, 13:21
Scen? RF har inget med byggning att göra om det är en sådan scen du menar. Alla tävlande i exempelvis SL och OL testas lika på tävling. Olika nationer har dock olika nationella testprogram. Vissa länder har inga alls. Vissa har egna läkare till sina landslag som kan testa att de är rena när det gäller. Vissa har en bra testverksamhet.

Tänkte mer på BB.
Men iaf du menar att olika nationer tävlar på olika villkor ?? Låter märkligt

mini
2015-07-17, 13:23
Tänkte mer på BB.
Men iaf du menar att olika nationer tävlar på olika villkor ?? Låter märkligt

Det finns nationer som inte har något nationellt testprogram ja.

jenni
2015-07-17, 13:27
Det finns nationer som inte har något nationellt testprogram ja.

Och de tävlar int iaf eller bara inom nation?

MiShka
2015-07-17, 13:29
Och de tävlar int iaf eller bara inom nation?

Jamaica hade länge inget eget testprogram och har nu ett väldigt undermåligt sådant. Innan OS 2012 testades ingen alls på 6 månader innan eller något liknande.

GaindalfTheWhey
2015-07-17, 13:31
Om man har stomipåse, hur går proceduren till då?

Du får pissa i en burk som alla andra. Varför skulle en stomipåse spela någon roll i det här fallet?

jenni
2015-07-17, 13:34
Jamaica hade länge inget eget testprogram och har nu ett väldigt undermåligt sådant. Innan OS 2012 testades ingen alls på 6 månader innan eller något liknande.

Nice! Särbehandling är alltid trevligt

Sparven från Minsk
2015-07-17, 13:34
På mitt lokala gym hänger det skylar att de samarbetar med Helsingborgs stad för att träning ska vara ren.

Har god lust att fråga när de hade dopingkontroller senast....gissar att det var innan jag var född....

MiShka
2015-07-17, 13:38
Nice! Särbehandling är alltid trevligt

Samtidigt förstår man. Testning kostar pengar och antingen är det ingen som använder och då är det bortslösat eller så använder folk och åker fast vilket leder till sämre resultat och rykte som tävlingsnation. Finns rent krasst inte så mycket att tjäna på att ha ett väl utbyggt program.

Tolkia
2015-07-17, 22:03
Du får pissa i en burk som alla andra. Varför skulle en stomipåse spela någon roll i det här fallet?
Om det är urostomi. Och i sådana fall är det ju bara att koppla bort påsen och ta prov från stomislangen. Det hör nog inte till vanligheterna att man opererar in något slags påfyllbart aggregat för att kunna fuska (hur skulle det ens gå till, liksom).

Evankhell
2015-07-18, 10:49
Efter 17 år på gym, 0.

Permaximum
2015-07-18, 20:11
Måste säga att det var betydligt färre procent som blivit testade än vad jag trodde. Men jag antar att de som blivit testade tre gånger eller fler är såna som tävlar och att det är RF som testat så prioriteringarna är väl rätt då. Antar att polisen först och främst plockar in personer som är enorma eller de fått tips om.

Man and Machine
2015-07-19, 18:27
Jag har aldrig blivit testad. Varit närvarande vid 2 RF test men inte fått pinka. Hoppas det är dags för nya tester snart, äcklas lite av gymmets "Vi arbetar aktivt mot doping" med 2 kontroller på 8 år eller nåt..

Gober
2015-07-19, 18:49
Måste säga att det var betydligt färre procent som blivit testade än vad jag trodde. Men jag antar att de som blivit testade tre gånger eller fler är såna som tävlar och att det är RF som testat så prioriteringarna är väl rätt då. Antar att polisen först och främst plockar in personer som är enorma eller de fått tips om.

Polisen går nog väldigt sällan in helt random och testar någon. Antingen har de span på någon särskild individ (efter tips eller misstanke) eller så är det ett välkänt (ökänt) gym där de vet att de kan få rejäl utdelning. Även när det är RF som testar vanliga gymnissar så är det ofta (iaf på kedjor som 24seven) efter att de fått in tips. Det kostar mycket pengar att testa för ett lågbudgetgym som knappt vill betala för skithuspapper.

z_bumbi
2015-07-19, 19:26
Även när det är RF som testar vanliga gymnissar så är det ofta (iaf på kedjor som 24seven) efter att de fått in tips.

När och under vilka villkor testar RF 24seven?

Jorgen
2015-07-19, 20:58
Även när det är RF som testar vanliga gymnissar så är det ofta (iaf på kedjor som 24seven) efter att de fått in tips. Det kostar mycket pengar att testa för ett lågbudgetgym som knappt vill betala för skithuspapper.

Skulle snarare tro att det är föreningen som beställer ett antal test, så gör vi tex.

Det är tveksamt om 24/7 är med i RF. :)

Gober
2015-07-20, 21:29
När och under vilka villkor testar RF 24seven?

Tittade igenom deras regler och det står enbart om att de kan kräva test eller uppvisat resultat från läkare. Det har tidigare stått på väggarna i de anläggningar jag tränar på att de är anslutna till den kedja av gym (friskis osv) som stänger av medlemmar som visar positivt från alla dessa olika gymkedjor. Blandar jag ihop detta med RF?

Skulle snarare tro att det är föreningen som beställer ett antal test, så gör vi tex.

Det är tveksamt om 24/7 är med i RF. :)

De få gånger jag vet att det testats på 24seven så har det varit polisen. Jag kan ha fel om RF som jag skrev ovan. Kommer polisen så finns det som sagt en anledning, inget random. Även om 24seven varit anslutna till RF tror jag inte de skulle göra som ni och göra x-antal test då det är för dyrt.

smeander
2015-07-20, 22:38
En gång, polisen kom ned på den lokala skivstångsfesten och jag och några till fick följa med till stationen medans en uniformerad man tittate på min snopp när jag tömde min blåsa i en vit plastmugg.

Agitator
2015-07-20, 23:31
Har blivit testad 1 gång. Initialt blev jag smickrad, sedan insåg jag att jag var tvungen att ta ett 45-minuters break mitt i träningen vilket var mindre roligt.

Låter som en av mina setvilor ibland när jag satt nytt rep pb under uppvärmning, tror jag tog ~40 min setvila efter jag blåst förbi 2 ton som uppvärmning i bröst, hade nog räckt med 15-20 min egentligen, men är man social på gymmet och inte har bråttom så är 20-40 min inte helt ovanligt för en själv :Virro

På mitt lokala gym hänger det skylar att de samarbetar med Helsingborgs stad för att träning ska vara ren.

Har god lust att fråga när de hade dopingkontroller senast....gissar att det var innan jag var född....

Sånt där är extra humor när man kliver in på SATS och det hänger stora skyltar om hur dåligt det är med doping osv, sedan 4 meter brevid skylten hänger tävlandes BB kvinna/man profiler och tränar sitt pass. Blir lite snett då.

Det är så löjligt ställningstagande de flesta aktörer gör, show must go on.

Själv tränar jag på ett gym som är smockfullt med steroider och tävlandes, aldrig sett eller hört talas om ett test senaste åren där. Inte sett eller medverkat vid något test heller senaste 7+ åren som jag plöjt igenom diverse aktörer i Stockholm.

Tjänar inte polisen något på att få fast brukare btw? Menar, de jagar ju fyllekörare med blåslampa konstant för att fylla "kvoten" så de får lite pengar.

Nu är nog antalet fyllekörare flera än ett par preppare i sverige per månad samt lättare att fälla. Andningsprov på plats så är saken biff, pengar i statskassan omgående.

HookersUnited
2015-07-20, 23:48
Har tränat sedan slutet av 90-talet och den enda dopingkontroll jag vet har inträffat vid min närvaro var på en discgolftävling *facepalm*

Jorgen
2015-07-21, 06:05
De få gånger jag vet att det testats på 24seven så har det varit polisen. Jag kan ha fel om RF som jag skrev ovan. Kommer polisen så finns det som sagt en anledning, inget random. Även om 24seven varit anslutna till RF tror jag inte de skulle göra som ni och göra x-antal test då det är för dyrt.
För att RF skall komma och göra test måste föreningen vara ansluten till RF, och alltså något av dom förbund som är det.
Mitt gym är med i SSF (vi har en tävlande) för att kunna ta dit RF och göra tester.


Nu är nog antalet fyllekörare flera än ett par preppare i sverige per månad samt lättare att fälla. Andningsprov på plats så är saken biff, pengar i statskassan omgående.

Så du tror att man blåser bilister för att få pengar i statskassan? Det har inget att göra med att det är farligt att köra påverkad?
Fö måste man åka in till stationen och blåsa i den maskinen dom har där också, så man får inte böter på plats.

z_bumbi
2015-07-21, 06:23
Tittade igenom deras regler och det står enbart om att de kan kräva test eller uppvisat resultat från läkare. Det har tidigare stått på väggarna i de anläggningar jag tränar på att de är anslutna till den kedja av gym (friskis osv) som stänger av medlemmar som visar positivt från alla dessa olika gymkedjor. Blandar jag ihop detta med RF?

Jag antar att du tänker på något i stil med 100% hårdträning och då finns lokala varianter i en del kommuner. Det är däremot ingen typ av kedja utan helt enkelt en samarbetsorganisation där alla medlemmarna förbinder sig att följa reglerna inom den organisationen.
RF är riksidrottsförbundet dvs de sysslar mestadels med idrott, friskisföreningar hamnar inom RF då de är med i friidrottsförbundet (jag har ingen aning om hur det gick till :D).

Agitator
2015-07-21, 08:50
Så du tror att man blåser bilister för att få pengar i statskassan? Det har inget att göra med att det är farligt att köra påverkad?
Fö måste man åka in till stationen och blåsa i den maskinen dom har där också, så man får inte böter på plats.

Innan man får åka till station så ska man ju blåsa, det testet missar knappast om någon är över gränsen.

Klart de jobbar för att säkra våra vägar. Men man önskar ju att inte lika mycket resurser las på att slösa skattebetalarnas pengar på att jaga statistik. Bättre ha rullande bilar i trafiken än att 5 enheter står på ett ställe och slösar våra pengar.

Visserligen finns det större hål att gnälla över när det gäller hanteringen av våra pengar.

Men det är väl ingen nyhet för dig Jörgen att poliserna själva tycker allt detta slösande på att blåsa är idiotiskt?

http://bloggar.aftonbladet.se/polisgranskning/2012/03/polisen-var-tredje-gang-blaser-vi-oss-sjalva/

supercharge
2015-07-21, 10:51
Det här är absolut oacceptabelt och jag skulle vägra ärligt talat. Menar de på fullt allvar att någon medelålders fåntratt med sur uppsyn som ska stå glo som om det var någon privat urinporrsföreställning, medan man pissar i någon jävla plastkopp? Och allting utan minsta misstanke om brott. Det är svårt att hitta något mer integritetskränkande om man så verkligen försöker.

Det är inte utan att man undrar vad som händer om vi startar en liten lokal religion här på kolozzeum: vi kan kalla den för atletism. Den går ut på att lyfta skrot, käka proteinpulver och tillbe guden Vulcanus - smithmaskinen kan agera altare. Och inom atletismen är det absolut förbjudet att lämna blod och pissprover. Kommer vi då diskrimineras och förvägras inträde till landets gym p.g.a vår religiösa övertygelse? :d

Klein
2015-07-21, 10:54
Kommer vi då diskrimineras och förvägras inträde till landets gym p.g.a vår religiösa övertygelse? :d

Det ar inte diskriminering om du ar etnisk svensk.

Rickard
2015-07-21, 11:11
Det här är absolut oacceptabelt och jag skulle vägra ärligt talat. Menar de på fullt allvar att någon medelålders fåntratt med sur uppsyn som ska stå glo som om det var någon privat urinporrsföreställning, medan man pissar i någon jävla plastkopp? Och allting utan minsta misstanke om brott. Det är svårt att hitta något mer integritetskränkande om man så verkligen försöker.

Det är inte utan att man undrar vad som händer om vi startar en liten lokal religion här på kolozzeum: vi kan kalla den för atletism. Den går ut på att lyfta skrot, käka proteinpulver och tillbe guden Vulcanus - smithmaskinen kan agera altare. Och inom atletismen är det absolut förbjudet att lämna blod och pissprover. Kommer vi då diskrimineras och förvägras inträde till landets gym p.g.a vår religiösa övertygelse? :d

Du har nog godkänt det genom avtalet du har med ditt gym.

Man and Machine
2015-07-21, 11:34
Det här är absolut oacceptabelt och jag skulle vägra ärligt talat. Menar de på fullt allvar att någon medelålders fåntratt med sur uppsyn som ska stå glo som om det var någon privat urinporrsföreställning, medan man pissar i någon jävla plastkopp? Och allting utan minsta misstanke om brott. Det är svårt att hitta något mer integritetskränkande om man så verkligen försöker.

Ja, det är helt hemska saker vi medborgare måste utstå för att få ett bättre samhälle, t.ex pissa in en kopp. Jag har allvarligt svårt att förstå människor som tycker det är integritetskränkande att pissa för en kontrollant, speciellt om man vet vad syftet är. Vill vi ha en ren idrott? Om priset är att en gång under sin livstid pissa i en kopp måste det vara värt den uppoffringen.

eternallord
2015-07-21, 11:42
Ja, det är helt hemska saker vi medborgare måste utstå för att få ett bättre samhälle, t.ex pissa in en kopp. Jag har allvarligt svårt att förstå människor som tycker det är integritetskränkande att pissa för en kontrollant, speciellt om man vet vad syftet är. Vill vi ha en ren idrott? Om priset är att en gång under sin livstid pissa i en kopp måste det vara värt den uppoffringen.

Ren tävling om reglerna är uppsatta så, ja. Ren idrott spelar mig ingen roll, folk som tränar för sin egen skull får göra vad de vill.

För övrigt, att tro att ett sporadiskt piss-test en gång om året på en träningsanläggning kommer ha någon som helst inverkan på hur ren svensk idrott är är befängt. Dom som vill bruka gör det oavsett om dom mot förmodan skulle kunna åka på ett test från RF någon gång.

An Iron Soul
2015-07-21, 12:08
Ja, det är helt hemska saker vi medborgare måste utstå för att få ett bättre samhälle, t.ex pissa in en kopp. Jag har allvarligt svårt att förstå människor som tycker det är integritetskränkande att pissa för en kontrollant, speciellt om man vet vad syftet är. Vill vi ha en ren idrott? Om priset är att en gång under sin livstid pissa i en kopp måste det vara värt den uppoffringen.
Håller helt med dig.
Fick mycket skit för mina åsikter på sida 4. :laugh:

anvihl
2015-07-21, 12:13
Ja, det är helt hemska saker vi medborgare måste utstå för att få ett bättre samhälle, t.ex pissa in en kopp. Jag har allvarligt svårt att förstå människor som tycker det är integritetskränkande att pissa för en kontrollant, speciellt om man vet vad syftet är. Vill vi ha en ren idrott? Om priset är att en gång under sin livstid pissa i en kopp måste det vara värt den uppoffringen.

Nu är det ju inte bara atleter som blir testade utan även vanliga gymnissar och gymnissor och jag ger blanka fasen i vad de skjuter i rumpan. Är man dessutom INTE för ren idrott som man får anta att dopade inte är, varför ska din moral trumfa deras?

mini
2015-07-21, 12:16
Det finns ju massor med gym som inte testar sina medlemmar. Vill man inte bli testad väljer man bara ett sådant gym.

ARMSTARK
2015-07-21, 12:24
Det finns ju massor med gym som inte testar sina medlemmar. Vill man inte bli testad väljer man bara ett sådant gym.

Nu är det inte så lätt i större delen av Sverige, de flesta har några km-mil till närmsta gym, nästa gym ligger 20-30 mil bort. Sverige är inte bara Stokholm Göteborg Malmö.

Anton Fräs
2015-07-21, 12:28
Jag har ju skrivit på avtalet för gymet; däri ingår ju att bli testad om farbrorn kommer med plastmuggen. Hade jag haft en reell möjlighet att träna på ett gym som inte hade det (och fingeravtrycksläsning som mitt har, brrrr) så hade jag gjort det.

Jag kunde inte bry mig mindre om vad folk stoppar i sig så länge det inte går ut över andra.

4623
2015-07-21, 12:32
Nu är det ju inte bara atleter som blir testade utan även vanliga gymnissar och gymnissor och jag ger blanka fasen i vad de skjuter i rumpan. Är man dessutom INTE för ren idrott som man får anta att dopade inte är, varför ska din moral trumfa deras?

Förstår du inte att samhället blir sämre av det?

z_bumbi
2015-07-21, 15:41
För övrigt, att tro att ett sporadiskt piss-test en gång om året på en träningsanläggning kommer ha någon som helst inverkan på hur ren svensk idrott är är befängt.

Det är inget sporadiskt pisstest utan en del i en större helhet och det har effekt. Skulle du syssla med en idrott som testade i någon större omfattning så skulle du antagligen också märka effekterna.

Jag kunde inte bry mig mindre om vad folk stoppar i sig så länge det inte går ut över andra.

Vilket det nästan alltid gör i någon form så du borde bry dig ganska så mycket.

Anton Fräs
2015-07-21, 15:47
Vilket det nästan alltid gör i någon form så du borde bry dig ganska så mycket.

Där går vi åsikter isär, rejält.

eternallord
2015-07-21, 15:55
Det är inget sporadiskt pisstest utan en del i en större helhet och det har effekt. Skulle du syssla med en idrott som testade i någon större omfattning så skulle du antagligen också märka effekterna.Jag har gjort det, och har själv testats. Men nu syftade jag som jag skrev på beträffande "idrott" inte på tävlingssammanhang, utan individer som tränar för sin egen skull.

Man and Machine
2015-07-21, 16:01
För övrigt, att tro att ett sporadiskt piss-test en gång om året på en träningsanläggning kommer ha någon som helst inverkan på hur ren svensk idrott är är befängt. Dom som vill bruka gör det oavsett om dom mot förmodan skulle kunna åka på ett test från RF någon gång.

Någon inverkan har det säkert om än liten, men hellre det än att lägga sig platt och låta bruket explodera. Om inte annat så väljer brukarna bort vanliga gym och samlas på preppgym istället.

Nu är det ju inte bara atleter som blir testade utan även vanliga gymnissar och gymnissor och jag ger blanka fasen i vad de skjuter i rumpan. Är man dessutom INTE för ren idrott som man får anta att dopade inte är, varför ska din moral trumfa deras?

Moralen är väl det lilla i det stora. Jag kunde inte bry mig mindre om du och eternal sitter på nån ö i skärgården och kokar era egna ryssar och går bananas på gymmet. Men eftersom steroider ofrånkomligen kommer påverka mig och samhället negativt i någon utsträckning så tycker jag gott ni man kan skita i att bruka. Jag kan förstå att man bryter mot lagen för ekonomisk vinning, liv och död osv.. men för trück och gains plzz.

eternallord
2015-07-21, 16:11
Någon inverkan har det säkert om än liten, men hellre det än att lägga sig platt och låta bruket explodera. Om inte annat så väljer brukarna bort vanliga gym och samlas på preppgym istället.
Du tror alltså att bruket skulle explodera om man skulle sluta testa motionärer på gymmet?

På vilket sätt minskas skadeinverkan av steroidbruk av att de som brukar samlas på "preppgym"?

Man and Machine
2015-07-21, 16:24
Du tror alltså att bruket skulle explodera om man skulle sluta testa motionärer på gymmet?

På vilket sätt minskas skadeinverkan av steroidbruk av att de som brukar samlas på "preppgym"?

Om den redan lilla risken att åka fast blev ännu mindre skulle bruket med stor sannolikhet öka. Och jag tror att problemet blir mer uppenbart när man som brukare inte behöver hålla låg profil.

Väldigt lite eller inte alls. För mig handlar det bara om att jag lättare kan välja bort dom gymmen. Eller hitta ett gym som är någorlunda fritt från brukare.

eternallord
2015-07-21, 16:35
Om den redan lilla risken att åka fast blev ännu mindre skulle bruket med stor sannolikhet öka. Och jag tror att problemet blir mer uppenbart när man som brukare inte behöver hålla låg profil.

Väldigt lite eller inte alls. För mig handlar det bara om att jag lättare kan välja bort dom gymmen. Eller hitta ett gym som är någorlunda fritt från brukare.

Jag har väldigt svårt att tro att det påverkar överhuvudtaget. Om någon står i valet och kvalet beträffande att dopa sig så är det nog snarare risken att hamna i belastningsregistret, få böter, bli av med körkortet osv som spelar större roll än en potentiell avstängning från RF-kopplade träningsanläggningar.

Ok, men vad är då syftet med politiken? Om syftet med narkotika- och dopingpolitik inte är skademinimering så är vi helt fel ute.

Man and Machine
2015-07-21, 22:36
Jag har väldigt svårt att tro att det påverkar överhuvudtaget. Om någon står i valet och kvalet beträffande att dopa sig så är det nog snarare risken att hamna i belastningsregistret, få böter, bli av med körkortet osv som spelar större roll än en potentiell avstängning från RF-kopplade träningsanläggningar.

Ok, men vad är då syftet med politiken? Om syftet med narkotika- och dopingpolitik inte är skademinimering så är vi helt fel ute.

Ursäkta, jag pratar delvis med kluven tunga. Naturligtvis är det dom saker du nämner som avskräcker mest. Där jag tränar gör polisen och RF gemensam sak så när dom väl dyker upp streckas du hos båda.

Jag pratade bara utifrån mitt eget perspektiv och hur det påverkar mig. Jag vill inte se dom och har möjligheten att välja bort dessa gym. Ser inte den röda tråden mellan "preppgym" och förda dopingpolitik? På det stora hela kan jag inte se något alternativ som ger mindre skadeverkan. Som jag nämnde ovan tror jag bruket skulle bli mycket mer omfattande om man legaliserade preparaten. Att möjlighet till sjukvård, kurator osv finns tror jag inte skulle påverka nämnvärt. Fler människor skulle gå "all in" betydligt oftare, gränserna flyttas längre fram. Direkta och indirekta kostnader tror jag också skulle överstiga de pengar du för över från "antidoping verksamhet" (polis, tull osv).

Jag får uppfattningen att du är libertarian så jag antar att du inte håller med mig. Vad är din lösning isåfall, legalisera antar jag? Tror du det praktiskt är genomförbart? Tanken är fantastisk men verkligheten en annan imo.

z_bumbi
2015-07-22, 07:50
Jag har gjort det, och har själv testats. Men nu syftade jag som jag skrev på beträffande "idrott" inte på tävlingssammanhang, utan individer som tränar för sin egen skull.

Du har väl kört Taekwon-do? I så fall är det ingen idrott som testar särskilt mycket i förhållande till antalet utövare eller i absoluta tal (Jag har iofs bara sett siffrorna t o m 2013).

Det gör skillnad även för motionärer och även här ger det bättre effekt om det ingår i en mer omfattande strategi. Självklart gör det större skillnad om man testar mer inom en idrott och om alla idrotter testade på en rimlig nivå så skulle det göra ännu större skillnad.

Pepz
2015-07-22, 13:08
friskisföreningar hamnar inom RF då de är med i friidrottsförbundet (jag har ingen aning om hur det gick till :D).

fanns inget som passade bättre....

eternallord
2015-07-22, 14:26
Du har väl kört Taekwon-do? I så fall är det ingen idrott som testar särskilt mycket i förhållande till antalet utövare eller i absoluta tal (Jag har iofs bara sett siffrorna t o m 2013).

Det gör skillnad även för motionärer och även här ger det bättre effekt om det ingår i en mer omfattande strategi. Självklart gör det större skillnad om man testar mer inom en idrott och om alla idrotter testade på en rimlig nivå så skulle det göra ännu större skillnad.

Nu upprepar jag mig från vad jag skrev till Man and Machine innan, men andelen tester som utförs på folk som inte tävlar är väldigt liten och med tanke på riskerna man löper i övrigt av att dopa sig (fängelse, böter, körkortet osv) så är en eventuell 2-årig avstängning från RFs lokaler en obetydlig faktor, skulle jag tro åtminstone.

Ursäkta, jag pratar delvis med kluven tunga. Naturligtvis är det dom saker du nämner som avskräcker mest. Där jag tränar gör polisen och RF gemensam sak så när dom väl dyker upp streckas du hos båda.

Jag pratade bara utifrån mitt eget perspektiv och hur det påverkar mig. Jag vill inte se dom och har möjligheten att välja bort dessa gym. Ser inte den röda tråden mellan "preppgym" och förda dopingpolitik? På det stora hela kan jag inte se något alternativ som ger mindre skadeverkan. Som jag nämnde ovan tror jag bruket skulle bli mycket mer omfattande om man legaliserade preparaten. Att möjlighet till sjukvård, kurator osv finns tror jag inte skulle påverka nämnvärt. Fler människor skulle gå "all in" betydligt oftare, gränserna flyttas längre fram. Direkta och indirekta kostnader tror jag också skulle överstiga de pengar du för över från "antidoping verksamhet" (polis, tull osv).

Jag får uppfattningen att du är libertarian så jag antar att du inte håller med mig. Vad är din lösning isåfall, legalisera antar jag? Tror du det praktiskt är genomförbart? Tanken är fantastisk men verkligheten en annan imo.
Det stämmer att jag förespråkar en liberal agenda. Jag menar att skadeinverkan som uppstår av samhällets stigmatisering av narkotika/doping, eventuella legala påföljder som böter, prickar i registret, förlorade körkort och fängelse med mera leder till mycket större samhällsskada än bruket i sig. Hela poängen med att ha en politik som reglerar substanser bör i min värld vara att eftersträva att samhällsskadan minimeras så mycket som möjligt, men det är inte det vi sysslar med i dagsläget. Det mest självklara exemplet är naturligtvis cannabis-bruket men det går även att förlänga till tyngre droger och doping.

(ideologiskt sett tycker jag inte heller att staten har "rätt" att bestämma vad du får eller inte får stoppa i kroppen, men det är en ideologisk diskussion som vi inte behöver gå in på)

Permaximum
2015-07-22, 14:48
Om den redan lilla risken att åka fast blev ännu mindre skulle bruket med stor sannolikhet öka. Och jag tror att problemet blir mer uppenbart när man som brukare inte behöver hålla låg profil.

Väldigt lite eller inte alls. För mig handlar det bara om att jag lättare kan välja bort dom gymmen. Eller hitta ett gym som är någorlunda fritt från brukare.

Varför kan du inte träna på ett gym där det finns dopade individer? Hatar du dem?

Jag skulle själv aldrig dopa mig men jag går inte och hatar de som väljer att göra det utan jag behandlar dem som vanliga människor. Har personligen aldrig upplevt något negativt av deras bruk utan de sköter sig precis som andra människor. Däremot så finns ju yrkeskriminella som använder steroiderna men då är det ju inte direkt steroiderna som gjort dom till svin utan livsstilen.

Man and Machine
2015-07-22, 18:21
Nu upprepar jag mig från vad jag skrev till Man and Machine innan, men andelen tester som utförs på folk som inte tävlar är väldigt liten och med tanke på riskerna man löper i övrigt av att dopa sig (fängelse, böter, körkortet osv) så är en eventuell 2-årig avstängning från RFs lokaler en obetydlig faktor, skulle jag tro åtminstone.


Det stämmer att jag förespråkar en liberal agenda. Jag menar att skadeinverkan som uppstår av samhällets stigmatisering av narkotika/doping, eventuella legala påföljder som böter, prickar i registret, förlorade körkort och fängelse med mera leder till mycket större samhällsskada än bruket i sig. Hela poängen med att ha en politik som reglerar substanser bör i min värld vara att eftersträva att samhällsskadan minimeras så mycket som möjligt, men det är inte det vi sysslar med i dagsläget. Det mest självklara exemplet är naturligtvis cannabis-bruket men det går även att förlänga till tyngre droger och doping.

(ideologiskt sett tycker jag inte heller att staten har "rätt" att bestämma vad du får eller inte får stoppa i kroppen, men det är en ideologisk diskussion som vi inte behöver gå in på)

Nu har förvisso USA ett sämre samhälle än oss enligt mig, men det blir intressant att se hur det utvecklas i de stater där bruket av cannabis legaliserats.

Varför kan du inte träna på ett gym där det finns dopade individer? Hatar du dem?

Jag skulle själv aldrig dopa mig men jag går inte och hatar de som väljer att göra det utan jag behandlar dem som vanliga människor. Har personligen aldrig upplevt något negativt av deras bruk utan de sköter sig precis som andra människor. Däremot så finns ju yrkeskriminella som använder steroiderna men då är det ju inte direkt steroiderna som gjort dom till svin utan livsstilen.

Jag vet inte om hatar är rätt ord men ja kanske, ogillar starkt åtminstone. Jag har aldrig behövt undvika ett preppgym eftersom jag haft schyssta gym på de orter där jag bott. Men anledningar att undvika att träna på sådana gym skulle t.ex. kunna vara att man inte vill ha stämpeln och slippa klientelet (yrkeskriminella och liknande). Främst första anledningen vet jag ju många på forumet som tillämpat både i Malmö och Göteborg, så det är knappast något ovanligt.

Permaximum
2015-07-22, 19:10
Fast nu är det ju så att vanliga människor som jobbar på kontor, har två barn, fru, pensionssparande också trycker lite tren ibland. Ogillar du även dessa så pass starkt att du inte ens kan träna om de är i din närhet? Ifall du skulle få reda på att din bästa vän börjat preppa skulle du då avsluta vänskapen?

Anledningen till mina frågor är att jag inte förstår mig på såna som dig.

Sheogorath
2015-07-22, 19:14
Jag vet inte om hatar är rätt ord men ja kanske, ogillar starkt åtminstone. Jag har aldrig behövt undvika ett preppgym eftersom jag haft schyssta gym på de orter där jag bott. Men anledningar att undvika att träna på sådana gym skulle t.ex. kunna vara att man inte vill ha stämpeln och slippa klientelet (yrkeskriminella och liknande). Främst första anledningen vet jag ju många på forumet som tillämpat både i Malmö och Göteborg, så det är knappast något ovanligt.

Men är inte det här lite... barnsligt? Jag tänker för egen del att jag tränar på de gym som passar och har bäst utrustning. Jag antar att det finns dopade inom alla kategorier, jag har även tränat med någon enstaka som varit öppen med sitt periodande. Schyst kille för övrigt. Och varför bry sig? Vissa fuskar på fest och röker braj, andra fuskar på gymmet med tren eller whatnot.

Man and Machine
2015-07-22, 20:26
Fast nu är det ju så att vanliga människor som jobbar på kontor, har två barn, fru, pensionssparande också trycker lite tren ibland. Ogillar du även dessa så pass starkt att du inte ens kan träna om de är i din närhet? Ifall du skulle få reda på att din bästa vän börjat preppa skulle du då avsluta vänskapen?

Anledningen till mina frågor är att jag inte förstår mig på såna som dig.

Det argumentet brukar dyka upp då och då på fb och jag tänker alltid alltid samma sak: Det spelar väl för fan ingen roll om man jobbar och pensionsparar? Det är ju fortfarande ett grovt fel (enligt lag, och i min bok betydligt grövre än fildelning eller fortkörning) och det kan man inte kompensera genom att göra något rätt. (Att jobba och betala skatt kan man ju rimligtvis förvänta sig av alla vuxna?)

Om du skulle preppa och vi tränade på samma gym skulle du inte märka något. Det är inte så att jag ger dig fingret och springer därifrån. Med vissa vanor brukar vänskapen bli självavvecklad. Droger och doping är väl två saker som brukar separera vänner. Politisk inriktning, jobb, ja det finns ju tusen grejor.

Men är inte det här lite... barnsligt? Jag tänker för egen del att jag tränar på de gym som passar och har bäst utrustning. Jag antar att det finns dopade inom alla kategorier, jag har även tränat med någon enstaka som varit öppen med sitt periodande. Schyst kille för övrigt. Och varför bry sig? Vissa fuskar på fest och röker braj, andra fuskar på gymmet med tren eller whatnot.

Ja det kan man ju tycka. Vissa flyttar till Danderyd för att slippa invandrare, andra går till möllan för att det är så multikulti och jag väljer gym efter vad som passar mig. Att folk gör val efter sina preferenser är väl inget konstigt, eller barnsligt för den delen? F.ö. tror jag det var du som skrev att du valde bort gym XX för att du inte ville ha stämpeln.

Permaximum
2015-07-22, 20:37
Det argumentet brukar dyka upp då och då på fb och jag tänker alltid alltid samma sak: Det spelar väl för fan ingen roll om man jobbar och pensionsparar? Det är ju fortfarande ett grovt fel (enligt lag, och i min bok betydligt grövre än fildelning eller fortkörning) och det kan man inte kompensera genom att göra något rätt. (Att jobba och betala skatt kan man ju rimligtvis förvänta sig av alla vuxna?)

Om du skulle preppa och vi tränade på samma gym skulle du inte märka något. Det är inte så att jag ger dig fingret och springer därifrån. Med vissa vanor brukar vänskapen bli självavvecklad. Droger och doping är väl två saker som brukar separera vänner. Politisk inriktning, jobb, ja det finns ju tusen grejer.

Anledningen att jag frågade var för att du beskrev klientelet som yrkeskriminella. Så behöver det ju absolut inte vara. Jag tycker det är konstigt hur man kan hata personer man inte ens känner utifrån att de käkar ryssfemmor några perioder i sitt liv.

ZoDa
2015-07-22, 20:52
Jag vet inte om hatar är rätt ord men ja kanske, ogillar starkt åtminstone. Jag har aldrig behövt undvika ett preppgym eftersom jag haft schyssta gym på de orter där jag bott. Men anledningar att undvika att träna på sådana gym skulle t.ex. kunna vara att man inte vill ha stämpeln och slippa klientelet (yrkeskriminella och liknande). Främst första anledningen vet jag ju många på forumet som tillämpat både i Malmö och Göteborg, så det är knappast något ovanligt.

Det argumentet brukar dyka upp då och då på fb och jag tänker alltid alltid samma sak: Det spelar väl för fan ingen roll om man jobbar och pensionsparar? Det är ju fortfarande ett grovt fel (enligt lag, och i min bok betydligt grövre än fildelning eller fortkörning) och det kan man inte kompensera genom att göra något rätt. (Att jobba och betala skatt kan man ju rimligtvis förvänta sig av alla vuxna?)

Skulle du tycka likadant om det vore lagligt?

Man and Machine
2015-07-22, 21:14
Skulle du tycka likadant om det vore lagligt?

Jag vet faktiskt inte, skulle kanske ändra mig lite. En del av argumenten faller ju om det blir lagligt. Samtidigt är jag inte för en legalisering.

Sheogorath
2015-07-22, 21:17
Ja det kan man ju tycka. Vissa flyttar till Danderyd för att slippa invandrare, andra går till möllan för att det är så multikulti och jag väljer gym efter vad som passar mig. Att folk gör val efter sina preferenser är väl inget konstigt, eller barnsligt för den delen? F.ö. tror jag det var du som skrev att du valde bort gym XX för att du inte ville ha stämpeln.

Det utesluter jag inte alls (även om jag inte minns det). Jag var barnsligare förr. Det hör till. ;)

Man and Machine
2015-07-22, 23:35
Anledningen att jag frågade var för att du beskrev klientelet som yrkeskriminella. Så behöver det ju absolut inte vara. Jag tycker det är konstigt hur man kan hata personer man inte ens känner utifrån att de käkar ryssfemmor några perioder i sitt liv.

Det var dåligt formulerat. Bland annat är det så, finns ju så klart gott och blandat på alla gym. Jag tycker inte det är märkvärdigt, man dömer folk utifrån deras handlingar. Nåväl vi är lite OT nu, tillbaka till ämnet.

z_bumbi
2015-07-23, 07:34
Nu upprepar jag mig från vad jag skrev till Man and Machine innan, men andelen tester som utförs på folk som inte tävlar är väldigt liten och med tanke på riskerna man löper i övrigt av att dopa sig (fängelse, böter, körkortet osv) så är en eventuell 2-årig avstängning från RFs lokaler en obetydlig faktor, skulle jag tro åtminstone.

Trots vad du tror så väljer missbrukarna till viss del bort gym där det testas vilket gör att de som tränar där i alla fall kommer ett litet steg längre från att börja. En avstängning (maxstraffet är fyra år för första förseelsen) påverkar inte heller bara gymträningen utan också mycket runt omkring. Även om du inte vill sätta dig in i bakgrunden så kan du få en skaplig bild om du tittar på forum med en annan syn på missbruk hur testerna påverkar valet av gym eller t o m hur mycket folk missbrukar. Det är ganska bra argument för att fortsätta testa även om det är sporadiskt.
Slår man sen ihop myndigheternas arbete mot dopning och RF:s arbete mot doping så får man också en större effekt då det blir både fler test och att man påverkar från olika riktningar. Att sen ännu fler tester skulle fungera bättre är relativt säkert och där finns mycket att jobba på både inom och utom idrotten.

lördagsgrogg
2015-07-23, 14:25
Det argumentet brukar dyka upp då och då på fb och jag tänker alltid alltid samma sak: Det spelar väl för fan ingen roll om man jobbar och pensionsparar? Det är ju fortfarande ett grovt fel (enligt lag, och i min bok betydligt grövre än fildelning eller fortkörning) och det kan man inte kompensera genom att göra något rätt. (Att jobba och betala skatt kan man ju rimligtvis förvänta sig av alla vuxna?)

.

Han ville bara illustrera att det lika gärna kan vara trevlige Torbjörn på ekonomiavdelningen som knaprar. Det handlar inte om att kompensera handlingar.