handdator

Visa fullständig version : Stora problem med karaktären under diet


robiiiinnnn
2015-06-24, 13:47
Jag har aldrig varit personen som kunnat vara extremt strikt med min kosthållning under diet. Då menar jag inte att jag fuskar hela tiden, under min diet just nu så är jag väldigt strikt med min kosthållning från måndag till lördagen. Underskott av mat, styrketräning, högt proteinintag och lite av kardioträning på det. Jag har gått ner hittills 5 kilo. Men när helgen kommer dvs lördag söndag så känns det som kroppen redan är inställd på "skitmat" för dessa två dagar. Det känns som att kroppen är programmerad att köra strikt mån-lör och sedan börjas fuskandet.

Jag har sådan dålig karaktär att jag inte kan hålla mig ifrån det, vissa beundrar jag som verkligen kan göra detta även fast det är helg. Klart det handlar om disciplin och att man helt enkelt är bättre på att dieta. Men jag vill också kunna bli bättre och bättre på att faktiskt ha en striktare kost även fast det är helg. Nu räknar jag ju också kalorierna på helgerna och det brukar antingen bli ett underskott, ett litet överskott eller så ligger jag på kaloribehovet. Men en helg spårade det ur lite då överskottet låg på 1000 kalorier, fast detta är något jag tar igen på vardagarna ändå så.

Jag behöver lite tips och trix från er, hur håller man emot dessa frestelser? Jag brukar fasta ett tag, sedan vräcka i mig så jag är mätt ett bra tag men suget kan ändå kvarstå. Jag dricker cola zero vilket också hjälper. Somliga kommer skriva: Bara att hålla sig ifrån det osv osv. Men så enkelt är det inte för vissa. Hur gör ni som dietar? Jag vill försöka komma ur detta tänk "Nu är det helg dags att proppa i sig skräpmat"

Ricken13
2015-06-24, 13:58
Om du planerar in det i din kost då så att du vet vad du ska äta?
Är det ett planerat avsteg så är det ju helt plötsligt "rätt".

AquaRegia
2015-06-24, 13:58
Ät skräpmat varje dag så har du inte så mycket abstinens när helgen kommer.

robiiiinnnn
2015-06-24, 14:05
Om du planerar in det i din kost då så att du vet vad du ska äta?
Är det ett planerat avsteg så är det ju helt plötsligt "rätt".

Ska testa till helgen att planera in samma kost som på en vardag. Får återkomma och se om det funkat bättre :) Har aldrig riktigt planerat in kosten till lördag-söndag utan käkar skräpmat men måttligt.

yia
2015-06-24, 17:19
Är det så nyttigt att vara superextrem då? Personligen kan jag tycka att det börjar likna ätstörningar. Det är så att folk som lever vanliga liv gör saker på helgen. Det kan vara fester, middagar, filmkvällar och annat så det är naturligt att äta lite mer då.

Att deffa innebär ju inte att sluta äta, eller leva som en robot, det handlar om att ligga på underskott, hålla koll på kalorierna, och försöka att få det att passa in i vardagen.

vicarious
2015-06-24, 17:31
under min diet just nu så är jag väldigt strikt med min kosthållning från måndag till lördagen.

Här har du problemet. Unna dig saker under veckan, så länge det får plats i din kaloribudget.

Ett för stort underskott är också något som kan stjälpa en diet om man inte har pannbenet som krävs för att hålla tillbaks när suget sätter in.

Don H
2015-06-24, 21:22
Eller så kan du lägga träningen ons-sön så är helgproblemet borta.
Alternativt så minskar du underskottet i veckan.

Det är ju mest ett mentalt problem. Det är ju trots allt bara att låta bli att käka.

Pretorian
2015-06-24, 21:56
Vet inte vad du menar med strikt men du kan äta mängder med god mat och ändå vara på diet och få fram blodådror på magen (om man nu gillar sånt). Du måste inte äta typisk dietmat i form av kyckling, råris och kvarg.
God mat varje dag gör att jag kan hålla mig ifrån allt för mycket skräp. Men även om kag äter gott så kan jag få ett galet sötsug när kalorierna stryps allt för mycket.

Ricken13
2015-06-25, 00:13
Ska testa till helgen att planera in samma kost som på en vardag. Får återkomma och se om det funkat bättre :) Har aldrig riktigt planerat in kosten till lördag-söndag utan käkar skräpmat men måttligt.


Jag menade att du ska planera in skräpmaten, har du budgeterat in den så vet du ju hur mycket du ska äta.

Donkens
2015-06-25, 06:56
Använd Coca Cola Zero endast till din cheatday.. Tycker aspartam/sukralos osv väcker hungerkänslorna mycket.

Sätt dig inte i skuld för att du hamnade på ett överskott av 1000 kalorier, ingen bra metod. Du ska titta hur mycket du bränt totalt sett under veckan. Lyssna inte på folk som säger att man "saboterar en veckas träning" genom att äta på Mcdonalds en jävla gång. Har sett folk rippa sig ordentligt enbart med det folk definerar som "skräpmat".

Beemel
2015-06-25, 07:21
Om du övertid fortfarande går ner i vikt så förstår jag inte vad problemet är. Fixar du att käka skräp på helgerna och ändå gå ner i vikt så är det väl bara att gilla läget? Visst det kommer sannolikt ta lite längre tid att nå en specifik vikt (men varför ska man ha så jäkla bråttom med allt...), och andra sidan så kommer du troligen också ha lite mer energi och kanske därmed kunna träna lite hårdare dagen/dagarna efter "fusket"

Som sagt, så länge vikten fortsätter neråt så förstår jag inte problemet. Det finns ingenting som säger att man måste vara så jävla strikt förutom om man då möjligen ska tävla eller liknade ett visst datum och har satt en (för) snäv tidsram.

Wolls
2015-06-25, 09:46
Vad är det du är mest sugen på under dessa "cheatdays". Jag har själv haft liknande problem dock hade jag 1 cheatday i månaden, där jag verkligen gick och längtade till den. Nu har jag knappt några dagar där jag kör "cheat" längre utan isåfall mest reefed för jag känner att kroppen behöver det. Mitt tips är att vad det nu än är sugen på så baka in det i din kost lite till och från i lite mindre mängder.

För mig som jag känner mig själv kan ha ganska stort sötsug till och från, speciellt under deff. Detta löser jag genom att göra davosgröt titt som tätt där jag blandar ihop typ havegryn, rispuffar, kvarg, mjölk, proteinpulver (leta upp ett som du tycker smakar bra, för mig t ex Body Science Double Rich Chocolate). Strö över ett lager med frysta bär typ hallon och sen strör jag lite sötningsmedel på toppen av det. In i kylskåpet över natten och sen är det bara att njuta dagen efter utan att "cheata" på dig själv då det är bra macros.

Paperbasket
2015-06-25, 10:29
Vet inte vad du menar med strikt men du kan äta mängder med god mat och ändå vara på diet och få fram blodådror på magen (om man nu gillar sånt). Du måste inte äta typisk dietmat i form av kyckling, råris och kvarg.
God mat varje dag gör att jag kan hålla mig ifrån allt för mycket skräp. Men även om kag äter gott så kan jag få ett galet sötsug när kalorierna stryps allt för mycket.

This is win :hbang:

1x0
2015-06-25, 10:42
vad är det du är mest sugen på under dessa "cheatdays". Jag har själv haft liknande problem dock hade jag 1 cheatday i månaden, där jag verkligen gick och längtade till den. Nu har jag knappt några dagar där jag kör "cheat" längre utan isåfall mest reefed för jag känner att kroppen behöver det. mitt tips är att vad det nu än är sugen på så baka in det i din kost lite till och från i lite mindre mängder.

+1

Folk är så antingen eller med sina dieter.
Man förbjuder sig att äta godis, vad händer? -Man vill ha det ännu mer. Sedan på lördagskvällen äter man 2000-3000 kalorier över sin energibalans och sabbar hela veckans underskott.

Inkludera allt du gillar på daglig basis i rimliga mängder,

Byt ut lite "clean" mat som är kolhydrater mot grönsaker, lägg sedan energin du sparar där till godsaker.


Kan bli en ond spiral av detta, men jag tycker att extra kardio de dagar man känner att man verkligen vill ha en ätardag kan vara på sin plats. Själv dämpas min aptit av kardio.