handdator

Visa fullständig version : viktiga frågor ang träningsupplägg efter deff.


Gainz
2015-06-25, 22:17
hej, har deffat i 10 veckor och nått mina mål bra. målet var att tappa 1kg/vecka vilket har följts bra. har heller inte tappat mycket i styrka. Jag har bestämt mig för att nu börja deffa men det finns lite frågor som jag har inte hittat riktigt bra svar på än.

1. iom att fett har försvunnit så har det blivit tydligare för mig att mina vader behöver växa till sig ordentligt. hur ofta skall jag träna vaderna för optimal tillväxt? (styrka är ej av innebörd här).

2. Bröstmuskulaturen är ett område som jag behöver få upp. Mitt planerade upplägg blir 4 tunga set (inte över 5 reps) och sedan två lätta set (12-15 reps). på merparten av övningarna. Är detta ett beprövat och bra sett för god muskeltillväxt eller hade ni gjort något annorlunda? (styrkan är av innebörd här, men INTE av lika stor innebörd som muskelstorlek).

3. Är det bäst att träna bröst (som för mig har hamnat efter) ett extra pass per vecka jmf med alla andra muskelgrupper? om ja - hur hade ni lagt upp passen? om nej hur hade ni lagt upp de ordinare passen för att "komma ikapp" med muskelstorleken?

mvh

cero
2015-06-25, 22:23
1: Sök runt lite på vader. De är lite speciella och växer sällan öht. Läs denna (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114404) tråd. Och förresten är styrka alltid av innebörd för muskeltillväxt. De går hand i hand och har ett väldigt tydligt samband. Klicka här (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7373099&postcount=117) för exempel på det.

2 & 3: Hur ser hela ditt upplägg ut? Vilka övningar för bröst? Men ja, variera tungt och lätt är bra för muskelstorlek. Ha bra teknik och bli starkare så växer du.

Gainz
2015-06-25, 22:32
tack för trådtipset, det uppskattas. Att styrka och muskeltillväxt har ett samband är jag väl medveten om men de två skiljer sig ändå en hel del. Man kan ju som känt till exempel öka lite i styrka under en deff. För att uppnå störst förändring inom styrka respektive muskelvolym så bör man rikta in sin träning i min mening.

Upplägget i kronologisk ordning:
-bänkpress/hantelpress (platt, incline och decline). Byter mellan barbell och dumbells från period till period
för att få variation.
-plateloded bröstpress. modellen på mitt gym fungerar enligt mig som ett bra komplement till inclinebänken.
- tre sorters flyes i cablecross för att träffa bröstets olika områden så bra som möjligt.
-en övning för "mitten" av bröstet som jag inte kan namnet på. använder hantlar.