handdator

Visa fullständig version : Kombinera styrka och kondition


Markkus
2015-06-28, 16:01
Jag är 60 år och har konditionstränat sedan 20-års åldern. Spinning, cykling och simning. Har under någon period gått på gym och tränat med maskiner, men tröttnade.

Jag är 175 cm, väger 70 kg och bra kondition för min ålder. Hyfsade benmuskler men med "frökenarmar".

Tänkte att åter göra ett försök med styrketräning, men jag vill inte släppa konditionsträningen helt. Min plan är därför att köra 2 pass styrka och 2 kondition/uthållighet per vecka.

För att träna styrkan tänkte jag prova på Starting Strength-programmet. Men då ska man träna styrka 3 ggr i veckan, men i mitt fall kommer det endast bli 2 ggr/veckan.

Kan jag trotts det räkna med att öka min styrka nämnvärt? Och kommer jag trotts ett färre antal träningspass, nå min fysiska potential, även om det tar längre tid?

koncept
2015-06-28, 16:10
Du kommer kunna bli starkare med ett program likt Starting Strength på två pass per vecka, men du kommer inte nå ditt genetiska max för din ålder med ett sådant program. För att göra det kommer du behöva styrketräna betydligt mer på sikt. Nu vet jag iofs inte om det skiljer sig för äldre styrketränande, men det gäller för yngre lyftare.

För att nå ens fulla potential så gäller det att träna väldigt länge med ökande mängd och vikter samtidigt som man håller sig tillräckligt skadefri för att kunna fortsätta träna utan långa uppehåll.