handdator

Visa fullständig version : vill få 6-pack


qwerty12345
2015-06-26, 23:14
vet att det finns massvis med trådar om detta, som jag dessutom har läst, men jag har en del egna frågor som jag inte hittat något svar på i dessa. är 184 cm lång och väger 79 kg. jag har väl en liten kula på magen men inte särskilt märkvärdig och jag känner att den blir mindre hela tiden, väldigt snabbt, nu när jag ligger på ett ganska så stort underskott (räknar inte). är inte särskilt biffig heller men skitsamma!

det jag undrar över är, hur extremt måste man köra magen egentligen? måste man köra alla magmuskler; övre, nedre, oblique och TVA för att få fram allt? man läser ju att alla redan har dessa muskler (såklart) och att det enda viktiga är egentligen att bli av med fettet?! jag hade inte haft några problem att köra alla fyra, men då jag har extrema problem med min rygg så kan jag verkligen inte köra vissa övningar som tar på ryggen, tex fällkniven som tydligen ska jobba med alla fyra muskler samtidigt.

jag kan köra övningar som crunch i maskin, sen den där maskinen som man roterar magen med och (värdelösa?) plankan.

kör bara benpress nu men kanske ska våga mig på knäböj, tar den på alla fyra?!

om jag kör dessa magövningar och sen kör stenhårt med andra muskelgrupper så jag blir av med allt fett, kommer jag inte få grymma magmuskler då eller måste man träna magen på alla möjliga vis för att få ut maximalt definierade muskler där?

ah tack!

ceejay
2015-06-26, 23:23
Nej du måste inte magträna öht för ett sexpack.

Annars verkar det som att du inte har koll alls på din träning.

qwerty12345
2015-06-26, 23:37
nej det har jag inte heller.

men tack!

qwerty12345
2015-06-27, 00:07
Nej du måste inte magträna öht för ett sexpack.

Annars verkar det som att du inte har koll alls på din träning.

kör du någon magträning då? känns ju värdelöst att slösa tid på det isåfall!?

DREDD
2015-06-27, 00:45
kör du någon magträning då? känns ju värdelöst att slösa tid på det isåfall!?

Jag personligen får min magträning indirekt genom t.ex. några basövningar, men inte mer än så. Skippa maskiner, kör basövningar och bli av med späcket så får du ditt 6-pack och bålstyrka på köpet.

Donkens
2015-06-27, 03:21
Jag personligen får min magträning indirekt genom t.ex. några basövningar, men inte mer än så. Skippa maskiner, kör basövningar och bli av med späcket så får du ditt 6-pack och bålstyrka på köpet.

Många som tänker så brukar drabbas av ryggsmärtor, och det brukar ofta kopplas till att man ofta skippar magträning. Alla muskler uppfyller en funktion.

DREDD
2015-06-27, 04:21
Många som tänker så brukar drabbas av ryggsmärtor, och det brukar ofta kopplas till att man ofta skippar magträning. Alla muskler uppfyller en funktion.

Kanske det. Eller så handlar det helt enkelt bara om en bristande teknik och då spelar det ingen roll hur hur många timmar du spenderat på crunches, benlyft you name it.

Shqypnia
2015-06-27, 09:35
Ta ett fåtal övningar som du anser ger dig något och kör hårt på de som du gör med andra muskler.
Vill du däremot ha synliga abs så får du gå ner på lägre fettprocent.

xanton
2015-06-27, 09:58
Förstår inte hur vissa kan få så bra respons av magmuskelaturen genom sekundär belastning. Jag kör alltid isolationsövningar för magen för o få resultat. Det är som att säga du får biceps av bänkpress. Nej du får inga bra biceps av bänk generellt. Du får bra biceps genom chins,stångcurls,hantelcurls osv.

henrikl
2015-06-27, 10:31
Förstår inte hur vissa kan få så bra respons av magmuskelaturen genom sekundär belastning. Jag kör alltid isolationsövningar för magen för o få resultat. Det är som att säga du får biceps av bänkpress. Nej du får inga bra biceps av bänk generellt. Du får bra biceps genom chins,stångcurls,hantelcurls osv.

Hur tänker du nu? Magen aktiveras ju i tunga basövningar som mark och böj. Biceps används inte vid utförande av bänkpress. Snarare så att det är som att säga att man får bra biceps av rodd och chins. Och det finns det folk som fått....

qwerty12345
2015-06-27, 11:49
tack för alla svar.

ska köra på som vanligt då, dvs träna alla muskelgrupper hårt så man förhoppningsvis behåller dem få musklerna man har. :-) är det dumt att springa massa? tappar man muskler rätt så lätt då?

ceejay
2015-06-27, 11:57
Hur tänker du nu? Magen aktiveras ju i tunga basövningar som mark och böj. Biceps används inte vid utförande av bänkpress. Snarare så att det är som att säga att man får bra biceps av rodd och chins. Och det finns det folk som fått....

Biceps aktiveras vid bänk givetvis.

Kalle40
2015-06-27, 13:47
Japp biceps aktiveras i bänk.
Så fort man kör riktigt tungt i basövningar så belastas kroppen på ett helt annat sätt dvs du får en helt annan anspänning i kroppen och nervsystemet så att du ofta får träningsvärk på ställen du trodde inte var med i lyftet. Alla övningar som marklyft, knäböj tunga bänkpress stående pressar osv kommer du få ont i magen, ryggen, intercostals ja lite överallt märker du att du får ont därför att de belastar kroppen /musklerna så hårt.

Kalle40
2015-06-27, 13:54
Se på kroppen som en lång kedja, om du inte belastar hela kedjan dvs lastar på vikter som belastar hela kroppen ex.vis marklyft djupa knäböj osv får du givetvis inget starkt skelettt eller stark kropp över huvudtaget, isolereringsövningar är tillägg inte basövningar, just därför heter det just så.
Du kan med gott samvete hoppa över benspark om du exvis kört ett pass knäböj, du behöver inte träna armar separat heller, utan du lyfter och drar tungt ifrån och mot kroppen pushar vikter uppåt -drar nedåt , pushar nedåt , drar uppåt så har du allt.
Många läs 95% på gymmet lägger ned all tid på att dela upp kroppen alldeles för mkt och köra alldeles för mesiga isolerande övningar. Det ger inte särskilt mkt resultat, det stärker inte skelettet osv. det förbränner inte mkt energi...du blir helt enkelt inte stark eller atletisk av detta slö-tränande....-oj vad de bränneri lilla biceps idag....jag kanske får en "peak" där en vacker dag.....döh! vakna!!!!

henrikl
2015-06-27, 13:54
Biceps aktiveras vid bänk givetvis.

Aktiveras absolut, men får ingen nämnvärd träning.

ViktorH
2015-06-27, 18:32
http://tyngre.se/artiklar/knaeboej-och-marklyft-som-baaltraening/

Intressant artikel om bålmuskelaktivering vid knäböj och marklyft.

Pretorian
2015-06-28, 15:00
Jag har inte heller fått någon bra utveckling av "bara" basövningar. Jag tror nog det behövs en hel del isolationsövningar för att magmusklerna ska synas utan att man är på extremt låg fettprocent.

Jag tror det bara är att attackera magen så mycket och så hårt du kan. Du kan nog komma långt med endast en övning så länge du gillar den och känner kontakt. Annars är det lätt att man slutar. Kör tungt, kör lätt, massa reps, lite färre reps, långsamt snabbt och så vidare.

Detta gör du samtidigt som du ligger på underskott så du blir av med lite fett på magen.

EKK
2015-06-28, 15:44
Det dom flesta försöker säga är nog att ett bra träningsupplägg som involverar stora basövningar som knäböj, marklyft, bänkpress och dragövningar ger en bra allsidig träning. Vill ge magen lite extra kärlek så är det kanon att köra crunches, hängande benresningar med mer efter vad man känner tar bra. Undervik maskiner och speciellt den man roterar bålen med belastning. Många kunniga varnar för att det skapar felaktig belastning på ryggen.

Men att bara köra en ganska isolerad muskelgrupp är sällan särskillt effektiv. Kanske du skall hoppa på ett program från Styrkelabbet.se och sedan avsluta passen med lite mage?

Du behöver nog inte oroa dig allt för mycket med olika delar förs rutorna kommer fram och du känner att du vill prioritera en speciell del av magen.

Lycka till!

Henchman
2015-06-28, 17:30
Att öva mot att klara av 'Front lever' och 'L-seat' kommer ge mer magmuskler än något av de övriga tipsen i tråden.

yia
2015-06-28, 18:39
Jag har inte heller fått någon bra utveckling av "bara" basövningar. Jag tror nog det behövs en hel del isolationsövningar för att magmusklerna ska synas utan att man är på extremt låg fettprocent.

Jag tror det bara är att attackera magen så mycket och så hårt du kan. Du kan nog komma långt med endast en övning så länge du gillar den och känner kontakt. Annars är det lätt att man slutar. Kör tungt, kör lätt, massa reps, lite färre reps, långsamt snabbt och så vidare.

Detta gör du samtidigt som du ligger på underskott så du blir av med lite fett på magen.

Instämmer på det. Det känns som det har blivit någon överdrift här på forumet, där folk hatar 6-packs älskande nybörjare så mycket att man helt övergått till den andra motpolen istället och förespråkar att inte träna magen specifikt alls.

Jag köper inte heller allt snack om att man får magövningar "på köpet" med diverse basövningar. Visst till viss del kanske, i synnerhet om man redan är vältränad och lyfter mycket - kanske inte lika mycket för nybörjare som inte har så mycket på stången överhuvudtaget. Men i grund och botten är då så att vi tränar alla andra muskler, varför i hela världen ska man då strunta i magen?