handdator

Visa fullständig version : Maximal (81cm) greppbredd vid bänkpress alltid bättre vid styrkelyft?


exevision
2015-07-10, 10:44
När det gäller styrkelyft och bänkpress, är det alltid en fördel att hålla maxbrett, 81 cm? När är det i så fall en fördel och när är det en nackdel?
Nu tänker jag långsiktigt på just styrkan, få upp så tung vikt som möjligt, och inte hur man träffar en specifik muskel.

Morty
2015-07-10, 11:44
Det minskar ROM i de arbetande musklerna, vilket har som syfte att dels arbeta inom det optimala styrke-rom'et och dels öka den inre momentarmen (så långt som möjligt mellan bröstets infästning på humerus och rörelseaxel i axelleden. Så visst finns det en poäng i att hålla brett.

Själv fick jag ont i axeln av att hålla brett och jag är knappast ensam om det. Så jag började hålla smalare, kunde träna på utan några uppehåll och blev således mycket starkare. På samma vis finns det fenomenala bänkpressare som håller 'för smalt'.

Rikard Jansson
2015-07-10, 11:51
Det enda jag egentligen beslutat kring greppbredden är att se till hur armbågsvinkeln är i bottenläget på pressen. (gjorde nu en pez, tänk efter själva :) )

exevision
2015-07-10, 12:15
Det enda jag egentligen beslutat kring greppbredden är att se till hur armbågsvinkeln är i bottenläget på pressen. (gjorde nu en pez, tänk efter själva :) )

Hur brett håller du och hur ser din vinkel ut?

Rikard Jansson
2015-07-10, 12:42
Hur brett håller du och hur ser din vinkel ut?

81 cm, och typ 90 grader om jag är vig för dagen. (där helt uträtade armar är 0 grader)

exevision
2015-07-10, 12:54
81 cm, och typ 90 grader om jag är vig för dagen. (där helt uträtade armar är 0 grader)

Beror inte det där även vart man träffar magen/brösten? Man kan väll hålla smalare och ändå få 90 grader i armbågen beroende vart man träffar i bottenläget, eller är jag ute och cyklar?

z_bumbi
2015-07-10, 13:11
När det gäller styrkelyft och bänkpress, är det alltid en fördel att hålla maxbrett, 81 cm?

Nej

När är det i så fall en fördel och när är det en nackdel?

Fördel om du lyfter mer, nackdel om du lyfter mindre.

Nu tänker jag långsiktigt på just styrkan, få upp så tung vikt som möjligt, och inte hur man träffar en specifik muskel.

Kör flera olika greppbredder parallellt.

exevision
2015-07-10, 13:17
Fördel om du lyfter mer, nackdel om du lyfter mindre.



Kör flera olika greppbredder parallellt.

Har man kört länge på en viss bredd så är man ju van vid den och tar ju ett tag att vänja sig vid en bredare. Då är det lite svårare att veta om man på sikt kommer att vara starkare med den bredare eller inte.

Kan du ge en förklaring till varför det skulle vara bra med olika bredder för styrkan?
Kör man en och samma bredd så lär sig väll kroppen att bli stark i exakt den rörelsen?

z_bumbi
2015-07-10, 13:36
Man flyttar belastningen på leder etc en aning mellan de olika lyften och kan på sätt kanske undvika skador längre fram, man märker också om man har ett läge där man är starkare.

Rikard Jansson
2015-07-10, 13:53
Beror inte det där även vart man träffar magen/brösten? Man kan väll hålla smalare och ändå få 90 grader i armbågen beroende vart man träffar i bottenläget, eller är jag ute och cyklar?

Jo, fast det finns ju en gräns på hur långt ner man får träffa :) Jag får så som jag sa när jag träffar maxlångt ner.

exevision
2015-07-10, 14:09
Jo, fast det finns ju en gräns på hur långt ner man får träffa :) Jag får så som jag sa när jag träffar maxlångt ner.

Jaså, hur långt ner får man träffa då?

hurril
2015-07-10, 14:12
Det verkar som att råpressare kan tjäna på att hålla smalare än maxbrett. I tröja tror jag maxbrett alltid är bäst.

exevision
2015-07-10, 14:41
Det verkar som att råpressare kan tjäna på att hålla smalare än maxbrett. I tröja tror jag maxbrett alltid är bäst.

Har du någon teori om varför det är så för råpressare?

Richter
2015-07-10, 14:59
Jag tror att en minsta bredd som är bra för många är när underarmen är vinkelrät mot stången, när överarmen är horisontell eller strax under horisontellt. Jag tänker att då blir inte hävarmen för bröstmuskeln onödigt lång.

Resurrected
2015-07-10, 15:09
När det gäller styrkelyft och bänkpress, är det alltid en fördel att hålla maxbrett, 81 cm? När är det i så fall en fördel och när är det en nackdel?
Nu tänker jag långsiktigt på just styrkan, få upp så tung vikt som möjligt, och inte hur man träffar en specifik muskel.

Har du relativt korta armar och en grov bröstkorg (eller kommer upp i hög brygga) så tjänar du i regel ofta på att hålla maxbrett. Vinklarna blir så fantastiskt mycket bättre. Har du långa armar och lång lyftväg så spelar greppbredden inte lika avgörande roll, den lilla vinsten som du får i förkortad lyftväg behöver inte nödvändigtvis ge några kilon extra utan tvärtom kan det vara bättre att leta efter den greppbredd "som känns bäst".

hurril
2015-07-10, 15:20
Har du någon teori om varför det är så för råpressare?

Tröjan är svår att få att fungera över ett stort rörelsespann så där vill man optimera så att den ger mycket i ett kortare spann. Alltså tjänar man på att korta av pressvägen maximalt.

Utan tröjan så handlar det "bara" om dina hävarmar, vinklar, infästningar och din muskelmassa. Ett smalare grepp kan göra att de faktorerna synkar bättre.

Personligen har jag inte tränat nära eller med någon som är tydligt bättre smalare än maxbrett än däremot. Men de finns ju och kanske skulle även de vara bättre om de breddade? Vad vet jag - jag håller det öppet på bas av observation helt enkelt.

EDIT: personligen har jag gjort ungefär samma siffror smalt som medelbrett som maxbrett t ex. Jag är å andra sidan ingen bänkfantom direkt :)

bighulken
2015-07-10, 15:27
Jo, det beror på vinklarna å längd på armar osv, bröstkorg.

Men är man lång, så blir det inte alltför många alternativ.
Håller själv alltid maxbrett med utrustning/tröja. pga det som hurril skrev ang tröjans spann osv.

Sen RAW, så provat lite olika, men gäller att vara stark i triccan, om man vill hålla smalare där.

mikaelj
2015-07-11, 11:56
Det är kalas att träna i olika greppbredder, som z_bumbi skrev ovan. Du ändrar på vinklarna i lyftet och du får en större rörelse när du smalnar av greppet. Närmare tävling kan du sedan byta till det grepp som du tänkt tävla i och skära ned på mängden andra varianter.

exevision
2015-07-11, 16:36
Det är kalas att träna i olika greppbredder, som z_bumbi skrev ovan. Du ändrar på vinklarna i lyftet och du får en större rörelse när du smalnar av greppet. Närmare tävling kan du sedan byta till det grepp som du tänkt tävla i och skära ned på mängden andra varianter.

Hur kan man lämpligen lägga in det i träningen. Antar att prioritet bör ligga på den bredd som passar en bäst.

Richter
2015-07-11, 21:13
Hur kan man lämpligen lägga in det i träningen. Antar att prioritet bör ligga på den bredd som passar en bäst.

Korta versionen: Växla mellan några olika varianter (gärna med hänsyn tagen till dina svagheter). Öva mer (bara) på din tävlingsstil 4-8 veckor före tävling.

filmjölk
2015-07-12, 00:09
Jag sysslar inte med styrkelyft men tycker att ett smalare grepp (Måtta med tummen från det glatta på mitten av stången. En tumme in på det räfflade- thats the magic spot) är optimalt.

Det blir en lång rörelse och du (iaf: jag) kan ta i ordentligt med både bröst, axlar och triceps på ett mycket bättre sätt så än vid brett grepp. Du kanske offrar lite i vikt på stången initialt, men efter några månader så känns det helt naturligt och starkt att lyfta så. Den lilla vikt du ev. tappat i belastning tar du igen på att du flyttar vikten en längre sträcka.