handdator

Visa fullständig version : Hur många gram kasein äter du innan läggdags?


Horkas
2015-06-27, 23:13
Hittar inga riktlinjer hur mycket jag än söker?
Hur gör Du! Själv hamnar jag ibland på 90 gram de sista tre timmarna innan läggdags. Överdriver jag?
Postat via en mobil enhet

Pherall
2015-06-27, 23:17
Det är det totala intaget som är viktigt..

Äter du kring 2x kroppsvikt / dygn så slipper du nojja =)

Horkas
2015-06-27, 23:26
Bra! Då drar jag i mig 180 gram vassle klockan 0900 på morgonen och äter inte mer protein på hela dagen! Så tränar jag klockan 1600.


Någon annan ?
Postat via en mobil enhet

Grazzafukkinrazzi
2015-06-27, 23:37
En kaseinshake på 1½dl pulver blandat med 4dl mjölk alternativt 500g kvarg.

Någon timme innan dess så har jag ätit ~400g kött.

Pherall
2015-06-27, 23:45
Bra! Då drar jag i mig 180 gram vassle klockan 0900 på morgonen och äter inte mer protein på hela dagen! Så tränar jag klockan 1600.


Någon annan ?
Postat via en mobil enhet

Gör som du vill, tarmen kanske inte gillar ett sånt intag. Sunt förnuft du vet.

King Grub
2015-06-28, 06:49
Varför just kasein?

Beemel
2015-06-28, 07:53
Bra! Då drar jag i mig 180 gram vassle klockan 0900 på morgonen och äter inte mer protein på hela dagen! Så tränar jag klockan 1600.


Någon annan ?
Postat via en mobil enhet

Skull säkerligen fungera alldeles utmärkt. Rätt konstig kosthållning om man skulle göra så, men ur proteinintagshänseende borde det inte orsaka någora större problem.
Hur ditt mag-tarmsystem skulle må av det är kanske en annan femma.
Jag äter oftast i stort sett allt mitt protein (inte från pulver dock) under några få timmar på kvällen (även när jag tränar på morgonen) Fungerar alldeles utmärkt för mina mål.

För att svara på din huvudsakliga fråga. Jag äter inte kasein specifikt innan sänggående. Däremot ingår ofta t.ex. kvarg som en del av mitt kvällsmål.
Har aldrig gjort någon analys på hur många gram just kasein jag får i mig dock.

Dreas
2015-06-28, 08:13
Inga gram kasein. Äter 2-3ggr per dag och det räcker prima för mig.

Horkas
2015-06-28, 08:19
Mitt svar där jag skrev att jag tänkte inta 180 gram vassle på en och samma gång var alltså ett försök att ironisera över den trendiga hållningen om att det inte spelar någon som helst roll hur man äter.

Dreas
2015-06-28, 08:32
Mitt svar där jag skrev att jag tänkte inta 180 gram vassle på en och samma gång var alltså ett försök att ironisera över den trendiga hållningen om att det inte spelar någon som helst roll hur man äter.Nähä?
Svara på Grubs fråga, jag gissar på att det gömmer sig ett intressant svar där bakom.

Sen är mitt tips att inte titta på de små detaljerna. Både av egen erfarenhet och av att titta på de på klubben. Det är på gymmet du ska kunna prestera helt enkelt.

Horkas
2015-06-28, 18:44
Nähä?
Svara på Grubs fråga, jag gissar på att det gömmer sig ett intressant svar där bakom.

Sen är mitt tips att inte titta på de små detaljerna. Både av egen erfarenhet och av att titta på de på klubben. Det är på gymmet du ska kunna prestera helt enkelt.

Misstänker att du gissar fel :)
Blir kasein för att jag älskar proteinfluff och kaseinpulvret är det enda sättet att få den konsistens jag vill ha.
Mest orolig för att den mängden kasein jag får i mig är så pass stor att min sömn blir drabbad om jag ska vara ärlig.

Från det ena till det andra: anser du att det inte finns några som helst påvisade fördelar med att inta långsamt protein innan läggdags? Om svaret är nej, har du något hum om vilka mängder som är rimliga ?
Postat via en mobil enhet

Pretorian
2015-06-28, 20:42
Du märker väl om du sover dåligt?

Dreas
2015-06-28, 20:44
Misstänker att du gissar fel :)
Blir kasein för att jag älskar proteinfluff och kaseinpulvret är det enda sättet att få den konsistens jag vill ha.
Mest orolig för att den mängden kasein jag får i mig är så pass stor att min sömn blir drabbad om jag ska vara ärlig.

Från det ena till det andra: anser du att det inte finns några som helst påvisade fördelar med att inta långsamt protein innan läggdags? Om svaret är nej, har du något hum om vilka mängder som är rimliga ?
Postat via en mobil enhetJag kommer inte ihåg exakt, men jag tror att det var 25 eller 30g kasein som minskade muskelnedbrytningen i mer än 8h. Det var länge sen den rapporten var uppe här.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=1867730#post1867730 - 7h visar det sig.

Jag vet själv sen tidigare att ett "stort" proteinintag för mig gjorde att jag var tvungen upp och pissa mitt i natten. Så att dra ned på proteinet kvällstid gav mig bättre sömn.

edit: Kan finnas en fördel möjligen, men jag tror nästan att ett intag av något som stimulerar proteinsyntesen kan vara klokare. Jag äter på kvällen så rimligen borde muskelnedbrytningen vara minskad i några timmar. Och som jag förstått det så är det uppbyggnaden man vill åt och som är intressant.

delizh
2015-06-28, 21:50
Varför just kasein?

Jag äter kasein pulver för att Martin Berkhan rekommenderar det när man följer leangains.
Rekommenderar du vassle istället?
Intagen av kasein kan ibland bli upp mot 50-70g. Är det för mycket kasein? Eller skall jag ha 30g kasein o resten vassle?

King Grub
2015-06-28, 21:52
Det finns andra proteiner än vassle och kasein var väl min poäng. Långsammare dessutom, om det är det man är ute efter.

delizh
2015-06-28, 21:58
Det finns andra proteiner än vassle och kasein var väl min poäng. Långsammare dessutom, om det är det man är ute efter.

Ännu långsammare än kasein? Som vilka/vilket då?

anvihl
2015-06-28, 22:20
Ännu långsammare än kasein? Som vilka/vilket då?

Kollar man på enskilda intag är t.ex ägg ordentligt mycket långsammare än kasein. Men all normal blandkost absorberas inte med mycket mer en ett par fåtal gram i timmen medans kasein ligger på runt 5-6 g/h har jag för mig.

Edit: Sök på typ protein absorption rate chart på google så kan du säkert hitta något vettigt.

smeander
2015-06-28, 23:00
Det är det totala intaget som är viktigt..

Äter du kring 2x kroppsvikt / dygn så slipper du nojja =)

Ja, men det är inte den enda faktorn. Det finns fler variabler att ta hänsyn till, till exempel nettoeffekten av Proteinsyntesen och Protelysen.

OT: Jag drar i mig olika beroende på hur hungrig jag är och vad mitt mål är. Generellt mellan 30-40g protein från kvarg och ägg.

exevision
2015-06-29, 05:42
Jag kommer inte ihåg exakt, men jag tror att det var 25 eller 30g kasein som minskade muskelnedbrytningen i mer än 8h. Det var länge sen den rapporten var uppe här.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=1867730#post1867730 - 7h visar det sig.

Jag vet själv sen tidigare att ett "stort" proteinintag för mig gjorde att jag var tvungen upp och pissa mitt i natten. Så att dra ned på proteinet kvällstid gav mig bättre sömn.

edit: Kan finnas en fördel möjligen, men jag tror nästan att ett intag av något som stimulerar proteinsyntesen kan vara klokare. Jag äter på kvällen så rimligen borde muskelnedbrytningen vara minskad i några timmar. Och som jag förstått det så är det uppbyggnaden man vill åt och som är intressant.

Om det håller i sig så länge som sju timmar så borde man ju inte bli katabol mellan frukost och lunch som Wolfe antyder. Och intar man större mängd så borde tiden förlängas. Men, tiden mellan frukost och lunch skulle ju kunna vara en evighet ;)

King Grub
2015-06-29, 06:03
Grafen visar NOLD inte mps.

exevision
2015-06-29, 06:38
Grafen visar NOLD inte mps

Hur länge anser du att muskelnedbrytningen är minskad?