handdator

Visa fullständig version : Knasig Muskelfäste/sena ?


Bakra
2015-07-09, 10:25
Detta är inget som är så allvarligt att jag orkar gå och kolla upp det, utan är mer nyfiken på vad det kan vara.

På min vänstra sida, från armhålan och ner över revbenen, har jag någonting som sträcker/stramar. När jag trycker eller drar med fingrarna över området känns det som någon typ av sena.

111344

På bilden kan man se det som ett litet "streck" neråt och även en liten "utbuktning" i överkanten. Det ömmar och gör ont när jag tar på det, sträcker armen uppåt långt, eller lutar överkroppen bakåt mycket.
Om jag drar i huden längre ner över magen blir strecket längre/synligare men svårt att fota själv.

Någon som har nån tanke om vad det skulle kunna vara?:confused:

Rabiat
2015-07-15, 00:52
Jag är tämligen säker på att det du ser är pectoralis minor. Varför den är överaktiv vet jag inte, men det kan säkert Sheo, Scratch eller pez komma med förslag på.

Dock bör du gå till vårdcentralen och låta en sjukgymnast titta på det där.

Edit: det kan nog minst lika gärna vara en inflammation. Voltaren och vila, hjälper inte det på någon vecka kan det vara ide med VC.

Arne Persson
2015-07-15, 07:12
Jag är tämligen säker på att det du ser är pectoralis minor. Varför den är överaktiv vet jag inte, men det kan säkert Sheo, Scratch eller pez komma med förslag på.

Dock bör du gå till vårdcentralen och låta en sjukgymnast titta på det där.

Edit: det kan nog minst lika gärna vara en inflammation. Voltaren och vila, hjälper inte det på någon vecka kan det vara ide med VC.

M. pectoralis minor ligger knappast där. Ta gärna lite fler bilder med mer "skuggigt" ljus.

Bakra
2015-07-15, 09:44
Svårt att ta bilder själv så ska se till att få hjälp med det senare idag. Fått tagit en där det syns lite hur långt ner det går i alla fall. Syns inte bra men fixar någon bättre bild i eftermiddag när jag slutat jobbet.
111378

Arne Persson
2015-07-15, 17:54
Svårt att ta bilder själv så ska se till att få hjälp med det senare idag. Fått tagit en där det syns lite hur långt ner det går i alla fall. Syns inte bra men fixar någon bättre bild i eftermiddag när jag slutat jobbet.
111378

Av bilden tolkar jag att det kan vara en isolerad "muskelslits" lateralt/semidistalt placerad vid M. pectoralis major. Påminner lite om M. sternalis som kan förekomma på sternum mellan pars sternocostalis M. pectoralis major.

Sheogorath
2015-07-15, 19:56
Jag kan inte heller säkert säga vad det är. Ser dock helt godartat ut. Jag är mest inne på Arnes linje att det är en naturlig sidoskillnad. Vid kadaverstudier ser man ofta sådana där extramuskler (eller extra muskelbukar, eller att det saknas en sena där man vanligen har en sena och att muskelbuken mer eller mindre direkt fäster in mot benet osv) och inte helt sällan på ena sidan med mer "normalt" utseende på den andra.

Arne Persson
2015-07-15, 20:07
Jag kan inte heller säkert säga vad det är. Ser dock helt godartat ut. Jag är mest inne på Arnes linje att det är en naturlig sidoskillnad. Vid kadaverstudier ser man ofta sådana där extramuskler (eller extra muskelbukar, eller att det saknas en sena där man vanligen har en sena och att muskelbuken mer eller mindre direkt fäster in mot benet osv) och inte helt sällan på ena sidan med mer "normalt" utseende på den andra.

Klassiskt exempel på begreppet "variationsanatomi". ;)

Rabiat
2015-07-15, 20:45
M. pectoralis minor ligger knappast där. Ta gärna lite fler bilder med mer "skuggigt" ljus.

Haha nej, menar givetvis major. Skyller slarvfel på trötthet.

Arne Persson
2015-07-16, 06:59
Haha nej, menar givetvis major. Skyller slarvfel på trötthet.

Godtages! :)

Bakra
2015-07-16, 09:05
Har tyvärr inte hunnit få någon mer bild då jag blev tvungen att jobba över allt för länge igår, men verkar ju som att ni har lite koll ändå. :)
Att det inte är något farligt har jag inte direkt trott heller, mest undrat vad det var. Kan det vara så att det är någon typ av överbelastning/inflammation som gör att det helt plötsligt börjat göra ont och ses så ytligt?

Rabiat
2015-07-16, 10:22
Har tyvärr inte hunnit få någon mer bild då jag blev tvungen att jobba över allt för länge igår, men verkar ju som att ni har lite koll ändå. :)
Att det inte är något farligt har jag inte direkt trott heller, mest undrat vad det var. Kan det vara så att det är någon typ av överbelastning/inflammation som gör att det helt plötsligt börjat göra ont och ses så ytligt?

Att det plötsligt börjat göra ont är ett tecken på att allt inte står rätt till. Mina pengar ligger som sagt på inflammation, så värme, vila och voltaren. Gör det ont när du tränar, eller bara när du trycker på den?

Bakra
2015-07-17, 09:14
Att det plötsligt börjat göra ont är ett tecken på att allt inte står rätt till. Mina pengar ligger som sagt på inflammation, så värme, vila och voltaren. Gör det ont när du tränar, eller bara när du trycker på den?

När jag tränar är det i princip bara vid chins i olika varianter och då gör det riktigt ont, vid ryck träning känns det också pga arm positionen. Vanlig rodd och olika typer av pressar är (så gott som) smärtfritt. Annars är det bara när man trycker på området.
Då blir det iaf till att börja med voltaren och hoppas det försvinner inom rimlig tid, annars får jag gå och kolla upp det! Hade ju vart kul att veta vad det egentligen är. Men jag tackar för all hjälp i alla fall! :)