handdator

Visa fullständig version : Får triceps/axlar smörj på samma sätt i bänkpress & Militärpress?


Afterlove
2015-07-13, 15:32
Helt enkelt som topic. Om man vill utveckla stora och fina axlar och triceps. Är Militärpress nödvändigt om man kör väldigt mycket bänk redan?

Triceps verkar få liknande smörj, det är mer axlarna jag funderar på. Framsidan får ordentligt med smörj i bänkpress iaf

Hmm tankar?

Vart att tänka på detta då sheiko program iprincip inte har någon Axelpress alls eller något isolerande för axlar. Nog för att dom tre stora är huvudsyftet där. Men vafan man vill väl inte se ut som.en uppstoppad korv?

Tankar?

Ajasoro
2015-07-13, 15:50
Ja, militärpress e fortfarande nödvändigt! Preachar ba vad jag lärt mig, men, balans.

Vet noll om Sheiko.

Nej, man vill inte se ut som en uppstoppad korv. Dålig look.

Rolfarsson
2015-07-13, 15:54
Axlarnas främre huvuden behöver verkligen inte tränas direkt, dom får mer än nog via div bröstövningar.
Nedan har du en studie som har jämfört EMG aktiviteten mellan olika lutningar, och som du ser så är aktiviteten i främre axlar ungefär lika hög i en 45° lutande press som en vertikal (bild 4).
Och när det kommer till triceps så är aktiviteten markant högre i en horisontal press än en vertikal (bild 5).

http://www.researchgate.net/publication/232217991_Effects_of_Variations_of_the_Bench_Press _Exercise_on_the_EMG_Activity_of_Five_Shoulder_Mus cles

Även en sevärd film av Sebastian som berör detta (väl bildad inom träningsfysiologi)

https://www.youtube.com/watch?v=OjFzTV-yXuI&feature=youtu.be

Afterlove
2015-07-13, 16:15
Axlarnas främre huvuden behöver verkligen inte tränas direkt, dom får mer än nog via div bröstövningar.
Nedan har du en studie som har jämfört EMG aktiviteten mellan olika lutningar, och som du ser så är aktiviteten i främre axlar ungefär lika hög i en 45° lutande press som en vertikal (bild 4).
Och när det kommer till triceps så är aktiviteten markant högre i en horisontal press än en vertikal (bild 5).

http://www.researchgate.net/publication/232217991_Effects_of_Variations_of_the_Bench_Press _Exercise_on_the_EMG_Activity_of_Five_Shoulder_Mus cles

Även en sevärd film av Sebastian som berör detta (väl bildad inom träningsfysiologi)

https://www.youtube.com/watch?v=OjFzTV-yXuI&feature=youtu.be

Det låter som Militärpress är något man vill ha i sin träning, synd att den inte ingår i sheiko-progam nu då.

Kul att bygga styrka, men samtidigt vill man ha en estetiskt tilltalande fysik där ingen muskelgrupp utesluts.

Vad gör man?

LunaSpice
2015-07-13, 16:19
Lägger in militärpress i Sheikos program eller kör ett annat program där militärpress ingår... Eller komponerar ett program själv med de övningar man vill ha. Allt behöver inte vara så förbannat svart eller vitt.

Afterlove
2015-07-13, 16:21
Lägger in militärpress i Sheikos program eller kör ett annat program där militärpress ingår... Eller komponerar ett program själv med de övningar man vill ha. Allt behöver inte vara så förbannat svart eller vitt.

Hur menar du med svart eller vitt?

Man blir helt klart ojämnt tränad via 5x5 program med nästan bara basövingar. Men dom är ju bra för att bygga ren styrka

Skulle vilja ha ett program som både gör en stark OCH med god symmetri

LunaSpice
2015-07-13, 17:21
Jag menar att du inte slaviskt behöver följa ett visst program utan kan blanda helt utefter dina egna behov. Om du känner att du saknar axelövningar så lägger du in det i ditt program. Alla dessa färdiga program passar inte alla och allas behov.

Rahf
2015-07-13, 17:29
För att svara på ursprungsfrågan: ja, militärpress är en fantastisk övning för axelutveckling.

Sen vill jag att du pekar på någon som enbart tränat dom tre stora, utan SL-karriär i sikte, och ser ut som en uppstoppad korv.

Rolfarsson
2015-07-13, 18:03
Kul att bygga styrka, men samtidigt vill man ha en estetiskt tilltalande fysik där ingen muskelgrupp utesluts.

Fast dina främre axlar utesluts ju inte om du skippar militärpress, dom tränas som sagt i samtliga övningar för brösten.
Är det f.ö runda och breda axlar som du är ute efter så är det dom mellersta huvudena du bör fokusera på.
För dessa så rekommenderar jag sidolyft med kabel där du startar/slutar 30° från kroppen (8+ reps), och om är du rädd om dina axlar så utför dom i skulderbladets plan.

Afterlove
2015-07-13, 18:20
Fast dina främre axlar utesluts ju inte om du skippar militärpress, dom tränas som sagt i samtliga övningar för brösten.
Är det f.ö runda och breda axlar som du är ute efter så är det dom mellersta huvudena du bör fokusera på.
För dessa så rekommenderar jag sidolyft med kabel där du startar/slutar 30° från kroppen (8+ reps), och om är du rädd om dina axlar så utför dom i skulderbladets plan.

Ja precis, vill bli stark i dom tre stora men samtidgt bygga upp runda breda axlar. Kanske ska skita i Militärpress och köra Sidolyft då? Sheiko har en del triceps övningar i programet och triceps ska ju få rejält med smörj i bänkpress ju?

BobaFett
2015-07-13, 18:34
Jag själv kör sheiko och kör mest "fliesövningar" för axlar. Alltså typ side laterals. Olika vinklar med mest fokus på framåtlutade varianter som tar mest på baksida axlar. Kör också stångrodd och hantelrodd som tar på baksida axlar.

Axelpress känns overkill (t.o.m. skadligt) när man kör så mycket bänkpress och andra bröstövningar.

Afterlove
2015-07-13, 18:37
Jag själv kör sheiko och kör mest "fliesövningar" för axlar. Alltså typ side laterals. Olika vinklar med mest fokus på framåtlutade varianter som tar mest på baksida axlar. Kör också stångrodd och hantelrodd som tar på baksida axlar.

Axelpress känns overkill (t.o.m. skadligt) när man kör så mycket bänkpress och andra bröstövningar.

Hade varit riktigt intressant att se mer i detalj hur du lägger upp det. Exakt vad jag söker, behålla stommen men bygga lite annat vid sidan om. Det är bara det att jag är för n00b för att lägga upp det och "pilla"

BobaFett
2015-07-13, 18:51
Hade varit riktigt intressant att se mer i detalj hur du lägger upp det. Exakt vad jag söker, behålla stommen men bygga lite annat vid sidan om. Det är bara det att jag är för n00b för att lägga upp det och "pilla"

Kan se ut så här som ett exempel:

Bröst
enligt programmet

Lats
4 set chins/latsdrag
4 set Stångrodd

Axlar
4 set "side laterals" med en arm i en kabelmaskin där man har kabeln bakom ryggen (bästa övningen).
4 set side laterals med hantlar framåtlutad med huvudet på en upplutad bänk.

Armar
3-4 dropset biceps/triceps valfri övning supersettat med varandra.
Kör lite mindre triceps än biceps då de får mycket pisk från bänkpressen. Skippar triceps ibland.

Lår
Benspark/bencurl 4-5 superset. Alternativt 4-5 set utfall med hantlar 10 rep per ben.

Jag brukar oftast välja två övningar som inte kolliderar och supersetta dem för att spara tid.

Sen så är jag van vid mycket volym. Du kanske kan börja med bara 3 set per muskelgrupp.

Afterlove
2015-07-13, 19:18
Kan se ut så här som ett exempel:

Bröst
enligt programmet

Lats
4 set chins/latsdrag
4 set Stångrodd

Axlar
4 set "side laterals" med en arm i en kabelmaskin där man har kabeln bakom ryggen (bästa övningen).
4 set side laterals med hantlar framåtlutad med huvudet på en upplutad bänk.

Armar
3-4 dropset biceps/triceps valfri övning supersettat med varandra.
Kör lite mindre triceps än biceps då de får mycket pisk från bänkpressen. Skippar triceps ibland.

Lår
Benspark/bencurl 4-5 superset. Alternativt 4-5 set utfall med hantlar 10 rep per ben.

Jag brukar oftast välja två övningar som inte kolliderar och supersetta dem för att spara tid.

Sen så är jag van vid mycket volym. Du kanske kan börja med bara 3 set per muskelgrupp.

Jag förstår. Det är sånt här som jag saknat när jag tittade på programs grund. Det verkar vara få program som bygger på progression i huvudlyften men samtidigt har med alla "disco träning"

Ska satsa på att fortsätta köra pull/Chins ups varje pass. Sedan kanske köra varant pass axlar/ben varanat pass extra armar

Man får hitta på något! Grunden bygger nog bra också, men det är just detlts,Biceps jag oroat mig över då dom iprincip får noll stimulans av grundläggande programmet

Kalle40
2015-07-13, 19:33
Vill du utveckla de mellersta stråket av m.deltoideus bör du lyfta militärpress med smal fattning och lyfta "hela vägen". Detta bygger massa på "hela axlarna" (dock inte bakre stråket förstås, detta kör du ex.vis tillsammans med rygg)

Määng
2015-07-13, 19:44
Jag förstår. Det är sånt här som jag saknat när jag tittade på programs grund. Det verkar vara få program som bygger på progression i huvudlyften men samtidigt har med alla "disco träning"

Ska satsa på att fortsätta köra pull/Chins ups varje pass. Sedan kanske köra varant pass axlar/ben varanat pass extra armar

Man får hitta på något! Grunden bygger nog bra också, men det är just detlts,Biceps jag oroat mig över då dom iprincip får noll stimulans av grundläggande programmet

De flesta styrkelyftare (alla tror jag) som jag sett träna har tränat precis så. Progression i huvudlyft följt av discoträning för att kötta fram muskler där det behövs.

Old Nick
2015-07-13, 19:44
Vill du utveckla de mellersta stråket av m.deltoideus bör du lyfta militärpress med smal fattning och lyfta "hela vägen". Detta bygger massa på "hela axlarna" (dock inte bakre stråket förstås, detta kör du ex.vis tillsammans med rygg)

Jag skulle rekommendera brett grepp om man vill träffa båda fram- och utsidan av axlarna. Ju smalare grepp desto mer framsida.

Sheogorath
2015-07-13, 19:49
Jag skulle rekommendera brett grepp om man vill träffa båda fram- och utsidan av axlarna. Ju smalare grepp desto mer framsida.

Mjäae... Man kan ju tänka sig det men så vitt jag minns har EMG-studier visat sig att det inte stämmer.

Afterlove
2015-07-13, 20:07
De flesta styrkelyftare (alla tror jag) som jag sett träna har tränat precis så. Progression i huvudlyft följt av discoträning för att kötta fram muskler där det behövs.

Nja, dom flesta fokuserar nog på de tre stora mest, och träning "runt omkring" blir lidande. Titta bara på ett av dom kändaste SL programen. SL 5x5. Där har du ingen träning öht för Biceps,delta,Vader,magen,baksida axlar och en hel del annat. Detta kan tyvärr bidra till en "uppstoppad korv fysik" om man nu inte gör som dina vänner, bygger muskler runt om där det behövs

Men få program har allting

Määng
2015-07-13, 20:10
Nja, dom flesta fokuserar nog på de tre stora mest, och träning "runt omkring" blir lidande. Titta bara på ett av dom kändaste SL programen. SL 5x5. Där har du ingen träning öht för Biceps,delta,Vader,magen,baksida axlar och en hel del annat. Detta kan tyvärr bidra till en "uppstoppad korv fysik" om man nu inte gör som dina vänner, bygger muskler runt om där set behövs

Fast StrongLifts är ju inte något styrkelyftsprogram bara för att det förkortas "SL".

Old Nick
2015-07-13, 20:12
Mjäae... Man kan ju tänka sig det men så vitt jag minns har EMG-studier visat sig att det inte stämmer.

Exakt vad har studierna visat? Att de skulle ha indikerat att yttre delta aktiveras mer ju smalare grepp man har känns för mig ungefär lika sannolikt som att nedre bröst skulle aktiveras mer ju högre lutning man har på bänken.

Afterlove
2015-07-13, 20:20
Fast StrongLifts är ju inte något styrkelyftsprogram bara för att det förkortas "SL".

Nej men det är programmet man väljer när man ska bli stark (nybörjare) och jag står som ett stort frågetecken då programmen utesluter muskelgrupper totalt, många riktiga SL program bygger på samma grund,bara fokus på basövingar och man missar viktiga övningar runt om. Det ger inte bara en slarvigt byggt fysik utan även sämre styrka att skippa "discoträning" (som.du kallar det) runt om

Afterlove
2015-07-13, 20:23
Kan se ut så här som ett exempel:

Bröst
enligt programmet

Lats
4 set chins/latsdrag
4 set Stångrodd

Axlar
4 set "side laterals" med en arm i en kabelmaskin där man har kabeln bakom ryggen (bästa övningen).
4 set side laterals med hantlar framåtlutad med huvudet på en upplutad bänk.

Armar
3-4 dropset biceps/triceps valfri övning supersettat med varandra.
Kör lite mindre triceps än biceps då de får mycket pisk från bänkpressen. Skippar triceps ibland.

Lår
Benspark/bencurl 4-5 superset. Alternativt 4-5 set utfall med hantlar 10 rep per ben.

Jag brukar oftast välja två övningar som inte kolliderar och supersetta dem för att spara tid.

Sen så är jag van vid mycket volym. Du kanske kan börja med bara 3 set per muskelgrupp.

För att vara säker. Gör du dessa övningar efter varje pass?

Old Nick
2015-07-13, 20:23
Exakt vad är det Stronglifts utelämnar som kommer att ge en "en slarvigt byggd fysik"?

Määng
2015-07-13, 20:57
Nej men det är programmet man väljer när man ska bli stark (nybörjare) och jag står som ett stort frågetecken då programmen utesluter muskelgrupper totalt, många riktiga SL program bygger på samma grund,bara fokus på basövingar och man missar viktiga övningar runt om. Det ger inte bara en slarvigt byggt fysik utan även sämre styrka att skippa "discoträning" (som.du kallar det) runt om

Du verkar ha en djup förståelse för hur styrkelyftare tränar.

Tror jag slutar slösa tid på att mata den här trollningen nu.

Rahf
2015-07-13, 21:00
Fan, jag tränar mest basövningar och anser min fysik vara riktigt schysst. Vad heter det uttrycket nu... "Perspektiv" tror jag det var.

Varför följa ett program slaviskt, om du nu har konstanta huvudbryn kring deras upplägg?

Kalle40
2015-07-13, 21:02
"Jag skulle rekommendera brett grepp om man vill träffa båda fram- och utsidan av axlarna. Ju smalare grepp desto mer framsida."

Herregud....varför skriva på dessa forum? Har du läst biomekanik? Det har jag.
Titta på rörelsen, armbågarna är intill kroppen vid början av lyftet, de rör sig åt sidan och uppåt i en lång rörelse här aktiveras mellersta delen av deltoideus maximalt denna övning är klassisk och optimal, det är en full rörelse till skillnad från " press bakom nacken" eller press med brett grepp som endast är en "halv rörelse" och där mellersta delen av m.deltoidues ej aktiveras ordentligt. Du jämför med bänkpress där smalt grepp tar på "axlarna" mer som man säger, detta har inget med den övningen att göra. Denna övning är inte särskilt vanlig nuförtiden eftersom dagens gymråttor saknar just kunskap om hur kroppen fungerar. Förr användes den dock flitigt, den kan jämföras med det gamla pressmomentet i tyngdlyftning fast "strikt" och utan att skjuta bak ryggen och svanka så extremt som gjordes i detta momentg för att klara enorma vikter*.
* Se Bosse Johanssons press på var det 172.5 kg?

BobaFett
2015-07-13, 21:06
För att vara säker. Gör du dessa övningar efter varje pass?

Ja. Det är inte alltid dessa övningar men snarlika. Ibland kör jag mindre ibland mer. Beror på hur det känns i kroppen.

Afterlove
2015-07-13, 21:34
Ja. Det är inte alltid dessa övningar men snarlika. Ibland kör jag mindre ibland mer. Beror på hur det känns i kroppen.

Ok grymt! Ska göra likadant :) och känna på

Afterlove
2015-07-13, 21:35
Exakt vad är det Stronglifts utelämnar som kommer att ge en "en slarvigt byggd fysik"?

Biceps,mage, delta

Afterlove
2015-07-13, 21:36
Du verkar ha en djup förståelse för hur styrkelyftare tränar.

Tror jag slutar slösa tid på att mata den här trollningen nu.

Ok visst, vi säger så. Om du inte vill vara öppen och kanske hitta en annan väg att gå, så ska jag ej tvinga dig till det heller

Sansad
2015-07-13, 21:43
Exakt vad har studierna visat? Att de skulle ha indikerat att yttre delta aktiveras mer ju smalare grepp man har känns för mig ungefär lika sannolikt som att nedre bröst skulle aktiveras mer ju högre lutning man har på bänken.

Han sa inte att mediala deltan skulle aktiveras mer utav ett smalare grepp heller bara för att ett bredare grepp inte aktiverar den mer. Jag förstår inte varför du tror att mediala deltan skulle bli mer stimulerad av ett bredare grepp då mediala deltan får ju inte något mer fördelaktigt läge att arbeta i då dess enda funktion är att abducera humerus.

Det blir ju inte mer likt ett sidolyft för att man breddar greppet eller hur? för främre delta vinklas bara ut åt sidan och får fortfarande göra sitt som vanligt ändå.

Sheogorath
2015-07-13, 21:52
Som en del i en smal press över huvudet kommer man i början av lyftet att pressa med något inåtroterad överarm (en bieffekt av att man tvingas gå ut med armbågen åt sidan), d.v.s. göra mer av en abduktionsrörelse och mindre av en flexionsrörelse (till skillnad från säg press bakom nacken där humerus är i neutralläge mer eller mindre genom hela rörelsen). Ser man det så är det inte så konstigt om traditionell militärpress aktiverar mellersta delta bättre än breda pressar. En militärpress ser helt enkelt inte ut som en byggarsmalbänk fast stående. Armbågarna rör sig helt olika.

Rolfarsson
2015-07-13, 21:57
Exakt vad är det Stronglifts utelämnar som kommer att ge en "en slarvigt byggd fysik"?

Hamstrings, och nej, knäböj ger ingen nämnvärd muskelmassa i hamstrings (se artikel med studie nedan) då det är en knäextension, hamstrings funktion är knäflexion och höftextension.
Och ur ett skadeperspektiv så är detta ett mindre bra upplägg då en av dom vanligaste orsakerna till knäskador är just svaga hamstrings, speciellt bland kvinnor.
Även Rectus abdominus bör tränas direkt (statiskt och dynamiskt) för att undvika en muskulär obalans, det gynnar även hållningen och dom stora lyften.
Och vill man maximera sin utveckling på armarna så bör dessa tränas direkt, eller iaf en tricepsövning där en full axelflexion sker.

http://www.lookgreatnaked.com/blog/are-squats-all-you-need-to-maximize-hamstrings-development/

Och nedan förklarar Erik Knight (sjukgymnast) bra varför en jämn quad/ham volym är viktigt.

http://forum.simplyshredded.com/topic/13050/page/1/hamquadkneewut/

Carpentras
2015-07-14, 00:53
Helt enkelt som topic. Om man vill utveckla stora och fina axlar och triceps. Är Militärpress nödvändigt om man kör väldigt mycket bänk redan?

Triceps verkar få liknande smörj, det är mer axlarna jag funderar på. Framsidan får ordentligt med smörj i bänkpress iaf

Hmm tankar?

Vart att tänka på detta då sheiko program iprincip inte har någon Axelpress alls eller något isolerande för axlar. Nog för att dom tre stora är huvudsyftet där. Men vafan man vill väl inte se ut som.en uppstoppad korv?

Tankar?

Nej, det tycker jag inte men att få in en del pressar över huvudet är nog en bra idé i det flesta fall.

Visst kan du köra axelpress I sheiko-program han själv nämner ju att det finns plats att lägga in olika typer av komplementövningar i hans olika upplägg. Jag tror folk feltolkar en del av de exempelprogram som man ser flyta runt på nätet. Det är ju meningen att folk ska kunna individanpassa programmen.

Old Nick
2015-07-14, 07:37
Jag förstår inte varför du tror att mediala deltan skulle bli mer stimulerad av ett bredare grepp då mediala deltan får ju inte något mer fördelaktigt läge att arbeta i då dess enda funktion är att abducera humerus.

Det blir ju inte mer likt ett sidolyft för att man breddar greppet eller hur? för främre delta vinklas bara ut åt sidan och får fortfarande göra sitt som vanligt ändå.

Well, det känns som att ju mer armen lyfts ut åt sidan, desto större möjlighet finns för mediala deltan att bidra. Det faktum att jag själv känner att främre deltan är den enda som lyfter om jag håller ihop händerna framför kroppen och pressar på det sättet, samt att jag får en sinnessjuk pump i den yttre delen om jag håller brett med stång, alternativt kör med hantlar och fläker ut armbågarna så mycket det går verkar stödja den teorin.

Sheogorath
2015-07-14, 07:41
Min förklaring var lite krånglig ser jag nu, men det är alltså förändringen FRÅN "armbågar fram" TILL "armbågar ut" (som är nödvändig i en korrekt militärpress) som förmodligen är det som gör att mellersta deltan visar högre EMG-aktivitet i militärpress än säg press bakom backen.

Men det är ju omstritt om EMG-aktivitet kan översättas direkt till effektivt muskelbygge. Samtidigt har vi ju inte så mycket annat objektivt att gå efter. :)

Old Nick
2015-07-14, 07:42
Biceps,mage, delta

Lugna sig lite nu. Biceps jobbar i stångrodd, magen i alla basövningar och exakt hur du skall axelpressa utan att använda delta begriper jag då inte.

Hamstrings, och nej, knäböj ger ingen nämnvärd muskelmassa i hamstrings

Stronglifts innehåller förutom knäböj en annan övning som går under namnet "marklyft". I denna används hamstrings rätt flitigt.

Sansad
2015-07-14, 10:28
Well, det känns som att ju mer armen lyfts ut åt sidan, desto större möjlighet finns för mediala deltan att bidra. Det faktum att jag själv känner att främre deltan är den enda som lyfter om jag håller ihop händerna framför kroppen och pressar på det sättet, samt att jag får en sinnessjuk pump i den yttre delen om jag håller brett med stång, alternativt kör med hantlar och fläker ut armbågarna så mycket det går verkar stödja den teorin.

Fast det blir ju inget arbete för mediala deltan om du inte börjar med armbågarna fram i ett smalt grepp som Sheo säger så att du kan abducera ut humerus så att mediala deltan faktiskt bidrar till att arbeta, dessutom dynamiskt.

Hur det känns har ingenting med vilken muskel som stimuleras att göra.

Rolfarsson
2015-07-14, 10:46
magen i alla basövningar

Det är dock inte tillräckligt.

http://www.progressivefitness.net/blog/why-squats-and-deadlifts-arent-good-abs-exercises


Stronglifts innehåller förutom knäböj en annan övning som går under namnet "marklyft". I denna används hamstrings rätt flitigt.

Du läste inte länkarna som jag bifogade va? Och nej, 1-2 set marklyft i veckan är långt ifrån tillräckligt för hamstrings när man utför 15 sets böj i veckan.
1 set per tillfälle är inte heller nog för att maximalt stimulera proteinsyntesen.
Och för att träna hela baksidan så krävs en knäflexion (lårcurl, finnen) då biceps femoris korta huvud inte tränas i en höftextension (mark, rdl, hypers osv).

Sheogorath
2015-07-14, 11:14
Hur mycket hamstrings aktiveras vid vanliga marklyft handlar också mycket om hur lyftet utförs. Någon med korta ben i förhållande till överkropp kanske sätter sig djupt varpå övningen blir mer likt en knäböj och baksidan kommer inte alls att aktiveras särskilt mycket. Någon med långa ben tjänar ofta på en mer upprätt ställning och baksidan får dra ett stort lass i förhållande till framsidan.

Bencurl är alltid bencurl. :)

Afterlove
2015-07-14, 11:45
Det är dock inte tillräckligt.

http://www.progressivefitness.net/blog/why-squats-and-deadlifts-arent-good-abs-exercises




Du läste inte länkarna som jag bifogade va? Och nej, 1-2 set marklyft i veckan är långt ifrån tillräckligt för hamstrings när man utför 15 sets böj i veckan.
1 set per tillfälle är inte heller nog för att maximalt stimulera proteinsyntesen.
Och för att träna hela baksidan så krävs en knäflexion (lårcurl, finnen) då biceps femoris korta huvud inte tränas i en höftextension (mark, rdl, hypers osv).

Exakt, efter att ha kollat igenom dom flesta 5x5 program (finns en hel del) sheiko och lite annat så är det tydligt att många muskler "runt om" absolut inte får smörj.

Självklart är målet att bli stark i dom stora lyften. Men vill man bli stark OCH ha en komplett fysik, då bör man nästan lägga på ett extra program efter t.ex sheiko där armar,lats,hamstrings,delta får en del smörj

Det är i min värld helt ofattbart hur man kan skippa att träna armarna separat. Visst får dom smörj annars med via basövingar, men varför inte maximera styrkan genom att träna dom separat?

Och utesluter man lats och delta så ger det denna "uppstoppad korv" looken som.jag menar, ingen vidd liksom

Old Nick
2015-07-14, 12:12
Det är dock inte tillräckligt.

http://www.progressivefitness.net/blog/why-squats-and-deadlifts-arent-good-abs-exercises

Inte tillräckligt för vad? Stronglifts och Starting Strength är program, utformade för nybörjare, där fokus enbart handlar om att driva upp styrkan i de stora lyften. Man förväntas inte följa programmet mer än några månader. Det är i praktiken över när man inte längre orkar öka vikten från pass till pass. Sedan förväntas man byta till andra program och lägga till de assistansövningar man behöver. Magträning gör varken av eller till under denna period. Det räcker gott med basövningarna.

Du läste inte länkarna som jag bifogade va? Och nej, 1-2 set marklyft i veckan är långt ifrån tillräckligt för hamstrings när man utför 15 sets böj i veckan.
1 set per tillfälle är inte heller nog för att maximalt stimulera proteinsyntesen.
Och för att träna hela baksidan så krävs en knäflexion (lårcurl, finnen) då biceps femoris korta huvud inte tränas i en höftextension (mark, rdl, hypers osv).

Nej, jag läste inte länken eftersom den inte hade någonting med diskussionen att göra. Frågan var vilka muskelgrupper som man "utesluter totalt" i Stronglifts och ditt svar var "hamstrings". Jag förväntade mig någon slags förklaring till hur man skall kunna böja djupt med lowbar-placering tre dagar i veckan, samt marklyfta och köra pendlayrodd utan att ens aktivera skinksnörena. Någon sådan fick jag dock inte.

Old Nick
2015-07-14, 12:14
Hur det känns har ingenting med vilken muskel som stimuleras att göra.

Trams.

Afterlove
2015-07-14, 12:21
Inte tillräckligt för vad? Stronglifts och Starting Strength är program, utformade för nybörjare, där fokus enbart handlar om att driva upp styrkan i de stora lyften. Man förväntas inte följa programmet mer än några månader. Det är i praktiken över när man inte längre orkar öka vikten från pass till pass. Sedan förväntas man byta till andra program och lägga till de assistansövningar man behöver. Magträning gör varken av eller till under denna period. Det räcker gott med basövningarna.



Nej, jag läste inte länken eftersom den inte hade någonting med diskussionen att göra. Frågan var vilka muskelgrupper som man "utesluter totalt" i Stronglifts och ditt svar var "hamstrings". Jag förväntade mig någon slags förklaring till hur man skall kunna böja djupt med lowbar-placering tre dagar i veckan, samt marklyfta och köra pendlayrodd utan att ens aktivera skinksnörena. Någon sådan fick jag dock inte.

Det är inte bara nybörjare-program utan detta gäller oxkså avancerade program. Sheikos tex, ingen träning separat för Biceps (ingen rodd heller i programmet) ingen träning av lats (bara Marklyft) delta och baksida axlar blir lidande.

Bara träning av axeln i bröstövningar men ingen träning knappt i baksida,delta öht

Som sagt. Sheiko är såklart till för dom tre stora. Men att bli obalanserad och inte få en komplett fysik är ju helt absurt

Vader tränas inte heller separat vet ej om det är nödvändigt dock, men tänker mest för sunt förnuft

Carpentras
2015-07-14, 12:51
Det är inte bara nybörjare-program utan detta gäller oxkså avancerade program. Sheikos tex, ingen träning separat för Biceps (ingen rodd heller i programmet) ingen träning av lats (bara Marklyft) delta och baksida axlar blir lidande.

Bara träning av axeln i bröstövningar men ingen träning knappt i baksida,delta öht

Som sagt. Sheiko är såklart till för dom tre stora. Men att bli obalanserad och inte få en komplett fysik är ju helt absurt

Vader tränas inte heller separat vet ej om det är nödvändigt dock, men tänker mest för sunt förnuft

Ta del av det Sheiko säger om sina program istället för att bara titta på schematiska exempelprogram. Givetvis tränas lats, biceps osv. Men om fokus ligger på att bygga muskelmassa då kör man ju ett upplägg som är anpassat för det. Inte ett styrkelyftsprogram (även om det givetvis också bygger muskelmassa).

Sansad
2015-07-14, 12:54
Trams.

Japp!

Afterlove
2015-07-14, 13:54
Ta del av det Sheiko säger om sina program istället för att bara titta på schematiska exempelprogram. Givetvis tränas lats, biceps osv. Men om fokus ligger på att bygga muskelmassa då kör man ju ett upplägg som är anpassat för det. Inte ett styrkelyftsprogram (även om det givetvis också bygger muskelmassa).

Biceps tränas inte under hela programmet. Ingen rodd heller ens där Biceps annars aktiveras. Inte heller någon träning av lats (förutom Marklyft då) baksida axlar är helt uteslutande också under hela programmet. Delta tränas ett fåtal gånger ca 1 gång varannan vecka står det "delts"

Vader utesluts, underarmar tränas inte öht


Stark i basövingar, men en obalanserad fysik till kostnad? Inte för mig iaf!

Carpentras
2015-07-14, 14:20
Biceps tränas inte under hela programmet. Ingen rodd heller ens där Biceps annars aktiveras. Inte heller någon träning av lats (förutom Marklyft då) baksida axlar är helt uteslutande också under hela programmet. Delta tränas ett fåtal gånger ca 1 gång varannan vecka står det "delts"

Vader utesluts, underarmar tränas inte öht


Stark i basövingar, men en obalanserad fysik till kostnad? Inte för mig iaf!

Du har fel men nu ser jag att du bara är här för att tramsa och då finns det ingen anledning att diskutera vidare.

Afterlove
2015-07-14, 14:43
Du har fel men nu ser jag att du bara är här för att tramsa och då finns det ingen anledning att diskutera vidare.

Tramsa för att man vill ifrågasätta ett program?

BobaFett
2015-07-14, 16:02
Biceps tränas inte under hela programmet. Ingen rodd heller ens där Biceps annars aktiveras. Inte heller någon träning av lats (förutom Marklyft då) baksida axlar är helt uteslutande också under hela programmet. Delta tränas ett fåtal gånger ca 1 gång varannan vecka står det "delts"

Vader utesluts, underarmar tränas inte öht


Stark i basövingar, men en obalanserad fysik till kostnad? Inte för mig iaf!

Boris Sheiko säger att man SKA anpassa programmet efter sina egna behov och förutsättningar. Sen så är hans program för folk som tävlar och vill bli bra på styrkelyft. Inte för folk som vill se snygga ut på stranden.

Dessutom individanpassar han sina program till atleten han tränar. De här programmen vi har tillgång till är någon slags generiska versioner som ska försöka passa de flesta.

Sen så tror jag att om du blir RIKTIGT stark med det här programmet där du är propotionerligt lika stark i alla tre lyft d.v.s. säg ca: 150kg bänk, 200 knäböj och 250 mark så kan du inte ha en oproportionerlig fysik. Du kan inte utföra de här lyften om du har någon svag länk någonstans. Tror du att du kommer att lyfta 250 kilo mark med dåliga lats? Skulle inte tro det. Bänka 150 kilo med dåliga axlar? Gissa en gång till.

Med undantag för vader kanske men de är i vilket fall 99% genetik. Du kommer definitivt att att ha en mer balanserad fysik än med nåt hobby byggarprogram med en massa isolationsövningar.

Afterlove
2015-07-14, 16:39
Boris Sheiko säger att man SKA anpassa programmet efter sina egna behov och förutsättningar. Sen så är hans program för folk som tävlar och vill bli bra på styrkelyft. Inte för folk som vill se snygga ut på stranden.

Dessutom individanpassar han sina program till atleten han tränar. De här programmen vi har tillgång till är någon slags generiska versioner som ska försöka passa de flesta.

Sen så tror jag att om du blir RIKTIGT stark med det här programmet där du är propotionerligt lika stark i alla tre lyft d.v.s. säg ca: 150kg bänk, 200 knäböj och 250 mark så kan du inte ha en oproportionerlig fysik. Du kan inte utföra de här lyften om du har någon svag länk någonstans. Tror du att du kommer att lyfta 250 kilo mark med dåliga lats? Skulle inte tro det. Bänka 150 kilo med dåliga axlar? Gissa en gång till.

Med undantag för vader kanske men de är i vilket fall 99% genetik. Du kommer definitivt att att ha en mer balanserad fysik än med nåt hobby byggarprogram med en massa isolationsövningar.

Tack för ett bra svar, jag är med på vad du menar :) Jag menar bara att det känns bra att göra som du visade, träna lite muskler "runt om" programmet.

bubbaklubba
2015-07-14, 17:54
Kroppen som byggare eftersträvar är ju inte den samme som man får genom att ha en väl balanserad kropp styrkemässigt.

Byggarnas ideal är smal midja, överdimensionerade axlar och armar eller övre överkropp. Detta är ju egentligen en karikatyr av ett manligt ideal, och inte en väl balanserad fysik styrkemässigt. Ungefär som en bimbo med silkontuttar.

http://www.musclememory.com/images/vintage/ReevesSteve_2.jpg

Afterlove
2015-07-14, 20:28
Kroppen som byggare eftersträvar är ju inte den samme som man får genom att ha en väl balanserad kropp styrkemässigt.

Byggarnas ideal är smal midja, överdimensionerade axlar och armar eller övre överkropp. Detta är ju egentligen en karikatyr av ett manligt ideal, och inte en väl balanserad fysik styrkemässigt. Ungefär som en bimbo med silkontuttar.

http://www.musclememory.com/images/vintage/ReevesSteve_2.jpg

Det där är avundsjuka som talar, inget annat

Rahf
2015-07-14, 20:40
Tillskriv oss inte tankar eller åsikter, är du snäll.

bubbaklubba
2015-07-14, 20:40
Det där är avundsjuka som talar, inget annat

självklart. steve revees är perfektion.

Afterlove
2015-07-14, 21:50
Tillskriv oss inte tankar eller åsikter, är du snäll.

Börja bidra till tråden är du snäll. Jobbiga kommentarer undanbedes, här pratar vi scheman och muskelgrupper

Rahf
2015-07-14, 21:58
Jodå, nog står mitt ursprungliga inlägg kvar, och den andra också. Fast sen djupdöks det i andra territorier, samt att det kändes som om du redan snöat in dig på en plan. Bobafett satte det snyggt på pränt, och så var det med det-- jag kan förstås vara lite väl tjurig på optinojjor.

Anser du kommentaren jobbig? Anmäl då mitt inlägg och få en moderator att antingen ta bort det, hytta med fingret åt oss alla, varna mig, eller banna mig.

Afterlove
2015-07-14, 22:05
Jodå, nog står mitt ursprungliga inlägg kvar, och den andra också. Fast sen djupdöks det i andra territorier, samt att det kändes som om du redan snöat in dig på en plan. Bobafett satte det snyggt på pränt, och så var det med det-- jag kan förstås vara lite väl tjurig på optinojjor.

Anser du kommentaren jobbig? Anmäl då mitt inlägg och få en moderator att antingen ta bort det, hytta med fingret åt oss alla, varna mig, eller banna mig.

Ja svaret på frågan har jag redan. Sheiko med tillhörande byggarträning vid sidan av. Det är perfekt för mig då jag vill bli stark i dom 3 stora och samtidigt ha en komplett fysik.

Man kan fortfarnade diskutera här dock. Men fixar du inte detta, så var vänlig att gråta i någon annan tråd

Mvh

Donkens
2015-07-14, 23:05
Värst vad folk tror att dessa "program" är operativsystem till ens kropp. Det gör det bara enkelt att orientera sig för den som inte förstår sig på hur kroppen fungerar eller inte kan organisera sig själv. Man lär ju sig i skolidrotten hur man bygger upp ett träningsprogram, har för mig att man inte ens blir godkänd i kursen om man inte kan.

Vem har sagt att man inte får komplettera med isolationsövningar? Tror det är för folk som har en timer på, nä nu har jag passerat timmen i gymmet och det är dags att pallra hem. Det gäller att köra tills man känner sig klar.

Varför inte följa klassiska MAX OT som många följde ett tag innan SS/SL?

-
Kör man även enbart basövningar så mycket man en bra fysik.
Många kampsportare exempelvis, olika idrottsmän som fotbollsspelare brukar enbart köra på basövningar.

-
Den som även tror att bodybuilders inte är starka måste skola sig om i livet verkligen.
För att inte tala om att många styrkelyftare åker på flest skador i just det här området.
-
Bodybuilding och styrkelyft är två olika sporter. Bodybuilding gör man för det estetiska, styrkelyft handlar om att slå andras siffror. Finns även gott om styrkelyftare med ordentlig fysik.

Afterlove
2015-07-14, 23:51
Värst vad folk tror att dessa "program" är operativsystem till ens kropp. Det gör det bara enkelt att orientera sig för den som inte förstår sig på hur kroppen fungerar eller inte kan organisera sig själv. Man lär ju sig i skolidrotten hur man bygger upp ett träningsprogram, har för mig att man inte ens blir godkänd i kursen om man inte kan.

Vem har sagt att man inte får komplettera med isolationsövningar? Tror det är för folk som har en timer på, nä nu har jag passerat timmen i gymmet och det är dags att pallra hem. Det gäller att köra tills man känner sig klar.

Varför inte följa klassiska MAX OT som många följde ett tag innan SS/SL?

-
Kör man även enbart basövningar så mycket man en bra fysik.
Många kampsportare exempelvis, olika idrottsmän som fotbollsspelare brukar enbart köra på basövningar.

-
Den som även tror att bodybuilders inte är starka måste skola sig om i livet verkligen.
För att inte tala om att många styrkelyftare åker på flest skador i just det här området.
-
Bodybuilding och styrkelyft är två olika sporter. Bodybuilding gör man för det estetiska, styrkelyft handlar om att slå andras siffror. Finns även gott om styrkelyftare med ordentlig fysik.

Haha, detta var det sjukaste jag läst på länge länge. Jämför du ett program som 15-åringar gör i idrott A mot ett sheiko schema har du inte kommit långt i din träning

Träna på känn fungerar första 1-2 åren.

Blomkål
2015-07-14, 23:57
Kroppen som byggare eftersträvar är ju inte den samme som man får genom att ha en väl balanserad kropp styrkemässigt.

Byggarnas ideal är smal midja, överdimensionerade axlar och armar eller övre överkropp. Detta är ju egentligen en karikatyr av ett manligt ideal, och inte en väl balanserad fysik styrkemässigt. Ungefär som en bimbo med silkontuttar.

http://www.musclememory.com/images/vintage/ReevesSteve_2.jpg

Varför tror du ens byggning uppstod från första början? Stora muskler med smala höfter är typiskt manliga attribut som gör kontrasten mellan män och kvinnor större. Plasten i tuttarna lurar din hjärna att hon har goda förutsättningar att göda din avkomma tills de kan stå på egna ben. Det har inte bara blivit så att breda axlar är något man berömmer män för medan kvinnor får beröm för rumpa, lår, höfter och tuttar.

Går det till överdrift kanske hjärnan förstår att något är lurt, varför Olympiabyggare och Dolly Parton inte anses vara de sexigaste på jorden.

Donkens
2015-07-15, 00:15
Haha, detta var det sjukaste jag läst på länge länge. Jämför du ett program som 15-åringar gör i idrott A mot ett sheiko schema har du inte kommit långt i din träning

Träna på känn fungerar första 1-2 åren.

Jag har inte kritiserat hans program eller någons på något sätt, är själv väldigt ruggig på att planera in ett program över 7 dagar. Ber dig läsa om inlägget.

Afterlove
2015-07-15, 08:43
Jag har inte kritiserat hans program eller någons på något sätt, är själv väldigt ruggig på att planera in ett program över 7 dagar. Ber dig läsa om inlägget.

Nej nu räcker det här.
admin! Kan du låsa tråden?

Grans
2015-07-15, 10:00
Vad jag lärt mig är att militärpress är hands down för mig bästa "assistans" övningen för bänkpress, jag blir utan tvekan starkare i bänk av militärpress, så pass bra att den är värd att ha en separat dag för där man kör den först och fokuserar lika mycket på ökningar där som i de stora 3.
Sen är den nödvänding för allmän axelhälsa och balans

Afterlove
2015-07-15, 11:06
Vad jag lärt mig är att militärpress är hands down för mig bästa "assistans" övningen för bänkpress, jag blir utan tvekan starkare i bänk av militärpress, så pass bra att den är värd att ha en separat dag för där man kör den först och fokuserar lika mycket på ökningar där som i de stora 3.
Sen är den nödvänding för allmän axelhälsa och balans

Du verkar ju iaf veta vad du pratar om! Kollade in din Youtube. Grymt!

Rolfarsson
2015-07-15, 11:08
Sen är den nödvänding för allmän axelhälsa

Vart har du fått det ifrån och varför är den det? Jag har varit hos många sjukgymnaster över åren och samtliga har sagt det direkt motsatta.
Och detta är vad Joe Defranco har sagt om axelpressande.


Visualize stripping the skin off the shoulders so you can see the internal anatomy.
When you press overhead you're basically driving the head of the humorous into the acromion, causing impingements. Repetitive use of the overhead press can easily lead to tearing of the muscle and tendons involved.
It's simply a high-risk exercise, both for my athletes and for bodybuilders who rely on heavy overhead presses.

https://www.t-nation.com/training/shoulder-shocker

Sheogorath
2015-07-15, 11:19
Mjäae... I en militärpress kommer ledkulan rotera bakåt och kanske t.o.m. nedåt förutsatt att man har en bra rotatorcuff. Då blir det ingen inklämning. Däremot blir det stor kompression i AC-leden som över tid kan nötas ner. Det gäller pressövningar över lag men särskilt pressar över huvudet. Rörelsen som är mer problematisk för även unga friska axlar kan vara lyft åt sidan och särskilt när man har något inåtroterade överarmar, d.v.s. den optimala positionen för att nå laterala deltan. Man bör därför lyfta i scapulas plan och inte högre än typ 80°. Ska man upp högre än så får man utåtrotera först så att det blir likt en overhead flye.

Grans
2015-07-15, 11:43
Du verkar ju iaf veta vad du pratar om! Kollade in din Youtube. Grymt!

Tackar!

Grans
2015-07-15, 12:15
Vart har du fått det ifrån och varför är den det? Jag har varit hos många sjukgymnaster över åren och samtliga har sagt det direkt motsatta.
Och detta är vad Joe Defranco har sagt om axelpressande.

Roligt hur man hittar lika många artiklar på t-nation av folk som svär vid militärpress. Jim Wendler vet jag är en utav dem som skriver flitigt på t-nation och även svär vid militärpress. Han har till och med en separat dag dedikerad till militärpress i sitt program. Dan Green är en annan som förespråkar det, Jeremy Hamilton och att inte nämna alla olympiska tyngdlyftare. Och den där artikeln hänvisar till en studie som klart visar att press över huvudet stimulerar framdelen av axlarna bäst, vilket besvarar TS fråga, så det är ju bra.

För starka och balanserade axlar krävs det att du arbetar dem i olika vinklar, framåt, bakåt, uppåt. De ska inte va limiterade till en vinkel. Personligen tycker jag militär känns mycket skonsammare och naturligare rörelse än bänkpress. Men jag antar det är individuellt också, har du redan nån skada eller är genetiskt lagt åt att militärpress gör ont ska du ju såklart inte göra den. Den kommer inte fixa dina axlar om de redan är skadade, men tror utan tvekan att den kan förebygga och stärka, iaf enligt egen erfarenhet.

anvihl
2015-07-15, 15:01
Facepalmade 12 gånger när jag läste den här tråden, uppenbart troll.

Nej SL 5x5 är inte styrkelyft.

Sheikos program är bara programmerade för styrkelyften, han rekommenderar att man utför "gpp pass" flera gånger i veckan utöver sina 3-5 styrkelyftspass vilket betyder byggar/kondition/prehab etc träning för att stärka upp de sidor i fysiken som behöver stärkas upp. Har själv blivit tränad direkt under Boris, inte bara följt hans internetprogram som alla här.

Nej, militärpress är inte nödvändigt för någonting, bra övning för axelstyrka dock.

Mer till on topic:
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-86922007000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en

"The researchers concluded that the anterior deltoids and pectoralis major muscles are similarly involved in the pec deck and bench press. They therefore suggest that it is not accurate to describe the pec deck and bench press as primarily exercises for the pectoralis major but that these exercises should be seen as challenging the anterior deltoids and pectoralis major equally."

Frontdelta får alltså stryk i "bröstövningar" lika mycket som bröstet.

När det kommer till triceps har jag slarvat bort den studien, men triceps är mer involverade i bänk än i militär.

Afterlove
2015-07-15, 15:55
Facepalmade 12 gånger när jag läste den här tråden, uppenbart troll.

Nej SL 5x5 är inte styrkelyft.

Sheikos program är bara programmerade för styrkelyften, han rekommenderar att man utför "gpp pass" flera gånger i veckan utöver sina 3-5 styrkelyftspass vilket betyder byggar/kondition/prehab etc träning för att stärka upp de sidor i fysiken som behöver stärkas upp. Har själv blivit tränad direkt under Boris, inte bara följt hans internetprogram som alla här.

Nej, militärpress är inte nödvändigt för någonting, bra övning för axelstyrka dock.

Mer till on topic:
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-86922007000100012&lng=en&nrm=iso&tlng=en

"The researchers concluded that the anterior deltoids and pectoralis major muscles are similarly involved in the pec deck and bench press. They therefore suggest that it is not accurate to describe the pec deck and bench press as primarily exercises for the pectoralis major but that these exercises should be seen as challenging the anterior deltoids and pectoralis major equally."

Frontdelta får alltså stryk i "bröstövningar" lika mycket som bröstet.

När det kommer till triceps har jag slarvat bort den studien, men triceps är mer involverade i bänk än i militär.

Först kallar du mig troll, sedan har du blivit privat-tränad av sheiko själv? Jag tror vi ligger på samma nivå i trolleri

Har jag sagt att sl5x5 är styrkelyft? :)
Jag sa att det är alla program som bygger styrka men som inte tar hänsyn till utelämnade muskelgrupper. Ta sl5x5 som är kändaste, där man inte ens rör vissa muskler.

Varför släpper då inte sheiko (som du bor granne med eller hur var det?) sina kompletterande program för volym och muskler "runt om" dom 3 stora?

För att det är helt inviduellt eller vad man bör träna utanför "dom 3 stora" ?

F Ultra
2015-07-15, 21:20
Mjäae... I en militärpress kommer ledkulan rotera bakåt och kanske t.o.m. nedåt förutsatt att man har en bra rotatorcuff. Då blir det ingen inklämning. Däremot blir det stor kompression i AC-leden som över tid kan nötas ner. Det gäller pressövningar över lag men särskilt pressar över huvudet. Rörelsen som är mer problematisk för även unga friska axlar kan vara lyft åt sidan och särskilt när man har något inåtroterade överarmar, d.v.s. den optimala positionen för att nå laterala deltan. Man bör därför lyfta i scapulas plan och inte högre än typ 80°. Ska man upp högre än så får man utåtrotera först så att det blir likt en overhead flye.

Hur vanligt är det? En snabb rundgoogling verkade indikera att majoriteten av dessa fall kommer från trauma och inte träning i sig?


Har jag sagt att sl5x5 är styrkelyft? :)
Jag sa att det är alla program som bygger styrka men som inte tar hänsyn till utelämnade muskelgrupper. Ta sl5x5 som är kändaste, där man inte ens rör vissa muskler.


QFT ;-)
Titta bara på ett av dom kändaste SL programen. SL 5x5.

Sheogorath
2015-07-15, 21:25
Vanligt. Ser flera fall om året och då jobbar jag inte ens primärt med idrottsmedicin. Det är en diagnos som verkar bli vanligare i takt med att styrketräning blir mer och mer populärt.

Vilka skador man ser och hur vanliga dem är speglar mycket hur samhället ser ut. När man började göra case-reports var det nästan bara kvinnor som fick bröstmuskelrupturer. De som fick det var ryttarinnor som fallit av sin häst och skyddat sig i fallet. Idag är det nästan bara män och i princip alla har det smällt på när de kört bänkpress.

Afterlove
2015-07-15, 21:38
Vanligt. Ser flera fall om året och då jobbar jag inte ens primärt med idrottsmedicin. Det är en diagnos som verkar bli vanligare i takt med att styrketräning blir mer och mer populärt.

Vilka skador man ser och hur vanliga dem är speglar mycket hur samhället ser ut. När man började göra case-reports var det nästan bara kvinnor som fick bröstmuskelrupturer. De som fick det var ryttarinnor som fallit av sin häst och skyddat sig i fallet. Idag är det nästan bara män och i princip alla har det smällt på när de kört bänkpress.

Yeah, blir inte förvånad. Bänken = ger dom snyggaste musklerna och lättast att locka honor med

Afterlove
2015-07-15, 21:38
Hur vanligt är det? En snabb rundgoogling verkade indikera att majoriteten av dessa fall kommer från trauma och inte träning i sig?



QFT ;-)

Ok, jag sa fel i en mening. Förlåt

F Ultra
2015-07-16, 12:05
Vanligt. Ser flera fall om året och då jobbar jag inte ens primärt med idrottsmedicin. Det är en diagnos som verkar bli vanligare i takt med att styrketräning blir mer och mer populärt.

Vilka skador man ser och hur vanliga dem är speglar mycket hur samhället ser ut. När man började göra case-reports var det nästan bara kvinnor som fick bröstmuskelrupturer. De som fick det var ryttarinnor som fallit av sin häst och skyddat sig i fallet. Idag är det nästan bara män och i princip alla har det smällt på när de kört bänkpress.

Har det blivit så vanligt med pressar över huvudet? Ser det enbart i undantagsfall på gymmet.

Sheogorath
2015-07-16, 12:19
Pressövningar över lag ser jag som en riskfaktor. Tung belastning i bänk och kanske också dips (beroende på ens anatomi) kan säkert vara nära nog lika illa som arbete över huvudhöjd med vikt. Man får se till totalbelastningen på AC-leden. Och det pressas väldigt mycket på gymmen. Och det finns inte mycket annat att göra än att dosera belastningen. Här har folk helt olika förutsättningar.

Wormzie
2015-07-16, 13:19
Mina ac-leder mådde frukstansvärt bra av att ersätta mkt bänkpress med hantelpress. Antar att det handlar om lägre belastning på leden. Är man inte på superhög nivå tappar man dessutom inte mycket i bänkstyrka och får säkert minst lika bra ökningar i muskelvolym!

Afterlove
2015-07-16, 13:30
Någon som sitter på "fakta" om att triceps får mer smörj i bänk mot Militärpress? Det som anvhil var inne (men la ner som mycket annat)

Sheogorath
2015-07-16, 13:45
Mina ac-leder mådde frukstansvärt bra av att ersätta mkt bänkpress med hantelpress. Antar att det handlar om lägre belastning på leden. Är man inte på superhög nivå tappar man dessutom inte mycket i bänkstyrka och får säkert minst lika bra ökningar i muskelvolym!

:thumbup:

LunaSpice
2015-07-16, 17:46
Mina ac-leder mådde frukstansvärt bra av att ersätta mkt bänkpress med hantelpress. Antar att det handlar om lägre belastning på leden. Är man inte på superhög nivå tappar man dessutom inte mycket i bänkstyrka och får säkert minst lika bra ökningar i muskelvolym!

Jag vet inte vad jag gör fel i hantelpress men dels känns det rejält labilt även om jag kör på lägre vikter och tokfokuserat/strikt. Dessutom känner jag av min underarmar efter 7-8 reps och får sällan rejäl kontakt med pecsen. Handlar det om ovana eller vilka tips kan ges? Jag känner också att jag vill hitta ett alt till bänkpress för efter varje bänkpress-pass så får jag dagen efter ont i bröstryggen, thorakalt något jag inte känner av efter andra bröstövningar. Jag har dock inte den biomekaniska förklaringen till detta utan upplever bara symtomen.

Rolfarsson
2015-07-16, 19:41
Någon som sitter på "fakta" om att triceps får mer smörj i bänk mot Militärpress? Det som anvhil var inne (men la ner som mycket annat)

Läste du inte EMG studien som jag bifogade i mitt första inlägg?
På bild 5 kan du se triceps aktivitet, "horizontal" är plan bänk och "vertical" är press ovanför huvudet.

http://www.researchgate.net/publication/232217991_Effects_of_Variations_of_the_Bench_Press _Exercise_on_the_EMG_Activity_of_Five_Shoulder_Mus cles

Afterlove
2015-07-16, 20:45
Läste du inte EMG studien som jag bifogade i mitt första inlägg?
På bild 5 kan du se triceps aktivitet, "horizontal" är plan bänk och "vertical" är press ovanför huvudet.

http://www.researchgate.net/publication/232217991_Effects_of_Variations_of_the_Bench_Press _Exercise_on_the_EMG_Activity_of_Five_Shoulder_Mus cles


Ops! Fan vad härligt, mer tydligt svar går ju inte att få ju. Åh mina triceps kommer växa som ogräs av all bänkpress!

Bänk 3 ggr per vecka och en jävla massa triceps utöver det!!

Beachen 2016

Bärsärk
2015-07-16, 21:10
Mina ac-leder mådde frukstansvärt bra av att ersätta mkt bänkpress med hantelpress. Antar att det handlar om lägre belastning på leden. Är man inte på superhög nivå tappar man dessutom inte mycket i bänkstyrka och får säkert minst lika bra ökningar i muskelvolym!

Problemet med hantelpress är att det är ganska få gym som är utrustade med hantlar över 40 kg.

Sheogorath
2015-07-16, 21:22
Problemet med hantelpress är att det är ganska få gym som är utrustade med hantlar över 40 kg.

Då kan man successivt övergå till att mer göra dem likt en flye-rörelse (se Phil Heaths hantelpressar i BB-tråden för ett bra utförande). Riktiga hantelflyes är kassa i jämförelse med dito kablar men ett mellanting mellan en flye och en press med hantlar ("hybridpress") är löjligt bra för tuttarna. Kör man hybridpressar kommer i alla fall 40 kg att räcka lite längre. :)

F Ultra
2015-07-17, 09:33
Pressövningar över lag ser jag som en riskfaktor. Tung belastning i bänk och kanske också dips (beroende på ens anatomi) kan säkert vara nära nog lika illa som arbete över huvudhöjd med vikt. Man får se till totalbelastningen på AC-leden. Och det pressas väldigt mycket på gymmen. Och det finns inte mycket annat att göra än att dosera belastningen. Här har folk helt olika förutsättningar.

Det är väl dock levande vävnad så både återhämtning och stärkning (antar t.ex att Smulter har en fördjävla stark ac-led?) men att de (tre?) lederna i ac-leden är dels så små och dels så styva att återhämtning och stärkning är något som tar betydligt längre tid här än för övriga leder?

therunningman
2015-07-17, 10:31
Det är väl dock levande vävnad så både återhämtning och stärkning (antar t.ex att Smulter har en fördjävla stark ac-led?) men att de (tre?) lederna i ac-leden är dels så små och dels så styva att återhämtning och stärkning är något som tar betydligt längre tid här än för övriga leder?

Tror att AC-leden är en led?

Tänker du på skuldrans tre leder? SC, AC och glenohumeralleden?

Sheogorath
2015-07-17, 10:37
Det är väl dock levande vävnad så både återhämtning och stärkning (antar t.ex att Smulter har en fördjävla stark ac-led?) men att de (tre?) lederna i ac-leden är dels så små och dels så styva att återhämtning och stärkning är något som tar betydligt längre tid här än för övriga leder?

Som trm säger är AC-leden en led. Leden mellan nyckelben och skulderblad. Den består av två broskytor, ibland en liten disk emellan. Den är inklädd i ligament (som bildar en ledkapsel) och på insidan är kapseln klädd i en synovialhinna som producerar ledvätska.

http://teachmeanatomy.info/wp-content/uploads/Articulating-Surfaces-of-the-Acromioclavicular-Joint.png

F Ultra
2015-07-17, 19:45
Som trm säger är AC-leden en led. Leden mellan nyckelben och skulderblad. Den består av två broskytor, ibland en liten disk emellan. Den är inklädd i ligament (som bildar en ledkapsel) och på insidan är kapseln klädd i en synovialhinna som producerar ledvätska.

http://teachmeanatomy.info/wp-content/uploads/Articulating-Surfaces-of-the-Acromioclavicular-Joint.png

Jo tänkte på de tre olika, kom upp på många av bilderna när jag sökte, därav att jag nog såg dem som delar av samma "system" sas :-)

Apropå sammanträffande så lyssnade jag precis på senaste avsnittet av Tyngre Radio och där klagade Andreas på att han hade ont i axeln, inte i musklerna utan i benet. Verkar ju vara en klockren AC-led!

Men som sagt, skiten borde väl gå att stärka och inte bara ta sönder? Bara att det antagligen tar jäkligt mycket längre tid än vad man är van vid.