handdator

Visa fullständig version : Triathlon och tempocykel: övningar för nacke/rygg


cwikdahl
2015-07-10, 18:18
Hej!

Jag håller på med triathlon och satsar främst på Ironman-distansen. Det innebär tävlingar med ungefär 5 timmar i tempoposition på en cykel, vissa träningspass ännu längre. Långt ifrån ergonomiskt och det kommer aldrig att bli behagligt (då gör man fel...) men jag vill försöka hitta några övningar som hjälper mig att orka hålla upp huvudet bättre. Får ont mellan/ovan skulderbladen och det kan liksom stråla från en kota i bröstrygg/nacke.

Så här ser det ut på cykeln:

http://claeswikdahl.com/wp-content/uploads/2014/08/nd3_5701.jpg

Har någon förslag på övningar för att stärka där det behövs? Nackhuva? Gummiband? Alla förslag välkomnas! :)

Mvh,
Claes

Morty
2015-07-10, 19:55
Finns nog inte så jättemycket att göra. Det blir ju som du säkert vet bättre med träning (första rundorna på våren förstår man ju inte för allt i världen hur det kunde gå att köra 5h i tempoställning). Däremot ser det ut som att du kan jobba lite med hur du sitter på cykeln; du har ju väldigt rak ryggrad. Kolla på Kienle:

http://www.ironman.com/~/media/806bdfa8679a48e48c331ccd29162ad0/kienle%20bike.jpg?w=740&h=370&c=1
Sen är det ju bra att inte låsa nacken utan att kolla rätt ner i styrstammen Froome-style rätt frekvent. Av att låsa nacken stryper du blodflödet i de muskler som håller upp huvudet vilket gör det ännu jobbigare.

cwikdahl
2015-07-11, 08:40
Intressant med ryggen. Har tittat på fler och det ser ut som att de flesta har en större båge än vad jag har i alla fall. Har fått hjälp med positionen av Björn Andersson så jag borde inte vara helt off ändå. Det jag labbat med nu är vinkeln på sadeln, tänker att jag har haft den för mycket framåt och hängt på styret för mycket... Men vad tror du kan påverka ryggens böjning i sittställningen?

Och mitt problem blir inte bättre med tid, snarare tvärtom. Blir inflammerat.

svenbanan
2015-07-11, 19:31
Inte för att jag vet så mycket om cykling, men om du sitter lite mer ihopkrummad så blir ju avståndet från höft till axel lite kortare. Dvs hävarmen blir lite kortare och därför borde det inte heller bli lika tungt för axlar/skuldror att bära upp vikten från överkroppen då du hänger på styret. Det skulle kanske kunna underlätta för dina skulderproblem. Men då skulle du ju rimligtvis behöva flytta fram sadeln, snarare än bakåt...

Förutom detta så borde det ju som sagt vara skönare för nacken om du inte tittar så mycket uppåt/framåt. Men jag antar man vill se nästa kurva, så det kanske är ofrånkomligt... ;)