handdator

Visa fullständig version : Är Squats, Marklyft och Bänkpress guds gåva till gymmet eller bara fake?


Trunker
2015-07-09, 20:59
På senare tid har jag och de vänner jag tränar med nästan helt och hållet gått över i att träna dessa 3 övningar.

Visserligen tycker jag inte det är något större fel på dem.
Man känner sig stor och stark när man utför dem då man ofta kan ta mycket vikt och vist blir man trött av dem.

Men är dem verkligen så bra?
Jag får sällan träningsvärk eller känner pump i något annat än ländrygg.

Bänk, känns som hantelpress är bättre. Man får "hålla balansen med vikterna" och kan inte fuska upp vikten lika mycket genom att bara pressa med hela kroppen.
Inte nog med det så är det också ett längre rörelsemoment vid hantelpress.

Squat - Vore inte benspark eller någon annan övning vara lika eller mer effektiv? Där bränner det ju i benen, här blir man bara "trött".
För att inte tala om alla vikt man lägger på knäleden när man squatar 150kg.

Marklyft - go övning men känns väl mest av bara i ländryggen.
Finns nog bättre övningar som isolerar både baksida lår, rumpa och rygg.


Vad tror ni? Är detta övningar mest artefakter som är kvar från bodybuildingens och styrkelyftens begynnelse och är idag utdaterade ?

pepplez
2015-07-09, 21:07
Beror väl helt och hållet på vad man vill med sin träning. Tycker böj bänk och mark är de överlägset roligaste övningarna och jag vill bli stark i dem, därför tränar jag mest dem. Vill du tagga beach 2k16 kanske du gör bättre i att dra i kabelhissen, det vet jag inget om, men jag själv har en mycket skönare "efter tränings-känsla" efter ett bra t.ex. markpass än efter att ha kört 2x15 i nån kabelövning, och den där sköna "efter tränings-känslan" är typ 80% av anledningen till att jag tränar.

Sansad
2015-07-09, 21:37
Det är 3 helkroppsövningar som tillåter dig använda mycket vikt och chanser för progression.

Man får även mycket tillbaka för insatsen.

Trunker
2015-07-09, 22:37
Kan vara värt att nämna, är inne på mitt 8e år utav styrketräning och tränar för det visuella och hälsa före att nå rå styrka.

Självklart är det bra övningar om man vill bli starkare, inga konstigheter.

spoonchest
2015-07-09, 22:51
Tycker man inte en övning är särskilt rolig, så är det inte heller troligt att man får ut särskilt mycket av den.

hurril
2015-07-09, 22:51
Det är mycket en fråga om teknik i alla tre momenten. Ingen måste men jag kan känna att alla är skyldiga sig själva att lära sig dem. Deras förträfflighet är nog överdriven - allra mest bänkpressen kanske? Att böja och marka ordentligt regelbundet ger bra effekt på sikt däremot. Det känns inte lika i kroppen som att reppa i en isolationsövning däremot.

bubbaklubba
2015-07-10, 04:45
om du kompletterar det med något för armarna, något för ryggen och något för axlarna.

Old Nick
2015-07-10, 09:00
Varför i hela friden namn har alla börjat säga "squats" istället för knäböj? Låter det coolare när man kör med engelska begrepp istället för den svenska motsvarigheten?

Bakra
2015-07-10, 09:15
Om alternativen bara är "guds gåva" eller "fake" så skulle jag säga guds gåva. Men så finns det ju ingen riktig sanning inom träning mer än att man ska försöka utvecklas mer reps/vikt.

Helt klart väldigt bra övningar som man kommer långt med, men så beror det ju alltid vad för mål man har med träningen också.

Läskeblask
2015-07-10, 09:22
Min personliga åsikt om man tänker hypertrofi är att det inte finns bättre övnjing för benen än böj, men bättre övningar för ryggen än marklyft ocg för brösten än bänkpress för det är väl dessa muskelgrupper man oftast försöker komma åt med dessa övningar.

Isseman
2015-07-10, 11:02
Varför i hela friden namn har alla börjat säga "squats" istället för knäböj? Låter det coolare när man kör med engelska begrepp istället för den svenska motsvarigheten?

Jag tycker det är coolt att vända på steken, så när jag pratar gym/träning med personer från utlandet så säger jag de svenska orden, "Yeah I was about to do a 8 rep on 150kg marklyft, and tomorrow its fucking bänkpress-time yeah, and you should've seen my knäböj last day, so hardcore".

MVH dryg person som inte har något att göra på jobbet & försöker vara lite rolig

Old Nick
2015-07-10, 11:15
Jag tycker det är coolt att vända på steken, så när jag pratar gym/träning med personer från utlandet så säger jag de svenska orden, "Yeah I was about to do a 8 rep on 150kg marklyft, and tomorrow its fucking bänkpress-time yeah, and you should've seen my knäböj last day, so hardcore".

MVH dryg person som inte har något att göra på jobbet & försöker vara lite rolig

Ja det låter ju ungefär lika muppigt som när folk helt opåkallat använder termer som "squat" och "deadlift" här i Sverige. Snart börjar man väl säga "barbell" istället för "skivstång" och "weight plate" istället för "viktskiva". Kanske imperialistiska viktangivelser också?

"Nytt personal best på gymmet tonight. Tog 225 pounds i bench press. Barbellen med två fortyfajv pounds weighplates på varje sida."

Bara en tidsfråga.

dodie
2015-07-10, 11:18
Varför i hela friden namn har alla börjat säga "squats" istället för knäböj? Låter det coolare när man kör med engelska begrepp istället för den svenska motsvarigheten?

Visst, det heter "knäböj" och då får man acceptera att det är det som gäller, men det går inte att sticka under stolen att det förmodligen är det sämsta och mest obeskrivande namnet på en övning någonsin :D.

Old Nick
2015-07-10, 11:20
Visst, det heter "knäböj" och då får man acceptera att det är det som gäller, men det går inte att sticka under stolen att det förmodligen är det sämsta och mest obeskrivande namnet på en övning någonsin :D.

Sämre och mer obeskrivande än t.ex. "burpee"?

kaer
2015-07-10, 11:24
Sämre och mer obeskrivande än t.ex. "burpee"?

Gör man tillräckligt många burpees blir namnet lite tydligare ;-)

spaffen
2015-07-10, 11:26
Visst, det heter "knäböj" och då får man acceptera att det är det som gäller, men det går inte att sticka under stolen att det förmodligen är det sämsta och mest obeskrivande namnet på en övning någonsin :D.

Du böjer iaf knäna i en knäböj men inte pressar du en bänk i bänkpress.
Å andra sidan lyfter du inte marken i ett marklyft heller.

Old Nick
2015-07-10, 11:27
Gör man tillräckligt många burpees blir namnet lite tydligare ;-)

Sant. :)

Loke
2015-07-10, 11:32
Visst, det heter "knäböj" och då får man acceptera att det är det som gäller, men det går inte att sticka under stolen att det förmodligen är det sämsta och mest obeskrivande namnet på en övning någonsin :D.

Är svenska ditt tredje språk, eller vad?

Rolfarsson
2015-07-10, 11:41
Böj är utan tvekan "guds gåva till gymmet", oavsett om målet är styrka eller hypertrofi.
När det kommer till bänk så kan man lika gärna köra plan hantelpress och har man inga planer på att tävla inom SL och om ens primära mål är hypertrofi så är marklyft verkligen inte nödvändigt.
Varför?

1. Hamstrings rekryteras mer i en övning där en knäflexion sker (lårcurl/finnen) samt hypers och rumänska mark.
2. Låren rekryteras mer i "rena" benövningar med en högre ROM, som t.ex böj och benpress.
3. Övre ryggen och erector spinae tränas isometrisk (statiskt) i ett marklyft, vilket är underlägset dynamisk träning, så vertikala och horisontella dragövningar är det man bör fokusera på om man vill bygga rygg.
Min uppfattning är dock att det är mindre bra att träna erector spinae dynamiskt med full ROM, för att göra det så måste man få korsryggen att gå in i flexion, vilket ökar risken för diskbuktningar markant.
Erector spinae får dock mer än nog isometrisk träning i böj, rumänska mark, hypers, omvända hypers och fria roddar.

Isseman
2015-07-10, 12:39
Ja det låter ju ungefär lika muppigt som när folk helt opåkallat använder termer som "squat" och "deadlift" här i Sverige. Snart börjar man väl säga "barbell" istället för "skivstång" och "weight plate" istället för "viktskiva". Kanske imperialistiska viktangivelser också?

"Nytt personal best på gymmet tonight. Tog 225 pounds i bench press. Barbellen med två fortyfajv pounds weighplates på varje sida."

Bara en tidsfråga.

Hahahaha :laugh: agreed and amen to that*hug*

hurril
2015-07-10, 12:43
Ja det låter ju ungefär lika muppigt som när folk helt opåkallat använder termer som "squat" och "deadlift" här i Sverige. Snart börjar man väl säga "barbell" istället för "skivstång" och "weight plate" istället för "viktskiva". Kanske imperialistiska viktangivelser också?

"Nytt personal best på gymmet tonight. Tog 225 pounds i bench press. Barbellen med två fortyfajv pounds weighplates på varje sida."

Bara en tidsfråga.

Låter som CrossFit.

Samiul Alam
2015-07-10, 12:52
All form av träning är guds gåva till mänskligheten enligt min åsikt.

Översättning: All form av training är guds gift till humanity enligt min opinion.

tlk
2015-07-10, 12:53
Ja det låter ju ungefär lika muppigt som när folk helt opåkallat använder termer som "squat" och "deadlift" här i Sverige. Snart börjar man väl säga "barbell" istället för "skivstång" och "weight plate" istället för "viktskiva". Kanske imperialistiska viktangivelser också?

"Nytt personal best på gymmet tonight. Tog 225 pounds i bench press. Barbellen med två fortyfajv pounds weighplates på varje sida."

Bara en tidsfråga.

Språk är inte statiska entiter så det hade knappast varit något konstigt (eller dåligt).

Kriget
2015-07-10, 13:54
Ja det låter ju ungefär lika muppigt som när folk helt opåkallat använder ... "deadlift" här i Sverige
Jag kallar dem dödslyft. :hbang:

Samiul Alam
2015-07-10, 14:20
Squat kan vi ju börja kalla för huk.


5x5 huk
5x5 stångdrag
5x5 stångpress


Inga missförstånd här inte.

OnT:
Jag tycker basövningar är helt fantastiska för allmän styrka. De tränar hela kroppen på ett sätt som gör att du blir mer BASTANT och det har många fördelar. På köpet blir du mer vig och rörlig iom att det blir nödvändigt för att göra övningarna med bättre teknik. Du övar även balans då du tränar stående. Dessa egenskaper hjälper mycket när du går vidare och isolerar vissa delar av de största muskelgrupperna. Finns inget fake med dessa övningar alls.

Wibba
2015-07-10, 14:39
Eftersom jag är lite inne på ryssland så säger jag Приседания (Prisedaniya) istället för knäböj. Jag varken squatar eller knäböjer, jag Приседания bara. Det tar lite överallt och inte bara benen nämligen.

Jona
2015-07-10, 15:41
Själv kör jag finska termer och kör kyykky tre-fyra pass i veckan eftersom jag tävlar i painonnosto

ATJL
2015-07-10, 16:03
Dessutom heter det "räckhäv" och inte pullups eller chins! ��

yia
2015-07-10, 16:45
Det är väl inget magiskt med dem på något sätt. Benpress bör man rimligtvis kunna köra likaväl som böj om man nu föredrar det, där man kan lyfta mycket vikt också. Man missar väl lite balansträning på mage o.s.v men det går ju att kompensera för.

Det viktiga är väl snarare att man håller på regelbundet. Gillar man inte att böja så skit i böj och kör nåt annat, annat någon övning skulle ge helt fantastiska resultat jämfört med alla andra alternativ låter helt vansinnigt ärligt talat.

Stor Hård Ådrig
2015-07-10, 17:03
Haha att folk orkar bli butthurt (förlåt, rumpskadad) av att folk använder engelska uttryck. Kollar man mycket på Youtube och internet är den mesta informationen på engelska vilket kanske gör att man associerar till engelska namn. Varje gång någon råkar skriva "Squat" istället för knäböj så handlar plötsligt halva tråden om att man försöker vara cool för att man uttrycker sig på engelska. Kolozzeum i ett nötskal :)

tlk
2015-07-10, 17:16
Haha att folk orkar bli butthurt (förlåt, rumpskadad) av att folk använder engelska uttryck. Kollar man mycket på Youtube och internet är den mesta informationen på engelska vilket kanske gör att man associerar till engelska namn. Varje gång någon råkar skriva "Squat" istället för knäböj så handlar plötsligt halva tråden om att man försöker vara cool för att man uttrycker sig på engelska. Kolozzeum i ett nötskal :)

Uttryck som uttryck... så länge man inte kallar skinksnörena för "hamstrings" eller "hammisar" så är allt bra.

Loke
2015-07-10, 19:05
Eftersom jag är lite inne på ryssland så säger jag Приседания (Prisedaniya) istället för knäböj. Jag varken squatar eller knäböjer, jag Приседания bara. Det tar lite överallt och inte bara benen nämligen.

Hmm, är det samma ord för knäböj och att knäböja? Känns underbart pretentiöst att börja använda ryska termer, jag ska också börja göra det.

Old Nick
2015-07-10, 21:40
Jag kallar dem dödslyft. :hbang:

Squat kan vi ju börja kalla för huk

Yes! Dödslyft och Huk. Klockrent. :hbang:

F Ultra
2015-07-10, 23:24
Yes! Dödslyft och Huk. Klockrent. :hbang:

Borde inte Stånghuk vara mer passande :)

filmjölk
2015-07-11, 00:07
Marklyft är jättebra, ingen övning på gymmet är ett måste, men skulle någon vara det skulle det vara marklyft. Knäböj och bänkpress är hyfsat bra övningar de med men helt utbytbara.

Klagarn
2015-07-11, 00:55
Utmärkta övningar tycker jag iaf. Men som byggare är det lätt hänt att man fastnar i att bara jaga kilon på stången på bekostnad av andra saker och då är man fel ute.

qozmox
2015-07-11, 05:37
Ja det låter ju ungefär lika muppigt som när folk helt opåkallat använder termer som "squat" och "deadlift" här i Sverige. Snart börjar man väl säga "barbell" istället för "skivstång" och "weight plate" istället för "viktskiva". Kanske imperialistiska viktangivelser också?

"Nytt personal best på gymmet tonight. Tog 225 pounds i bench press. Barbellen med två fortyfajv pounds weighplates på varje sida."

Bara en tidsfråga.

Låter som CrossFit.

http://cdn.meme.am/instances/500x/58800227.jpg

fast ni glömde en sak.
de säger back squats.

Old Nick
2015-07-11, 11:33
Borde inte Stånghuk vara mer passande :)

Ännu bättre. :)

BobaFett
2015-07-11, 11:57
3. Övre ryggen och erector spinae tränas isometrisk (statiskt) i ett marklyft, vilket är underlägset dynamisk träning, så vertikala och horisontella dragövningar är det man bör fokusera på om man vill bygga rygg.

Fast även om det är statiskt så är belastningen väldigt stor. Hur många andra övningar belastar ryggen med 200+ kg?

Spelar nog ingen roll hur fan du gör. Så tunga vikter kommer att belasta muskelfibrer så att de måste växa i vilket fall.

Bärsärk
2015-07-11, 12:20
Bra övningar för vissa, inte för andra (Beroende på skador, vinklar och så vidare). Kanske att en person som kör mer av dessa tre övningar ökar lite snabbare men det kommer plana ut för eller senare och en person som kört andra övningar kommer komma ikapp.

Två personer som tränat i 20 år med samma gener, den ena har kört bara knäböj, den andra har kört benpress och hack squat, kommer inte synas vem som kört vad.

Däremot är böj en bra övning för att allt som krävs är en stång och kakor, inte alla gym som har bra benpress, hack squat och andra maskiner för ben. Många benpress maskiner som står ute på gymmen i Sverige är skit, i USA ser det annorlunda ut.

Klein
2015-07-11, 12:21
Ingen specifik ovning ar ett maste men vill man vara tidseffektiv sa ar marklyft och knaboj det basta man kan agna sig at i gymmet.

dmoller
2015-07-11, 13:12
mark är oftast svaret till de flesta problem

Wibba
2015-07-11, 14:35
Hmm, är det samma ord för knäböj och att knäböja? Känns underbart pretentiöst att börja använda ryska termer, jag ska också börja göra det.

Ryska kan få simpla uttryck att låta komplicerade. Ska man säga knäböj till någon som inte har förståelse för träning så blir det Приседание со штангой на спине/Prisedanie so shtangoi na spine (typ knäböj med stång på ryggen) men det förkortas då man pratar med folk som vet vad det är, om jag nu förstått det rätt. Jag är ju bara en lekman inom detta :D

tlk
2015-07-11, 14:45
Är Приседание något typ av sammansatt ord (knä-böj t.ex.) eller fungerar ryska inte på det sättet?

mikaelj
2015-07-12, 13:57
Är Приседание något typ av sammansatt ord (knä-böj t.ex.) eller fungerar ryska inte på det sättet?

Njae, det är mer "att sätta sig ned", om jag extrapolerar korrekt. Kan mycket väl tänka fel. Ett prefix framför "att sitta" för att få det att bli att sätta sig ned.

Scorpionida
2015-07-12, 14:47
Lol. En frågeställning som börjar med titeln är "knäböj, marklyft och bänkpress fake eller inte?", slutar med en diskussion om rysk styrkelyfts terminologi:)

Klockren kolo.

Rolfarsson
2015-07-12, 15:35
Fast även om det är statiskt så är belastningen väldigt stor. Hur många andra övningar belastar ryggen med 200+ kg?

Spelar nog ingen roll hur fan du gör. Så tunga vikter kommer att belasta muskelfibrer så att de måste växa i vilket fall.

Vikten är inte avgörande för hypertrofi, volymen är det, och statiskt träning är som sagt underlägset dynamisk när det kommer till styrka och hypertrofi.
Detta gör marklyft till ett mindre bra alternativ för den som vill bygga övre rygg.
Att utföra marklyft för det syftet kan jämföras med att utföra flyes för att träna biceps.

http://www.lookgreatnaked.com/blog/does-light-load-training-build-muscle-in-experienced-lifters/
http://www.lookgreatnaked.com/blog/bodybuilding-vs-powerlifting-type-training-which-builds-more-strength-and-muscle/

Kalle40
2015-07-12, 22:59
Knäböj är gymmets heliga Graal.
Det är en jävla skillnad på att knuffa igång föremål på hjul(som rullar) ,benpress, hacklift jämfört med att lyfta saker.

Det är skillnad på hardcore-träning å disco.
Du kan inte byta ut knäböj mot ex. benpress och tro att denna skulle vara jämförbar, det finns en anledning till att så få gymråttor kan köra ordentligt, det är jobbigt, det kräver mer teknik/kunskap samt det är obehagligt om man inte har kunskap å jävlar-anamma.

Varenda seriös byggare vet detta. Dorian Yates ex.vis körde givetvis squats/knäböj, men han skadade sig allvarligt i höften och var därför tvingad senare i karriären att sluta med övningen. Lee Haney hade ne allvarlig knäskada från amerikansk fotboll, han körde knäböj iaf ,men var pga detta aldrig särskilt bra i övningen och körde bara "halva" böj pga sitt dåliga knä.
Om man kan ska man givetvis köra djupa knäböj och lära sig den riktiga "olympiska" tekniken-såsom tyngdlyftare lyfter, det är givetvis bäst att lyfta med så rak rygg som möjligt bl-a för diskarnas hälsa i långa loppet. Det ger även mer smidighet, rörlighet samt utvecklad quadriceps mer än "styrkelyftar" -knäböj.

Marklyft är en bra övning, men ger inte tillnärmelsevis så starka effekter på styrka, muskelstimulans för de stora muskelgrupperna i kroppen.Knäböj stimulerar erector spinae mer, quadriceps och sätet mkt mer, hjärtat etc. den är helt outstanding.

BobaFett
2015-07-13, 02:16
Vikten är inte avgörande för hypertrofi, volymen är det, och statiskt träning är som sagt underlägset dynamisk när det kommer till styrka och hypertrofi.
Detta gör marklyft till ett mindre bra alternativ för den som vill bygga övre rygg.
Att utföra marklyft för det syftet kan jämföras med att utföra flyes för att träna biceps.

Fast du kan inte säga så? Vad jag vet så finns det inga studier där man jämför statisk träning med extrema vikter jämfört med dynamisk träning med mindre än hälften så stora vikter. (Du orkar säkert dubbelt mer i mark än t.ex. stångrodd).

Vet däremot att det finns en studie på fåglar där de hängde på vikter på vingarna som ledde till 300% ökning i muskelmassa. Det är absolut inget bevis men antyder att extrem stretch under belastning leder till ökningar i muskelmassa. Finns även en studie på intra set stretching där man stretchar med belastning. Visar också stora gains.

Jag säger inte att vanlig ryggträning är sämre. Säger bara att du inte har några belägg för det du säger om att marklyft inte skulle vara effektiv för ryggen.

Däremot så tror jag inte att alla får ut nåt av marklyft. Man måste vara bra på det.

Klagarn
2015-07-13, 04:43
På tal om marklyft, hur länge får man vila mellan repsen som vissa gör för att det fortfarande ska räknas som ett set? Jag menar, en del släpper ju stången helt och flämtar lite. Är det okej att dricka lite vatten emellan eller var går gränsen? *popcorn*

mikaelj
2015-07-13, 09:29
På tal om marklyft, hur länge får man vila mellan repsen som vissa gör för att det fortfarande ska räknas som ett set? Jag menar, en del släpper ju stången helt och flämtar lite. Är det okej att dricka lite vatten emellan eller var går gränsen? *popcorn*

Det avgör du själv.

jonas_u
2015-07-13, 14:34
Dessa övningar + stångrodd är guds gåva till mig som kör helkropp på runt 60 minuter per pass iaf.

Xtronal
2015-07-13, 15:25
Finns inget som slår ett personbästa i marklyft, jäklar vad glad man blir!

Klagarn
2015-07-13, 15:36
Det avgör du själv.

Ganska bedrägligt att kalla det för ett set då:Virro

Ett Orm
2015-07-13, 15:38
Fast du kan inte säga så? Vad jag vet så finns det inga studier där man jämför statisk träning med extrema vikter jämfört med dynamisk träning med mindre än hälften så stora vikter. (Du orkar säkert dubbelt mer i mark än t.ex. stångrodd).

Vet däremot att det finns en studie på fåglar där de hängde på vikter på vingarna som ledde till 300% ökning i muskelmassa. Det är absolut inget bevis men antyder att extrem stretch under belastning leder till ökningar i muskelmassa. Finns även en studie på intra set stretching där man stretchar med belastning. Visar också stora gains.

Jag säger inte att vanlig ryggträning är sämre. Säger bara att du inte har några belägg för det du säger om att marklyft inte skulle vara effektiv för ryggen.

Däremot så tror jag inte att alla får ut nåt av marklyft. Man måste vara bra på det.
Jo det finns väl ett par studier som visar att det skulle ge likvärdiga ökningar i muslelmassa.
Väntar dock med spänning på nån som faktiskt byggt muskler effektivt med enbart statiskt träning.

Loke
2015-07-13, 16:09
Ganska bedrägligt att kalla det för ett set då:Virro

Set är konstruktioner som har lite olika betydelse beroende på kontexten, på så vis är det alltid bedrägligt att tala om dem. Det är helt klart vettigt att ifrågasätta hela konceptet. Kanske borde vi alltid tala om lyft, där tiden till nästa lyft kan variera, eller rent av helt utebli? "Set" och "Pass" och "Dagar" är nog några av de viktigaste konstruktionerna som hindrar folk från att tänka fritt och kreativt kring träning.

Klagarn
2015-07-13, 17:18
Set är konstruktioner som har lite olika betydelse beroende på kontexten, på så vis är det alltid bedrägligt att tala om dem. Det är helt klart vettigt att ifrågasätta hela konceptet. Kanske borde vi alltid tala om lyft, där tiden till nästa lyft kan variera, eller rent av helt utebli? "Set" och "Pass" och "Dagar" är nog några av de viktigaste konstruktionerna som hindrar folk från att tänka fritt och kreativt kring träning.

Kanske det, men att helt släppa stången mellan varje rep kan ju aldrig kallas för ett set. Anspänningen försvinner helt då. Då skulle man ju kunna racka av vikten i bänkpress också och hämta andan lite mellan varje rep och fortfarande kalla det ett set. Och i många andra fler övningar för den delen...blir ju bara löjligt.

LoveMachine
2015-07-14, 08:20
Kanske det, men att helt släppa stången mellan varje rep kan ju aldrig kallas för ett set. Anspänningen försvinner helt då. Då skulle man ju kunna racka av vikten i bänkpress också och hämta andan lite mellan varje rep och fortfarande kalla det ett set. Och i många andra fler övningar för den delen...blir ju bara löjligt.

I marklyft ser jag alltid till att börja varje lyft från noll. Har ingen ambition att riskera fula lyft för att jag ville spara i fem sekunder mellan varje lyft. Dessutom så förstår jag inte vad det skulle spela för roll. Jag ser hellre till hur många kilo jag lyfte på min arbetsvikt än funderar om jag gjorde fem treor eller fem vändor med tre snabba ettor.

Carpentras
2015-07-14, 12:39
På senare tid har jag och de vänner jag tränar med nästan helt och hållet gått över i att träna dessa 3 övningar.

Visserligen tycker jag inte det är något större fel på dem.
Man känner sig stor och stark när man utför dem då man ofta kan ta mycket vikt och vist blir man trött av dem.

Men är dem verkligen så bra?
Jag får sällan träningsvärk eller känner pump i något annat än ländrygg.

Bänk, känns som hantelpress är bättre. Man får "hålla balansen med vikterna" och kan inte fuska upp vikten lika mycket genom att bara pressa med hela kroppen.
Inte nog med det så är det också ett längre rörelsemoment vid hantelpress.

Squat - Vore inte benspark eller någon annan övning vara lika eller mer effektiv? Där bränner det ju i benen, här blir man bara "trött".
För att inte tala om alla vikt man lägger på knäleden när man squatar 150kg.

Marklyft - go övning men känns väl mest av bara i ländryggen.
Finns nog bättre övningar som isolerar både baksida lår, rumpa och rygg.


Vad tror ni? Är detta övningar mest artefakter som är kvar från bodybuildingens och styrkelyftens begynnelse och är idag utdaterade ?

Beror på individ, målsättning och utförande och hur ditt upplägg ser ut i övrigt. Att således bygga upp träningsprogram kring dessa övningar utan att ta hänsyn till individ och målsättning kan slå fel.

Om jag utgår från mina observationer kring hobbybyggande:

bänkpress: fungerar bra för vissa men för majoriteten finns det nog bättre bröstövningar.

Knäböj: OL-böjar är en mycket bra benövning som många med fördel kan inkludera i sina program. Övningen passar dock inte alla. Finns inga måste-övningar om du sysslar med byggning.

Marklyft: Överskattad och felanvänd utan för den sakens skull vara en dålig övning! Bygg ryggträning kring roddar och latsdrag/chins inte marklyft. Bränn inte allt krut i marklyften. Träna övningen med en viss säkerhetsmarginal så att du inte saboterar resten av passet eller träningsveckan som helhet.

Grans
2015-07-15, 11:18
Ja de är nödvändiga och bör va grunden i träningen. Men de är absolut överskattade i det att folk seriöst tror de räcker för hela kroppen. Tex marklyft krävs för att bygga den bästa ryggen du möjligen kan bygga, det finns ingen annan övning du kan överladda lägre ryggen, erectors osv med så mycket vikt som du kan i marklyft, men det är fan inte nog för att bygga en välbalanserad rygg som vissa verkar tro.

Trunker
2015-07-19, 23:31
Ja de är nödvändiga och bör va grunden i träningen. Men de är absolut överskattade i det att folk seriöst tror de räcker för hela kroppen. Tex marklyft krävs för att bygga den bästa ryggen du möjligen kan bygga, det finns ingen annan övning du kan överladda lägre ryggen, erectors osv med så mycket vikt som du kan i marklyft, men det är fan inte nog för att bygga en välbalanserad rygg som vissa verkar tro.

Får ta och svara på min egna tråd:

Ja det är klart att man inte bara kan göra dessa övningar.
Och som många säger i tråden så bänk kan man säkert byta ut mot hantelpress om man nu vill.
Finns det andra övningar som är bättre för bröst?

Min fråga är, skulle jag vinna mer på att göra fler set av rodd-övningar eller liknande istället för att alltid börja mitt pull-pass med MARKLYFT (svenska) och bli skittrött av dessa.

Gerdler
2015-07-20, 11:26
Får ta och svara på min egna tråd:

Ja det är klart att man inte bara kan göra dessa övningar.
Och som många säger i tråden så bänk kan man säkert byta ut mot hantelpress om man nu vill.
Finns det andra övningar som är bättre för bröst?

Min fråga är, skulle jag vinna mer på att göra fler set av rodd-övningar eller liknande istället för att alltid börja mitt pull-pass med MARKLYFT (svenska) och bli skittrött av dessa.

Min åsikt om knäböj är att du ska fan göra den om du är kapabel till det. annars måste du göra 3-5 andra övningar för att få nästan samma träning och då lär du inte ens dina muskler att samverka.

Hantelpress kontra bänkpress har båda fördelar och nackdelar. Hantelpress kan ge större rörelselängd och du övar balansen med var arm för sig. Bänkpress aktiverar triceps mer och du pressar MYCKET större vikt vilket överbelastar dina muskler mer. Tänk på att du pressar snett utåt i bänkpressen så att dina armar motverkar varandra i viss grad under delar av lyftet eftersom du är starkare i den vinkeln.

Marklyft är en jättebra övning tycker jag men den kan va svår att placera eftersom den belastar så många delar av kroppen ganska mycket. Jag har inga problem med att marklyfta efter en annan ryggövning som t ex stångrodd. Men det beror på vilket reps-antal jag siktar på och när jag körde knäböj senast(om jag är slut i röven så kvittar det om ländryggen är fräsch).
Men man ska alltid marklyfta om man kan det. För vad ska du ersätta 3 set marklyft med? 2 set shrugs, 3 set lårcurl, 3 set hip thrusts, 2 set greppträning, 3 set back extension, 2 set bensparkar. Det där är 15 set för att ersätta 3 set marklyft och då får du inte ens in alla muskler som ger bålstabilitet och jag har skippat många som endast aktiveras typ lats och teres musklerna.

Ska du ERSÄTTA marklyften med stångrodd så är det dumt men om du vill göra stångrodden innan så tycker jag du med fördel kan variera det.

igotit
2015-07-20, 11:34
Kan man byta ut bänkpress mot hantelpress? Och militärpress med stång mot militärpress med hantlar. Är lite sne i axlarna så känns som att jag skulle dra mer med ena sidan.

Määng
2015-07-20, 16:46
Ett argument för hantelpress istället för bänkpress brukar vara rörelselängden. Men det är väldigt sällan jag ser någon på gymmen som tränar hantelpress med större rörelselängd. De allra flesta kör tills ena sidan av hanteln tar i bröstkorgen och då är ju rörelselängden snarare kortare.

Trunker
2015-07-20, 18:04
Ett argument för hantelpress istället för bänkpress brukar vara rörelselängden. Men det är väldigt sällan jag ser någon på gymmen som tränar hantelpress med större rörelselängd. De allra flesta kör tills ena sidan av hanteln tar i bröstkorgen och då är ju rörelselängden snarare kortare.

När du går upp så kommer du ju mer "inåt" med armarna i hantelpress i jämfört med bänkpress.

Visst kan man ta mer vikt i bänk men det känns som man fuskar till sig en del vikt genom att det är mindre balans och man kan trycka emot med svankad rygg etc. Powerlifting style.
Vad är bäst för maximal muskelutveckling, borde det inte vara hantlar?
Känner mer värk i bröstet av hantlar än bänk, känns som om jag pressar en del med "armarna" i bänk.

BisonLGcrew
2015-07-20, 18:45
Bänk är så satans fint. mmmmmmh.