handdator

Visa fullständig version : Rösta fram bästa träningschema


faradinho
2015-07-14, 13:10
Rösta fram bästa träningschema

Schema 1. 3-split
Pass 1. Marklyft + ben (4)
Pass 2. Bröst (3) + axlar (2) + triceps (2)
Pass3. Övre rygg (3) + Biceps (2) + mage (2)

Detta körs 2 gånger per vecka (6 träningsdagar) Ena passet körs "tyngre" och det andra passet "lättare" för att ge mer återhämtning.

Schema 2. Halvkropp
Pass 1. Marklyft + ben (4) + mage (2)
Pass2. Bröst (2) + Rygg (2) + Axlar (2) + biceps (1) + triceps (1)

Detta tränas 3 ggr per vecka ( 6 träningspass) Ena passet körs "tyngre" och det andra passet "lättare" för att ge mer återhämtning.

Första schema tränar man varje muskelgrupp 2 ggr per vecka medan halvkroppsschema blir 3 ggr per vecka. Siffran inom paranten () avser antal övningar man utför.

Basera detta på en kille som tränat 2-3 och senaste 2 år har varit baserat på 4 split. Bänk 120 kg, mark 190 kg, benböj 130 kg.
Kroppsvikt: 80 kg.

Mvh Faradinho

Carpentras
2015-07-14, 13:14
Går inte att svara på.

broman
2015-07-14, 14:30
Bästa träingsschema för vad?

BobaFett
2015-07-14, 16:11
Du kan få lika bra/dåliga gains med båda.

Har kört båda uppläggen och båda funkade bra.

Jag skulle kört halvkropp då du tränar kroppen oftare.

Det som funkade bra för mig var att köra tre olika pass.

Ett tungt pass 3-6 reps med lång vila mellan set.
Ett mellanpass 6-10 reps med 1,5-2 minuter vila mellan set
Ett "lätt" pass 10-15 med 60 sek vila mellan set, dropset, superset etc.

Det "lätta" passet var det som var överlägset jobbigast att utföra och gjorde en illamående.

Afterlove
2015-07-14, 21:55
Sheiko

faradinho
2015-07-15, 16:40
Du kan få lika bra/dåliga gains med båda.

Har kört båda uppläggen och båda funkade bra.

Jag skulle kört halvkropp då du tränar kroppen oftare.

Det som funkade bra för mig var att köra tre olika pass.

Ett tungt pass 3-6 reps med lång vila mellan set.
Ett mellanpass 6-10 reps med 1,5-2 minuter vila mellan set
Ett "lätt" pass 10-15 med 60 sek vila mellan set, dropset, superset etc.

Det "lätta" passet var det som var överlägset jobbigast att utföra och gjorde en illamående.


Grymt!!
Jag får helt enkelt testa mig fram, så är det ju bara men det känns som att det är för mycket marklyft. Att i slutändan så hinner man aldrig återhämta sig då nästkommande dag så skall det köras mark och böj igen.
Efter att ha kört 4 split i 2 år så känns 3 split närmare hjärtat (bekvämare) men jag får väl ta mig ur comfort zone och testa något helt annat.

Hur ser du på periodiseringen att köra 3-6 reps 3 veckor och 8-10 reps 5 veckor. Den periodiseringen körde jag gällande 4 split. Men inget å föredra i halvkropp? då 3 veckor 3-6 reps med varannat böj + mark känns slitande för kroppen och hinner aldrig återhämta mig.

Är även schemat gjort för uppbyggnadsfas? När man läser de flesta forums inlägg så skrivs det alldeles för mycket om att det inte finns energi, folk är på diet bla bla bla. Jag är inte under någon diet och jag har inte kört diet senaste 2 år då jag har uppbyggnadsfas just nu, äter mycket, vilar mycket o tränar mycket. Så ni som skriver nu inte tror att jag är under diet och därav perfekt träningsupplägg.

faradinho
2015-07-15, 16:42
Sheiko

Okej ska kolla upp det! grymt!