handdator

Visa fullständig version : Möjligt att öka träningsvikter under deff?


Jansson_84
2015-06-24, 22:20
Hej!
Min ambition är i nuläget att öka mina träningsvikter så mycket som möjligt.
Samtidigt så vet jag med mig att det skulle vara bra att kanske gå ner 5-7kg i kroppsvikt.

Frågan min är ; gå det att ligga på kraftigt underskott ca 800kcal om dagen och ändå öka träningsvikter? Eller är det bra att fetglömma? Och köra på som vanligt med den vikten jag har, och sen börja deffa när jag känner mig redo rent styrkemässigt?

delizh
2015-06-24, 22:30
Ett underskott på 500kcal rekommenderas.

henrikl
2015-06-24, 23:01
Det går absolut att öka träningsvikterna under deff. Dock inte lika lätt som vid ett energiöverskott såklart.

Donkens
2015-06-25, 06:49
Det är fullt möjligt även vid större underskott.

vicarious
2015-06-25, 07:48
Beror mycket på utgångsläget men visst går det.

1x0
2015-06-25, 07:56
Känns som det är markant mycket enklare i början av dieten, än i slutfasen.


Jag hade en månad i slutfasen av min bulk, där träningen gick dåligt. Påbörjade en -1000 kcalunderskott per dag diet för nytändning och lyckades öka i alla basövningar. Avtog efter ca 5 veckor. Kanske är då kroppen börjar känna av underskottet på riktigt.

F.ö är det OMÖJLIGT för mig (förutom i exemplet ovan) att öka i styrka i pressövningar under diet, går inte. Äter jag dåligt (för lite) några dagar i sträck under bulk känns det av direkt i pressövningarna.

Fatslim
2015-06-25, 13:51
Folk här säger det, har dock aldrig stött på någon inklusive mig själv som tränar natty som lyckas öka något markant när man ligger på ett relativt högt underskott. Tror mer det är nån matchomyt som folk sprider.

vicarious
2015-06-25, 13:54
Folk här säger det, har dock aldrig stött på någon inklusive mig själv som tränar natty som lyckas öka något markant när man ligger på ett relativt högt underskott. Tror mer det är nån matchomyt som folk sprider.

Tror det handlar mer om nybörjarökningar i samband med deff, eller att folk börjar köra övningar de inte kört förut med ett strukturerat schema. Mer uppstyrd träning helt enkelt.

Jansson_84
2015-06-25, 14:03
Jag är ju i valet och kvalet. Ökningarna går bra för tillfället och då vet jag att jag är överviktig och inte har så snygg kropp, musklerna ligger ju inbäddade just nu.
Känns som att jag riskerar att stagnera eventuellt backa i utvecklingen om jag kör med en kraftig deff. Vill ju gärna ha en snyggare (lättare) kropp men också ha samma styrka som i nuläget.

Om jag hoppar på tåget och börjar deffa och det skiter sig, så känns det ju som jag har slösat bort värdefull tid som jag hade haft nytta av att jaga mina uppsatta mål.
Men om jag nöjer mig med lite sundare deffning så är det fullt möjligt att öka i styrka, låt säga -500kcal/dag?

King Grub
2015-06-25, 14:06
Det är fullt möjligt rent generellt, men omöjligt att förutspå på individnivå.

Jansson_84
2015-06-25, 14:11
Allright, tack för svar allihopa!