handdator

Visa fullständig version : Axelont - Bröst och axelövningar som fungerar?


Damien Thorne
2015-06-25, 19:11
Ni som får ont i axlarna av vissa bröst och axelövningar.

Vilka bröst och axelövningar kan ni köra utan att det gör ont?

Vilka övningar får ni ont av?

Var får ni ont? Diagnos (tex inklämning eller skada)?

Old Nick
2015-06-25, 22:10
Har någon slags inflammation i antingen långa bicepssenan, supraspinatus, infraspinatus eller teres minor. Eller slemsäcken. Eller något annat. Ingen kan ge en definitiv diagnos.

Jag kan inte bänkpressa eller göra sidolyft. Sidolyften irriterar axeln och gör så att den sakta men säkert blir sämre. Plan bänkpress känns som en vitglödgad kniv som hugger rakt in i axelleden.

Jag kan axelpressa utan problem. Både med stång och hantlar, samt i maskin. Göra dips och bänka med en lutning på 30 grader eller mer. Allting under denna lutning gör ont.

Tidigare gjorde allt under 40 grader, samt smalt grepp, ont. Men vid 40 var det en annan typ av smärta som jag kände att jag kunde jobba mig igenom. Jag fick hålla jättebrett och stretcha baksidan av axeln mellan seten, men efter några veckor började det kännas riktigt bra. Då smalnade jag av greppet lite grann och det började göra lite småont igen. Så jag bänkade och stretchade mig igenom det också och fortsatte tills greppet var normalt. Sedan kunde jag sänka till 35 grader. Sen till 30 grader. Och där är jag idag. Jag ser faktiskt någon slags ljusning i slutet av tunneln. En dag kanske jag kan bänka på riktigt igen.

Anton92
2015-06-25, 22:46
Jag har en inflammerad slemsäck i högeraxeln och kan inte köra några bröstövningar ö.h.t. Jag får känningar bara av att köra bänkpress på tom stång. Alla typer av lutande bänkpressar och flyes gör också ont.

Pressar över huvudet funkar däremot bra, så länge de inte utförs bakom nacken. Sidolyft funkar också, men nästan alla övningar för baksida axlar får jag känningar av.

Dock är det på väg åt rätt håll. Tidigare fick jag ont även av militärpressarna och det var bara sotspress som funkade, konstigt nog. Kör en hel del inåt- och utåtrotationer för rotatorkuffarna och det verkar hjälpa.

Damien Thorne
2015-06-25, 23:31
Tack för svaren.

Försöker hitta i alla fall en övning för bröst och en för axlar som jag kan köra utan känningar.

Kör ingenting alls nu, förfaller för varje dag som går. Vill stoppa det. :D

Jag har typ samma problem som Old Nick, så jag ska testa kraftigt lutande bänk och se om det fungerar.
Men först måste jag bara orka ta mig till gymmet igen :D

son of Zeus
2015-06-26, 02:38
Jag har kört snebänk med hantlarna smalt med handflatorna mot varandra sista tiden. Sänker vikten rejält mot för vanlig hantelpress och fokuserar på att krama ordentligt. Övningen kallas chestbusters tro jag

väldigt nice o känner inget i min onda axel

waspen123
2015-06-26, 08:17
Har dragit vänsteraxel ur led två gånger, samt allmänt förstört typ.. De flesta ledband osv från mina år inom BMX. Militärpress? Om det är så dom heter, med hantlar, funkar riktigt bra för mig! Har även jag lite svårt o hitta ett effektivt helkroppsprogram, alternativt över/under/överkropp, då pga ryggskador med mera inte kan göra marklyft eller knäböj.

Känner även att det funkar bättre med hantlar än stång, även om de är på samma vikt.

Borde iofs lägga till nå mer för axlar kanske, men som sagt så är det svårt att hitta övningar som passar.

spoon
2015-06-26, 09:09
Har lite ont i vänster axel. För min del så är det vanlig bänk med massa brygga och stopp som fungerar bäst. Gärna med avlyft på alla set. Pressar över huvudet går bort.

40plusåringen
2015-06-26, 09:11
Denna övning tycker jag är bra men kör med två hantlar i taget.
http://he-man.se/skona-axlarna-och-bygg-brostmuskler-med-fenomenal-brosttraning/

therunningman
2015-06-26, 10:13
Har någon slags inflammation i antingen långa bicepssenan, supraspinatus, infraspinatus eller teres minor. Eller slemsäcken. Eller något annat. Ingen kan ge en definitiv diagnos.

Jag kan inte bänkpressa eller göra sidolyft. Sidolyften irriterar axeln och gör så att den sakta men säkert blir sämre. Plan bänkpress känns som en vitglödgad kniv som hugger rakt in i axelleden.

Jag kan axelpressa utan problem. Både med stång och hantlar, samt i maskin. Göra dips och bänka med en lutning på 30 grader eller mer. Allting under denna lutning gör ont.

Tidigare gjorde allt under 40 grader, samt smalt grepp, ont. Men vid 40 var det en annan typ av smärta som jag kände att jag kunde jobba mig igenom. Jag fick hålla jättebrett och stretcha baksidan av axeln mellan seten, men efter några veckor började det kännas riktigt bra. Då smalnade jag av greppet lite grann och det började göra lite småont igen. Så jag bänkade och stretchade mig igenom det också och fortsatte tills greppet var normalt. Sedan kunde jag sänka till 35 grader. Sen till 30 grader. Och där är jag idag. Jag ser faktiskt någon slags ljusning i slutet av tunneln. En dag kanske jag kan bänka på riktigt igen.

Knyt en gummisnodd så den är ca 20 cm i omkrets. Trä den runt handlederna. Kör sedan plant liggande hantelpress med, säg 2 kgs hantlar, där du perfekt skulderhållning och helt parallella underarmar genom hela pressen. Handryggen mot dig.

Antagligen perfekt träning för dig. Orkar du 2 x 20 kg så höjer du vikten till 3 kg, o s v. Detta är ju i o f s perfekt träning för alla....

Troligtvis är du för stark i deltoideus vs supraspinatus och har för svaga utåtrotatorer och ev. för dålig skulderstabilitet.

therunningman
2015-06-26, 10:21
Har lite ont i vänster axel. För min del så är det vanlig bänk med massa brygga och stopp som fungerar bäst. Gärna med avlyft på alla set. Pressar över huvudet går bort.

Testa pressen med snodden om du vill. Sedan har du troligtvis obalans mellan övre och nedre trapezius alternativt dåligt muskulärt aktiveringsmönster samt deltoideus och supraspinatus.

Ligg på en hög brits ute på sidan så vänster axel och arm är utanför. Pendla armen fram och tillbaka (med eller utan vikt). Pendla bakåt och lyft arm (extention) och skuldra (elevation från golvet) så högt bakåt du kan och nu ska mellersta och nedre trapezius vara aktiva. Pendla framåt (flexion) och lyft arm och skuldra så högt du kan utan att tappa skulderhållningen eller spänna övre trapezius. Här måste du lära dig att aktivera nedre trapiezius och få skulderbladet nedåt.

therunningman
2015-06-26, 10:25
Har dragit vänsteraxel ur led två gånger, samt allmänt förstört typ.. De flesta ledband osv från mina år inom BMX. Militärpress? Om det är så dom heter, med hantlar, funkar riktigt bra för mig! Har även jag lite svårt o hitta ett effektivt helkroppsprogram, alternativt över/under/överkropp, då pga ryggskador med mera inte kan göra marklyft eller knäböj.

Känner även att det funkar bättre med hantlar än stång, även om de är på samma vikt.

Borde iofs lägga till nå mer för axlar kanske, men som sagt så är det svårt att hitta övningar som passar.

Man anpassar ju träningen efter hur axeln luxerat. Ex. om instabiliteten är bakåt eller framåt. Värdefull information. :)

Donkens
2015-06-26, 11:14
Ingen läkare har lyckats hjälpa mig heller, hade till och med ont en gång i veckan utan att träna vid axelpartiet. Startat nu med att jag gör många roddövningar väldigt kontrollerat med inte så breda grepp, väldigt lite latsdrag eller pullups. Känns som att det är på bättringsväg, då jag körde först bröst efter 3 veckor nyligen och det har aldrig känts bättre. Men det är perioder det hos mig, återkopplar.

Damien Thorne
2015-06-26, 12:13
Denna övning tycker jag är bra men kör med två hantlar i taget.
http://he-man.se/skona-axlarna-och-bygg-brostmuskler-med-fenomenal-brosttraning/

Tack. Det där ska jag testa. Även Squeespress som det länkas till längdt ner på den didan.

Bra sida. Han som skriver verkar veta vad han pratar om.
Inte hunnit kolla än, men har han skrivit om nån bra övning för stt bygga axlar?

filmjölk
2015-06-26, 12:31
Jag fick ont i axlarna av bänkpress. Bytte till att nästan alltid köra axelbrett grepp och har inte ont längre. Det kändes fel och svagt i början, men efter tiotalet pass känns det helt naturligt och särskilt många kilon på stången har jag inte offrat heller.

rolf
2015-06-26, 12:58
Tycker att therunningman ska vara lite försiktig i att internetdiagnosticera tvärsäkert och ordinera "perfekt träning" baserat på några rader av ofullständig information.

exevision
2015-06-26, 13:27
Jag har haft inklämning och instabilitet i höger axel. Bålstabilitet och korrekt utförda roddar och chins har hjälpt mest. Men även korrekta militärpressar och träning av cuffarna. Nu är jag förbi tidigare PB.

Damien Thorne
2015-06-26, 21:47
Jag fick ont i axlarna av bänkpress. Bytte till att nästan alltid köra axelbrett grepp och har inte ont längre. Det kändes fel och svagt i början, men efter tiotalet pass känns det helt naturligt och särskilt många kilon på stången har jag inte offrat heller.

Jag har även för mig att du endast kör lutande bänkpress numera? (Såg nåt videoklipp på det för nån månad sen). Eller kör du även plan bänk?

Old Nick
2015-06-27, 10:01
Tycker att therunningman ska vara lite försiktig i att internetdiagnosticera tvärsäkert och ordinera "perfekt träning" baserat på några rader av ofullständig information.

Ju mer erfarenhet man har av axelproblem desto mer inser man hur svårt det är att ställa en diagnos. Hade therunningman kunnat någonting hade han insett detta. Fullständigt tvärsäkra diagnoser, baserade på några rader ofullständig information, får man bara av internetgurus med svart bälte i google. Inte av någon med riktig kunskap.

therunningman
2015-06-28, 09:28
Ju mer erfarenhet man har av axelproblem desto mer inser man hur svårt det är att ställa en diagnos. Hade therunningman kunnat någonting hade han insett detta. Fullständigt tvärsäkra diagnoser, baserade på några rader ofullständig information, får man bara av internetgurus med svart bälte i google. Inte av någon med riktig kunskap.

Vad många inte förstår är att man inte måste diagnostisera flertalet skador utan det handlar om att rätta till rörelsemönster och återställa muskulär balans.

Spelar det då någon roll exakt vilken skada en person har?

Övningarna som sådana är klockrena för personer med eran problematik.

Vad är riktig kunskap och vad får dig att tro att jag inte har det?

therunningman
2015-06-28, 09:45
Tycker att therunningman ska vara lite försiktig i att internetdiagnosticera tvärsäkert och ordinera "perfekt träning" baserat på några rader av ofullständig information.

Det här är träning som är bra för alla och det finns inga risker alls om man utför träningen på ett någorlunda rimligt sätt. De som har axelproblematik är de som har mest att vinna dock.

Old Nick
2015-06-28, 11:45
Vad många inte förstår är att man inte måste diagnostisera flertalet skador utan det handlar om att rätta till rörelsemönster och återställa muskulär balans.

Spelar det då någon roll exakt vilken skada en person har?

Vilken typ av skada man har påverkar vilken typ av behandling som skall föreskrivas ja.

Ozziking
2015-06-28, 11:51
Fått någon/några ömma/irriterande punkter bak i axeln av att köra stötar. Någon som vet vad det kan vara?

therunningman
2015-06-28, 13:32
Vilken typ av skada man har påverkar vilken typ av behandling som skall föreskrivas ja.

Absolut, har man axelproblematik så är det där man måste rehabilitera.. ;)

Sedan måste man ha koll på skadeproblematiken såpass så man vet om det är aggressiv eller lätt rehab.

Vilken typ av inklämningssyndrom spelar inte så stor roll och sedan är det sällan en skada som är orsaken till besvären. Skadan i just de här fallen ofta mer en följdeffekt från själva obalansen i skuldran.

Damien Thorne
2015-06-29, 11:45
Tack för alla inlägg. Fick en hel del tips att testa.

Läskeblask
2015-06-29, 14:54
Testa plan hantelpress med handflatorna riktade mot kroppen, det funkar för mig. Pullovers funkar, eller ja man bygger väl inget men lyckas pumpa lite blod i musklerna. Olika kabelövningar är rätt snälla.
Sidolyft i kabel, sittande press i smithen är bra för man kan justera vinkeln på bänken.