handdator

Visa fullständig version : Hjälp med mitt gym schema


Meloveulongtime
2015-07-05, 21:53
Hej.
Har gymat totalt 1,5 år och testade på Stronglift i ungefär i ett år och var nöjd med resultatet och mitt resultat på vikter. Men nu letar jag efter ett nytt tränings schema då jag tröttna på SL men tänkte mig något liknande schema.
Så mina tankar angående gymschemat går i svängarna:
Bröst/triceps
Bänkpress 5x5
liggande flyes 3x10
Dips 3xfail
militärpress 3x10

Rygg/biceps
Marklyft 5x5
Stående rodd 5x5
Curlstång 3x10
Chins 3x10

Ben/mage
Benböj 5x5
Frontböj 3x10
lårcurl 3x10
(sen någon random magövning)


Ja vet inte som sagt, tyck inte att jag är dum i huvet jag frågar efter er hjälp för att inte ha ett fail gymschema :)

Uppskattar all kritik och uppmuntring ;)

Kalle40
2015-07-06, 00:04
Kommentar till höger.

Bröst/triceps - (& axlar)
Bänkpress 5x5 press rakt ifrån kroppen
liggande flyes 3x10
Dips 3xfail press nedåt
militärpress 3x10 press uppåt smalt grepp och lyft i hela rörelsen från bröstet till sträckta armar.
Varör kör du inte militärpress efter bänkpress? bröst-axelövning-bröst etc.
Ordning: 1.uppvärmning ex.vis kabeldrag för axlar och bröst.
2. brutala övningar. exvis dips militärpress och bänkpress, variera vilken du börjar med
3. Övningar för arbetsförmåga och neurologisk kontakt och fokus på kontraktion.
ex.vis sidoresnigar hantel, kabeldrag, peck-deck, flyes etc.
Slutkommentar: Bra att du fick med press i alla grundläggande plan dvs press uppåt, nedåt samt framåt.


Rygg/biceps
Marklyft 5x5
Stående rodd 5x5 -drag mot kroppen
Curlstång 3x10 *avsluta med bicepscurls
Chins 3x10 -drag nedåt

Kommentar: Du missade en grundläggande del i ryggträningen -drag uppåt dvs träning för trapezius, precis som innan du pressar uppåt, nedåt samt framåt, du drar nedåt (chins) mot kroppne (rodd) samt uppåt. kör ngn övning för detta du kan inte negligera trapezius i din träning, den är väldigt viktig för muskulär balans i din axelled.

Ben/mage
Benböj 5x5
Frontböj 3x10
lårcurl 3x10 - Jag tycker det låter som få reps, få set, tänk på att träna hamstrings även med fler reps och set, den behöver ofta tränas ett bra tag innan den blir varm. Tänk på skaderisken för hamstrings är mkt större än ex.vis quadriceps. Träna den med känsla och förstånd (flex)
(sen någon random magövning) inte random! kör roman chair situps ex.vis dvs ngn brutalövning(basövning) som även tar på höftbjare dvs m.illiacus m. iliopsoas samt rectus femoris samt även crunches ngn övning som fokuserar isolerar "magmusklerna" dvs. rectus abdominis. Tänk på att verkligen sträcka ut och sedna kontrahera magmusklerna allt du kan, många tränar magen genom att bara hålla den spänd samt sedan böja i höften, detta är lång ifrån optimalt.