handdator

Visa fullständig version : Vart ska jag slänga in stöt i schemat?


Sansad
2015-07-03, 22:00
Mån
Frontböj - pause (singel)
Tung bänk - pause (singel)
*Superset all bänk med en ryggövning
800m utfall

Tis
Frontböj - pause - bälte (singel)
Marklyft - 2-3 tunga singlar
Lätt bänk - snedbänk 3x30 - planbänk 3x30
*Superset all bänk med en ryggövning
800m utfall

Ons
Knäböj - highbar - pause (singel)
Lårcurl - 4 set
Mage - 4 set
Arm supersets 5 set 10 reps

Tors
Frontböj - bälte (singel)
Tung bänk - pause (singel)
*Superset all bänk med en ryggövning
800m utfall

Fre
Knäböj - bälte - tävlingsmax
Sumo-marklyft - bälte - 2-3 tunga singlar
Lätt bänk - snedbänk 3x30 - planbänk 3x30
*Superset all bänk med en ryggövning
800m utfall

Lör
Frontböj - pause - 6x2 @ 70% bältad max
Lårcurl - 4 set
Mage - 4 set

Sön
Frontböj - pause - 6x2 @ 50% max
Lårcurl - 4 set
Mage - 4 set

Ska strax börja med Cory Gregorys squateveryday 2.0 program och har blivit fruktansvärt sugen det senaste på att försöktigt börja med olympisk tyngdlyftning (tack oscarovegren) och känner att jag vill börja med stöt för att få in även lite axelpressande till det här programmet.

Varje dag i böj förutom lör & sön så ska man försöka göra en väldigt tung singel, gärna ett PB.

Men så på en frontböj-dag känner jag att man kan byta ut frontböjen mot stöt. Och jag undrar då vilken dag ni tror blir bäst enligt schemat? Kan även givetvis flytta plats på bänk dagarna om så behövs,, bara dem har lika stort mellanrum för vila.

Program: http://www.bodybuilding.com/fun/squat-every-day-the-sequel.html
Video: http://youtu.be/eVdJG8rrf_I

Tobbey
2015-07-03, 23:09
Varför alla dessa utfall? Kommer bli jobbigare att hålla böjen tung då.

Lägg in en eller två stötar i varje set frontböj 6x2 på söndagen, där du bara böjer på 50%, om det inte blir för tungt. Då blir det alltså 6x2+1 eller 6x2+2 frontböj + överstöt, då tränar du ju också positioner från böjen till överstöten utan att göra vändningen, ett moment jag själv tränar en del (frontböj + överstöt).

Sansad
2015-07-03, 23:25
Varför alla dessa utfall? Kommer bli jobbigare att hålla böjen tung då.

Lägg in en eller två stötar i varje set frontböj 6x2 på söndagen, där du bara böjer på 50%, om det inte blir för tungt. Då blir det alltså 6x2+1 eller 6x2+2 frontböj + överstöt, då tränar du ju också positioner från böjen till överstöten utan att göra vändningen, ett moment jag själv tränar en del (frontböj + överstöt).

Cory pratar om hur utfallen dels ska bidra till hypertrofi men främst för att göra ''connective tissue'' starkare och öka GPP (general physical preparedness).
Nån som vet om utfall är såpass fantastiska som Cory pratar om? Sheo?
Tänker följa det i vilket fall och utvärdera själv fastän jag tycker det känns lite konstigt haha.

Men ja det lät väldigt smart faktiskt som du föreslog där med 50% dagen. Men frågan är om jag ska frivända upp vikten? jag har dessutom väldigt dålig koll på hur ration bör se ut mellan frontböj,stöt,frivändning etc. Men just nu så blir 50% av min frontböj väldigt enkel att pressa över huvudet.

Har inte maxat frontböj eller ens kört det på väldigt länge. Kan böja 120kg vanligt highbar men frontböj har jag bara gjort 70kg som mest vad jag vet så att pressa 35kg över huvudet blir väldigt enkelt då mitt pb i militärpress är 62.5kg, men förhoppnings och troligtvis så ligger frontböjen högre än 70kg.

Tobbey
2015-07-03, 23:31
Om du vill ha siffror att jämföra med;

Frontböjer 81% av min bakböj (men troligtvis högre, brukar ligga på 85% och har inte maxtestat min frontböj på månader)

Stöter 90% av min frontböj (stöten är från rack).

Militärpressar 57% av min stöt (från rack).

Men jag har hållt på med tyngdlyftning i snart 1,5 år så har tränat specifikt för det, därför kan dessa siffror vara lite missvisande ändå om du inte har tränat lyften ett tag.

Jag håller själv på med daglig böj upp till max och har gjort det i ca 1,5 år. Kör mestadels 1or men ibland 2or om jag valt att köra en cykel 2or. Mestadels på känn men alltid över 90%, oftast närmare 95%. Låg volym och inte för tunga singlar så går det utmärkt.

Sansad
2015-07-03, 23:40
Om du vill ha siffror att jämföra med;

Frontböjer 81% av min bakböj (men troligtvis högre, brukar ligga på 85% och har inte maxtestat min frontböj på månader)

Stöter 90% av min frontböj (stöten är från rack).

Militärpressar 57% av min stöt (från rack).

Men jag har hållt på med tyngdlyftning i snart 1,5 år så har tränat specifikt för det, därför kan dessa siffror vara lite missvisande ändå om du inte har tränat lyften ett tag.

Jag håller själv på med daglig böj upp till max och har gjort det i ca 1,5 år. Kör mestadels 1or men ibland 2or om jag valt att köra en cykel 2or. Mestadels på känn men alltid över 90%, oftast närmare 95%. Låg volym och inte för tunga singlar så går det utmärkt.

Tack så hemskt mycket för siffrorna! Det hjälper helt klart att se några som helst siffror då mina lyft inte är särskilt proportioneliga till varandra om man kan säga så.

Skönt att du själv sysslar med daglig böj, det får ju det du säger att kännas mer relevant i den här frågan samt att du sysslat med just tyngdlyftningen så sätt. Men som sagt så ska jag testa att börja köra stöt på 50% dagen där, jag har inte tyngdlyftning i prio men var ju som sagt väldigt sugen på att implentera det något iaf så att siffrorna för stöten känns låga gör ju absolut ingenting skulle jag tro då jag kommer behöva teknik träna ordentligt på lyftet.

Tobbey
2015-07-03, 23:45
Tror inte det lär vara några problem för dig att stöta 50% av din frontböj även om du inte tränat den mycket. Alternativt kan du ju också köra vändning + frontböj + överstöten, eftersom vikten som sagt är så låg för frontböjen i alla fall. Men det blir svettigt :D

Eller så kör du helt enkelt frontböjen 6x2, sen kör du vändning + överstöt (C&J) efteråt. Lär dig korrekt timing med skivstången och få in en bra rytm i lyftet.

Sansad
2015-07-04, 00:01
Tror inte det lär vara några problem för dig att stöta 50% av din frontböj även om du inte tränat den mycket. Alternativt kan du ju också köra vändning + frontböj + överstöten, eftersom vikten som sagt är så låg för frontböjen i alla fall. Men det blir svettigt :D

Eller så kör du helt enkelt frontböjen 6x2, sen kör du vändning + överstöt (C&J) efteråt. Lär dig korrekt timing med skivstången och få in en bra rytm i lyftet.

Ja det var ju så jag tänkte faktiskt som du skrev, frivändning + frontböj + stöten. För det är precis så som tävlingsmomentet stöt, C&J ser ut, right?

Ifall jag jag ska köra vändning + överstöt efter frontböjen som i andra förslaget så blir det väl en power clean med jerk right? finns ingen mening i att ta ner vikten i en frontböj om det inte är så tungt att den tvingar mig vilket den inte lär göra.