handdator

Visa fullständig version : Tjockis behöver hjälp [nybörjare]


adipem
2015-07-02, 11:53
Hej,
Är en kille på 20 år (187cm lång | 105kg) och har ca 30 i BMI(övervikt - nästan fetma). *facepalm*

Mitt mål är att gå ner till under 100kg fram tills 1 septemer. Det långsiktiga målet för min del är att få bort fettet på min mage och andra plateser på kroppen och komma ner till ett hälsosamt BMI.

Tränar för tillfället en gång per dag i ungefär en timme 6ggr per vecka och har gjort det i nästan en vecka. Jag har tänk köra cardio för det mesta med några dagar styrketräning(1-2dagar per vecka). Det blir alltså antingen cardio eller styrketräning. Utanför gymmet har jag valt att inte äta så mycket kolhydrater eller rättare sagt nästan inga kolhydrater - jag dricker mycket vatten och äter mycket proteinrik föda(för att inte gå ner i muskelmassa), det är kanske det som ni kallar för deffa.

När jag kör konditionsträning så försöker jag köra högintensivt:
Elliptical 5 min
Row 500m tar ca 3 min.
Elliptical 5 min
Row 500m 3 min
Walking (high pace) 20 min
(kör inte cycling då jag får ont i knäna) -fattyproblems :(
(Brukar ta ca 1 min paus mellan omgångarna)

När jag kör styrketräning så kör jag följande moment:
Biceps 12reps x 3
Triceps 12 reps x 3
Mage (sit-ups) [så mycket som jag klarar av för stunden]
Rygg och axlar (Latsdrag och variationer) 12x3 på en lämplig vikt
[Kör inte ben då mina ben är vältranade av att bära på min egen kroppsmassa(kommer börja köra ben när jag får normal BMI)].

Det jag undrar är om det är något särskillt jag bör tänka på då jag ska gå ner i vikt (reducerad kalorintag och cardio samtidigt)? Är det något som låter galet ovan?

Tack på förhand.

Wolls
2015-07-02, 12:14
Finns en bra guide för att gå ner i vikt längst upp på denna sektionen (Deff).

När det kommer till cardio vet jag inte så mycket. Men när du ska köra styrketräning tycker jag att du ska sikta mer på att köra basövningar istället för att köra enskilda muskelgrupper. Sikta på att få in bra teknik på Knäböj, Marklyft, Bänkpress och Militärpress och kör dem. Finns även där bra tips på hur du ska träna här på forumet, kolla Starting strength eller StrongLift 5x5.

Averman
2015-07-02, 12:48
Det jag undrar är om det är något särskillt jag bör tänka på då jag ska gå ner i vikt ? Är det något som låter galet ovan?


Jag skulle inte utesluta benträningen om jag var du. Det är med benpassen som bränner mest energi både under och efter passen samt kan påverka diverse hormoner positivt och eventuellt bidra till effektivare fettförlust.

Om ditt mål är långsiktigt bör du, enligt mitt tycke, inte utesluta kolhydrater. Du presterar bättre med kolhydrater i kroppen (glykogen i musklerna) och man (iaf jag) mår skit när kroppen är tom på kolisar.. Ligg lågt, men uteslut inte. Om målet är att tappa så mycket vikt som möjligt på x antal veckor är det en annan sak.

vicarious
2015-07-02, 13:40
Det är styrketräningen som är den viktiga träningen när man går ned i vikt. Kombinerat med en proteinrik kost kommer det hjälpa dig behålla muskelmassa och göra att den vikt du tappar består av fett. Det gäller även benen så om du vill behålla dina vältränade ben så bör du träna dom också.

Så länge du stoppar i dig mindre energi än vad din kropp gör av med under en dag så kommer du gå ned i vikt, oavsett kolhydrater eller inte i kosten, så att utesluta dom helt ser jag ingen poäng med.

Averman
2015-07-02, 16:49
Egentligen.. Oavsett hur du väljer att gå tillväga så är din karaktär det viktigaste. Ge dig fan på att du ska gå ner de där kilona, även om det suger och är skittråkigt periodvis.

Sätt ihop en diet som du kan tänka dig att leva med under en period och testa dig fram. Var konsekvent och lite hård mot dig själv, men inte rädd för att laborera lite.

cero
2015-07-02, 17:25
Du kan gå ned i mycket snabbare takt än det där om du vill. Välj ett färdigt nybörjarprogram (finns t ex ett i den klistrade tråden) och följ det till punkt och pricka.

Konditionsträning hjälper, men kosten är det absolut viktigaste. Det du förbrukar på en timma kan du äta på 5 minuter.

hoffmetal
2015-07-05, 22:03
Skulle som det nämnts tidigare hållit mig till basövningarna och kanske lattjat runt med lite biceps och sånt ett par set efter själva träningspasset. Annars tycker jag det ser riktigt bra ut. Om inget händer efter en månad eller två så måste du ju ändra på nåt.

Ett tips vad gäller deff/diet är att käka monotont. Börjar man trixa med att peta in lite onyttigt här och där brukar det gå överstyr. Jag talar av erfarenhet när det gäller att gå överstyr, haha. Petar jag in en liten kaka/bulle då sitter jag där med två tomma B&J-paket efter en stund. Lätt att lura sig själv är det jag vill säga.

Lycka till!