handdator

Visa fullständig version : Hur skapar ni maximal anspänning i kroppen vid knäböj


Ajasoro
2015-07-12, 23:16
Kommit på att jag vid tunga knäböj brukar pressa stången mot (som i riktning) marken med händerna samtidigt som jag driver upp med röven. Det underlättar och jag gissar att det handlar om att ju mer anspänning jag skapar i musklerna/ju fler muskler jag spänner, desto mer kraft. Men, det känns jävligt kontraproduktivt att trycka ner samtidigt som målet är att ta sig upp. Det är inte heller så att jag pressar lite heller, utan jag tar i ordentligt.

Någon annan som har testat och känner likadant? Andra tips på hur man kan göra? Eller är det ingen fara öht utan till och med kanske bra? Jag kan inte riktigt avgöra om den kraft jag får genom att ta spjärn mot skivstången är större än den jag pressar på stången?

Fan, lite klumpigt formulerat, men hoppas ni fattar! :)

pezrulezhaakon
2015-07-12, 23:32
Kommit på att jag vid tunga knäböj brukar pressa stången mot (som i riktning) marken med händerna samtidigt som jag driver upp med röven. Det underlättar och jag gissar att det handlar om att ju mer anspänning jag skapar i musklerna/ju fler muskler jag spänner, desto mer kraft. Men, det känns jävligt kontraproduktivt att trycka ner samtidigt som målet är att ta sig upp. Det är inte heller så att jag pressar lite heller, utan jag tar i ordentligt.

Någon annan som har testat och känner likadant? Andra tips på hur man kan göra? Eller är det ingen fara öht utan till och med kanske bra? Jag kan inte riktigt avgöra om den kraft jag får genom att ta spjärn mot skivstången är större än den jag pressar på stången?

Fan, lite klumpigt formulerat, men hoppas ni fattar! :)


Problemet är inte huruvida du spänner kroppen eller inte. Risken att du slösar onödig energi som ändå inte hjälper dig särskilt i lyftet..
Bättre att hitta ett anspänningsmönster som du får ut maximalt med kraft i lyftet, istället för att slösa onödig energi.

cero
2015-07-12, 23:58
Jag brukar bara tänka på att vara så avslappnad som möjligt i hela kroppen, förutom båltrycket då.

Ajasoro
2015-07-13, 14:19
Problemet är inte huruvida du spänner kroppen eller inte. Risken att du slösar onödig energi som ändå inte hjälper dig särskilt i lyftet..
Bättre att hitta ett anspänningsmönster som du får ut maximalt med kraft i lyftet, istället för att slösa onödig energi.
Jo, det känns som jag slösar energi, men samtidigt upplever jag att det hjälper till att spänna övriga muskler, så jag är helt enkelt inte helt hundra på om jag går plus eller minus.

Jag brukar bara tänka på att vara så avslappnad som möjligt i hela kroppen, förutom båltrycket då.
Ska testa med det! :)

Ozziking
2015-07-13, 14:36
Jag brukar tänka att jag ska bryta stången mot trapsen/övre bröstrygg. Genom detta så kan jag spänna latsen och jag upplever att det har get mig en mer upprätt stil även vid tyngre vikter, d.v.s. Ryggen fäller inte lika mycket. Känns stabilt :)

pezrulezhaakon
2015-07-13, 15:19
Jo, det känns som jag slösar energi, men samtidigt upplever jag att det hjälper till att spänna övriga muskler, så jag är helt enkelt inte helt hundra på om jag går plus eller minus.


Ska testa med det! :)

Det kan vara så att du behöver öva på kroppskontrollen så du spänner rätt muskler direkt.

ceejay
2015-07-13, 15:24
Testa att göra en tung böj med en riktigt långsam nedgång, då känner du exakt hur du måste spänna dig för att hålla ihop allt.

Kalle40
2015-07-13, 17:31
Alltså ,det går inte att svara på din text iom att den är helt ologisk. Titta på en video istället, lär dig knäböja med olympisk teknik.

Ex. Kommit på att jag vid tunga knäböj brukar pressa stången mot (som i riktning) marken med händerna. -omöjligt/logiskt du kan bara dra stången mot marken såsom du håller händerna. Varför skulle du göra detta?? vansinne...

ex.Men, det känns jävligt kontraproduktivt att trycka ner samtidigt som målet är att ta sig upp. Det är inte heller så att jag pressar lite heller, utan jag tar i ordentligt.

Ologiskt igen -alltså inom ett slutet system kan du inte påverka kroppen varken från el. till, pröva att putta en bil bakåt då du sitter i den, meningslöst varje kraft möts av lika stor motkraft, slöseri av kraft å energi.

Alltså när du ska maxlyfta skall du vara ordentligt uppvärmd, ha lyft något sånär nära max innan så att ditt nervsystem ärigångtriggat, sedan triggar du det ytterligare genom att tänka nu JÄVLAR!!! sniffa på kemikalier el. liknande.
Du spänner inte de muskler som inte har med lyftet att göra, du behöver ditt nervsystem till att antända precis de motorenheter till max och vid exakt rätt tillfälle som har med lyftet att göra, inte ngt mer el mindre. Dvs du övar upp detta då du tränar om och om igen genom andning, hållning räkna 1-2-3 osv...
Hoppas detta var till ngn hjälp?

Sheogorath
2015-07-13, 18:33
Andas in riktigt djupt samtidigt som jag bröstar upp mig. För mig funkar det bättre att tänka bröstandning än bukandning. Sen håller jag den anspänningen både i nedgång och uppgång. Andas mellan repsen och tar ny anspänning. Om jag kör tungt (3-5).

Ajasoro
2015-07-13, 18:56
Jag brukar tänka att jag ska bryta stången mot trapsen/övre bröstrygg. Genom detta så kan jag spänna latsen och jag upplever att det har get mig en mer upprätt stil även vid tyngre vikter, d.v.s. Ryggen fäller inte lika mycket. Känns stabilt :)
Precis! Prick så det känns!

Det kan vara så att du behöver öva på kroppskontrollen så du spänner rätt muskler direkt.
Hm, jag tänkte att det var vanligt att det är tyngst just på väg upp? Är det inte så för alla? Använder såklart samma muskler, men de är tröttare på väg upp.

Testa att göra en tung böj med en riktigt långsam nedgång, då känner du exakt hur du måste spänna dig för att hålla ihop allt.
Tror mig veta hur jag ska spänna mig nu när jag ligger i sängen, men får väl dra och köra ett experimentpass med enbart böj imorgon. Borde väl framförallt filma. Ser formen bra ut med tekniken jag beskriver ovan borde det ju inte vara något problem egentligen. Har btw haft problem med att jag fällt fram överkroppen för mycket förut, och ozzikings inlägg gör att det låter lovande m spänna allt-tekniken.

Alltså ,det går inte att svara på din text iom att den är helt ologisk. Titta på en video istället, lär dig knäböja med olympisk teknik.

Ex. Kommit på att jag vid tunga knäböj brukar pressa stången mot (som i riktning) marken med händerna. -omöjligt/logiskt du kan bara dra stången mot marken såsom du håller händerna. Varför skulle du göra detta?? vansinne...

ex.Men, det känns jävligt kontraproduktivt att trycka ner samtidigt som målet är att ta sig upp. Det är inte heller så att jag pressar lite heller, utan jag tar i ordentligt.

Ologiskt igen -alltså inom ett slutet system kan du inte påverka kroppen varken från el. till, pröva att putta en bil bakåt då du sitter i den, meningslöst varje kraft möts av lika stor motkraft, slöseri av kraft å energi.

Alltså när du ska maxlyfta skall du vara ordentligt uppvärmd, ha lyft något sånär nära max innan så att ditt nervsystem ärigångtriggat, sedan triggar du det ytterligare genom att tänka nu JÄVLAR!!! sniffa på kemikalier el. liknande.
Du spänner inte de muskler som inte har med lyftet att göra, du behöver ditt nervsystem till att antända precis de motorenheter till max och vid exakt rätt tillfälle som har med lyftet att göra, inte ngt mer el mindre. Dvs du övar upp detta då du tränar om och om igen genom andning, hållning räkna 1-2-3 osv...
Hoppas detta var till ngn hjälp?
Jag kan knäböja utan att trycka neråt, det var inte det som var frågan. Jag startade ju uppenbarligen tråden eftersom jag själv tyckte att tekniken lät kontraproduktiv, och tydligen verkar du ändå ha förstått vad jag menade eftersom du lyckades svara.

Första gången gjorde jag det instinktiv, men sen fortsatte jag eftersom jag tidigare läst följande text på styrkelabbet om hur man maximerar sitt marklyft:
"Spänd i kroppen börjar du söka dig ned mot stången, i samma vinkel som du senare kommer dra upp den i. Greppa stången stenhårt. Bryt den och krossa den till damm i nävarna. Börja sedan obönhörligt dra den uppåt.

Hela tiden är du maximalt anspänd i hela kroppen, ända upp tills du har låst ut vikten.

Ju hårdare du kan kontrahera dina muskler (alla muskler, även de som arbetar indirekt och stabiliserande), desto mer kommer du kunna lyfta."

Men det kansker klumpigt att applicera något som var menat till mark på knäböj?

Ska för övrigt börja ha med mig kemikalier som PWO :hbang:

Kalle40
2015-07-13, 19:22
Man ska inte tolka aker å ting bokstavligt, använd ditt sunda förnuft. Försök spänna varenda muskel i din kropp allt du kan....tror du att nervsystemet och din hjärna ens skulle klara av det - Nej! Skulle det vara produktivt - självklart inte!

Och försök inte lyfta till varje pris så mkt du kan. Bestäm dig för och lär dig rätt teknik, den tekniken du vill använda i knäböj respektive marklyft sedan lyfter du så mkt du kan, med snygg bra teknik, varken mer eller mindre.

Du tolkar allting bokstavligt, det är en del av lärandet erfarneht och att tolka text på rätt sätt, inte bokstavligt.

I en tävling ex.vis ser du folk "maximera" sitt marklyft dvs lyfta med krökt rygg, gunga , fuska så mkt du kan etc. Givetvis lyfter du som mest om du bara tänker ok, nu gäller det mitt liv jag ska lyfta upp denna vikten no matter what- skit i hur det går till.

Men. utgå ifrån "sitten" din sittposition i marklyft och knäböj. Kan du sitta djupt med rak rygg? Har du rörlighet för det. stretching teknik osv så att du lär dig lyfta snyggt och bra, sedan vikter javisst men inte "driva upp vikten med röven" osv....snyggt å riktigt ska det vara!!

Ajasoro
2015-07-13, 21:33
Jag tror jag gjorde en vettig tolkning när jag valde att skippa att krossa stången till damm och istället fokusera på "alla muskler, även de som arbetar indirekt och stabiliserande". Jag har aldrig sagt att jag försöker spänna varenda muskel i hela kroppen vid böj. Läs om, läs rätt.

Jag har som mål att lyfta så tungt som möjligt utan att kompromissa med tekniken, som typ alla andra.

Skulle uppskatta om du slutade tipsa mig om "lärandet erfarnehet" och det enligt dig korrekta sättet att tolka en text.

Startpositionen i mark och böj är väldigt olika. Ja, jag har god rörlighet och nej, att "driva upp vikten med röven" är inte dåligt. Det var ett försök att översätta Rippetoes begrepp "hip drive".

Doggeh
2015-07-13, 22:24
Jag försöker göra det så simpelt som möjligt, egentligen stabilisera/centrera och bara försöka hitta "rebound-effekten" i botten. Kan beskriva mer utförligt: Hämta luft runt hela bålen (Chad Wesly Smith har videos på YT som förklarar "360 Andning"), driva fram armbågarna så övre ryggen låses fast och sedan bara spänna min röv & lår för att sedan dyka ned och explodera.

Jag brukar även verkligen känna efter att jag står stadigt på fötterna innan jag går ned. Vissa gillar att trycka mer på hälarna och andra mer mot tårna, det är individuellt som sagt. Jag känner hursomhelst att jag får mest explosivitet av att trycka från mitten av foten.

Carpentras
2015-07-14, 00:39
Glöm Rippetoe är mitt tips. Maximal anspänning i hela kroppen passar bättre för marklyft än knäböj.

exevision
2015-07-30, 10:57
Alltså ,det går inte att svara på din text iom att den är helt ologisk. Titta på en video istället, lär dig knäböja med olympisk teknik.

Ex. Kommit på att jag vid tunga knäböj brukar pressa stången mot (som i riktning) marken med händerna. -omöjligt/logiskt du kan bara dra stången mot marken såsom du håller händerna. Varför skulle du göra detta?? vansinne...

ex.Men, det känns jävligt kontraproduktivt att trycka ner samtidigt som målet är att ta sig upp. Det är inte heller så att jag pressar lite heller, utan jag tar i ordentligt.

Ologiskt igen -alltså inom ett slutet system kan du inte påverka kroppen varken från el. till, pröva att putta en bil bakåt då du sitter i den, meningslöst varje kraft möts av lika stor motkraft, slöseri av kraft å energi.

Alltså när du ska maxlyfta skall du vara ordentligt uppvärmd, ha lyft något sånär nära max innan så att ditt nervsystem ärigångtriggat, sedan triggar du det ytterligare genom att tänka nu JÄVLAR!!! sniffa på kemikalier el. liknande.
Du spänner inte de muskler som inte har med lyftet att göra, du behöver ditt nervsystem till att antända precis de motorenheter till max och vid exakt rätt tillfälle som har med lyftet att göra, inte ngt mer el mindre. Dvs du övar upp detta då du tränar om och om igen genom andning, hållning räkna 1-2-3 osv...
Hoppas detta var till ngn hjälp?

Jag trycker stången ner, mot ryggen. Böjer liksom stången runt ryggen. Kanske inte alltid maximalt. Tycker det hjälper att hålla skulderbladen och hela bröstryggen på plats bättre när det är tungt.

rolf
2015-07-30, 12:41
Mycket luft in.
Luften ner i magen.
Tryck ut magen så hårt det går mot bältet, bröstkorgen sänks.
Fortsätt håll andan och trycket i bältet genom hela lyftet.
???
Profit.