handdator

Visa fullständig version : Intensiv kardio för att "hålla fettet nere" under bulk?


Fatslim
2015-07-10, 22:49
För första gången i mitt liv har jag nu synliga magrutor. Under min första bulk för ett par år sedan så tränade jag enbart styrka på gymmet, sket helt och hållet i cardio och åt en jävla massa mat. Jag ökade enormt i styrka och muskelmassa, men även i fett.

Nu har jag äntligen lyckats deffa ner mig så pass att jag har synliga magrutor, jag ska snart påbörja en uppbyggningsfas igen. Denna gång tänkt jag ta det betydligt lugnare med kalorierna och ligga på 2-300kcal + istället för 500-1000 som förra gången.

Jag vill försöka hålla bort fettet så mycket som möjligt, även om det tyvärr är ett nödvändigt ont att man lägger på sig en viss del under bulk.

Det jag undrar är, finns det något vetenskapligt stöd som säger att man genom en viss "typ" av cardio, låt säga intensiva sprint pass, kan minska andelen bukfett man lägger på sig, även när man ligger på överskott?

Skulle jag till exempel tjäna på, i form av att mindre fett lägger sig på magen under "bulk", att köra 2-3 intensiva sprint pass i veckan?

Någon som har koll på hur det ligger till med detta?

Rolfarsson
2015-07-11, 09:30
Ligger du på ett kaloriöverskott så kommer du även att gå upp i fett, oavsett om du utför cardio eller inte.

Shqypnia
2015-07-11, 09:31
Jag kan tyvärr inte svara på din fråga men kardio gör att du kan äta mer vilket i sin tur kan resultera att viktuppgången blir mer långsam, vilket bara är positiv.

Sheogorath
2015-07-11, 09:46
En stillasittande livsstil ökar andelen bukfetma så du kan åtminstone hålla nere bukomfånget genom att vara mer fysiskt aktiv, men om det sen fördelar bort underhudsfettet från magen vågar jag inte svara på. Bukfetma handlar ju om fettet inne i buken och det är inte det samma som fettet i underhuden. Givet en viss kalorinivå bör dock fettmängden totalt vara mer eller mindre den samma. Men annars är det ju så här långt man kommer med punktförbränning: rör dig mindre -> mer bukfetma.

King Grub
2015-07-11, 10:04
Ersätter man kalorierna konditionsträning förbrukar minskar dygnets fettförbränning, inte ökar. Träna gärna konditionsträning, men inte för kroppsfettsmängdens skull.

Fatslim
2015-07-11, 13:17
Ligger du på ett kaloriöverskott så kommer du även att gå upp i fett, oavsett om du utför cardio eller inte.

Ja detta var inte direkt något nytt och heller inte vad min fråga gällde. Jag är fullt medveten om att det i grunden handlar om kcal ut vs kcal in. Hur som helst så är det något som säger mig att en person som rör på sig mer kommer fördela fettet på ett bättre sätt och få en mer kvalitativ viktuppgång än någon vars enda mer "påfrestande" (om man nu kan kalla det de) fysiska aktivitet är styrketräning, med resterande timmar spenderades på kontoret eller hemma framför en skärm.

Sheogorath
2015-07-11, 13:33
Första påståendet kan stämma (fettet fördelas bättre), andra påståendet stämmer inte (man får en mer kvalitativ viktuppgång). Konditionsträning hämmar styrketräningens muskelbyggande effekt + det Grub skrev ovan.

Fatslim
2015-07-11, 13:41
Första påståendet kan stämma (fettet fördelas bättre), andra påståendet stämmer inte (man får en mer kvalitativ viktuppgång). Konditionsträning hämmar styrketräningens muskelbyggande effekt + det Grub skrev ovan.

Ja, jag har läst det här också. Frågan är vilken grad av konditionsträning vi pratar om. Ja - är man maratonlöpare eller cyklist är det tämligen uppenbart att man inte kommer vara direkt anabol, men kommer exempelvis ett par sprintpass i veckan ha en i praktiken betydande försämrad effekt på muskelbygget, i den grad att man i slutändan får en bättre kroppskomposition av att skita i det helt och håller och enbart styrketräna jämfört med styrketräning kombinerat med just ett par 2-3 sprintpass i veckan?

Klagarn
2015-07-11, 13:46
Enligt bro-science får du bättre fördelning på viktuppgången med cardio under bulk då du håller "uppe" förbränningen men enligt diverse studier skulle det vara negativt...upp till dig vad du vill tro på. Själv vet jag vad jag litar på iaf.

Sheogorath
2015-07-11, 13:52
Ja, jag har läst det här också. Frågan är vilken grad av konditionsträning vi pratar om. Ja - är man maratonlöpare eller cyklist är det tämligen uppenbart att man inte kommer vara direkt anabol, men kommer exempelvis ett par sprintpass i veckan ha en i praktiken betydande försämrad effekt på muskelbygget, i den grad att man i slutändan får en bättre kroppskomposition av att skita i det helt och håller och enbart styrketräna jämfört med styrketräning kombinerat med just ett par 2-3 sprintpass i veckan?

Vet ej, däremot vet man att cykling inte är lika dåligt som löpning. För egen del är det ovidkommande. Min kropp, som den är byggd nu, klarar inte löpning och "cykling" (spinning) kör jag för hälsans skull.

Rolfarsson
2015-07-11, 14:07
Ja, jag har läst det här också. Frågan är vilken grad av konditionsträning vi pratar om. Ja - är man maratonlöpare eller cyklist är det tämligen uppenbart att man inte kommer vara direkt anabol

Cykling verkar inte påverka detta, och om jag har uppfattat det rätt så ska HIIT vara ett bättre alternativ än vanlig långvarig cardio för den som styrketränar och vill få ut så mycket som möjligt av det.

As aerobic exercise (AE) may interfere with adaptations to resistance exercise (RE), this study explored acute and chronic responses to consecutive AE (~45 min cycling) and RE (4 x 7 maximal knee extensions), vs. RE only. Ten men performed acute unilateral AE+RE interspersed by 15 min recovery. The contralateral leg was subjected to RE. This exercise paradigm was then implemented in a 5-wk training program. Protein phosphorylation, gene expression and glycogen content were assessed in biopsies obtained from m. vastus lateralis of both legs immediately before and 3 h after acute RE. Quadricep muscle size and in vivo torque were measured, and muscle samples analyzed for citrate synthase activity and glycogen concentration, before and after training. Acute AE reduced glycogen content (32%; P < 0.05) and increased (P < 0.05) phosphorylation of AMPK (1.5-fold) and rpS6 (1.3-fold). Phosphorylation of p70S6K and 4E-BP1 remained unchanged. Myostatin gene expression was downregulated after acute AE+RE but not RE. Muscle size showed greater (P < 0.05) increase after AE+RE (6%) than RE (3%) training. Citrate synthase activity (18%) and endurance performance (22%) increased (P < 0.05) after AE+RE but not RE. While training increased (P < 0.05) in vivo muscle strength in both legs, normalized and concentric torque increased after RE only. Thus, AE activates AMPK, reduces glycogen stores, and impairs the progression of concentric force, yet muscle hypertrophic responses to chronic RE training appears not to be compromised.

http://jap.physiology.org/content/early/2014/01/07/japplphysiol.01082.2013

Fatslim
2015-07-11, 14:11
Bra, för långvarig cardio är det värsta (tråkigaste) jag vet.

Bärsärk
2015-07-11, 16:00
Vet ej, däremot vet man att cykling inte är lika dåligt som löpning. För egen del är det ovidkommande. Min kropp, som den är byggd nu, klarar inte löpning och "cykling" (spinning) kör jag för hälsans skull.

Hur ser det ut med rodd och andra cardio maskiner?

King Grub
2015-07-11, 16:15
Inte undersökt.

Prost
2015-07-11, 16:17
Ersätter man kalorierna konditionsträning förbrukar minskar dygnets fettförbränning, inte ökar. Träna gärna konditionsträning, men inte för kroppsfettsmängdens skull.

Men skulle det kunna vara så att fettinlagring i musklerna som IMTG skulle förklara en del av det?

King Grub
2015-07-11, 16:20
http://jap.physiology.org/content/107/6/1847