handdator

Visa fullständig version : Kan 2 helkroppspass per vecka fungera bra?


The dude
2015-06-27, 12:25
Jag har tränat i ca 4,5 år nu, har varit väldigt seriös från första början och kört 3-5 pass/vecka och mycket bra kost + räknat kalorier. Första 2-3 åren utvecklades jag mycket men de senaste 1-2 åren har det typ stått stilla. Känner att jag inte vill lägga lika mycket tid på gymmet nu och har andra hobbies jag vill lägga mer tid på.

Kan två helkroppspass per vecka räcka för att underhålla, eller kanske till och med ge lite ökningar på lång sikt? Jag får ju tränat alla muskler två gånger per vecka, dock inte jättemycket per muskel men ändå?

GulligaGurkan
2015-06-27, 13:27
Ja absolut! Tror jag i allafall. Möjligt att du till och med råkar öka lite, vet inte hur du tränar nu men både högre och lägre frekvens har lett till ökningar för mig.

Mats J
2015-06-27, 14:45
1 helkroppspass var 10-12 dag räcker för att underhålla, 1 per vecka kan du göra ökningar med och 2 ggr i veckan kan i vissa fall tom vara mer effektivt än fler pass, i perioder. Att träna mycket är ju "inne" just nu men personligen tycker jag att allt över 3-4 pass veckan är slöseri med tid och energi och kommer inte leda till bättre resultat om du inte är elit, tvärtom sämre resultat i många fall. Även när jag var som störst och starkast körde jag inte mer än ca 3 ggr veckan, men var hårda pass när det väl tränades.

exevision
2015-06-27, 15:02
Ja.

1x0
2015-06-27, 15:49
I höstas körde jag följande:
Bänk+böj varje pass.

För böjen körde jag RSR (russian squat routine) och för bänken Hirvis bänkprogram.

RSR är till för 3 dagar i veckan men är ju enkelt att anpassa.


Körde lite vader, mage, biceps och någon roddövning, då och då, när jag hade motivation.

Ökade f.ö i alla övningar t.o.m marklyft, även fast jag inte körde det på ~10 veckor (starkare i böj> starkare i mark).


Mitt upplägg var förmodligen inte optimalt någonstans, speciellt inte för muskelbyggning. ;P Var dock jävligt skoj och simpelt.

The dude
2015-06-27, 17:07
Tack för bra svar!
Det var lite det jag anade och hoppades på.

Tex förra sommaren var jag helt ledig och tränade ca 5 pass/vecka i typ 2h+! Förstod att det var i överkant men gjorde det mest för det var kul. Men nu behöver jag tiden till annat så detta känns bra. Kommer nog bli extra taggad också när jag väl går till gymmet. Och visst variation är ju bra så jag kanske ökar, hade varit guld

arthax
2015-06-27, 17:38
1 helkroppspass var 10-12 dag räcker för att underhålla, 1 per vecka kan du göra ökningar med och 2 ggr i veckan kan i vissa fall tom vara mer effektivt än fler pass, i perioder. Att träna mycket är ju "inne" just nu men personligen tycker jag att allt över 3-4 pass veckan är slöseri med tid och energi och kommer inte leda till bättre resultat om du inte är elit, tvärtom sämre resultat i många fall. Även när jag var som störst och starkast körde jag inte mer än ca 3 ggr veckan, men var hårda pass när det väl tränades.

Har du något förslag på hur du skulle lägga upp 2 helkropp/v?

MiShka
2015-06-27, 19:01
Tränar du ordentligt och med sikte på progression två gånger i veckan så kan du nog öka.

The dude
2015-06-28, 09:58
Har du något förslag på hur du skulle lägga upp 2 helkropp/v?

Jag kan stämma in på denna fråga och även dela med mig om hur jag själv lagt upp det än så länge.

Mitt främsta syfte med detta är att VARA TIDSEFFEKTIV. Så jag kör, jag vet inte om det är vedertagna namn, men istället för superset, "triset" och "fyrset". Alltså att jag kör antagonister utan vila emellan.

Det jag körde sist var:

"Triset": Ben-biceps-axlar
"Fyrset": Bröst, rygg, triceps, mage

Jag hann med 4-5 set per muskelgrupp och 8-9 på mina favoritmuskler på 90min