handdator

Visa fullständig version : Vilket träningsschema tycker ni är bäst?


Aerium88
2015-06-27, 08:57
Mitt smått modifierade PPL schema:

Antal reps 8-12 (höjer vikten om man klarar 11-15 (beroende på övning))

Dag 1:

Bänkpress
Lutande Hantelflyes
Militärpress
Hantellyft åt sidan
Triceps Pushdown

Dag 2:

60 minuters promenad i rask takt (Man kan ju jogga/springa istället men jag har problem med mina knän (chondromalacia patellae))

Dag 3:

Sångrodd
Latsdrag
Omvända flyes
Shrugs
Hantelcurls

Dag 4:

Marklyft
Knäböj
Benspark
Lårcurl
Crunch Machine


Sedan går det på repeat - efter dag 4 blir det dag 1 igen.



Klassisk Stronglifts 5x5 fast varannan dag istället för 3 gånger i veckan:

Dag 1:

Knäböj
Bänkpress
Stångrodd

Dag 2:

Vila

Dag 3:

Knäböj
Militärpress
Marklyft

Dag 4:

Vila


Sedan går det på repeat - efter dag 4 blir det dag 1 igen.

Beemel
2015-06-27, 09:00
Hade ett tredje val "annat" funnits hade jag valt det.
Men av dessa två kan jag inte välja. Har kört båda med trevliga resultat.

Aerium88
2015-06-27, 09:02
Hade ett tredje val "annat" funnits hade jag valt det.
Men av dessa två kan jag inte välja. Har kört båda med trevliga resultat.

Du får gärna säga vad du tycker :) Eller om du hade ändrat på något. Men jag har lite svårt att välja vilket schema jag ska följa.

Många övningar har jag dock valt på grund utav att jag inte klarar av vissa andra övningar. Antingen på grund utav mina knän eller att jag inte får ut någon effektiv träning av pull ups t.ex eftersom jag inte klarar så många.

oscarovegren
2015-06-27, 09:29
2 väldigt bra och enkla scheman. Vad är ditt mål med träningen? Glöm inte chinsen!

Shqypnia
2015-06-27, 09:31
Det bästa schemat blir det som du trivs bäst med och som ger bäst progression. Jag kör PPL och tycker om det. Däremot har jag inte kör det andra.

exevision
2015-06-27, 09:41
Beror på vad ens mål är.

s7b
2015-06-27, 10:27
Hur länge har du stryketränat?

Aerium88
2015-06-27, 11:32
Beror på vad ens mål är.
Gå ner i vikt (är relativt överviktig) och få lite muskler på köpet.

Hur länge har du stryketränat?
Det har varit till och från i ca 8 år. Inte jätteseriöst. Även fast jag nästan varje gång tänker att det ska vara det.

s7b
2015-06-27, 11:46
Väljer du stronglift 5x5 så kommer du troligen mötas av en vägg någon månad in eftersom det blir för tungt för kroppen om du kör med stora vikter.

Jag hade kört Stronglifts i en månad för att se om du kan kräma ut lite nya pbn ur programmet och om inte, fortsätta med PPL efter det.

Aerium88
2015-06-27, 14:08
Väljer du stronglift 5x5 så kommer du troligen mötas av en vägg någon månad in eftersom det blir för tungt för kroppen om du kör med stora vikter.

Jag hade kört Stronglifts i en månad för att se om du kan kräma ut lite nya pbn ur programmet och om inte, fortsätta med PPL efter det.

Jag körde SL5X5 förut i några månader. Jag gillar både det och PPL :)

Starke75an
2015-06-28, 10:43
Har man inget mål med träningen så funkar rullande ppl utmärkt. Då hinner man träna det mesta utan att det känns enformigt.

Min åsikt varför så många slutar, gör uppehåll beror på dåligt träningsprogram. I kombination med att man kör fast i ökningarna.

Aerium88
2015-06-28, 15:08
Har man inget mål med träningen så funkar rullande ppl utmärkt. Då hinner man träna det mesta utan att det känns enformigt.

Min åsikt varför så många slutar, gör uppehåll beror på dåligt träningsprogram. I kombination med att man kör fast i ökningarna.

Tror det kan vara en orsak absolut. Jag har dock nästan alltid haft rätt bra och fungerande scheman. För mig har det mer handlat om att jag hamnat i dåliga perioder när det gäller socker t.ex och ger upp allt och vill bara gömma mig. Just nu är jag en nykter sockerist :)

ddr
2015-06-28, 16:52
Skulle själv kört böj innan mark (mycket lättare att ta ut sig mer i marken imo)

I övrigt föredrar jag extension istället för Pressdowns :)

(Vader hade jag också lagt in för den delen)

Edit: Pratar så klart om ppl

juziy
2015-06-28, 21:15
Har man inget mål med träningen så funkar rullande ppl utmärkt. Då hinner man träna det mesta utan att det känns enformigt.

Min åsikt varför så många slutar, gör uppehåll beror på dåligt träningsprogram. I kombination med att man kör fast i ökningarna.

Kan ge belägg för din åsikt. Jag gör uppehåll hela tiden för programmet är så svintråkigt.