handdator

Visa fullständig version : VLCD + Styrketräning, öka i styrka/muskler?


waspen123
2015-06-30, 17:27
Hejsan! Först o främst ber jag om ursäkt om jag använt ordet vlcd fel, det jag menar är alltså att äta väldigt lite kalorier.

Men, till poängen, jag fick en fundering:

Om jag som halvfet person på 105kg skulle ligga på ungefär 1000-1200 kalorier om dagen, men få i mig 150-200g protein samt styrketränar 5 dar i veckan hårt (över, under, över, under, över, vila vila) skulle jag då kunna behålla min muskelmassa eller kanske till och med öka? Har aldrig gymmat förut förns nu sedan en månad tillbaka, känner mig mycket friskare o tycker framförallt bröst/armar ökat i storlek.

Jag har självklart googlat och sökt på youtube osv, men alla verkar ha olika åsikter utan att ha direkt provat dem själva. Så tänkte helt enkelt att någon här måste ju ha gjort/gör samma sak som jag tänkte pröva.

Jag fastar även från när jag lägger mig till jag slutar jobba, ca 17 timmar fastande då med 7 timmars s.k "eating window" med bara lite bcaa till frukost. Om det spelar någon roll i det hela.

Så vad säger ni? Tack på förhand,

Dennis.

Gober
2015-06-30, 17:37
Med så lite kalorier hade jag absolut inte fastat. Tvärtom hade jag satsat på många "proteinpulser". Läs på om Ola Wallengrens VLCD som det finns två bra trådar här på brädan. I kort handlar det om att köra 4 måltider per dag som består av EAA och Casein. Men som sagt all info finns i trådarna. Det handlar om att med extremt lite kalorier behålla eller i Olas fall öka i muskelmassa. Jag tror dock inte att man ska ha för höga förhoppningar om att lägga på sig muskler om man inte är väldigt otränad (vilket du iofs skriver att du är), men behålla mycket muskler fungerar om man gör rätt.

waspen123
2015-06-30, 18:21
Med så lite kalorier hade jag absolut inte fastat. Tvärtom hade jag satsat på många "proteinpulser". Läs på om Ola Wallengrens VLCD som det finns två bra trådar här på brädan. I kort handlar det om att köra 4 måltider per dag som består av EAA och Casein. Men som sagt all info finns i trådarna. Det handlar om att med extremt lite kalorier behålla eller i Olas fall öka i muskelmassa. Jag tror dock inte att man ska ha för höga förhoppningar om att lägga på sig muskler om man inte är väldigt otränad (vilket du iofs skriver att du är), men behålla mycket muskler fungerar om man gör rätt.

Bara EAA och Casein? Hehe, tror jag måste hem o läsa! Fastan var inte direkt planerad, något jag prövade då jag har väldigt lite (ingen) tid för lunch samt aldrig direkt varit en frukostmänniska sedan fastnade det. Känner mig otroligt mycket mer energisk samt gladare och till och med starkare under periodisk fasta än 5 måltider/dag. Jag går även från att vara KONSTANT hungrig till att inte ens tänka på mat under periodisk fasta.

Men som sagt! Ska hem och läsas.

waspen123
2015-06-30, 18:46
Kom fram till att det inte fungerar för mig dock, är oftast långt ifrån närmaste civilisation och röjer/trimmar gräs och grejjor med jobbet hela dagarna. Ska jag ha typ fem shakes med bara pulver i sen en 5l vattendunk med mig varje dag? *rolleyes*

Men läsa igenom det ska jag göra! Läser på hela dagarna om allt möjligt som har med vikt/hälsa och göra redan ändå så :)

Tror jag ska pröva det jag nämnde i första posten en vecka eller två och se om något händer med vikten, den har en tendens till att vara orubblig dock. Går jag ner allt för fort så äter jag mer helt enkelt. "1000-1200" kalorier var dock helt från skallen, 500g kycklingbröst (kokad sen stekt i minimalt med rapsolja) med 2dl ris och lite grönt och sedan 500g kvarg någon timme senare, kanske en hårdmacka eller 3 någonstans också med ost på.

Sen det jag gillar med att ligga "LÅGT" är att jag kan ta en munk eller lite glass om det är väldigt varmt ute utan att gå upp i vikt.

Edit: har inga sjuka mål heller direkt, ca 12-15% kroppsfett och något mer eller iaf samma mängd muskler som nu. Ligger säkert på 20% just nu, förutom armar och axlar/nacke/ansikte som ser mer ut som 12-15% på något vis. Lite muff runt bröst/mage/lår helt enkelt :p