handdator

Visa fullständig version : Vägledning angående köpa ny/begagnad småbil.


R0B
2015-07-11, 21:08
Mitt ex är ute efter en ny eller begagnad bil i lite mindre storlek med budget antingen kring 50k +- eller runt 100k beroende på om det är värt att lägga dom 50k extra av någon anledning.

Bilen kommer huvudsakligen pendlas med på e20 drygt 22 mil dagligen.
Där kommer färdas två barn med tillhörande stolar och till och från 1-3 vuxna så fem sittplatser är uppskattat. Annars är väl det bara låg förbrukning som är det viktiga. 5 dörrars är ett krav dock.

Jag har själv seglat in ganska hårt på Toyota Yaris i 100k klassen, kamkedja är ett plus, dåligt rostskydd men det fixar jag själv. Har lite svårt att komma fram till vilken motor som är bäst lämpad dock, så tips angående det är välkommet.

Annars har jag tittat på Kia Picanto, både i 50-100k klassen. får en helt ny i princip för 110k , verkar vara en överlag schysst bil , 7 års nybilsgaranti, (det hade nog Yaris också förövrigt) Kamkedja och lite lägre förbrukning på 1.2 Bensin jämfört med Toyotans.


Är det någon som har några tankar angående dessa bilar? Eller andra möjliga modeller att titta på? Är det värt att lägga 50k extra för att få en i princip ny bil eller ska man acceptera 2-5k mer på mätaren och 50k mindre i inköp?

Tacksam för alla tips.

ceejay
2015-07-11, 21:17
snåla bilar
http://www.vibilagare.se/nyheter/snalaste-och-sakraste-bilarna-2015

delta_mats
2015-07-11, 21:17
Fattar inte grejen med småbilar. De är osköna att köra, slöa motorer, bullriga. Och jämförelsevis inte motiverat billiga mot en större bil.

R0B
2015-07-11, 21:36
Tack Ceejay, håller på med den listan just nu :) ,

Åsikter om bilar på den listan är förövrigt välkommet också.

Delta, man får plats i trånga städer. I vilket fall så är det fel tråd att diskutera egentligen men jag är villig att kliva upp ett snäpp i storlek om kostnader osv är motiverade. Har då kollat på volvo v50 d2 och ford focus (som verkar vara samma bottenplatta på) dock får man gå upp högt i miltalet för att få för samma pris.

mottat
2015-07-11, 21:52
Om du ska köpa volvo sikta på D4 eller D5 oavsett vilken model du tittar på.

R0B
2015-07-11, 22:05
Tack men det blir ingen volvo, Dom är för dyra hur jag än ser på det.

Kallsone
2015-07-11, 22:06
Om du ska köpa volvo sikta på D4 eller D5 oavsett vilken model du tittar på.

Varför? jag har D2 tycker den är lagom och snål

Tack men det blir ingen volvo, Dom är för dyra hur jag än ser på det.

C30 är ju ganska billig tycker jag... beror på vad din budget ligger på!

Jockefoten
2015-07-11, 22:49
Har en Citroen C3 2011 Diesel. Den drar strax under 0,5 när man ligger i 120 på motorvägen. Pendlar 20 mil dagligen.

G_lund
2015-07-11, 22:55
Provkör några olika. De minsta är ofta väldigt dåligt ljudisolerade vilket blir extra tydligt på motorvägar. När man stänger av bilen efter en längre körning inser man hur jäklar högt man spelat på radion.

R0B
2015-07-12, 20:47
Har en Citroen C3 2011 Diesel. Den drar strax under 0,5 när man ligger i 120 på motorvägen. Pendlar 20 mil dagligen.

Har du haft den länge? Vad har service kostat dig ? Vad är du nöjd med / inte nöjd med?

Provkör några olika. De minsta är ofta väldigt dåligt ljudisolerade vilket blir extra tydligt på motorvägar. När man stänger av bilen efter en längre körning inser man hur jäklar högt man spelat på radion.

Jo, det är något jag räknar med. Vi ska åka och köra någon eller några bilar imorgon tänkte jag så då kanske man har lite mer kött att gå på.

Tack för tipsen så långt, kom gärna med fler.

luderlasse
2015-07-13, 18:04
Att kliva in i en kia är som att kliva in i en bil från före sekelskifte plastigt med röda lcd displayer som säkert va top notch på 80-talet! Högljudda är de dessutom invändigt, motorn är relativt snål men mycket långsam! Dock "problemfritt" ägande i 7 år (har en bekant som fick lämna in sin sprillans nya för det var nått lack eller rostproblem, men det löste sig dock skall tilläggas!)
Så personligen inget jag skulle rekommendera för dagpendling på e20 då omkörningarna kommer bli osäkra och man kommer få huvudvärk av allt vägljud sen vetekatten hur älgsäkra dom är! kia hör nog bäst hemma för kortare turer i städer!

Har en Toyota corolla själv som är väldigt tråkig motor i men går snålt och kvaliteten är god!

pragmatist
2015-07-13, 21:57
Jag hade tänkt föreslå Yaris tills jag läste det där om 22 mil dagligen... Dessutom med småbarn.

Kolla om du kan hitta en V70 1,6D långmilare. Komfort, säkerhet för ungarna, snål. Milkostnaden blir ungefär samma som för en nyare småbil.

R0B
2015-07-13, 22:42
Att kliva in i en kia är som att kliva in i en bil från före sekelskifte plastigt med röda lcd displayer som säkert va top notch på 80-talet! Högljudda är de dessutom invändigt, motorn är relativt snål men mycket långsam! Dock "problemfritt" ägande i 7 år (har en bekant som fick lämna in sin sprillans nya för det var nått lack eller rostproblem, men det löste sig dock skall tilläggas!)
Så personligen inget jag skulle rekommendera för dagpendling på e20 då omkörningarna kommer bli osäkra och man kommer få huvudvärk av allt vägljud sen vetekatten hur älgsäkra dom är! kia hör nog bäst hemma för kortare turer i städer!

Har en Toyota corolla själv som är väldigt tråkig motor i men går snålt och kvaliteten är god!

Testkörde två olika Yaris idag, en 1.0 och en 1.3 . Kommer aldrig ta en 1.0 ens med tång. Ruffig som fan i motorn och inredning skevade när man petade på den. Tunn plast och tråkig som fan. 1.3 var helt klart trevligare i motorn men fortfarande kass plast osv. Den första var från 2012 och den andra 2013 tror jag. Men nej.

Testade sedan en KIA från 2012 vilket efter ett par körningar och betänkte tid på burgerking också köptes. Mycket stabilare inredning, tystare i motorvägsfart än Toyotan samt bara gått 710mil. Prutade ner från 84 k till 75 + vinterdäck. Kändes helt ok. Storleksmässigt var det bara bagaget i princip som var mindre än Toyota. Frugan är nöjd så då är jag nöjd. Hoppas det fortsätter så bara.

Jag hade tänkt föreslå Yaris tills jag läste det där om 22 mil dagligen... Dessutom med småbarn.

Kolla om du kan hitta en V70 1,6D långmilare. Komfort, säkerhet för ungarna, snål. Milkostnaden blir ungefär samma som för en nyare småbil.

Barnen kommer inte åka med dom 22 milen. Det är till och från skolan så dom små är på dagis :) . Blir det några längre turer med packning osv så får hon ta min v50 d2 istället.


Tack för input allihop.

Klagarn
2015-07-14, 05:46
Småbilar är skit och inte mycket billigare egentligen. Tänkte precis som du gjorde och köpte en Golf till en början. Nu kör jag S60 och undrar hur fan jag tänkte. Skillnaden är som natt och dag.

kalle_kula
2015-07-14, 07:42
Småbilar är skit och inte mycket billigare egentligen. Tänkte precis som du gjorde och köpte en Golf till en början. Nu kör jag S60 och undrar hur fan jag tänkte. Skillnaden är som natt och dag.

s60 är ju som en småbil på insidan ;) Nä, men komforten och bagageutrymmet är säkert bättre!

Dreas
2015-07-14, 07:52
Om du ska köpa volvo sikta på D4 eller D5 oavsett vilken model du tittar på.Eeee, D3 från -11 är ju samma sak som D4 från 2012 rörande iaf hästar.

Har själv en D3a från -11 och kan säga att det finns kräm så det räcker.

Stonemountain
2015-07-14, 08:52
Körde själv tidigare Skoda Octavia RS 2008 vilket jag var grymt nöjd med.

Kanske en vanlig Skoda Octavia?
Bra rymlig bil till vettig peng.

Passater finns i överflöd av gamla tjänstebilar varav priset kan ligga lågt på dessa.

Till frugan köpte vi en ny Seat Leon 1,2 TSI vilket vi är nöjda med både storleksmässigt samt att det är en snål turbomotor på 105 HK.

delta_mats
2015-07-14, 13:42
Provkört några Octavias årsmodell runt 2010. Högt kupébuller kan väl sammanfatta upplevelsen. Kanske de absolut nyaste modellerna bättrat på sig.

Kör nu en BMW 5 serie från 2002 som är tystare och bekvämare, och billigare, och snabbare och snyggare och..

Dreas
2015-07-14, 13:44
Körde själv tidigare Skoda Octavia RS 2008 vilket jag var grymt nöjd med.

Kanske en vanlig Skoda Octavia?
Bra rymlig bil till vettig peng.

Passater finns i överflöd av gamla tjänstebilar varav priset kan ligga lågt på dessa.

Till frugan köpte vi en ny Seat Leon 1,2 TSI vilket vi är nöjda med både storleksmässigt samt att det är en snål turbomotor på 105 HK.Nackdelen med Passat enligt min rumpa är att de inte är så bekväma.

luderlasse
2015-07-14, 17:57
Hoppas du blir nöjd med din bil, har bara åkt en kia, det var en mellanliten modell.

R0B
2015-07-14, 21:39
Som sagt är det inte jag som ska köra den, det är mitt ex och hon verkar nöjd än så länge. Och är hon nöjd så är jag nöjd. Jag har som princip att aldrig köpa en bil för över 10k, så jag är van vid skrotbilar. KIAn är rena drömmen jämfört med dom jag kör.