handdator

Visa fullständig version : Nybörjare, förbättringar på träningsschema och diet?


ninaS
2015-07-09, 19:37
Hej!

Ber om ursäkt ifall detta är felplacerat.
Är en tjej på 29 år som innan alltid kört konditionsträning tills jag insåg att det är bättre att köra styrka istället. Fick sedan barn för ett år sedan och kände att det var dags att börja träna och äta mer hälsosamt för att kunna orka mer i jobbet och att orka bära runt på mitt barn.
Började träna för ett halvår sedan smått men en utdragen influensa gjorde att jag kom ur rutinerna. 11 veckor sedan började jag träna regelbundet, skippa skräpmat och godis/snacks och läsk.

Mitt mål är att omvandla fett till muskler men skulle vilja veta om det är något helt galet jag gör?
Är nybörjare så är det något galet jag skrivit så vet ni varför *rolleyes*
Längd 160cm
Vikt 62-63kg

Hade gärna varit trevligt att nå 55-58 kg ca men att inte förlora allt för mycket muskler.

Så om det är någon som har tid och orkar läsa igenom detta uppskattas detta enormt :)

Träningsveckorna ser ut så här mer eller mindre
(kör 3x8)
(Lyfter så tungt jag klarar av utan att förlora form)
Kör hemma med vikter, hantlar och stång för dels är det för långt för att åka iväg till ett gym och sedan finns inte riktigt tiden för att regelbundet åka iväg till ett gym med tanke på familj :)

Måndagar: Ben i form av squats, sumo squats, ski squats med vikter
jumping squats och lounges utan vikter.
Deadlifts med vikter
Avslutar varje pass med 200 crunches (vanliga eller sid) eller 100 russian twists för någon har sagt att mage kan man köra i princip varje dag?

Tisdagar: Biceps och rygg, kneeling close row, hammer curl, reverse fly, arnold press, bentover ventral raise,
crunches eller russian twists

Onsdagar, olika lounges med vikter, calf raises, deadlift,
crunches

torsdagar: Tricep och bröst, Tricep kick back, skullcrushers, chest press, dips, overhead tricep extension, rotation chest press
crunches

Fredagar: Tillbaka till squats från måndagar

lördagar: Biceps och rygg från tisdagar

Söndagar: Vilodag

Sedan börjar jag om fast tar triceps istället för biceps på tisdagar så att jag får 2x av en muskelgrupp varannan vecka.



Nu kommer vi till det goda alltså maten.

Frukost: 1dl havregrynsgröt med mjölk och 1 banan eller 1-2 ägg beroende på om banan finns hemma eller om det finns färdiga kokta ägg i kylen.

Lunch: Sallad i form av tomat, gurka, majs, bönor (kidney, pinto, vita eller svarta egenkokad och ej burk) isbergssallad olivolja lite flingsalt och peppar.
Till det, fisk eller kyckling ca 300gram. Uppskattningsvis ca 2 dl bönor

Alternativt kokta grönsaker i mix som kan vara paprika ärtor majs, blomkål, broccoli, morot osv.

Efter träning: Banan, mjölk och ett ägg. Började dock idag att sno från makens proteinpulve vilket blev en halv portion whey-80 med 1,5 dl lättmjölk (ville se om jag kunde få i mig en halv först innan jag gjorde en hel). men kanske ska börja med en hel eller skippa whey-80 och köra på mat istället?

Kvällsmat:Tonfiskröra/räk/krabbröra med creme fraiché/turkisk yoggi eller ännu mera ägg 4-5 om det är riktigt små ägg annars 3-4 max. lite knäckebröd utan smör och ev sallad som finns över.

Givetvis kan detta variera i form av andra rätter men generellt så äter jag mycket grönt, mycket bönor (hemmagjorda, tar lång tid men så mycket godare).
Fisk Kyckling eller ägg, kanske max 1 gång per vecka nöt eller blandfärs beroende på vad som finns hemma

Skippar pasta, bröd (förutom knäckebröd rågrut). Sällan ris och sällan potatis. Skulle kunna äta mer potatis men är helt enkelt för lat för att skala eller så blir de liggandes där tills man har ett helt eko system av potatisplantor.





Tack för att ni kikade!

Ricken13
2015-07-09, 20:16
Orkade inte läsa allt, men 300gr kyckling till lunch?
Jag tycker att mina kycklingfileer på 200-210gr ärr stora. Hur f-n får du plats med dina på tallriken?

Den egentliga frågan är ju då, har du vägt dom eller gissar du på vikten?

ninaS
2015-07-09, 21:06
Nej jag väger inte men ett paket på 900gram fryst kycklingfilé brukar komma i 3 stora filéer som ser väldigt lika ut.
Hur jag får plats? finns det hjärterum finns det stjärterum. Höjden ^^
Gissningsvis är dom inte 300gram färdiglagade. ^^
Halva tallriken sallad. Resten bönor och kyckling brukar det se ut på en normalstor tallrik inköpt på ikea. Inte de stora resturangtallrikarna.