handdator

Visa fullständig version : Ta 1-2 veckor vila under deff?


Kappan
2015-07-10, 18:25
Hej!

Har deffat nu i 5 månader, hållit mig till kosten och tappat 15 kilo än så länge, är inte nöjd ännu så vill fortsätta tappa mer vikt.

Har ett litet problem med svullna lederna som jag haft nu i ett år, som förmodligen beror på överbelastning/utsträckta leder. Jag var upp till doktorn och kollade detta. Problemet blir varken bättre eller värre.

Så nu undrar jag, hur gör jag om jag ska ta en 1-2 veckor "off" från träningen? känns lite surt att göra det mitt under deffen då det går ganska bra, men skulle vilja bli kvitt med detta problem med lederna låt dom vila. har kört 5-6 gånger nu i ett helt år irad nästan med enstaka undantag så jag antar att det sätter lite press på lederna och annat i kroppen.

Ska jag ligga på kaloribalans under veckan/veckorna? eller ska jag fortfarande ligga på underskott, hur ska jag göra, vad tycker ni? :)'


Tacksam för hjälp!

cero
2015-07-10, 18:34
Vila 2 veckor och se över din träning. 6 pass per vecka blir oftast på tok för mycket, speciellt under deff. 3 standardpass brukar räcka.

Bra jobb på viktnedgången hittills i alla fall! :cheers:

dmoller
2015-07-10, 18:37
funkar bra för mig med lång vila mellan passen (7-10 dagar) just under deffen men att ändå vara väldigt aktiv i vardagen och jobbet. även om jag "vilar" så lyfter jag ca 30 ton i veckan i form av paket och otympliga saker. har ökat i flera övningar.

Kappan
2015-07-10, 18:38
Vila 2 veckor och se över din träning. 6 pass per vecka blir oftast på tok för mycket, speciellt under deff. 3 standardpass brukar räcka.

Bra jobb på viktnedgången hittills i alla fall! :cheers:

Tack så mycket! :) Antar att jag bara behöva få i mig nog med protein under denna vecka jag vila för att inte tappa nå muskler så att säga? :P

cero
2015-07-10, 18:40
Viktigast är att du lägger dig på balans energimässigt. Men 2 veckor är en sådan kort tid så det hinner inte hända så mycket oavsett.

Vad gäller träningen: Välj ett färdigt program istället för att göra ett eget.