handdator

Visa fullständig version : Ilopsoas (värk)


Asterix89
2015-06-27, 19:17
Har sedan nån vecka stora problem med (vad jag tror är) Ilopsoasmuskeln. Jag har som mest smärta när jag går för då kommer ländryggssmärtan som ett brev på posten. Har svårt att gå riktigt. Känner att jag har fått smärtor i just den muskeln vid ett flertal gånger p.g.a. fysisk aktivitet och jag kan inte böja låret/benet upp mot brösten p.g.a. det känns som att muskeln är sträckt.

Hur kommer man förbi detta? Detta går mig på nerverna fullständigt.

Asterix89
2015-06-30, 14:58
Har fått detta kollat nu. En slemsäck kring Iliopsoas som är irriterad är problemet. Fick råd att ligga lågt i aktiviteten och ev. längre fram ta en kortisonspruta om det ej blir bättre.

Nån med erfarenhet?

filmjölk
2015-06-30, 15:28
Eeeeeh vilken aktivitet är det vi talar om när du får ont i just illiopsoas? Det finns ju andra sätt att utföra den aktiviteten på, och med tiden så minskar nog frekvensen naturligt såpass att du inte blir överansträngd.

Nu kan jag ha missupfattat, men du talar om sex som den fysiska aktiviteten eller?

Asterix89
2015-06-30, 18:11
Eeeeeh vilken aktivitet är det vi talar om när du får ont i just illiopsoas? Det finns ju andra sätt att utföra den aktiviteten på, och med tiden så minskar nog frekvensen naturligt såpass att du inte blir överansträngd.

Nu kan jag ha missupfattat, men du talar om sex som den fysiska aktiviteten eller?

Framförallt när jag drar upp knät mot bröstet och sträcker ut muskeln i vissa rörelser.

Haha nej jag talar inte om sex utan om träning och dylikt. :)

therunningman
2015-07-01, 13:47
Jag har varit med om att iliopsoas drar ihop sig och inte vill slappna av några gånger. Det brukar hänga ihop med tidigare ryggproblem och nedsatt styrka sätesmuskulatur och bål och/eller försämrad muskulärt samspel mellan bål och höft.

Vad som är hönan och ägget av ryggproblemen och det är andra är den stora frågan. Genom att återskapa ev styrkenedsättningar och bygga upp ett korrekt muskulärt samspel så brukar rörligheten komma tillbaka. Ibland är det bra att hjälpa den på traven med stretching, foamrolling (inte så lätt att komma åt, muskeln sitter ju delvis djupt), akupunktur mm.

En duktig sjukgymnast är kanske väl värt 80 spänn? Annars kan du träffa en naprapat eller någon annan?

Asterix89
2015-07-05, 08:42
Jag har varit med om att iliopsoas drar ihop sig och inte vill slappna av några gånger. Det brukar hänga ihop med tidigare ryggproblem och nedsatt styrka sätesmuskulatur och bål och/eller försämrad muskulärt samspel mellan bål och höft.

Vad som är hönan och ägget av ryggproblemen och det är andra är den stora frågan. Genom att återskapa ev styrkenedsättningar och bygga upp ett korrekt muskulärt samspel så brukar rörligheten komma tillbaka. Ibland är det bra att hjälpa den på traven med stretching, foamrolling (inte så lätt att komma åt, muskeln sitter ju delvis djupt), akupunktur mm.

En duktig sjukgymnast är kanske väl värt 80 spänn? Annars kan du träffa en naprapat eller någon annan?

Men om det är en slemsäck som man måste få bort inflammationen i först och främst då?