handdator

Visa fullständig version : Övre rygg smärta


Röda Björnen
2015-07-01, 14:25
Ålder: 22
Kön: Man
Styrketränings erfarenhet: ca. 6 år
Problem: Övre rygg
http://i.imgur.com/BJKzBcg.jpg

Detta område har jag väldigt problem med.
Troliga anledningar:
Under en lång period skippade jag träning specifikt av övre ryggen.
Innan jag lyfter stången i marklyft så brukar jag rycka lite i stången, nästan försöka få den av marken ungefär såhär:
10 sekunder in ungefär
RuNtbc_hJ3I?t
Min bänkpress har ökat rätt stadigt, inte bara viktmässigt men jag har verkligen fått in ryggen i arbetet och undrar om en felbalans kan framkalla smärta.

När kommer smärtan ?
I marklyft när jag har stången en bit framför mig ska rulla in den så värkar det mycket mellan skulderbladen, lite mer på höger sida.
När jag står och bara drar bak armarna och pressar ihop ryggen så ilar det.
När jag trycker fram nacken och neråt så drar det i hela ryggen, det blir en liten smärta och det knackar (varje gång).

Vad gör jag för att försöka rehaba själv ?
Jag har precis börjat använda foam roller och tennisboll och dra ut musklerna.
Jag har också börjat använda värme för att värma upp området och se om det är en muskulär låsning som bara är stel eller sträckt.
Jag går till naprapat två gånger i månaden och blir misshandlad.
Jag har köpt en ny madrass som är av latex för att få en bättre sovupplevelse.
Jag ska inhandla kuddar som formar sig efter nacken.

Är det någon som kan gissa sig till vad det är ?
Kan det vara kotorna som bråkar ´?

Jag har brottats med detta problem i ca. 6 månader och det har förvärrats sakta men säkert, att knäcka och massera området hjälper men bara tillfälligt så jag tror att det är någon rörelse jag gör som orsakar detta. Alternativt en muskulär imbalans.

hnric
2015-07-01, 14:46
Har liknande problem, och har haft till och från sista året. Tycker att det är värst efter att jag har kört tungt med pullups/chins. Slutat helt med viktade chins(smalt grepp) och kör mest pull downs istället. Försöker jag variera träningen när det inte har gjort ont under några veckor så verkar det gå rätt bra med väldigt försiktiga chins med smalt grepp, men så fort jag testar brett grepp kommer smärtan tillbaka under ett par veckor.

Är märkbart starkare i högersidan när jag kört hantelrodd tex, så gissar att jag drar väldigt ojämt med ryggen om jag inte koncentrerar mig väldigt noga på att försöka använda båda sidorna.