handdator

Visa fullständig version : Träna 13-årig lillasyster, vad tänka på?


EKK
2015-06-28, 12:19
Bakgrund

Jag är 21 år och har styrketränat i ca 2,5 år med lite upp och nergångar.
Lärt mig tekniken i basövningarna ganska bra och har alltid hungrigt sökt efter så mycket information som möjligt. Testar för första gången ett Sheiko-program och räknar väl med att inom kort kunna ta 160-200-105 i styrkelyften.

Nu har min 13 åriga syster fått upp ögonen för gym. Hon har tränat många sporter, är naturligt stark, bra rörlighet och har inga skador förutom schlatterknän som blivit ganska bra. Under terminerna spelar hon basket och de flesta är nybörjare i laget som spelar mest för att det är kul.

Vi har tillsammans gått igenom olika basövningar och hon lär sig väldigt snabbt och kan göra riktigt tjusiga lyft. Hon älskar det hitintills och längtar till nästa gympass med storebror.

Men man blir ju lite extra nojig att man skall hjälpa henne göra något dumt eftersom hon är så ung, fast man vet att det är bra med träning.

Har ni några tips på vad man skall tänka på eller undervika. Hennes mål är ganska diffusa, men hon vill väl bli starkare, inga fitness/byggar mål men kanske komma i lite bättre form. Sen är det viktigt att det är kul.


Jag har lagt upp ett Starting Strenght - aktigt program. Vi ökar i takt med att hon bli trygg i utförandet och blir starkare och växlar mellan A och B. Det blir väl max 3 ggr i veckan på gymmet då jag tränar 3 gånger/veckan själv.

Såhär ser passen ut
A:
Knäböj 3x5
Bänk 3x5
Militärpress 3x5

B:
Knäböj 3x5
Mark 3x3
Någon roddövning. Chins är för tungt. Beroende på övning.

Efter passen blir det lite varierade kul grejer som gummibandchins, armgång, bicepscurls osv.

billmaier
2015-06-28, 12:28
Skulle själv rekommendera att köra lite längre set i början med lägre vikt för att nöta in tekniken och skaffa en bra grund (10-20 reps). 5 reppare känns lite onödigt kort för en nybörjare.

s7b
2015-06-28, 12:33
Kul för er :)

Bra att du kör Starting Strength-typ på upplägget, alltid bra med en stabil grundstyrka. Har ej någon erfarenhet med styrketräning för barn men jag hade sagt bara att skynda långsamt. Se till att teknikerna varken sitter, och höj inte vikten för snabbt. Hon börjar tidigt med styrketräning vilket är bra, men det betyder också att hon har väldigt lång tid på sig att få en bra styrka och snygg fysik.

Don H
2015-06-28, 12:34
Med tanke på åldern så känns det som att: Väldigt lätt och många övningar samt stor variation samt att ha skoj är en bra väg att gå.

F Ultra
2015-06-28, 12:35
Tycker det ser bra ut, tränar själv min 13-åriga dotter (blir 14 i augusti) enligt Madcow och det är ju ganska likt dit schema. Enda skillnaden mot "riktig" Madcow är att vi inte ökar vikter varje vecka utan när teknik sitter 100% och när det känns bra.

ceejay
2015-06-28, 13:02
Låter bra. Tänk långsiktigt.

spoon
2015-06-28, 13:03
Mycket fokus på teknik och bibehållen rörlighet skulle jag säga. Släng gärna in alternativa övningar så blir träningen roligare. Frontböj, Bulgarisk splitböj, frontböj osv. Är inte dumt att vara allsidig.

z_bumbi
2015-06-28, 14:33
Precis som vilken nybörjare som helst dvs börja med ett fåtal övningar och utöka sedan vartefter,
Höj inte vikterna snabbare än tekniken tillåter och öka hellre antalet set än att köra många reps/set eller att öka vikterna så fort som möjligt.
Ha med unilaterala övningar (en arm, ett ben "i taget") och korsvisa övningar dvs med höger ben och vänster arm och tvärt om. Det behöver inte vara med från början men de bör komma in ganska så tidigt i träningen.
Bålträning och kontroll av bäckenet är också viktigt men det får du delvis vid korrekt utförande vid böj, utfall, utfallsgång, splitböj etc.
Tänk också på att ungdomar i den åldern kan skilja sig enormt åt i utveckling och att t ex en del får slita med att lära sig en övning tekniskt medan andra har den där läskiga ungdomskoordinationen och kan lära sig nya saker på några få pass för att sedan bli uttråkade om de inte får en ny utmaning.

Antewa
2015-06-28, 14:41
Stödjer som någon sa att öka lite på repsen, 3or på mark till exempel kanske inte är optimalt för en så pass ung nybörjare.

EKK
2015-06-28, 14:50
Bra feedback. Den stora anledningen till 5 reps istället för lite fler är främst att det är lite enklare med en barn/tonårings sinne att klara fokusera med syrekrävande helkroppsövmingar hela settet igenom.


Vi får la börja här, utveckla lite grundstyrka och succesivt testa lite alternativa varianter.

Utfall, ryggresningar, armgång, gummibandchins, armhävningar, dips och sådant har hon ju redan testat på. Jag hinner knappt instruera innan hon satt det och vill testa nytt. Men hon gillar verkligen basövningarna och det lyser verkligen i ögonen när hon ser att hon klarar av det uppskrivna målen med råge. Senaste träningsvikter med reps är 35-22,5-40 och det är som papper för henne..

z_bumbi
2015-06-28, 15:01
Stödjer som någon sa att öka lite på repsen, 3or på mark till exempel kanske inte är optimalt för en så pass ung nybörjare.

Det är enklare att köra bra tekniska lyft om man håller ner repsen. Däremot låter man förhoppningsvis ingen ren nybörjare gå upp och köra max i mark oavsett om det är tre eller 15 reps.

EKK
2015-06-28, 15:30
Precis, hennes 3:or i marken är mest för hon tyckt den var krånglig. Vi har gått upp till 40kg, vilket är en vikt hon lyfter utan ansträgning. Men det kommer säkert sitta som en smäck imorgon så då blir det kanske 5:or.

Arne Persson
2015-06-28, 19:27
Jag skulle börja betydligt försiktigare med mindre komplicerade övningar. Definitivt i detta fall med en så ung individ.

anvihl
2015-06-28, 19:33
Stödjer som någon sa att öka lite på repsen, 3or på mark till exempel kanske inte är optimalt för en så pass ung nybörjare.

Jo, det är superoptimalt. 2or och 3or är vad alla tekniska nybörjare bör göra för att nöta in god teknik med lätta vikter. Att göra 8-10+ reps förvandlar snabbt tekniken till obefintlig. Det sagt gör man såklart inte maxtunga 2or och 3or.

Richter
2015-06-28, 21:22
Jo, det är superoptimalt. 2or och 3or är vad alla tekniska nybörjare bör göra för att nöta in god teknik med lätta vikter. Att göra 8-10+ reps förvandlar snabbt tekniken till obefintlig. Det sagt gör man såklart inte maxtunga 2or och 3or.

Jag är ärligt nyfiken på vad det är du baserar detta på? Det rimmar inte med varken min praktiska erfarenhet av att träna nybörjare eller i litteraturen jag läst.

Min erfarenhet är snarare att få set (typ 2), många reps (10-15), och många övningar (8-10) funkar bra över en generell grupp av målsättningar för nybörjare.

EKK
2015-06-28, 21:31
Jag skulle börja betydligt försiktigare med mindre komplicerade övningar. Definitivt i detta fall med en så ung individ.

Det var min spontana tanke när hon ville följa med. Man är ju uppvuxen med skrönan att styrketräning får en att stanna i växten och är farligt mm. Men eftersom hon är så motoriskt utvecklad, stark och framförallt intresserad av att testa på styrketräning så kom jag inte på något vettigt argument varför inte, sålänge man är försiktig med vikt och nogran med utförande.
Hon ser jättemycket fram emot att göra marklyft imorgon efter jag slutat jobbet och har föreslagit boxning med mig efteråt.

Tror inte hon skulle gå igång på cirkelträning med armhävningar, situps och burpies då hon ändå gjort det massor i lagsporterna.

Men har du några bra förslag på andra övningar som kan ge utmaning och stimulans till en aktiv tjej som hon?

koncept
2015-06-28, 21:40
Du kan vilja ta en titt på Boris Sheikos program och riktlinjer för att träna totala nybörjare:
http://sheiko-program.ru/forum/index.php?topic=5.0

For the training of novices it is necessary to use variations of the classical exercises that are similar in coordination requirements but considerably simpler. For example, sometimes when teaching the squat and the student is instructed in the proper back position, the student fails to attain proper depth. In such cases it is useful to employ the box squat adjusted to the proper height. The student simply squats down to the box while holding the proper back position and immediately recovers. Thus proper depth is achieved.

The same concerns the deadlift. According to our observations it is easier to learn the correct mechanics if the deadlift begins from blocks so that the bar is just above the knees. Over the course of several weeks the blocks are lowered until the initial barbell position begins off of the floor. In combination with kettle ball squats, which force the student to maintain a straight back, the fulfillment of learning the deadlift is attained considerably more rapidly.

Thus novices master one method of fulfilling the exercise then another.

Jag har av egen erfarenhet funnit det enklare att få lära ut en snygg böj när man använder sig av en box bakom. Tricket är att inte slappna av och gunga fram när man reser sig, utan att hålla späningen och resa sig rakt upp som i en pausböj. Marklyft var också enklare när det var kortare ner till stången.

One thing you'll notice is that sets are never take to failure.

The trainee must remember that during the study of classical exercise technique, the principle value is not the weight of the bar, but rather the number of repetitions. When learning technique it is not possible to allow large stresses. Learning technique is best done with moderate weights. Then the weight on the bar increases proportionally to mastery of the exercise and improvement of the general physical state of the student. Both strong and weak stimuli are not optimal for the formation of conditioned reflexes. Only moderate stresses can ensure the successful acquisition of effective movement patterns of the classical exercises and contribute best towards physical development, which are necessary for lifting maximum weights.

En annan sak som är tydlig med hans nybörjarprogram är den mycket stora variationen av övningar och relativt stora byggarfokuset. Övningar som sidolyft m hantlel, boxhopp, sittande axelpress, raka marklyft, etc kan vara bra för att få en allsidig träning och få bättre kroppskontroll.

cero
2015-06-28, 21:43
Har svårt att föreställa mig en 13-åring med säker teknik i svårare övningar som knäböj och marklyft. Jag hade kört simpla övningar som rygglyft m ställning, benpress, mer maskiner osv.

Grans
2015-06-28, 22:13
Högre volym, nöt reps.

mini
2015-06-28, 23:12
En tjej som har idrottat tidigare och är motiverad tycker jag nog inte man måste hindra och välja lättare övningar bara för att. Har hon balans och rörlighet som tillåter henne att göra övningarna korrekt så skulle inte jag sätta henne i en maskin istället. Däremot för själva muskelträningen.
Teknik i de basövningar hon vill köra och som du känner dig trygg i att lära ut, sedan fysisk träning med enklare övningar där inte en trött muskel ger markant större skaderisk. Repetitionsantalet på minst 10 i de övningarna, gärna fler.

Jona
2015-06-29, 00:28
Jag tränar mina barn 8, 10 och 14 år. 10-åringen är helt såld på ryck och stöt och har även tävlat i tyngdlyftning. Jag vill varmt rekommendera en bok till alla som styrketränar barn. Den är helt j*vla fantastisk!
http://www.sisuidrottsbocker.se/aldersanpassad-fysisk-traning-for-barn-och-ungdom-1328.aspx

EKK
2015-06-29, 08:55
Jag har lärt ut väldigt fina lyft om jag får säga det själv... :-)
Använde box vid de första knäböj setten och kettelbell i marklyftsövningen. I vintras följde hon med en gång och då kände jag att hon inte var riktigt var redo, men nu finns både glädjen, diciplinen och viljan där tillsammans med mkt bättre kroppskontroll och rörlighet än jag hade när jag började.

EKK
2015-06-29, 08:55
Jag tränar mina barn 8, 10 och 14 år. 10-åringen är helt såld på ryck och stöt och har även tävlat i tyngdlyftning. Jag vill varmt rekommendera en bok till alla som styrketränar barn. Den är helt j*vla fantastisk!
http://www.sisuidrottsbocker.se/aldersanpassad-fysisk-traning-for-barn-och-ungdom-1328.aspx



Får nog beställa en sådan!

F Ultra
2015-06-29, 19:55
Har svårt att föreställa mig en 13-åring med säker teknik i svårare övningar som knäböj och marklyft. Jag hade kört simpla övningar som rygglyft m ställning, benpress, mer maskiner osv.

Om en nybörjare aldrig ska få träna på böj och mark, när ska dessa individer då någonsin kunna gå förbi nybörjarstadiet för dessa övningar och därmed få lov att träna dem? Så fruktansvärt komplicerade rörelser är det inte.

ceejay
2015-06-29, 19:57
vi har en kille på gymmet som började med tyngdlyftning när han var 10. Han har tävlat flera gånger nu. Bra teknik.

Loke
2015-06-29, 20:31
Om en nybörjare aldrig ska få träna på böj och mark, när ska dessa individer då någonsin kunna gå förbi nybörjarstadiet för dessa övningar och därmed få lov att träna dem? Så fruktansvärt komplicerade rörelser är det inte.

Precis. Och är det något som man verkligen kan få ut av träning i ung ålder så är det just att lära sig svåra rörelser innan man sen gör träningen riktigt tuff. 13 är ofta visserligen en svår ålder, och det gäller att inte göra det allt för svårt om motivationen ska hållas uppe... Men att istället hoppa in i maskiner är verkligen inget bra alternativ för att göra träningen rolig.

Ett tips till TS på det ämnet är för övrigt att slänga in övningar som ger känsla av "fart och fläkt", det är ofta kul. Kettlebellswings är ofta fina grejer, gående utfall är en annan grej som kan va i gränslandet mellan en kul lek och riktigt effektiv styrketräning. Gå skottkärra. Hopp upp och ner på lådor. Osv. Det är väl det du är inne på i slutet, och det är bra grejer, snåla inte på det :)

Arne Persson
2015-06-29, 22:35
Om en nybörjare aldrig ska få träna på böj och mark, när ska dessa individer då någonsin kunna gå förbi nybörjarstadiet för dessa övningar och därmed få lov att träna dem? Så fruktansvärt komplicerade rörelser är det inte.

Jo, att köra RÄTT...

pezrulezhaakon
2015-06-29, 23:10
Om en nybörjare aldrig ska få träna på böj och mark, när ska dessa individer då någonsin kunna gå förbi nybörjarstadiet för dessa övningar och därmed få lov att träna dem? Så fruktansvärt komplicerade rörelser är det inte.

Det tar lång tid att lära sig övningarna perfekt.

Ett Orm
2015-06-29, 23:20
Vette fan om inte tynglyftning är bättre än böj,mark och bänk för en nybörjare.

Särskilt mark är en övning som man kan fuldra upp betydande vikter utan att ens fatta att man gör det galet. I ett ryck straffar det sig omedelbart om man har lite för tungt och tekniken är ritigt kass.

Sen undrar jag lite om inte skaderisken inte är mindre för barn och riktigt unga pga att muskulaturen inte är utvecklad helt än, dvs leder mm är starkare i förhållande till musklerna än vad som gäller hos en vuxen.
Teorier från min sida.

Tycker också det rent allmänt ojas över risker med vikter men inte i tex fotboll. Ingen vad jag vet som tjatar om att lära sig korrekt löp/vändteknik innan man börjar lira.

svenbanan
2015-06-30, 00:12
Jo, att köra RÄTT...

Det tar lång tid att lära sig övningarna perfekt.

Förstår jag er rätt nu?

Argumentet för att inte börja i tidig ålder med övningar som är komplexa är att det är svårt och tar lång tid att få till korrekt teknik?

Jag tycker detta låter som ett argument för att just börja så tidigt som möjligt, men hålla nere vikterna tills dess att tekniken sitter. Det är ju inte så att det är ett jätteproblem med att lära ut avancerad teknik och koordination till unga. Snarare så att teknik/koordination är det som är mest lämpligt att lära ut till unga.

cero
2015-06-30, 03:41
Om en nybörjare aldrig ska få träna på böj och mark, när ska dessa individer då någonsin kunna gå förbi nybörjarstadiet för dessa övningar och därmed få lov att träna dem? Så fruktansvärt komplicerade rörelser är det inte.

Man får börja med en träpinne, men det kräver att man har tålamod och orkar nöta in tekniken. Har man en 13-åring som verkligen är motiverad till det och har koordinationen så visst, annars hade jag som sagt valt enkla övningar med låg skaderisk. Dessutom kan man då lasta på mer vikt och ta ut sig mer vilket brukar uppskattas av nybörjare.

Arne Persson
2015-06-30, 07:45
Förstår jag er rätt nu?

Argumentet för att inte börja i tidig ålder med övningar som är komplexa är att det är svårt och tar lång tid att få till korrekt teknik?

Jag tycker detta låter som ett argument för att just börja så tidigt som möjligt, men hålla nere vikterna tills dess att tekniken sitter. Det är ju inte så att det är ett jätteproblem med att lära ut avancerad teknik och koordination till unga. Snarare så att teknik/koordination är det som är mest lämpligt att lära ut till unga.

Jag menar bara att man inte startar, som det första man gör, sin träningskarriär med några av styrketräningens mest komplicerade övningar att göra rätt rent tekniskt.
Man måste först lära sig vad styrketräning med vikter är för något och då finns det betydligt enklare och säkrare övningar att börja med den första tiden.

cero
2015-06-30, 07:47
[...] då finns det betydligt enklare och säkrare övningar att börja med den första tiden.

Konkreta förslag?

Arne Persson
2015-06-30, 07:52
Konkreta förslag?

Tex börja med lite maskinträning och parallellt börja så smått köra teknikträning med det berömda kvastskaftet. ;)
Jag skulle i det andra programmet bytt ut en del maskiner mot fria vikter och fortsatt teknikträningen med skaftet... osv

pezrulezhaakon
2015-06-30, 08:15
För att lära ut komplexa övningar så måste man själv ha stor koll på dem. Det räcker inte med hjälplig koll.
Där brister det oftast..

Arne Persson
2015-06-30, 08:21
För att lära ut komplexa övningar så måste man själv ha stor koll på dem. Det räcker inte med hjälplig koll.
Där brister det oftast..

Exempelvis lång erfarenhet från grunden brukar hjälpa en del.

pezrulezhaakon
2015-06-30, 08:29
Exempelvis lång erfarenhet från grunden brukar hjälpa en del.

Precis!

s7b
2015-06-30, 09:02
pezrulez och ArneP överens? Jag ska nog köpa en trisslott.

Arne Persson
2015-06-30, 11:57
pezrulez och ArneP överens? Jag ska nog köpa en trisslott.

Skynda dig! Säg den glädje som varar... :d

F Ultra
2015-06-30, 19:19
Förstår jag er rätt nu?

Argumentet för att inte börja i tidig ålder med övningar som är komplexa är att det är svårt och tar lång tid att få till korrekt teknik?

Jag tycker detta låter som ett argument för att just börja så tidigt som möjligt, men hålla nere vikterna tills dess att tekniken sitter. Det är ju inte så att det är ett jätteproblem med att lära ut avancerad teknik och koordination till unga. Snarare så att teknik/koordination är det som är mest lämpligt att lära ut till unga.

Men det förstår du väl att om du vevar bicepscurls i en 10 år först så kommer du att ha alla förutsättningar för att utföra den perfekta knäböjen.

Förstår fortfarande inte varför knäböj och marklyft anses vara speciellt komplexa övningar, egentligen är de båda två ganska naturliga rörelser.

Tittar jag på folk som gymmar så verkar de flesta fel göras i övningar som t.ex sidolyft eller bicepscurls, där skulle det behövas fler instruktörer.

Ett Orm
2015-06-30, 19:43
Om du med naturlig menar nått man gör i vardagen så har iaf jag inte sett någon lyfta en låda marklyftsyle..

Ptja. Om du tittar runt i forat så ser du att det inte är ovanligt med personer som har problem med att få till bra böjar, bänkar och marklyft trots flera år av träning.

Problemet ligger ju i att man kan hantera stora vikter i dessa övningar.
Sidolyft och curls är ju inte lika lätt att skada sig allvarligt i. Men håller med om att en curlinspecor vore på sin plats för väldigt många.

F Ultra
2015-06-30, 19:51
Om du med naturlig menar nått man gör i vardagen så har iaf jag inte sett någon lyfta en låda marklyftsyle..

Ptja. Om du tittar runt i forat så ser du att det inte är ovanligt med personer som har problem med att få till bra böjar, bänkar och marklyft trots flera år av träning.

Problemet ligger ju i att man kan hantera stora vikter i dessa övningar.
Sidolyft och curls är ju inte lika lätt att skada sig allvarligt i. Men håller med om att en curlinspecor vore på sin plats för väldigt många.

Är det någon som på allvar tror att EKK lägger på dylika vikter på stången åt sin 13-åriga lillasyster? Dessutom, de personer som har problem med att få till en bra böj, bänk och mark har dels ingen som EKK som står sidan om och tittar på och dels är det skillnad mellan icke optimalt utförande och direkt skadligt utförande.

Ett Orm
2015-06-30, 23:45
Är det någon som på allvar tror att EKK lägger på dylika vikter på stången åt sin 13-åriga lillasyster? Dessutom, de personer som har problem med att få till en bra böj, bänk och mark har dels ingen som EKK som står sidan om och tittar på och dels är det skillnad mellan icke optimalt utförande och direkt skadligt utförande.

Nej, det tror jag knappast någon tror.

Nähä, men det är fortfarande komplexa och relativt svåra övningar för många.

Ingen aning om hur tekniskt skicklig EKK är eller hur bra han är på att lära ut.

Den skillnaden kan vara hårfin i vissa övningar.

Jona
2015-07-01, 11:16
Min erfarenhet är att barn lär sig teknik i böj och mark (och ryck och stöt) betydligt snabbare än vad vuxna nybörjare gör. Den enda skada mina tre lyftarbarn ådragit sig i gymmet är en stukad fot efter misslyckat försök att stå på händer efter träningspasset. Nej, förlåt, de får sår i händerna emellanåt av för många chins också.

EKK
2015-07-01, 12:57
Jag delar Jonas uppfattning helt. Det går förvånansvärt enkelt att lära ut tekniken. Sen kan ibland fokus svaja lite, men det blir också bättre när hon får mer rutin i det och känner att hon "kan". Det gäller bara att man hittar kombon att vara fokuserad i själva lyften och ändå ha roligt. :-)

z_bumbi
2015-07-01, 19:51
Korta pass är en klar fördel i den åldern (fast det är också beroende på person) och det behövs inte heller så mycket mer för att gå framåt i början.

F Ultra
2015-07-02, 22:15
Nej, det tror jag knappast någon tror.

Nähä, men det är fortfarande komplexa och relativt svåra övningar för många.

Ingen aning om hur tekniskt skicklig EKK är eller hur bra han är på att lära ut.

Den skillnaden kan vara hårfin i vissa övningar.

Låter dock så på vissa. Och om böj och mark är komplexa övningar för vissa så lär de inte bli mindre komplexa bara för att man väntar med dem.

Jona
2015-07-03, 08:51
De kan faktiskt få böja tungt också, bara tekniken sitter.
Här nioåring med 78% av kroppsvikten.
https://instagram.com/p/z2ysNYjv-g/

Vet ni vad som orsakar flest skador hos idrottande flickor?

therunningman
2015-07-03, 13:41
De kan faktiskt få böja tungt också, bara tekniken sitter.
Här nioåring med 78% av kroppsvikten.
https://instagram.com/p/z2ysNYjv-g/

Vet ni vad som orsakar flest skador hos idrottande flickor?

I procentuella siffror gissar jag på barngymnastik, friidrott, simning, handboll, o s v. Ungefär i den ordningen. I absoluta siffror ser det annorlunda.

Glöm inte bort repetativ belastning och här är det oberoende på om den är kontrollerad eller okontrollerad. Är den belastningen överdimensionerad spelar det ingen roll om den är kontrollerad. Barnet blir utslitet ändå.

Jona
2015-07-03, 15:19
I absoluta tal är det fotboll, ridning och handboll som skadar flest. Repetitiv belastning illa ja visst det gäller ju alla oavsett ålder. Mångsidig rörelse är hälsoriktigt.

svenbanan
2015-07-04, 05:14
Appropå flickor och skaderisk.

Flickor (och kvinnor) löper rätt hög risk att få knäskador i bollsporter. Det gör väl killar också, men tror risken är högre för tjejer eftersom dessa har lite svårare att bli tillräckligt starka i musklerna kring knät, för att kunna "parera" ifall de får problem i nån landning efter att ha hoppat edyl.

Det är verkligen att rekomendera att man nöter som fan på att träna in korrekt landningsteknik för att minska dessa risker. Dvs landa på framfoten och svikta i knäna för mjuk landning. Landa hellre på två ben än ett, om möjligt. Träna dock även landning på ett ben, under kontrollerade former. Undvik att "kobena" inåt med knäna.

EKK
2015-07-04, 10:00
Hon har ju testat massor av bollsporter, gymnastik, konståkning osv. Det var ju under fotbollen hon drog på sig schlatter-knän vilket höll henne från all form av hopp och spring under lång tid. Min förhoppning är väl att hon får lära sig riktig styrketräning så hon lättare kan undervika skador. Vi har också en seg historik med ryggbesvär i familjen på mammas sida. Jag blev av med ryggont genom basövningar och genom att träna upp en rörlighet i ryggmuskelaturen. Blir en del linnex, bastu, stretch och träning med mycket nogrann teknik för mig själv och jag har aldrig mått bättre i kroppen.

Så om hon kan komma undan mycket ryggont som vuxen, minska skaderisken i sitt andra idrottande och samtidigt hitta en glädje i träningen där hon kan bli självständig och träna även utan mig såsmåningom så vore jag superglad.

Hon gjorde en 2:a i marklyft på hennes kroppsvik för några dagar sedan, efter att hennes träningsvikt såg ut som uppvärmning och hon tröttnade. Tekniken höll sig bra och ryggen höll samma atletiska hållning genom hela lyftet. Dessutom vågar hon släppa vikten fast det smäller högt. :-) (bra den dagen hon måste släppa vikten)

cero
2015-07-04, 10:27
Korta pass är en klar fördel i den åldern (fast det är också beroende på person) och det behövs inte heller så mycket mer för att gå framåt i början.

Du har väl en del erfarenhet av att instruera styrketräning? Vad tycker du om knäböj, marklyft etc för en så ung nybörjare?

z_bumbi
2015-07-05, 20:13
Du har väl en del erfarenhet av att instruera styrketräning? Vad tycker du om knäböj, marklyft etc för en så ung nybörjare?

Det är ca 5 år "för sent" fast man får självklart anpassa övningsvalen, belastningar, program etc till vad individen klarar av.

Med "för sent" menar jag att alla idrottande barn borde få lära sig böj, bänk, mark plus några övningar till när de är runt 8-9 år. Då har de gott om tid att öva och bli starkare tills deras kroppar och idrotter kräver mer styrka

therunningman
2015-07-06, 08:55
Schlatter är ju som vuxnas hopparknä. Skador uppkommer i alla idrotter, dåliga tränare, slarv, otur, too much too soon osv. Schlatter kommer i tillväxtåren när man inte ska belasta kroppen så hårt.

ceejay
2015-07-06, 11:53
Det är ca 5 år "för sent" fast man får självklart anpassa övningsvalen, belastningar, program etc till vad individen klarar av.

Med "för sent" menar jag att alla idrottande barn borde få lära sig böj, bänk, mark plus några övningar till när de är runt 8-9 år. Då har de gott om tid att öva och bli starkare tills deras kroppar och idrotter kräver mer styrka

Du är en vis man.
Önskar jag fick lära mig lyfta ordentligt i den åldern.

cero
2015-07-06, 14:27
Det är ca 5 år "för sent" fast man får självklart anpassa övningsvalen, belastningar, program etc till vad individen klarar av.

Med "för sent" menar jag att alla idrottande barn borde få lära sig böj, bänk, mark plus några övningar till när de är runt 8-9 år. Då har de gott om tid att öva och bli starkare tills deras kroppar och idrotter kräver mer styrka

Med vilken belastning? Bara kvastskaftet?

ceejay
2015-07-06, 14:34
Kvastskaftet är garanterat en bra grej för att lära sig att få kontroll på kroppen. Populärt bland bra tyngdlyftningsnationer att deras unga börjar med ett skaft för att lära sig hur man håller, känner och spänner rätt muskler i kroppen.

Alldeles för många börjar direkt på och lägger på vikt, för att det är tråkigt att göra rätt.

pezrulezhaakon
2015-07-06, 15:25
Spenderade många timmar med kvastskaft och teknikstång när jag började med OL i 11 års åldern. Det är jag grymt tacksam för idag. Man får en djupare förståelse för lyftningen då. Många diken man undviker att hamna i.

cero
2015-07-06, 15:46
Spenderade många timmar med kvastskaft och teknikstång när jag började med OL i 11 års åldern. Det är jag grymt tacksam för idag. Man får en djupare förståelse för lyftningen då. Många diken man undviker att hamna i.

Du får ladda upp lite klipp på dina lyft. :)

Jona
2015-07-06, 16:50
Micke Persson (lyfte OS i Moskva -80) tog 100kg i stöt på sin första tyngdlyftningstävling som 14-åring. Ett ganska tungt kvastskaft.

z_bumbi
2015-07-06, 19:06
Med vilken belastning? Bara kvastskaftet?

En lagom tung belastning för den styrka och teknik de har.

Astapasta
2016-03-03, 17:52
Hej!

Är lite i samma sits, även om förutsättningarna också är väldigt annorlunda.

Min 15 åriga lillasyster som mest suttit hemma framför datorn hela livet (och levt på pizza och chips), har äntligen insett att hon vill vända på myntet :cool:

Hon har alltså aldrig idrottat, knappt lekt ute, har 0 kordination, vet läskigt lite om kroppen.

Samtidigt som hon sa att hon ville lämna dator-bubblan reste jag iväg för en termin i Mexico, så det jag kan göra är att försöka vägleda och förklara saker via långa sms.
Hon har börjat på SATS och fått en PT där, som tyvärr satt henne att cykla motionscykel och framöver i maskinerna, men det var ju inte oväntat.

Hon har sunda mål tycker jag, vill kunna göra en chin (sett klasskompisar) och kunna göra saker utan att tappa orken efter 1 minut.

Några tips på länkar och liknande jag kan ge henne? (Utöver styrkelabbet)
Några tips över huvud taget?
Vill att hon ska förstå hur allt fungerar, och nivån nu är väldigt låg.

Guckenn
2016-03-03, 18:57
Jag tror inte själva gymträningen i sig är så viktig för hennes mål, det viktigaste är att hon skapar sig en mer aktiv livsstil. Har hon någon kompis som tränar/idrottar som skulle kunna träna med henne och hjälpa henne? Skulle hon kunna tänka sig att ta upp någon idrott?

Loke
2016-03-03, 20:28
Hon har börjat på SATS och fått en PT där, som tyvärr satt henne att cykla motionscykel och framöver i maskinerna, men det var ju inte oväntat.


Några tips över huvud taget?
Vill att hon ska förstå hur allt fungerar, och nivån nu är väldigt låg.

Angående PT:n så kan man bara konstantera att olika tränare gör på olika sätt, vilket inte minst denna tråd belyser. Det gör inte denna PTn dålig, men om den inte levererar det man efterfrågar så får man leta sig vidare. Att hitta rätt här är alltså ungefär som att hitta rätt frisör.

Annars är det ju i tävlingsidrotterna man ofta har god chans att hitta kompetens. Gymnastik och atletklubbar? Det är bara att maila/ringa och kolla vart engagemanget kan finnas. Men det är klart, det hänger ju på att hon vill underkasta sig den typen av träning.

therunningman
2016-03-03, 21:34
Ibland är enkelt bra, det blir ändå väldigt mycket nytt för en som precis börjat träna.

Det viktiga för dr flesta är träning i någon form, minska sittandet och öka vardagsmotionen. Blir det för komplext riskerar man skrämma bort vissa individer.

Kanske vill hon lära sig mer när du är hemma igen och självförtroendet lite bättre? Försök stötta henne i det hon gör och var glad åt alla steg som är åt rätt håll.

Astapasta
2016-03-04, 00:20
Mitt svar raderades efter tappat wifi D:

Men, det jag önskar är att hon hittar någonting som både är motion och givande... och jag är rädd att motionscykel och maskiner inte har samma förmåga att fånga personer på kroken så som styrketräning gör. Min bild är att de som kör det förstnämnda oftast gör det för att dom "måste" och räknar ner minutrarna.. medan den som lyfter vikter snabbt känner sig som en supermänniska :)
Tänker att om det inte fångar henne så kommer hon bara döma ut träning som helhet.

Hon har tyvärr inga kompisar, och har svårt med allt socialt, så hon "slinker" inte "med av bara farten" som barn och ungdomar gärna gör i klassisk föreningsidrott..

Kanske får ta och starta en egen tråd, vi kommer behöva myycket råd, är bara en glad amatör :)

Loke
2016-03-04, 02:15
Just atletklubbar är ju annars platser som kan passa den som har det lite svårt socialt. Speciellt tror jag många som är lite åt det aspiga hållet uppskattar styrkelyft :)
Men ja, sen gäller det ju att själva träningen verkar givande för individen.

Om föreningsidrotten verkar avlägset så vill jag slå ett slag för någon form av gruppträning på SATS. Det är enkelt att komma in i, kräver liten social interaktion och kan vara en generell inkörsport till allmän träning. Det är garanterat lite roligare än att sitta i maskiner på gymmet iaf.

z_bumbi
2016-03-04, 10:13
Hon har börjat på SATS och fått en PT där, som tyvärr satt henne att cykla motionscykel och framöver i maskinerna, men det var ju inte oväntat.

Jag skulle också börja med motioncykel (eller annan konditionsmaskin) och maskiner om jag inte har tid att instruera något annat. Iofs brukar jag börja med det även om jag har mer tid och med endast några få inslag av fria vikter under de första 6-8 veckorna (när det gäller motionsträning).

Men, det jag önskar är att hon hittar någonting som både är motion och givande... och jag är rädd att motionscykel och maskiner inte har samma förmåga att fånga personer på kroken så som styrketräning gör.

Maskiner är också styrketräning och så länge man märker att man utvecklas så brukar det gå ganska så bra det också. Det jag har sett är att om man börjar över sin kropps förmåga tar det oftast tvärstopp dvs börjar man med en idrott utan att ha ork så blir det skittråkigt men har man fått igång kroppen så man blivit starkare och fått lite kondition är det inte lika mycket det fysiska som sätter gränsen.

Astapasta
2016-03-04, 15:49
Ok, det kanske blir atletklubb att föreslå om hon tröttnar på det hon börjat med nu :)
(Är för egen del väldigt nyfiken på tyngdlyftning :D)