handdator

Visa fullständig version : Komplettera löpträningen


backen
2015-07-13, 22:30
Hej hej!
Jag har varken hängt är på kolozzeum eller varit på ett gym på åratal, men nu är det dags att ta tag i det
Har tränat en del konditionsträning med bla några vätternrundor ett vasalopp mm. Och senaste året har det bara varit löpning. Med Stockholm maraton den 30:e maj som det stora målet. Och härnäst är det Lidingöloppet i September som hägrar. Men jag känner att det varken gynnar mig resultatmässigt eller är hälsosamt att låta styrkan stryka på foten allt för mycket.

Jag tänker mig ett upplägg med två styrkepass i veckan till att börja med, fram till Lidingöloppet. För att sedan kanske lägga in något pass till under "lågsäsongen" i vinter. Fokus på beprövade och fungerande övningar som knäböj,marklyft, bänkpress. Och så kanske komplettera med tex Utfall, chins, dips. Tänker jag rätt här? (Och ja! Jag ser ut som en maratonlöpare i kroppen, men jag vill väl inte träna ineffektiv styrketräning för det) ;)

Men jag har ingen aning om hur jag skall lägga upp det med sets, reps eller stegar eller hur gör man nuförtiden:confused:
Det behöver inte vara sådant som bara gynnar löpsteget. Utan allmänstyrka och maximalt välbefinnande är mitt mål.

Tacksam för alla tips