handdator

Visa fullständig version : Mitt utegym: Tankar om träningsutrustning och en önskan om mer inspiration.


BlötSnö
2015-06-28, 23:52
Mod: Eftersom jag uteslutande håller mig i Allmänt-delen när jag postar, så ville jag gärna posta denna tråd här också. Om ni ändå tycker att den passar bättre under Vikter & Kondition så får det bli så.

Hej,
Nu har tiden kommit då jag sakta men säkert gör slag i saken och flyttar ut till ett litet torp och därmed kan förverkliga min dröm om ett eget utegym med sådan utrustning som jag finner roande. Detta kommer sedan att kombineras med ett vanligt gymmedlemskap som förmodligen kommer att användas mer framförallt på vintern.
Jag skall komplettera med bilder allt eftersom saker införskaffas och fota dem som finns så fort jag har vägarna förbi, men än så länge har det bara rekvirerats två lämpliga redskap.

I anslutning till torpet ligger en igenvuxen liten äng som jag får disponera fritt. Denna kommer att röjas för att bli min lilla lekhörna.

Inriktningen på det hela skall luta mot strongman-hållet med en lätt touch av vad jag tror många skulle uppfatta som crossfit. Eller så har crossfit snott det någonstans ifrån. Vad vet jag.
De två saker som införskaffats hittills är iallafall:
Strongman-stock
Trapbar
Båda två hemmasvetsade av en lirare utanför Markaryd, men eftersom jag inte är exceptionellt stark och därmed inte kommer att lasta några groteska vikter, så lär de räcka till att börja med.
Vad som ligger på tapeten just nu är 160-ish kg viktskivor, en skivstång samt en z-stång. Dessa kommer förmodligen att inhandlas denna vecka.

Planerade saker som kommer att införskaffas allteftersom de går att få tag på är:
-Taljor att fästa i träd och sedan dra rep genom som kopplas till lämpliga vikter och sedan träna lite rygg genom att hissa upp och ner.

-Ett eller två truck/traktordäck från en firma jag varit i kontakt med, när de väl får in ett lämpligt. Dessa skall nyttjas till det sedvanliga vältandet, samt att slås på med slägga.

-Den tyngsta slägga som går att hitta. Hittills har jag hittat 15 kg som mest.

-En trädhuggaryxa. Det är en mindre arsenal med träd som skall fällas på tomten och jag har lyckats hindra min far från att gå på dem med motorsågen och istället låta mig fälla dem och hugga upp dem medelst stor yxa.

-Bildäck som kan fyllas med sand och användas till diverse drag/släpövningar och liknande.

Funderingar om potentiella träningsredskap.
-Atlasstenar är delvis dyra och också knepiga att konstruera utan en lämplig gjutform har jag fått för mig. Dock kom en bekant på den klyftiga idén att de inte nödvändigtvis måste vara helt runda när man gjuter dem. Det går ju att bygga en "oktagonisk" form i trä och täta insidan med plast, gjuta stenen och sedan slipa till kanterna för att få den rund och fin.

-En träningsbänk av ett halvt eller två halvor av ett träd som sågat på längden och sedan lagts på två stubbar som pålats ner i marken.

-Påla ner två trädstammar och montera handtag för att kunna köra dips/chins och även hänga saker på.

-Ett oljefat modell mindre som kan fyllas med sten/grus/annat tungt och bäras runt björnkram-style. Alternativt görs två hål och ett tjockare rör dras igenom, så att den kan vila på överarmarna. Jag såg något liknande i en dokumentär, så det är inte helt gripet ur luften.

-Någonting som kan agera kettlebell, fast med möjlighet att fylla på eller ta bort vikt, eller bara en kätting att hänga några viktskivor på och sedan stå lite upphöjt.. Jag kör i dagsläget kettlebell swings med en 60kg kettlebell, men fi fasen vad de kostar mycket. Hyfsat mycket pengar för ett hyfsat begränsat användningsområde.

-Kättingar. Hänga på stången. Hänga över nacken. Brett användningsområde. Överkomligt inköpspris.

Saker som inte kommer införskaffas:
-Hantlar av tyngre modell. Jag har letat efter byggbara som är tyngre än 40kg och inte lyckats. Att köpa fasta är i dagsläget inte aktuellt, då de liksom kettlebells är fasligt dyra med ett väldigt begränsat användningsområde.

Sååååå...
Jag sitter nu här och funderar högt och vill gärna ha lite tankar och åsikter från er andra. Både positiva och negativa. Om jag kanske överdriver någonstans eller kanske har slagit en mental vurpa. Eller om jag borde ta i ännu mer, med ännu större visioner.
Träd och stockar finns det som sagt gott om och svetsjobb kan jag i viss mån outsourca till polare mot en slant.

TLDR? Jag ska bygga ett strongman-utegym. Vad bör jag ha?

svenbanan
2015-06-29, 01:36
Appropå atlasstenar så finns det gjutformar i silikon eller nåt liknande som man kan köpa och sedan är det väl bara att fylla med betong antar jag. Jag har sett nån typ av instruktionsvideo för hur man gjuter dessa, men minns inga detaljer. Snubben som pysslade med detta heter Rob Orlando och är nån slags strongman snubbe som sysslar med crossfit också.

Det ser ut som om de säljer gjutformarna på rouge fitness. Ingen aning om frakten dock. Tror iofs att de har nån filial i europa också, så et kanske kan bli hyfsat billigt.

http://www.roguefitness.com/hybrid-stone-molds

Jag hittade några videosnuttar om hur man gjuter själv.

https://www.youtube.com/watch?v=OIzEZoAK7Hw
https://www.youtube.com/watch?v=TOVbPgmKQLA
http://journal.crossfit.com/2011/10/makingatlasstones.tpl

Angående att gjuta dem åttkantiga eller nåt och sedan slipa dem så tror jag detta kommer bli ett helvete om du inte har riktigt seriösa monsterverktyg. Betong är inte lätt att slipa. Det måste bara vara enklare att tillverka en rund form. I värsta fall genom att gräva en grop i form av en halv kula i marken och lägga plastfilm i denna och fylla den med betong. Sedan ta upp denna och gjuta andra halvan och foga ihop halvorna.

Angående kettlebell så har jag sett nån video då de tillverkade ett handtag av järnrör och sedan gjöt in detta i en basketboll. Kan ju bli svårt om du prompt måste ha en som väger 65kg. Men du kan väl kanske köpa nån meter järnkätting som du lägger in i basketbollen. Då får du nog upp vikten ganska hyfsat i alla fall.

z_bumbi
2015-06-29, 08:12
-En trädhuggaryxa. Det är en mindre arsenal med träd som skall fällas på tomten och jag har lyckats hindra min far från att gå på dem med motorsågen och istället låta mig fälla dem och hugga upp dem medelst stor yxa.

Du "behöver" två yxor, en för att fälla och en för att klyva men att fälla träd är farligt.

JohPz
2015-06-29, 09:20
Fan låter ju som en dröm det där...
Jag hade velat ha farmerbars/famerväskor att gå med. Kan din polare svetsa trapbar och stock kan han säkert svetsta ihop sådana med.

BlötSnö
2015-06-29, 09:28
Atlasstenar och Basketbell

Jag tittade lite på de där formarna och tyckte att det kändes lite väl dyrt. Iallafall till att börja med, nu när jag håller på att konstruera ur-gymmet.
Det ligger säkert mycket i det du säger angående att försöka slipa betong. Jag har aldrig arbetat med det och har ingen vidare uppfattning om hur hårt det är. Men någon sådan idé som att göra halvor och foga samman låter ju inte dumt. Det är ju lättare att konstruera en form som skall hålla betongen än att försöka ta något befintligt.

Det där med basketbollen var en bra idé. Exakta vikter är inte jätteviktigt för min del. Det får bli att mäta hur mycket man orkar efter objekten.

-En trädhuggaryxa. Det är en mindre arsenal med träd som skall fällas på tomten och jag har lyckats hindra min far från att gå på dem med motorsågen och istället låta mig fälla dem och hugga upp dem medelst stor yxa.

Du "behöver" två yxor, en för att fälla och en för att klyva men att fälla träd är farligt.

Glömde förtydliga: Klyvyxa finns. Har fällt träd med motorsåg tidigare, så jag är inte helt grön på området.

Fan låter ju som en dröm det där...
Jag hade velat ha farmerbars/famerväskor att gå med. Kan din polare svetsa trapbar och stock kan han säkert svetsta ihop sådana med.

Bra påminnelse. Jag har hittat begagnade farmers walk på blocket, men de har sålts ganska fort. Jag tänkte att det till vidare går bra med en trap bar. Någorlunda samma sätt man bär på. Eventuellt skickar jag vidare det till min polare om inget lämpligt dyker upp.

J.V
2015-06-29, 09:37
Känner du någon som kan svetsa kanske han kan ordna något sorts "jungle gym" åt dig (typ såhär fast inte lika extremt: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5a/Jungle_gym1.jpg/640px-Jungle_gym1.jpg). Chinsräcken så det räcker och blir över även om polarna/grannarna ska vara med på ett pass, du kan köra armgång, human flag, fästa gummiband och/eller TRX lite överallt, osv etc. Om två av de lodräta stängerna/stolparna sitter nog bra i marken kan du ju dessutom fästa klykor där och använda som rack när du kör knäböj och militärpress.

BlötSnö
2015-06-29, 15:27
Känner du någon som kan svetsa kanske han kan ordna något sorts "jungle gym" åt dig (typ såhär fast inte lika extremt: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5a/Jungle_gym1.jpg/640px-Jungle_gym1.jpg). Chinsräcken så det räcker och blir över även om polarna/grannarna ska vara med på ett pass, du kan köra armgång, human flag, fästa gummiband och/eller TRX lite överallt, osv etc. Om två av de lodräta stängerna/stolparna sitter nog bra i marken kan du ju dessutom fästa klykor där och använda som rack när du kör knäböj och militärpress.

Den där eller motsvarande får nog svetsas på plats. Å andra sidan skulle jag vilja lära mig att svetsa på sikt, så det är ju inte omöjligt att jag bygger min egen dödsfälla.
Alternativt lägger en lång stege ovanpå fyra pålar så får man en sån där jungle gym som man ser i alla Al Qaida-videos.

Carcer
2015-06-29, 17:32
Hur ser budgeten ut?

svenbanan
2015-06-30, 00:58
Jag tittade lite på de där formarna och tyckte att det kändes lite väl dyrt. Iallafall till att börja med, nu när jag håller på att konstruera ur-gymmet.
Det ligger säkert mycket i det du säger angående att försöka slipa betong. Jag har aldrig arbetat med det och har ingen vidare uppfattning om hur hårt det är. Men någon sådan idé som att göra halvor och foga samman låter ju inte dumt. Det är ju lättare att konstruera en form som skall hålla betongen än att försöka ta något befintligt.

Det där med basketbollen var en bra idé. Exakta vikter är inte jätteviktigt för min del. Det får bli att mäta hur mycket man orkar efter objekten.


Slipa betong är bara att glömma. Jag har gjutit nåt slags viktplattor en gång i tiden och försökte slipa till ovansidan. Helt hopplöst!

Ja de var ju lite smådyra de där gjutformarna. De kan iofs återanvändas flera gånger, så du kanske kunde gå ihop med nån polare...

Det kanske går att göra en gjutform för en halv sfär i frigolit eller nåt liknande. Tänk till ordentligt så formen pallar trycket från hundra kilo betong också. Särskilt om du vill lägga den halva du gjutit först direkt ovanpå den andra halvan medans denna härdar.

Jag tror det svåraste med detta är att göra gjutformarna helt runda. Du kanske kan gå på loppis och försöka hitta nån spejsad rund lampskärm eller nåt liknande som du sedan kan täta och gräva ned i sand (så den pallar trycket) och klä med plastfolie så du kan använda till två halvor. Eller kanske hitta nån sån där stor rund flytande boj och fylla med betong kanske. Fan vet.

Vad gäller det där med basketbells (bra ord för övrigt) så är ju problemet kanske att den blir för lätt för dig. En basketboll i cement lär ju inte bli tyngre än 20kg skulle jag tro. Fyll den med järnskrot också så blir det ju lite tyngre. Men ska du gjuta en klump som närmar sig 60 pannor så lär du få stå jävligt bredbent för att kunna svinga tänker jag mig. Järnklumpar behöver ju inte vara lika stora för att väga så mycket.

BlötSnö
2015-07-06, 15:03
Hur ser budgeten ut?

Det beror på. Jag vill gärna hålla igen lite och är till exempel inte intresserad av någon "komplett hemmagymslösning" men är villig att betala för vettiga grejer.


Slipa betong är bara att glömma. Jag har gjutit nåt slags viktplattor en gång i tiden och försökte slipa till ovansidan. Helt hopplöst!

Ja de var ju lite smådyra de där gjutformarna. De kan iofs återanvändas flera gånger, så du kanske kunde gå ihop med nån polare...

Det kanske går att göra en gjutform för en halv sfär i frigolit eller nåt liknande. Tänk till ordentligt så formen pallar trycket från hundra kilo betong också. Särskilt om du vill lägga den halva du gjutit först direkt ovanpå den andra halvan medans denna härdar.

Jag tror det svåraste med detta är att göra gjutformarna helt runda. Du kanske kan gå på loppis och försöka hitta nån spejsad rund lampskärm eller nåt liknande som du sedan kan täta och gräva ned i sand (så den pallar trycket) och klä med plastfolie så du kan använda till två halvor. Eller kanske hitta nån sån där stor rund flytande boj och fylla med betong kanske. Fan vet.

Vad gäller det där med basketbells (bra ord för övrigt) så är ju problemet kanske att den blir för lätt för dig. En basketboll i cement lär ju inte bli tyngre än 20kg skulle jag tro. Fyll den med järnskrot också så blir det ju lite tyngre. Men ska du gjuta en klump som närmar sig 60 pannor så lär du få stå jävligt bredbent för att kunna svinga tänker jag mig. Järnklumpar behöver ju inte vara lika stora för att väga så mycket.

Många bra punkter. Jag får laborerar lite för att försöka få något så litet och tungt som möjligt.
Tyvärr har jag inga polare med det här intresset, så ingen annan är intresserad av att köpa formar med mig. Å andra sidan kanske jag går och suger på den karamellen ett par månader och sedan slår till längre fram om jag inte hittar någon annan bra lösning i form av något av dina exempel eller något liknande.

Här är en bild på vad som finns hittills iallafall:
http://i60.tinypic.com/2yzjsj4.jpg

Jag var och köpte 107.5kg vikter och en ordentlig stång i går. Nu har jag något att börja med iallafall. Nästa steg blir nog att åka till gummiverkstaden på onsdag och höra mig för om det finns något däck i min kaliber.

Sparven från Minsk
2015-07-07, 06:24
Massa goa grejer ju! :) Fler bilder när du bygger ut gymmet tack!