handdator

Visa fullständig version : Successivt gå ner i vikt.


xarizma
2015-06-29, 01:23
Hej alla.

Det är så att jag vill gå ner i vikt. Egentligen är jag inte överviktig. Det jag menar är, mesta av fettet i min kropp lagrar sig på min mage. Jag har senaste tiden fått mage men generellt så är jag inte '' tjock '' någon annanstans på kroppen. Senaste tiden har jag dock haft en enorm apptit, nästan aldrig känt denna aptit tidigare. Äter en hel del måltider, nyttigt och onyttigt, äter mycket smått och gott hela tiden och händer att jag äter sena nätter. Blir nästan aldrig mätt :D

Har aldrig i mitt liv haft viktproblem men just nu känner jag att jag har liite problem med att gå ner. Behöver göra ett mini-schema känner jag.

Jag försöker ta mer promenader, ska försöka springa mer etc.

----

Mina 2 frågor är ;

1 - När det kommer till skräpmat, vart kan man dra gränsen?

2 - Hur kan jag successivt / balanserat gå ner i mage?


Säkert missat något att skriva, tillägger mer senare om jag kommer på.

Tack i förväg för svar, mvh xarizma.

Pretorian
2015-06-29, 07:20
Jag förstår inte frågorna. Andra frågan kan jag nog tyda. Ligg på underskott så kommer du tappa fett. Vill du göra det långsamt så lägg dig på lägre underskott.

Det gör inget om du styrketränar också och inte bara håller på med såna där promenader och grejs.

WilsonTaylor
2015-06-29, 07:27
Normalt sett ska man ju rekommendera att du äter i underskott, men det är svårt att hålla koll på som nybörjare (antar att du är det). Så prova att äta mer kalorisnål mat, t.ex. potatis istället för pasta, ris. Magert kött istället för fettigt kött, t.ex. kyckling, mager nötfärs, torsk.

Gör detta samtidigt som du skär ner på skräpmaten, vare sig det är godis eller chips eller vad som så ska du nog börja se resultat.

xarizma
2015-06-29, 11:29
Jag förstår inte frågorna. Andra frågan kan jag nog tyda. Ligg på underskott så kommer du tappa fett. Vill du göra det långsamt så lägg dig på lägre underskott.

Det gör inget om du styrketränar också och inte bara håller på med såna där promenader och grejs.


När man går ner i vikt, eller ska behålla sin form/vikt etc, hur ofta gäller då skräpmat?

2 - Som jag sa i texten så är jag inte tjock, men jag har mage. Hur kan jag successivt sakta men säkert i någorlunda balans minimera magen?


Normalt sett ska man ju rekommendera att du äter i underskott, men det är svårt att hålla koll på som nybörjare (antar att du är det). Så prova att äta mer kalorisnål mat, t.ex. potatis istället för pasta, ris. Magert kött istället för fettigt kött, t.ex. kyckling, mager nötfärs, torsk.

Gör detta samtidigt som du skär ner på skräpmaten, vare sig det är godis eller chips eller vad som så ska du nog börja se resultat.


Nope är inte nybörjare. Har bara fått lite problem med att gå ner i vikt, konstigt nog. Inte för att jag är tjock nu men, eftersom att jag inte tränar just nu och bara äter så kan det bli ett problem i framtiden ;D

Hursomhelst, tack så mycket för svaren! :)

Pretorian
2015-06-29, 12:10
När man går ner i vikt, eller ska behålla sin form/vikt etc, hur ofta gäller då skräpmat?

Vad menar du? Hur ofta du kan äta skräpmat? Har du exempel på skräpmat? Du kan äta det varje dag men viktnedgången går kanske lite långsammare om du får i dig fler kalorier.

xarizma
2015-06-29, 17:46
Vad menar du? Hur ofta du kan äta skräpmat? Har du exempel på skräpmat? Du kan äta det varje dag men viktnedgången går kanske lite långsammare om du får i dig fler kalorier.


Hmm, det varierar men aldrig mindre än 2 gånger i veckan. Ibland 3-4. Äter nyttigt också men skräpmat äter jag helt enkelt för mycket, och äter mindre nyttigt. Sedan så rör jag mig, men kanske inte tillräckligt.

Vinter
2015-06-29, 19:06
Hmm, det varierar men aldrig mindre än 2 gånger i veckan. Ibland 3-4. Äter nyttigt också men skräpmat äter jag helt enkelt för mycket, och äter mindre nyttigt. Sedan så rör jag mig, men kanske inte tillräckligt.

Det kan vara så enkelt att du genetiskt har en fallenhet för att lagra fett som bukfett. För min egen del skedde det när jag passerade 30+.

Tips är att skippa all skräpmat, och se om det händer något. Alternativt välja skräpmat som är minst dålig.

Pretorian
2015-06-29, 21:53
Hmm, det varierar men aldrig mindre än 2 gånger i veckan. Ibland 3-4. Äter nyttigt också men skräpmat äter jag helt enkelt för mycket, och äter mindre nyttigt. Sedan så rör jag mig, men kanske inte tillräckligt.

Äter du för mycket av det så minska på det. Om du nu är ute efter en siffra så äter jag skräpmat (typ pizza) en gång per år. Det är jag det, andra äter det oftare och är glada.

xarizma
2015-06-29, 23:59
Det kan vara så enkelt att du genetiskt har en fallenhet för att lagra fett som bukfett. För min egen del skedde det när jag passerade 30+.

Tips är att skippa all skräpmat, och se om det händer något. Alternativt välja skräpmat som är minst dålig.

Mm, det kan stämma. Vet inte, farsan har aldrig varit överviktig och så. Väldig nyttig information, tackar ödmjukast!

Äter du för mycket av det så minska på det. Om du nu är ute efter en siffra så äter jag skräpmat (typ pizza) en gång per år. Det är jag det, andra äter det oftare och är glada.


Mm, mitt mål är att minska det. Krävs lite disciplin bara :) Nackdelen är att jag blir seg, trött, magen svullnar upp, sen så tror jag att det påverkar energin / motivationen och sömnen negativt också.

Vinter
2015-06-30, 19:33
Grillad kyckling utan såsen, och inte äta hela portionen de lastar upp om du äter ute.
Ät långsammare, välj någon stark sås eller salsa som smak. Välj ris eller något annat än pommes.

Buffe är kanske enklast, men dyrare.

xarizma
2015-06-30, 19:52
Grillad kyckling utan såsen, och inte äta hela portionen de lastar upp om du äter ute.
Ät långsammare, välj någon stark sås eller salsa som smak. Välj ris eller något annat än pommes.

Buffe är kanske enklast, men dyrare.

Hmm, yes, ris och potatis osv äter jag inte så mycket, föredrar oftast pommes eftersom det är godare, men vet att fritösoljan är ett riktigt gift. Ska tänka på detta, tack så mycket! :)

Vinter
2015-06-30, 20:38
Hmm, yes, ris och potatis osv äter jag inte så mycket, föredrar oftast pommes eftersom det är godare, men vet att fritösoljan är ett riktigt gift. Ska tänka på detta, tack så mycket! :)

Blir ca 110 kcal på 100g ris istället för 330 kcal på 100g pommes. Blir en del på ett år.

Tolkia
2015-06-30, 23:09
På förekommen anledning: Skärp er. Gäller både TS och kommentatorer.

1) Detta är INTE Allmänt.
2) Man måste inte tvångsmässigt svara på en förolämpning från någon annan med något ännu värre.

Nästa gång blir ni varnade.

xarizma
2015-07-01, 01:03
Ber om ursäkt Tolkia, var dumt av mig givetvis.

Donkens
2015-07-01, 01:24
Blir ca 110 kcal på 100g ris istället för 330 kcal på 100g pommes. Blir en del på ett år.

100g okokt ris ger cirka 360 kalorier.
Däremot är 100g okokt ris mycket i volym, särskilt bland parboiled varianter.

Till T.S

Ris är inte ris, prova varianter som basmati, jasminris, italiensk rundris osv.
Parboiled varianter av basmati brukar dessutom mätta längre.