handdator

Visa fullständig version : Pushpress (PPL) För mycket främre axlar och volym?


robiiiinnnn
2015-07-06, 22:09
Vad tycker ni om de två olika varianterna jag gjort för pushpass 1 och 2? Anledningen till varför jag har två olika pass för push är för jag gillar lite för mycket övningar som dessvärre inte får plats på en pressdag då det blir tok för mycket övningar och volym. Så delade upp det enligt följande:

Pushpass 1:
Bänkpress
Militärpress
Smalbänkpress
Flyes
Hantellyft åt sidan
Liggande tricepspress
___________________

Pushpass 2:
Bänkpress
Lutande hantelpress
Dips
Hantellyft åt sidan
Liggande tricepspress
Pushdowns?






Vad tror ni? Går detta i längden eller blir det för mycket volym och främre axlar för kroppen att orka med? Ska väl heller inte vara några problem att variera övningarna från pass till pass som i detta upplägg?

Rolfarsson
2015-07-06, 22:20
Volym? Men ja, det ser ut att bli en hel del för axlarnas främre huvuden då dom tränas till en hög grad i pressar och även flyes.
Enligt vissa EMG studier så har främre delta en högre aktivitet i 45° lutande bröstpressar än vertikala (axelpressar).
Och kom ihåg att ha en högre drag än press volym om du vill motverka en obalans i axelpartiet samt förbättra din hållning.

robiiiinnnn
2015-07-06, 22:27
Volym? Men ja, det ser ut att bli en hel del för axlarnas främre huvuden då dom tränas till en hög grad i pressar och även flyes.
Enligt vissa EMG studier så har främre delta en högre aktivitet i 45° lutande bröstpressar än vertikala (axelpressar).
Och kom ihåg att ha en högre drag än press volym om du vill motverka en obalans i axelpartiet samt förbättra din hållning.

Ajdå, för tillfället kör jag mina dragpass enligt följande

Marklyft
Chins
Sittande rodd
Omvända flyes
Stångcurl
Alternerade hantelcurls

Borde jag höja volymen något i mina dragpass dvs set för att kompensera upp för mina pressdagar? Eller lägga till en extra rodd/dragöving?

Rolfarsson
2015-07-07, 01:02
Ajdå, för tillfället kör jag mina dragpass enligt följande

Marklyft
Chins
Sittande rodd
Omvända flyes
Stångcurl
Alternerade hantelcurls

Borde jag höja volymen något i mina dragpass dvs set för att kompensera upp för mina pressdagar? Eller lägga till en extra rodd/dragöving?

Hur ser upplägget ut i helhet (frekvens, volym osv)?
Jag personligen skulle ha tagit bort smal bänkpress och dips istället, som nedan, alternativt bara kört "pass 1".
Om du inte vill göra det så bör du öka din dragvolym, minst en 1:1 ratio.

Och med liggande tricepspress, menar du "skullcrushers" eller tricepsextension?
Om det är det förstnämnda så är mitt råd att du snarast byter till tricepsextension med full ROM (bakom huvudet) för att träna triceps långa huvud och för att inte förstöra dina armbågar, något skullcrushers har gjort på många, inkl mig själv.

Pushpass 1:
Bänkpress
Militärpress
Flyes
Hantellyft åt sidan
Liggande tricepspress
Pushdowns
___________________

Pushpass 2:
Bänkpress
Lutande hantelpress
Hantellyft åt sidan
Liggande tricepspress
Pushdowns

robiiiinnnn
2015-07-07, 09:51
Hur ser upplägget ut i helhet (frekvens, volym osv)?
Jag personligen skulle ha tagit bort smal bänkpress och dips istället, som nedan, alternativt bara kört "pass 1".
Om du inte vill göra det så bör du öka din dragvolym, minst en 1:1 ratio.

Och med liggande tricepspress, menar du "skullcrushers" eller tricepsextension?
Om det är det förstnämnda så är mitt råd att du snarast byter till tricepsextension med full ROM (bakom huvudet) för att träna triceps långa huvud och för att inte förstöra dina armbågar, något skullcrushers har gjort på många, inkl mig själv.

Pushpass 1:
Bänkpress
Militärpress
Flyes
Hantellyft åt sidan
Liggande tricepspress
Pushdowns
___________________

Pushpass 2:
Bänkpress
Lutande hantelpress
Hantellyft åt sidan
Liggande tricepspress
Pushdowns


Blir svårt att ta bort smalbänk och dips då dessa är mina favortövningar :D Jag kör liggande tricepspress bakom huvudet ja. Jag kör schemat rullande på 6 dagar och en vilodag emellan. Varierar reps från lätta pass (9-12) och tunga pass (2-8) Set brukar alltid vara 3 set speciellt på mina pushpass. Men hur borde setantalet se ut på ryggpassen menar du? 1:1 ratio?????? Hur hade du lagt upp ett dragpass för att öka volymen något :)?

robiiiinnnn
2015-07-07, 11:16
Annars möjligtvis att jag sätter in en extra dragövning :)? Då blir schemat följande för pull:

Marklyft
Chins
Sittande rodd
Latsdrag
Omvända flyes
Stångcurl
Alternerade hantelcurls