handdator

Visa fullständig version : missar jag något med detta träningsschema?


Weakbish
2015-07-06, 22:45
Tjena, jag kör på detta schemat, är det något jag missar här eller ser det bra ut? Kom gärna med förslag på vad jag kan förändra

Måndag:

Bänk 4x12
Hantelpress 4x12
flyes 4x12
triceps pushdown 4x12
axelpress 4x12
kabelflyes 4x12

Tisdag:

Biceps curls 4x12
Preacher curls med hantlar 4x12
Stångcurls 4x12
Chins 5x5
Lats pulldown 4x12
latsdrag i maskin 4x12
roddmaskin 4x12
marklyft 5x5
Shrugs 4x12

Onsdag:

Benpress 5x12
Squats 4x12 + något set på lägre vikt.
Benspark maskin 4x12
Lårcurl maskin 4x12
Hip adduction innåt 4x12
Hip adduction utåt 4x12

Torsdag:

Uppvärming: Axelpress i maskin på väldigt låg vikt.

axelpress 4x12
hantellyft åt sidan 4x12
hantellyft frammåt 4x12
millitärpress 4x12
shrugs 4x12
hantelpress 4x12
flyes 4x12
tricep pushdown 4x12


Fredag:

Biceps curls 4x12
Preacher curls med hantlar 4x12
Stångcurls 4x12
Chins 5x5
Lats pulldown 4x12
latsdrag i maskin 4x12
roddmaskin 4x12


och btw, funkar det att köra 4x12 i två veckor sen 5x5 i två veckor?

Jansson_84
2015-07-06, 23:05
För lite ben, ge dom mer kärlek.
Jag personligen skulle sikta mer på basövningar och slänga in lite assistans och kanske nåt extra pass ibland med nåt som inte körs så mycket av.

Du kör otroligt mycket biceps i förhållande till triceps tycker jag (288 reps biceps vs 96reps triceps).

cero
2015-07-06, 23:12
För mycket träning om du är nybörjare.

Weakbish
2015-07-06, 23:23
Borde kanske köra mer ben och triceps.. är nybörjare och har tränat i ca 6mån, det känns inte för mycket, är det dåligt i längden eller?

Jansson_84
2015-07-06, 23:30
Vad har du för mål med träningen? Styrka? Volym? Både och?

Weakbish
2015-07-06, 23:39
Vad har du för mål med träningen? Styrka? Volym? Både och?

Både styrka och volym

tlk
2015-07-06, 23:47
Ser ut som du har en total avsaknad av cardio.

cero
2015-07-06, 23:55
Borde kanske köra mer ben och triceps.. är nybörjare och har tränat i ca 6mån, det känns inte för mycket, är det dåligt i längden eller?

Titta på tredagarsprogrammet här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454), tycker den mängden träning räcker för någon som bara tränat ett par månader. Ditt program är väldigt rörigt och obalanserat, så jag hade kört det som finns i länken istället. Sedan kan man även köra helkropp vilket jag tycker är roligare.

Henchman
2015-07-07, 04:40
Biceps först i passet gör ryggträningen besvärlig, hellre lägga det i slutet av passet.
För mycket biceps för ditt eget bästa.
Ingen magträning.

Mina tre synpunkter.

Weakbish
2015-07-07, 15:38
Tack för era synpunkter! Kommer att justera schemat med mindre biceps,mer triceps och kanske köra squats mer än en gång i veckan. Och angående det 3split schemat så kör jag hellre 5 dagar i veckan då jag tycker det både är kul och känns bra

ceejay
2015-07-07, 15:47
Håll det simplare i början.

cero
2015-07-07, 19:17
Tack för era synpunkter! Kommer att justera schemat med mindre biceps,mer triceps och kanske köra squats mer än en gång i veckan. Och angående det 3split schemat så kör jag hellre 5 dagar i veckan då jag tycker det både är kul och känns bra

Ta samma volym som programmet i länken och sprid ut det över 5 dagar.Jag hade även kört samma mängd övningar, du har för många vilket bara är onödigt. Tänk även på att det är bättre att träna 2-3 gånger per vecka kontinuerligt än att träna varje dag i perioder.

Weakbish
2015-07-07, 19:46
Ta samma volym som programmet i länken och sprid ut det över 5 dagar.Jag hade även kört samma mängd övningar, du har för många vilket bara är onödigt. Tänk även på att det är bättre att träna 2-3 gånger per vecka kontinuerligt än att träna varje dag i perioder.

att det är bättre att träna kontinuerligt än att träna mycket i perioder är jag med på, men har gått från att träna 2gånger i veckan till 5 dagar långsamt under ca ett år,sen för ca 6mån sedam började jag träna mer seriöst.

Ska testa det schemat du länkade, men har några frågor(dumma?)

Varför inte militärpress? Är det inte bättre med en basövning än axelpress, eller iallafall köra båda?

Och när det kommer till hantelpress/bänkpress, är det bättre att bara ta ett alternativ eller att variera, eller som jag gör just nu, köra båda fast en av dem med lägre vikt?

Varför ta bort flyes helt? Och sist varför inte hantelrodd?

Ursäkta mina dumma frågor

cero
2015-07-07, 19:53
Jo, du kan köra militärpress istället. Det är samma övning. Hantelrodd/skivstångsrodd också.

Och när det kommer till hantelpress/bänkpress, är det bättre att bara ta ett alternativ eller att variera, eller som jag gör just nu, köra båda fast en av dem med lägre vikt?

Spelar nog inte så stor roll egentligen, jag hade dock fokuserat på 1 övning för att snabbt förbättra tekniken. Dessutom blir det enklare att mäta progression. Sedan kan man ju alltid variera periodsvis.

Varför ta bort flyes helt?

Flyes är en bra övning så du behöver inte ta bort den, men bröstet får bra pisk av bänk. Du kan ta bort ett par set från t ex lutande bänk och ersätta med flyes om du vill.

Weakbish
2015-07-07, 21:36
Ta samma volym som programmet i länken och sprid ut det över 5 dagar.Jag hade även kört samma mängd övningar, du har för många vilket bara är onödigt. Tänk även på att det är bättre att träna 2-3 gånger per vecka kontinuerligt än att träna varje dag i perioder.

Jo, du kan köra militärpress istället. Det är samma övning. Hantelrodd/skivstångsrodd också.



Spelar nog inte så stor roll egentligen, jag hade dock fokuserat på 1 övning för att snabbt förbättra tekniken. Dessutom blir det enklare att mäta progression. Sedan kan man ju alltid variera periodsvis.



Flyes är en bra övning så du behöver inte ta bort den, men bröstet får bra pisk av bänk. Du kan ta bort ett par set från t ex lutande bänk och ersätta med flyes om du vill.

Då kör jag så, tack för svaren :D