handdator

Visa fullständig version : Bål/buk styrka i bas övningar så som böj och mark!!


anemon
2015-06-28, 19:45
Tjena!
Jag har nu senaste passen känt och märkt att min mage och min bål är svag(för svag känns det som för dom vikterna jag kommit upp på denna vecka), och undrar vad för träning och vilka övningar jag kan göra för att stärka bål/core partiet?
I böjen ex: kan jag hålla trycket och en spänning kring buken men en bit på väg upp tappar jag den, hur mycket jag än försöker spänna och hålla den så tappar jag den hela tiden.....
Så kom gärna med tips och ideer!

delizh
2015-06-28, 19:56
Tjena!
Jag har nu senaste passen känt och märkt att min mage och min bål är svag(för svag känns det som för dom vikterna jag kommit upp på denna vecka), och undrar vad för träning och vilka övningar jag kan göra för att stärka bål/core partiet?
I böjen ex: kan jag hålla trycket och en spänning kring buken men en bit på väg upp tappar jag den, hur mycket jag än försöker spänna och hålla den så tappar jag den hela tiden.....
Så kom gärna med tips och ideer!

Knäböj, frontböj, marklyft, situps, benlyft, plankan .. m.m :)

cero
2015-06-28, 21:15
Antirotationsövningar, t ex:

http://cdn.builtlean.com/wp-content/uploads/2014/01/Anti-Rotation-Exercises-1.jpg

crizzan
2015-06-29, 20:33
1. Lär dig andas riktigt, dvs in i magen och inte bröstet. Sök på elliot hulse deep breathing och dylikt, hjälpt mig väldigt mycket

2. Lär dig "aktivera" magen och bli hård innan lyftet. Bra video nedan. Men brukar tänka såhär:
Aktivera magen (och in med huvudet)
Böj stången över ryggen
Dra isär golvet med fötterna
Böj

: U5zrloYWwxw

Rolfarsson
2015-06-29, 21:25
Arbeta dig uppåt i plankan och när du har styrkan för det byt över till maghjulet, lite sidoplankan skadar inte heller.
Och vill du uppnå någon nämnvärd hypertrofi i magmuskulaturen så är dynamisk träning ett måste, det vill säga, någon crunch variant, gå dock inte så högt så att nedre ryggen lämnar ytan.
Och om du väljer att köra benlyft så använd en full ROM, slutar du när knäna är i linje med höften så kommer magen endast att tränas isometriskt.

situps

Bör man inte göra om man är rädd om sina nedre diskar.