handdator

Visa fullständig version : Deffat ner så jag blivit "för" nöjd - vill inte äta dåligt


Frasier Crane
2015-07-14, 11:08
Är det ett "problem" jag aldrig haft förut så är det att jag varit nöjd med min kropp. Har alltid varit mullig/småtjock nämligen och har jojobantat väldigt mycket, men för 8 månader sedan så la jag mig på balans och styrketränade strikt. Missade inte ett enda pass under denna tid. De senaste 2mån har jag däremot deffat långsamt och för första gången lyckats med detta.

Problemet jag har nu är jag inte vill bryta min rutin eller kost. Nu vill jag ligga kvar där jag är. Min balans är tyvärr låg och jag har inte riktigt utrymme att exempelvis lägga in pizza på vardagar som mina kompisar alltid gör på sommaren.

Samtidigt känner jag mig så jävla tråkig som sitter där med en pizzasallad samtidigt som jag ju faktiskt vill trycka en pizza! Men jag vill inte behöva ta en löptur på 1h bara därför heller. Ack!

Vet inte längre hur jag ska resonera. Främst pga. min tidigare jojobantning. Har inget problem med detta generellt, men nu när jag har semester och alla är ute och träffas/käkar så tar det emot riktigt mycket :/ Känner någon igen sig? Hur ska man resonera?

Troppa
2015-07-14, 11:18
Få bort det skadliga beteendet. Du kommer inte bli fett av en pizza och detsamma så kommer du inte bli fit av en sallad. Såsom du resonerar kommer leda till ätstörning, att du måste springa för att kunna äta en pizza.. Ta vara på ögonblicken istället med dina kompisar och gör det bästa av det, säger inte att du ska kränga allt du ser men suntförnuft kan vara något att ha i sådana situationer.
Mvh

novanix
2015-07-14, 14:06
Få bort det skadliga beteendet. Du kommer inte bli fett av en pizza och detsamma så kommer du inte bli fit av en sallad. Såsom du resonerar kommer leda till ätstörning, att du måste springa för att kunna äta en pizza.. Ta vara på ögonblicken istället med dina kompisar och gör det bästa av det, säger inte att du ska kränga allt du ser men suntförnuft kan vara något att ha i sådana situationer.
Mvh

Kunde inte skrivit det bättre själv.

+1

:bow:

Mell
2015-07-14, 14:45
Käka halva pizzan då. Ät skit men med måtta.

tWistish
2015-07-14, 16:14
Är det ett "problem" jag aldrig haft förut så är det att jag varit nöjd med min kropp. Har alltid varit mullig/småtjock nämligen och har jojobantat väldigt mycket, men för 8 månader sedan så la jag mig på balans och styrketränade strikt. Missade inte ett enda pass under denna tid. De senaste 2mån har jag däremot deffat långsamt och för första gången lyckats med detta.

Problemet jag har nu är jag inte vill bryta min rutin eller kost. Nu vill jag ligga kvar där jag är. Min balans är tyvärr låg och jag har inte riktigt utrymme att exempelvis lägga in pizza på vardagar som mina kompisar alltid gör på sommaren.

Samtidigt känner jag mig så jävla tråkig som sitter där med en pizzasallad samtidigt som jag ju faktiskt vill trycka en pizza! Men jag vill inte behöva ta en löptur på 1h bara därför heller. Ack!

Vet inte längre hur jag ska resonera. Främst pga. min tidigare jojobantning. Har inget problem med detta generellt, men nu när jag har semester och alla är ute och träffas/käkar så tar det emot riktigt mycket :/ Känner någon igen sig? Hur ska man resonera?


känner igen mig som fan.. inget roligt att vara med om + att folk tror att man vill tänka så:/

jag tvingade i mig godsaker osv när jag hade deffat klart trots att hjärnan sa nej, kom ihåg att du gjort det för att må bra i grunden, ta det inte för långt

cero
2015-07-14, 17:18
Käka halva pizzan då. Ät skit men med måtta.

Problem löst. Och skippa såsen.

gyros
2015-07-14, 17:56
Problem löst. Och skippa såsen.

Såsen är ju det godaste *drool*

Frantic
2015-07-14, 18:17
Deffa vissa dagar. Ät vad du vill andra dagar.

BobaFett
2015-07-14, 18:59
Ta en barnpizza utan ost och med massor av kött på. Jävligt gott faktiskt om man är deffskadad.

Wormzie
2015-07-14, 19:25
Hitta en balans så du kan vara nöjd med kroppen och nöjd med livet.

yia
2015-07-14, 22:18
Det handlar som sagt om att hitta en balans. Det är väldigt nyttigt att veta kaloriinnehållet på de flesta produkter som finns i vardagen. Pizza kan man förstås äta ibland, och är man riktigt nojig kan man äta en halv pizza, andra kompenserar med att äta lättare lunch eller middag, eller dagen efter. Därtill serverar ju pizzeriorna annat än pizzor och pizzasallad i regel. En kebab med bröd, kebabsallad, eller hamburgare utan pommes brukar ju inte vara sådär våldsamt i kaloriväg.

Snabbmatskedjorna är förresten utmärkt i det att de har allting fint uppspaltat på hemsidorna. Käkar du en big mac, nuggets eller Whopper utan pommes med en lightläsk till så är det inga som helst problem. Det är 5-600 kalorier.

Donkens
2015-07-14, 23:20
Hade du sagt att du mår bra av att skippa pizzan så hade det inte varit fel. Men du mår dåligt och som folk har sagt innan så kan det vara så att om det går för långt så håller du på att utveckla dig ätstörningar.

Finns vissa lösningar för den som gillar att äta vad som helst med liten risk att överskrida kalorierna, det är då periodisk fasta. Läs på lite om det, förkortas till IF på engelska och det är en metod folk använder både för att deffa, balansera och bulka med.