handdator

Visa fullständig version : I stort behov av hjälp!


moxie
2015-07-03, 21:18
Hej ni kunniga! Dags för mitt första inlägg här på forumet, men ack ett så viktigt sådant. Mod får gärna flytta om det är i fel forumdel.
Bakgrund
Jag har sedan jag var runt 10 år (är 20 nu) varit tjock och vägt mer än de i min omgivning. Som max vägde jag 130 kg. När jag fyllde 16 tog jag tag i mina problem och har med mycket konditionsträning, lagidrotter och mindre "skräp" i kosten (godis, läsk, pizza) gått ner till som max 88 kg, väger 91 nu. Jag har alltid tränat mycket, men också ätit fel från att jag var 10-16. Nu är jag extremt kost och träningsmedveten och äter mycket, men BRA mat.

Nu
Jag håller på med flera lagidrotter och egen träning. Jag spelar fotboll på relativt hög nivå, spelar hockey, innebandy och bandy med vänner. Jag tränar en gång om dagen (antingen löpning eller fotboll), vissa gånger två. Så träningen är det inget fel på. Men jag har förbannat svårt att gå ner till min målvikt som är 75-80 kg. Jag har "fastnat" här och har vägt runt 90 i ett års tid nu. Jag studerar och arbetar deltid så jag har verkligen tid att lägga på träning och kost. Men det är i det senare (kosten) som problemet ligger, och en liten del i träningen. Därför jag skriver här! Jag är inte särskilt tjock, men lite "mullig" överallt, har lite mage.

Mål
Jag är självklart nöjd med min viktminskning, men vill som sagt ner till 75-80 kg och få en SNYGG kropp. Jag mår fruktansvärt dåligt av att vara i "ingemansland", jag har SJUKT mycket tid att få en fin kropp nu, men jag vet inte hur jag ska TRÄNA, och ÄTA för att gå ner de sista. Jag behöver ett träningsprogram och kostprogram av en kunnig. Jag har gymkort, jag har tiden att träna rätt. Helst av allt skulle vilja ha en sån här kropp: http://i.imgur.com/n3XGXJn.jpg , men mitt främsta fokus är att få bort de sista kilona, få bort magen, fettet och se tränad ut!

Helst av allt vill jag gymma med "maskiner" så jag vet att jag gör rätt, inte med lösa vikter ännu. Jag vill inte bli en biff då jag håller på med konditionsidrotter, utan jag vill bli "vältränad", dvs ett mellanting men med fina muskler. Hoppas ni förstår. Jag har tänkt anlita en PT, men det svider så mycket i min studentbudget, så om någon här kan hjälpa mig..

Det skulle verkligen betyda allt om någon kunde hjälpa mig med ett enklare kost och träningsprogram som jag skulle kunna följa, och kanske väga 75-80 och vara någorlunda vältränad vid.. nyår? Tror det skulle gå fort med rätt hjälpmedel.

Ställ gärna frågor om jag missat något ni vill veta. Elaka kommentarer undanbedes!

Stort tack!

Tobbey
2015-07-03, 23:39
Ät mindre om du inte går ner i vikt. Den bistra sanningen. Är det svårt så ät mindre kalorität mat och lägg till mer kött, sallad, kokt potatis, mer fibrer generellt. Ger åtminstonde mig en "fullare" känsla i magen och jag kan inte äta lika mycket. Alternativt träna mer men det låter redan som du tränar tillräckligt mycket och även en del kondition som bränner en del energi så jag säger kapa mer mat.

Timingen av dina måltider kan påverka mycket också. Äter jag en stor frukost så är jag ändå lika hungrig 3 timmar senare som om jag hade skippat frukosten helt. Nu äter jag en medelstor frukost eller ingen, liten lunch (ibland) och en stor middag så sent jag orkar vänta på kvällen. Detta är det optimala för mig under viktminskningstider.