handdator

Visa fullständig version : Smör och kolesterol


King Grub
2015-07-01, 21:49
Background:

Butter is known to have a cholesterol-raising effect and, therefore, has often been included as a negative control in dietary studies, whereas the effect of moderate butter intake has not been elucidated to our knowledge.

Objective:

We compared the effects of moderate butter intake, moderate olive oil intake, or a habitual diet on blood lipids, high-sensitivity C-reactive protein (hsCRP), glucose, and insulin.

Design:

The study was a controlled, double-blinded, randomized 2 × 5-wk crossover dietary intervention study with a 14-d run-in period during which subjects consumed their habitual diets. The study included 47 healthy men and women (mean ± SD total cholesterol: 5.22 ± 0.90 mmol/L) who substituted a part of their habitual diets with 4.5% of energy from butter or refined olive oil.

Results: Study subjects were 70% women with a mean age and body mass index (in kg/m2) of 40.4 y and 23.5, respectively. Butter intake increased total cholesterol and LDL cholesterol more than did olive oil intake (P < 0.05) and the run-in period (P < 0.005 and P < 0.05, respectively) and increased HDL cholesterol compared with the run-in period (P < 0.05). No difference in effects was observed for triacylglycerol, hsCRP, insulin, and glucose concentrations. The intake of saturated fatty acids was significantly higher in the butter period compared with olive oil and the run-in period (P < 0.0001).

Conclusions:

Moderate intake of butter resulted in increases in total cholesterol and LDL cholesterol compared with the effects of olive oil intake and a habitual diet (run-in period). Furthermore, moderate butter intake was also followed by an increase in HDL cholesterol compared with the habitual diet. We conclude that hypercholesterolemic people should keep their consumption of butter to a minimum, whereas moderate butter intake may be considered part of the diet in the normocholesterolemic population.

Butter increased total and LDL cholesterol compared with olive oil however resulted in higher HDL cholesterol than habitual diet. Am J Clin Nutr July 1, 2015.

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2015/07/01/ajcn.115.112227.full.pdf+html

maqan
2015-07-02, 19:21
We conclude that hypercholesterolemic people should keep their consumption of butter to a minimum, whereas moderate butter intake may be considered part of the diet in the normocholesterolemic population.

Om nu högt kolesterol är någonting att oroa sig för, vilket det råder delade meningar om. Jag ser fram emot då vi verkligen vet hur det ligger till med alla dessa biomarkörer och deras inverkan på vår hälsa.

upperkatt
2015-07-02, 21:45
Om nu högt kolesterol är någonting att oroa sig för, vilket det råder delade meningar om. Jag ser fram emot då vi verkligen vet hur det ligger till med alla dessa biomarkörer och deras inverkan på vår hälsa.

Det är väl olika sorter det handlar om, HDL är bra medan LDL är dåligt. Typ.

Donkens
2015-07-03, 00:33
Det är väl olika sorter det handlar om, HDL är bra medan LDL är dåligt. Typ.

Ingen är bättre än den andra tror jag, ska vara en balans mellan dem två.
Precis som balansen mellan omega 3-6-9.

Isseman
2015-07-03, 06:36
Det stämmer, båda är essentiella.

Där emot har low density lipoprotein en förmåga att binda sig till kärlväggar och lagra kalciumfosfater vid för höga halter, så det är den som är det "onda kolesterolet".

High density lipoprotein är det "goda kolesterolet" som transporterar bort överskott av kolesterol från vävnader till levern.

Ola Wallengren
2015-07-03, 10:22
Am J Clin Nutr. 2015 Jul;102(1):20-30. Epub 2015 May 27.
Potential role of milk fat globule membrane in modulating plasma lipoproteins, gene expression, and cholesterol metabolism in humans: a randomized study.

Rosqvist F1, Smedman A2, Lindmark-Månsson H3, Paulsson M4, Petrus P5, Straniero S6, Rudling M6, Dahlman I5, Risérus U7.


Abstract
BACKGROUND:
Butter is rich in saturated fat [saturated fatty acids (SFAs)] and can increase plasma low density lipoprotein (LDL) cholesterol, which is a major risk factor for cardiovascular disease. However, compared with other dairy foods, butter is low in milk fat globule membrane (MFGM) content, which encloses the fat. We hypothesized that different dairy foods may have distinct effects on plasma lipids because of a varying content of MFGM.

OBJECTIVE:
We aimed to investigate whether the effects of milk fat on plasma lipids and cardiometabolic risk markers are modulated by the MFGM content.

DESIGN:
The study was an 8-wk, single-blind, randomized, controlled isocaloric trial with 2 parallel groups including overweight men and women (n = 57 randomly assigned). For the intervention, subjects consumed 40 g milk fat/d as either whipping cream (MFGM diet) or butter oil (control diet). Intervention foods were matched for total fat, protein, carbohydrates, and calcium. Subjects were discouraged from consuming any other dairy products during the study. Plasma markers of cholesterol absorption and hepatic cholesterol metabolism were assessed together with global gene-expression analyses in peripheral blood mononuclear cells.

RESULTS:
As expected, the control diet increased plasma lipids, whereas the MFGM diet did not [total cholesterol (±SD): +0.30 ± 0.49 compared with -0.04 ± 0.49 mmol/L, respectively (P = 0.024); LDL cholesterol: +0.36 ± 0.50 compared with +0.04 ± 0.36 mmol/L, respectively (P = 0.024); apolipoprotein B:apolipoprotein A-I ratio: +0.03 ± 0.09 compared with -0.05 ± 0.10 mmol/L, respectively (P = 0.007); and non-HDL cholesterol: +0.24 ± 0.49 compared with -0.14 ± 0.51 mmol/L, respectively (P = 0.013)]. HDL-cholesterol, triglyceride, sitosterol, lathosterol, campesterol, and proprotein convertase subtilisin/kexin type 9 plasma concentrations and fatty acid compositions did not differ between groups. Nineteen genes were differentially regulated between groups, and these genes were mostly correlated with lipid changes.

CONCLUSIONS:
In contrast to milk fat without MFGM, milk fat enclosed by MFGM does not impair the lipoprotein profile. The mechanism is not clear although suppressed gene expression by MFGM correlated inversely with plasma lipids. The food matrix should be considered when evaluating cardiovascular aspects of different dairy foods. This trial was registered at clinicaltrials.gov as NCT01767077.

http://ajcn.nutrition.org/content/102/1/20.full

Sverker
2015-07-03, 11:12
http://ajcn.nutrition.org/content/102/1/20.full

Jag tolkar detta som att spingolipider är en tänkbar lösning på förhöjda kolesterolvärden. Faktiskt inte hört om det tidigare.

sumialic
2015-07-09, 00:43
Det var inte trevligt att höra för en som gillar smör. Dock så funderar jag över hur mycket smör man egentligen behöver äta per dag för att det ska vara illa? Jag äter max 80g fett om dagen och allt det kommer ju så klart inte från smör. I snitt skulle jag gissa på at jag äter 40g om dagen, något att oroa sig över?

Ola Wallengren
2015-07-09, 11:12
Studierna ovan använder ungefär 17 resp. 49 gram smör/dag.

Afterlove
2015-07-09, 11:48
Jaha, så nu är det farligt att äta en helt vanlig jäkla ostmacka med smör på?

Nej tacka vet jag förr i tiden, mer träning mindre jocks

Klein
2015-07-09, 12:08
Har lite svårt att hitta information om MFGM. Men ju mindre processat desto bättre får man förmoda. Frysning verkar vara det som förstör membranen mest. Ett enkelt test är tydligen att värma upp fettet till 37-40 grader och se om det bara blir olja vilket då skulle vara ett tecken på förstörda membran.

Min dotter vill ha mjölken varm och när jag värmer den vanliga pastöriserade mjölken åt henne så kan man se olja flyta omkring i mjölken. Värmer jag den opastöriserade mjölken så ser jag dock ingen sådan effekt.

Afterlove
2015-07-09, 12:22
Har lite svårt att hitta information om MFGM. Men ju mindre processat desto bättre får man förmoda. Frysning verkar vara det som förstör membranen mest. Ett enkelt test är tydligen att värma upp fettet till 37-40 grader och se om det bara blir olja vilket då skulle vara ett tecken på förstörda membran.

Min dotter vill ha mjölken varm och när jag värmer den vanliga pastöriserade mjölken åt henne så kan man se olja flyta omkring i mjölken. Värmer jag den opastöriserade mjölken så ser jag dock ingen sådan effekt.

Kollat kolo lite då och då, och sett ditt namn dyka upp pastöriserad mjölk är typ med i varenda inlägg från dig?

Klein
2015-07-09, 12:30
Kollat kolo lite då och då, och sett ditt namn dyka upp pastöriserad mjölk är typ med i varenda inlägg från dig?

Kanske har något att göra med att det står i min signatur :smash:

Gober
2015-07-09, 12:31
Jaha, så nu är det farligt att äta en helt vanlig jäkla ostmacka med smör på?

Nej tacka vet jag förr i tiden, mer träning mindre jocks

Nej? Det mesta verkar ju tyda på att du kan äta ditt smör om du är frisk. Iaf i moderata mängder.

Afterlove
2015-07-09, 12:33
Nej? Det mesta verkar ju tyda på att du kan äta ditt smör om du är frisk. Iaf i moderata mängder.

Tänkte väl

Sverker
2015-07-09, 18:30
Jag tolkar detta som att spingolipider är en tänkbar lösning på förhöjda kolesterolvärden. Faktiskt inte hört om det tidigare.


Är det bara jag som tror att sphingolipiderna i membranen är det viktiga och blockar bildandet av kolesterol i levern ?

Själv tror jag inte att strukturen på membranen är viktigt. Huvudsaken att man får sphingolipiderna.

Lucifer
2015-07-12, 09:43
Inte säkert Sverker, läser man artikeln ser man att de refererar till 2 "negativa" studier där de inte ser någon effekt på plasmalipider av att ge trasiga membran, dvs bara komponenterna. Å andra sidan finns en tredje studie som visar "positiva" resultat av att bara ge komponenterna. I de två negativa studierna gavs MFGM tillsammans med fett men i den positiva gavs MFGM utan extra fett; kanske en faktor att ta hänsyn till. Det finns ju dock ganska gott om djurstudier som visar positiva resultat av att bara ge komponenter (fosfolipider/sphingolipider)

Sverker
2015-07-12, 16:52
Jag har läst om kolesterol och spingolipider tidigare*gah!*
Jag har avhandlingen i min bokhylla:em:
https://lup.lub.lu.se/search/publication/38573

Eftersom upptaget är dåligt så får de som är intresserade äta grädde, som i Olas abstrakt, tills det kommer nya rön.