handdator

Visa fullständig version : Hur mycket hämmar konditions träning


steelrich
2015-07-08, 15:19
Hur mycket kondition bör man köra ifall man vill siktar på att bli "grov".

Som jag förstått det är det så lite som möjligt som gäller?

Anledningen till att jag vill börja köra kondition är för att jag är umgängets "gymmare/fitness kille" men jag är också den som blir mest anfådd efter 3 våningar trappor, vilket jag skäms lite över.

Så vilket sätt är bäst att springa på?

Själv hade jag tänk mig springa på band varannan träningstillfälle, målet är väl att komma upp i kanske 3km på 13 i hastighet utan någon stigning på bandet, låter det rimligt? För lite/för mycket? Målet är som sagt att inte kunna klara det vardagliga livet utan att flåsa.

Låter detta rimligt, eller är jag helt ute och cyklar? Är 180cm lång och väger 84kg

Isseman
2015-07-08, 15:22
Kör HIIT istället så får du träningen snabbt överstökad, bränner kalorier snabbare, utsöndrar anabola tillväxthormoner samt riskerar inte att "konditionsträning hämmar" din gymträning.

Bärsärk
2015-07-08, 16:59
Kör HIIT istället så får du träningen snabbt överstökad, bränner kalorier snabbare, utsöndrar anabola tillväxthormoner samt riskerar inte att "konditionsträning hämmar" din gymträning.

Hur länge kör man HIIT? Det är väl inte alltid så kort, 30 minuter?

juckeyy
2015-07-08, 18:07
Ett tips är att springa utomhus eller på bana för att få ett mer naturligt löpsteg.
Jag vet inte om det är något med konditionen men jag själv blir också rätt anfådd av mig att gå i trappor.
Jag kör friidrott med styrketräning som komplement och varken min kondition eller uthållighet är särskilt dålig.

Som nån sa HIIT eller alternativt typ 1-2 minuters intervaller skulle kunna va någonting.

Klagarn
2015-07-08, 20:50
Alltså, konditionsträning hämmar INTE. Det förbättrar resultaten oavsett vad någon pajasstudie säger. Att man inte kan träna för att bli bra på att springa maraton och bli stor samtidigt fattar väl vem som helst, men det är en helt annan sak. Kör du som du tänkt.

steelrich
2015-07-08, 21:40
Alltså, konditionsträning hämmar INTE. Det förbättrar resultaten oavsett vad någon pajasstudie säger. Att man inte kan träna för att bli bra på att springa maraton och bli stor samtidigt fattar väl vem som helst, men det är en helt annan sak. Kör du som du tänkt.

Nåt åt det hållet jag också tänkt..

Dåsa, då blir det att lära sig springa 3km, och sedan springa det ungefär 3 gånger i veckan! :)

Xtreme-G
2015-07-08, 22:17
Lyssna på Josef Eriksson på tyngre radio i ett ganska färskt avsnitt. Han bänkar 200+ i 93an och springer regelbundet. Han säger att det hjälper honom.

Doggeh
2015-07-08, 23:08
Långdistans kommer inte att hjälpa din muskelutveckling men allt under 5km 1-2 ggr i veckan är ganska så jäkla lungt, vare sig du sprintar/joggar.

Men för styrka är det absolut ingen fördel, åtminstone för mig. Jag går vanligtvis 1 mil om dagen på jobbet+fritiden men nu under semestern har jag suttit still nästintill hela tiden och benstyrkan bara skjuter upp i skyarna! Däremot får man se till att inte bli stel (off topic...)

L-Sami
2015-07-09, 08:09
Det är nog ingen fara att lägga in konditionsträning om man vill få större muskler. Fördelarna om man sköter återhämtningen med konditionsträningen tillräckligt bra är att man klarar av större träningsvolym med bättre återhämtning mellan seten vilket kan gynna muskeltillväxten.

Varför det kan indirekt hämma muskeltillväxten

1. Man kör alltför tung kondition innan ett styrkepass så att man inte orkar köra lika tungt och med tillräckligt stor volym.
2. Man kör så tung konditionsträning dagen innan så att man är inte riktigt återhämtad inför nästa styrkepass så att man inte orkar köra lika tungt och med stor volym.

svenbanan
2015-07-09, 11:55
Salami: Nu kanske jag är dum i huvet, men punkt 1 och punkt 2 verkar vara samma sak?

shut teh face
2015-07-09, 12:29
Konditionsträning är skitbra även när man ska bli grov, varje gång jag ökar intervallträningen i crosstrainern så lyckas jag göra riktigt bra ökningar i ex benpressen

L-Sami
2015-07-09, 12:42
Salami: Nu kanske jag är dum i huvet, men punkt 1 och punkt 2 verkar vara samma sak?

Det kan vara samma sak, men jag menade så här :)

1. Konditionsträning innan styrketräningen vid samma träningspass, t ex 45min på motionscykel sen styrketräning

2. Halvmaraton dagen innan, sen styrketräning dagen efter.

Ozziking
2015-07-09, 13:11
Vad för sorters intervaller är bra att köra då? Förutom typ wingateintervaller på cykel. :)

r1kkie
2015-07-09, 13:20
Vad för sorters intervaller är bra att köra då? Förutom typ wingateintervaller på cykel. :)

Finns inget som är bättre eller sämre för konditionen. Tycker man om att göra det på cykel gör man de, vill du springa i backa gör du de.

Dock kan dem olika övningarna påverka andra delar av kroppen positivt alt negativt.

Det du vill uppnå med intervaller är en hög puls under en viss tid för att sedan göra något som ger en lägre puls en viss tid sen alternera.