handdator

Visa fullständig version : automatiserat - Smart hem


martikainen
2015-06-24, 12:12
Är det någon mer koloit som pysslar med automatisering av hemmet?

Jag började bygga mitt i höstas och börjar nu bli rätt nöjd!

Hårdvara:
- Server: Intel NUC DN2820FYKH med 250GB SSD och 8GB RAM.
- Lagring: Synology DS 213J.
- mediaspelare: 2st Raspberry Pi 2
- 2st surfplattor som fjärrkontroller, en 10" i hallen och en 8" i soffan för styrning av hemmabion.
- Rollertroll motorer för styrning av mörkläggningsgardiner.
- Tellstick DUO (FM-Sändare/mottagare)
- USB UIRT (IR-Sändare/mottagare)
- Och så en blandad kompott av NEXA brytare för att styra eluttag och belysning.

Programvaror:
Synologyn kör:
- Cloudsync för backup av min dropbox samt vanlig backup till USB disk för att ha en tredje backup.
- MariaDB för att hålla KODIs (tidigare XBMC) databas över filmer/serier.


Servern kör:
- uTorrent med RSS för automatiserad nerladddning av semesterbilder.
- Eventghost för att styra hela systemet i övrigt tillsammans med Tellstick DUO och USB UIRT.
- spotify för musik
Alla konfigurationsfiler för eventghost/utorrent lagras på dropbox så det tar ca 30min att installera om systemet vid en krasch.

I eventghost finns en webserver som jag sedan byggt ett webbgränssnitt med knappar för att styra allting.

Jag använder rörelsesensorer för tändning av lampor i tex kök och walk in closet. Magnetsensorer för att känna av när ytterdörr eller skafferi öppnas för att tända lampor, samt larmfunktion för ytterdörren när jag är borta från hemmet. (hade tidigare kamera i hallen också som filmade vid rörelse, men den är urkopplad just nu).

All belysning styrs via NEXA brytare, på vintern så kör jag att en del tänds vartefter det blir mörkt.

Hemmabion och alla komponenter styrs med NEXA samt USB UIRT som är en IR-sändare/mottagare vilket gör att man kan "scanna" sin orginalfjärr och göra macron, tex har jag ett macro som slå på strömmen, rullar ner mörkläggningsgardrinerna, startar projektor och receiver och därefter spelar upp SF-theme song, sen byter den signalkälla till Raspberry PI och där laddas KODI upp.
Sedan styrs KODI antingen via surfplattan eller via KODI app i telefonen.

Laddare till mobiltelefoner och surfplattor är endast påslagna vissa tider, tex mobiltelefonen mellan 20:00 och 07:00 för laddning på natten, surfplattorna går på 5h varje dag för att ladda upp dom fullt.

Allt media laddas hem automatiskt, sedan när man spelat en film i KODI så sparas den i 30dagar innan den tas bort, därav behöver jag aldrig managera mediat manuellt.

Lilla surfplattan i vardagsrummet för styrning av KODI (och även allt annat om man vill det)
http://i62.tinypic.com/ogxi0k.jpg


Film på när man startar hemmabion (lite nerklippt)

View My Video (http://sv.tinypic.com/r/2eo8nlc/8)

Surfplattan i hallen

http://i60.tinypic.com/kbognm.png


Next up: Ska lyfta upp AC'n till lägenheten snart och se om jag kan få denna att bli temperaturstyrd så att den går igång mellan 1700-2100 om temperaturen är över 25 grader i sovrummet, dock vet jag inte om min IR extender kommer nå in till sovrummet eller om jag behöver köpa en förlängare kanske.
Samt att jag måste få projektorduken att även den styras av NEXA, just nu går den via RF och lyckas inte omvandla det till IR för att få det att lira.

agazza
2015-06-24, 12:49
Jag hade ett nexasystem och rss xbmc automation förut. Men jag har gett bort det mesta av mina prylar nu, det blir för mycket pillande.

Däremot har jag automatiserat trädgårdsskötseln i form av sju lamm.
Jag har även automatiserat uppstädningen av dess exkrement genom att implementera hundar som förtär det.



en tilläggsfråga till tråden bör folk lägger sin nyfunna fritid på efter automationen av hemmet


EDIT: all automation bör ske via 2,4ghz om möjligt, det kan bli dyrare och svårare att hitta rätt, men värt det i längden.

Kickstarter har många bra koncept också

Rickard
2015-06-24, 12:53
Det är för lätt nu för tiden: http://imgur.com/a/Jb6jW

gatewarden
2015-06-24, 12:55
Är det någon mer koloit som pysslar med automatisering av hemmet?

Jag började bygga mitt i höstas och börjar nu bli rätt nöjd!

Hårdvara:
- Server: Intel NUC DN2820FYKH med 250GB SSD och 8GB RAM.
- Lagring: Synology DS 213J.
- mediaspelare: 2st Raspberry Pi 2
- 2st surfplattor som fjärrkontroller, en 10" i hallen och en 8" i soffan för styrning av hemmabion.
- Rollertroll motorer för styrning av mörkläggningsgardiner.
- Tellstick DUO (FM-Sändare/mottagare)
- USB UIRT (IR-Sändare/mottagare)
- Och så en blandad kompott av NEXA brytare för att styra eluttag och belysning.

Programvaror:
Synologyn kör:
- Cloudsync för backup av min dropbox samt vanlig backup till USB disk för att ha en tredje backup.
- MariaDB för att hålla KODIs (tidigare XBMC) databas över filmer/serier.


Servern kör:
- uTorrent med RSS för automatiserad nerladddning av semesterbilder.
- Eventghost för att styra hela systemet i övrigt tillsammans med Tellstick DUO och USB UIRT.
- spotify för musik
Alla konfigurationsfiler för eventghost/utorrent lagras på dropbox så det tar ca 30min att installera om systemet vid en krasch.

I eventghost finns en webserver som jag sedan byggt ett webbgränssnitt med knappar för att styra allting.

Jag använder rörelsesensorer för tändning av lampor i tex kök och walk in closet. Magnetsensorer för att känna av när ytterdörr eller skafferi öppnas för att tända lampor, samt larmfunktion för ytterdörren när jag är borta från hemmet. (hade tidigare kamera i hallen också som filmade vid rörelse, men den är urkopplad just nu).

All belysning styrs via NEXA brytare, på vintern så kör jag att en del tänds vartefter det blir mörkt.

Hemmabion och alla komponenter styrs med NEXA samt USB UIRT som är en IR-sändare/mottagare vilket gör att man kan "scanna" sin orginalfjärr och göra macron, tex har jag ett macro som slå på strömmen, rullar ner mörkläggningsgardrinerna, startar projektor och receiver och därefter spelar upp SF-theme song, sen byter den signalkälla till Raspberry PI och där laddas KODI upp.
Sedan styrs KODI antingen via surfplattan eller via KODI app i telefonen.

Laddare till mobiltelefoner och surfplattor är endast påslagna vissa tider, tex mobiltelefonen mellan 20:00 och 07:00 för laddning på natten, surfplattorna går på 5h varje dag för att ladda upp dom fullt.

Allt media laddas hem automatiskt, sedan när man spelat en film i KODI så sparas den i 30dagar innan den tas bort, därav behöver jag aldrig managera mediat manuellt.

Lilla surfplattan i vardagsrummet för styrning av KODI (och även allt annat om man vill det)
http://i62.tinypic.com/ogxi0k.jpg


Film på när man startar hemmabion (lite nerklippt)

View My Video (http://sv.tinypic.com/r/2eo8nlc/8)

Surfplattan i hallen

http://i60.tinypic.com/kbognm.png


Next up: Ska lyfta upp AC'n till lägenheten snart och se om jag kan få denna att bli temperaturstyrd så att den går igång mellan 1700-2100 om temperaturen är över 25 grader i sovrummet, dock vet jag inte om min IR extender kommer nå in till sovrummet eller om jag behöver köpa en förlängare kanske.
Samt att jag måste få projektorduken att även den styras av NEXA, just nu går den via RF och lyckas inte omvandla det till IR för att få det att lira.

Titta på tellstick för ACN, med hjälp av deras olika controllers skall det inte vara ett problem.

Min plan på nästa automation är att fixa en ny adruino och bygga till controller av markisen på balkongen.

Kostade ganska många tusen extra för motor och väderstation.

Borde inte bli många kronor den vägen.

Kör med fjärrkontroll till kaffebryggaren från sovrummet som är preppad kvällen innan. Finns en jävla massa jag vill automatisera på sikt.

martikainen
2015-06-24, 13:29
Jag hade ett nexasystem och rss xbmc automation förut. Men jag har gett bort det mesta av mina prylar nu, det blir för mycket pillande.

Däremot har jag automatiserat trädgårdsskötseln i form av sju lamm.
Jag har även automatiserat uppstädningen av dess exkrement genom att implementera hundar som förtär det.

hahah så kan man ju också se på det :D


en tilläggsfråga till tråden bör folk lägger sin nyfunna fritid på efter automationen av hemmet

På att konfigurera mer automation :D I mitt fall byggde jag systemet först för att få timers på julbelysning, sen blev det för att få XBMC att sköta sig självt, och sen insåg jag att det vore gött att slippa alla fjärrkontroller i vardagsrummet och att kanske någon annan än jag skulle kunna starta hemmabion.

Kan ju inte påstå att det är automation i form av tidsbesparning eftersom vi inte pratar om någon fabrik här, men det förenklare ju många smågrejor i vardagen.


EDIT: all automation bör ske via 2,4ghz om möjligt, det kan bli dyrare och svårare att hitta rätt, men värt det i längden.

Kickstarter har många bra koncept också

Det håller jag med om! Om/När jag flyttar till egenköpt bostad så blir det ett nytt system, just nu känns det ovärt att byta ut eftersom jag hade det mesta från början.


Det är för lätt nu för tiden: http://imgur.com/a/Jb6jW

hahaha klockrent!

MasterChief
2015-06-24, 14:51
Coolt! Får huvudvärk bara att tänka på allt arbete, men blir ju smutt när allt funkar. Hur funkar Synologyn med DTS-stödet? Antar att du streamar till mediaspelarna? Eller det kanske alltid har funkat om man kör ett separat mediahanterareprogram istället för Synologys egna (DS Video)? När jag köpte min för ett år sen funkade det inte så jag löste streamingen på annat sätt och NASen används mest för backup nu för tiden. Är inte så intresserad av att bygga bibliotek utan det är mest titta och kasta som gäller (hrm, förutom att vissa ratiokrav måste uppnås såklart).

hahavaffan
2015-06-24, 18:16
Vilket tema kör du till KODI? Ser ut som det jag hade i XBMC, men som inte längre funkar i KODI. Undrar även hur du gjort för att KODI ska ligga och scanna nätverkssharen efter nytt material hela tiden (om du nu gjort så), och om det är KODI eller nåt annat som rensar bort äldre media?

Nice gjort annars!

z_bumbi
2015-06-24, 18:20
Jag saknar städ-, disk- och tvättfunktioner?

hahavaffan
2015-06-24, 18:21
Jag saknar städ-, disk- och tvättfunktioner?Han har ju tjej, så klart. Dah.

JamesD
2015-06-24, 18:47
Hur har du fått ihop automatiska rullgardiner? Har letat efter färdiga kitt med inte hittat några.

Sedan undrar jag varför du kör rullduk när du inte har någon tv?

Edit: Nu upptäckte jag att du redan skrivit om rullgardinerna. Ska kolla upp detta.

JamesD
2015-06-24, 18:58
Är dina motorer till rullgardinerna batteridrivna eller använder du strömkabel? Om batteri, hur länge räcker de?

martikainen
2015-06-24, 19:41
Coolt! Får huvudvärk bara att tänka på allt arbete, men blir ju smutt när allt funkar. Hur funkar Synologyn med DTS-stödet? Antar att du streamar till mediaspelarna? Eller det kanske alltid har funkat om man kör ett separat mediahanterareprogram istället för Synologys egna (DS Video)? När jag köpte min för ett år sen funkade det inte så jag löste streamingen på annat sätt och NASen används mest för backup nu för tiden. Är inte så intresserad av att bygga bibliotek utan det är mest titta och kasta som gäller (hrm, förutom att vissa ratiokrav måste uppnås såklart).

Synologyn står bara för lagring i det här fallet samt MariaDB som håller databasen för vad jag sett redan och typ artwork/trailers osv.
Så det är Raspberry Pi med KODI (gamla XBMC) som står för streamandet.
KODI fixar själv allt med bibliotek så det enda man gör är att mappa upp sina kataloger sen indexerar den allt.

Vilket tema kör du till KODI? Ser ut som det jag hade i XBMC, men som inte längre funkar i KODI. Undrar även hur du gjort för att KODI ska ligga och scanna nätverkssharen efter nytt material hela tiden (om du nu gjort så), och om det är KODI eller nåt annat som rensar bort äldre media?

Nice gjort annars!

Amber! Kolla här, http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=203708
Man laddar hem en zipfil och kör in på USB, stoppar in den i mediaspelaren med KODI på och väljer Add-ON -> Install from Zip, browsear USB minnet och voila.

Och jo det är KODI som sköter rensningen, finns en addon som fixar det,
https://github.com/Anthirian/script.filecleaner (download zip, och installera likt ovan)

Jag saknar städ-, disk- och tvättfunktioner?

haha jadu det enda jag planerat för är väl robotdammsugare, men har så mycket trösklar, mattor och 5 rum att glida igenom så det känns inte som den kommer göra jobbet så bra.

Hur har du fått ihop automatiska rullgardiner? Har letat efter färdiga kitt med inte hittat några.

Sedan undrar jag varför du kör rullduk när du inte har någon tv?

Edit: Nu upptäckte jag att du redan skrivit om rullgardinerna. Ska kolla upp detta.

Rollertroll, jag köpte mina av en kille på blocket som importerar dom från kina, Klicka för mailadress (henrik.jeppsson@gmail.com)

Att jag kör motordriven duk är för att jag vill kunna dölja hemmabion när den inte är igång, sitter lite tavlor bakom :)

Är dina motorer till rullgardinerna batteridrivna eller använder du strömkabel? Om batteri, hur länge räcker de?


Nej de är nätanslutna, tror de drar en del ström faktiskt då det är rätt tungt motstånd för dom, dålig utväxling när det är så liten diameter på "rullen"

milax
2015-06-24, 21:23
Jag hade ett nexasystem och rss xbmc automation förut. Men jag har gett bort det mesta av mina prylar nu, det blir för mycket pillande.

Däremot har jag automatiserat trädgårdsskötseln i form av sju lamm.
Jag har även automatiserat uppstädningen av dess exkrement genom att implementera hundar som förtär det.



en tilläggsfråga till tråden bör folk lägger sin nyfunna fritid på efter automationen av hemmet


EDIT: all automation bör ske via 2,4ghz om möjligt, det kan bli dyrare och svårare att hitta rätt, men värt det i längden.

Kickstarter har många bra koncept också
Ang frekvens. Så håller jag rent generellt med om att 2.4Ghz är ett bra val, 2.4 är en frekvens som är standard i hela världen. Särskilt om man hittar wifi anslutna enheter och slipper en extra gateway.

Bluetooth smart kommer med mesh teknik i sin nästa version. Med tanke på det låga priset på dessa chip kan det bli en framtidsteknik i det smarta hemmet.

Personligen hoppas jag dock på en större och bra standard för 868Mhz pga den långa räckvidd man kan uppnå där...

Det går inte att generalisera och säga att 2.4Ghz är bäst, det beror på hur systemet är tänkt att fungera...

JamesD
2015-06-25, 08:31
Rollertroll, jag köpte mina av en kille på blocket som importerar dom från kina, Klicka för mailadress (henrik.jeppsson@gmail.com)

Att jag kör motordriven duk är för att jag vill kunna dölja hemmabion när den inte är igång, sitter lite tavlor bakom :)

Nej de är nätanslutna, tror de drar en del ström faktiskt då det är rätt tungt motstånd för dom, dålig utväxling när det är så liten diameter på "rullen"


Okej, tack för mailen. Tyckte jag såg på rollertrol att de fanns med uppladdningsbara batterier. Jag har fyra små fönster i rummet jag vill använda dem så det blir lite väl mycket strömsladdar. Sedan blir det väl lite smådyrt med fyra st också. Vad ligger de på för pris?

martikainen
2015-06-25, 16:58
Okej, tack för mailen. Tyckte jag såg på rollertrol att de fanns med uppladdningsbara batterier. Jag har fyra små fönster i rummet jag vill använda dem så det blir lite väl mycket strömsladdar. Sedan blir det väl lite smådyrt med fyra st också. Vad ligger de på för pris?

tror jag betala 700kr styck för dom, men då med 2 nätadaptrar och 2 fjärrkontrollers.

Man kan driva flera motorer med samma nätadapter, och man behöver bara en fjärrkontroll (den har flera kanaler om man vill styra dom enskilt)

forslund
2015-06-25, 17:25
Det bästa köp jag gjort i form av automation var att köpa en robotdammsugare. Vidrigt hur bra det fungerar.

Känner dock att jag måste snäppa upp mitt game gällande resten av lägenheten efter att jag har sett denna tråd.

martikainen
2015-06-26, 06:24
Tänkte skriva ner lite fler saker jag lekt med.

- GPS staket, vintertid: när jag parkerar bilen (vilket är bredvid min lägenhet) så triggas mitt GPS staket och via TellEvent (app iphone) skickas ett event till EventGhost som triggar ett macro att slå igång vissa lampor, dagtid går även musik igång.

- Larmet: När jag tar semester kopplas spionkameran i hallen in, magnetsensorn i hallen triggar att skicka ett SMS till min telefon, larmsignal går igång, samtliga lampor i lägenheten börjar tändas/släckas.
Kameran är rörelsestyrd med 5 sekunders "backtrace" vilket gör att den får med allt som händer.

Kameran sitter bakom den helsvarta tavlan som jag ännu inte hittat något motiv till (routern är numera gömd)
http://i62.tinypic.com/fnv31c.jpg


Lyfte upp AC'n i förrgår och testade styrningen, inga problem att styra den via USB-UIRTn, macro skapat som slår på AC'n efter 17:00 om temperaturen är över 25grader. Funderar på att sätta en magnetsensor på sovrumsdörren så att den bara kan starta om dörren är stängd eftersom det annars blir tämligen värdelöst då den får kyla hela lägenheten.

Det problemet jag har är att UIRTn står i vardagsrummet vilket är 10meter bort, betongväggar och ingen rak linje mot AC'n. Jag har en IR-remote link från Kjell.com men får det inte att fungera (den skall kunna ta emot IR, skicka via RF till den andra mottagaren och därifrån skicka ut som IR igen).
Funderar på att testa en annan IR förlängare.

Måste även skapa ett macro som SMS'ar/mailar när min VPN går ner, som det är nu stängs uTorrent av automatiskt om VPN går ner, men det kan gå flera dagar innan jag kollar uTorrent.


Har även funderingar på att bygga en magic mirror, har skaffat en skärm, ska nog svänga förbi NetOnNet för en till Raspberry Pi på lunchen idag.

http://michaelteeuw.nl/tagged/magicmirror

http://36.media.tumblr.com/f91c69f8a630916f4666f269e1d31886/tumblr_n4oop9y0981sha68ro2_1280.jpg

Sparven från Minsk
2015-06-26, 06:38
Mycket rolig tråd!

Jag går själv tankarna att bygga ett smart hem.
Har införskaffat några nexa brytare än så länge, nästa steg är en telldus stick, lära sig hur den fungerar.
Planen är väl att precis som du, ha alla lampor kopplade till den, en surfplatta som styr allt från lampor, musik m.m.
Är mer inne på Sonos produkter när det gällt musik. Mest för att jag inte är teknkkunnig nog att få en rasperry pi till musikspelare =/

hahavaffan
2015-06-26, 07:10
Tänkte skriva ner lite fler saker jag lekt med.

- GPS staket, vintertid: när jag parkerar bilen (vilket är bredvid min lägenhet) så triggas mitt GPS staket och via TellEvent (app iphone) skickas ett event till EventGhost som triggar ett macro att slå igång vissa lampor, dagtid går även musik igång. https://i.imgur.com/V4TwWJM.gif

Mer info om detta plz! Är det TellEvent som använder GPS:en i iPhonen för att veta att du är hemma?

martikainen
2015-06-26, 14:44
Mycket rolig tråd!

Jag går själv tankarna att bygga ett smart hem.
Har införskaffat några nexa brytare än så länge, nästa steg är en telldus stick, lära sig hur den fungerar.
Planen är väl att precis som du, ha alla lampor kopplade till den, en surfplatta som styr allt från lampor, musik m.m.
Är mer inne på Sonos produkter när det gällt musik. Mest för att jag inte är teknkkunnig nog att få en rasperry pi till musikspelare =/

Om du installerar OpenElec på en raspberry Pi så får du automatisk spotify funktion, det är bara att välja din Pi i enhetslistan i spotifyappen/datorn.
Dock skulle jag gärna också ha Sonos eller liknande som musiklösning, men det får bli senare :D


Mer info om detta plz! Är det TellEvent som använder GPS:en i iPhonen för att veta att du är hemma?

Precis, TellEvent har en GPS staket funktion, man aktiverar den och väljer position på kartan samt radie, tex 100meter.
Sen konfigurerar du tex en fake-enhet i tellstick, säger åt TellEvent att slå på den enheten när du kommer in i ditt "område". Och att slå av den när du lämnar, eller tvärtom såklart om du vill slå på belysning när du drar hemifrån av någon anledning, eller radion åt hundarna? :)

Sedan kan du skapa ett macro i EventGhost att reagera på den enheten, tänds/släcks den så triggas ett macro.

martikainen
2015-06-29, 20:19
Köpte min tredje Raspberry Pi 2. Gillar verkligen de här maskinerna!

395kronor för moderkortet (http://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/integreradprocessor/raspberry-pi2modelb/214919.9008/)
95kr för caset (http://www.netonnet.se/art/komponenter/installationmoddning/led-belysning/raspberry-pibcaseclear/210890.9345/)
149kr för minneskortet (http://www.netonnet.se/art/foto/tillbehor/minneskortlasare/transcend-microsdhc8gbcl10u1300x/205378.9029/)


Samt WiFI adaptern (http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/natverkskort/tp-link-archert4u/196837.8930/) jag köpte. TP-Link Archer T40u för 249kronor, ska klara AC standarden så den ska sättas på prov! Måste bara slita med laptopen hem från jobbet

Ska testa sätta upp denna med OpenElec+ KODI och koppla via internet och köra mot min FTP på NAS'en för att se om det går att streama 720p/1080p över nätet, har 100/100, vet inte om det kommer lira men med tanke på att BlueRay ligger på 40mbps som max så borde det gå.

Om inte så kommer den få bli lite labb med Windows 10 samt senare bli en Magic Mirror, ska operera axeln på onsdag och sen 3-6 veckors sjukskrivning och så semester efter det så jag har lite tid på mig :D

http://i59.tinypic.com/28m3io4.jpg

martikainen
2015-07-03, 10:51
Köpte mig ett NEXA skymningsrelä (http://www.clasohlson.com/se/Tr%C3%A5dl%C3%B6st-skymningsrel%C3%A4-Nexa-LBST-604/36-4617) häromdagen för att kunna sätta lite mer regler kring belysning och liknande hemma.

http://i60.tinypic.com/1z3nmmo.jpg

Reläet var enkelt att konfigurera, skapade en "fake" enhet i tellstick programvaran, tryckte på "scanna" och triggade reläet att tro att det blev mörkt ute. Efter det har man reläet konfigurerar i tellsticken och du kan således få upp ON/OFF event i eventghost.


http://i61.tinypic.com/20gntpc.png

Den nyttan jag ser med reläet är att jag under dagtid kan välja att stänga av vissa lampor från att tändas via eventghost, tex mina sensorer i kök/walk in closet, finns ingen direkt anledning att de tänds på dagen.

Så här ser configen ut för att trigga eventghost att stänga av mina två macron som triggas av sensorer

http://i60.tinypic.com/2cqyanq.png


Och så här blir reaktionen när jag håller för reläet så den tror att det är natt

http://i62.tinypic.com/vgrll5.png

r1kkie
2015-07-03, 11:22
Satan va du grejer, mitt hem ligger verkligen i Lä just nu. Måste försöka få ACn att fjärrstyras också då jag har samma problem att den fjärren får via IR och uriten är i ett annat rum. :cool:

hahavaffan
2015-07-03, 11:51
Köpte mig ett NEXA skymningsrelä (http://www.clasohlson.com/se/Tr%C3%A5dl%C3%B6st-skymningsrel%C3%A4-Nexa-LBST-604/36-4617) häromdagen för att kunna sätta lite mer regler kring belysning och liknande hemma.

[IM2G]http://i60.tinypic.com/1z3nmmo.jpg[/IMG]

Reläet var enkelt att konfigurera, skapade en "fake" enhet i tellstick programvaran, tryckte på "scanna" och triggade reläet att tro att det blev mörkt ute. Efter det har man reläet konfigurerar i tellsticken och du kan således få upp ON/OFF event i eventghost.


[IM2G]http://i61.tinypic.com/20gntpc.png[/IMG]

Den nyttan jag ser med reläet är att jag under dagtid kan välja att stänga av vissa lampor från att tändas via eventghost, tex mina sensorer i kök/walk in closet, finns ingen direkt anledning att de tänds på dagen.

Så här ser configen ut för att trigga eventghost att stänga av mina två macron som triggas av sensorer

[IM2G]http://i60.tinypic.com/2cqyanq.png[/IMG]


Och så här blir reaktionen när jag håller för reläet så den tror att det är natt

[IM2G]http://i62.tinypic.com/vgrll5.png[/IMG]Var kör du din programvara? På en Windows-dator? Eller en Pi2 med Windows på?

martikainen
2015-07-03, 12:22
Var kör du din programvara? På en Windows-dator? Eller en Pi2 med Windows på?

En intel NUC med Windows 8.1 på, Pi2an är för klen för att hantera allting tror jag. Plus att win10 på Pi2 är mer att betrakta som en mobil med möjligheten att ta hem appar, till skillnad från ett desktop dvs.

hahavaffan
2015-07-03, 13:09
En intel NUC med Windows 8.1 på, Pi2an är för klen för att hantera allting tror jag. Plus att win10 på Pi2 är mer att betrakta som en mobil med möjligheten att ta hem appar, till skillnad från ett desktop dvs.Tänkte det! Fint, jag har fått igång min Pi2 med OpenElec nu iaf. Satt igår och svor över mitt k*us*ugar-minne som inte var kompatibelt. Men det var ju ett klassiskt fall av SBS; jag hade laddat ner fel image (till single-core). Faaan vad smidigt det var när allt funkade! Dock märkbart slöare vid uppspelning än min HTPC, men den kan nog räcka ändå tror jag. Det absolut coolaste var ju att HDMI-CEC funkade perfekt rakt ur lådan. Höja/sänka volym med tangentbordet styr nu min receiver, likaså Mute och andra funktioner. Mycket imponerande, när inte ens min jävla 25K-TV fixar det helt och hållet.

martikainen
2015-07-06, 08:19
Tänkte det! Fint, jag har fått igång min Pi2 med OpenElec nu iaf. Satt igår och svor över mitt k*us*ugar-minne som inte var kompatibelt. Men det var ju ett klassiskt fall av SBS; jag hade laddat ner fel image (till single-core). Faaan vad smidigt det var när allt funkade! Dock märkbart slöare vid uppspelning än min HTPC, men den kan nog räcka ändå tror jag. Det absolut coolaste var ju att HDMI-CEC funkade perfekt rakt ur lådan. Höja/sänka volym med tangentbordet styr nu min receiver, likaså Mute och andra funktioner. Mycket imponerande, när inte ens min jävla 25K-TV fixar det helt och hållet.

Precis, den funktionen vart polaren överraskad av också, kunde helt plötsligt styra sin svindryra TV + Soundbar genom telefonen.
Jag kör appen Sybi (sök på KODI) för iPhone. Tycker den är bättre än orginalappen. Saknar dock möjligheten att trycka tangentbordsknappar, så om man tex vill justear syncen på subtitles så går det inte. Detta löser jag dock via Eventghost och min egna webbsida med alla kontroller jag behöver för hemmabion.

Den ser mycket bättre ut på mina surfplattor, lite för hög upplösning här på datorn :)

http://i57.tinypic.com/2ajuufm.png

martikainen
2015-08-08, 16:10
Lite uppdateringar saker jag gjort.

- En övervakning på min VPN tunnel där VPNWatcher dödar utorrent om VPN kopplas ner, sedan triggas eventghost att dödar alla processer för VPN programmet samt Utorrent (om det skulle hängt sig). För att sedan starta igång och ansluta till VPN samt starta utorrent och skicka ett mail till mig med att det hänt så att jag kan verifiera att allt är igång igen.

http://i.imgur.com/N3qag0P.png

- Automatisk påslagning av laddare för mina fjärrkontroller (android surfplattor).

När batteriet droppar under 20% så skickas ett kommando till eventghost som slår på NEXA brytaren som sitter bakom laddaren, surfplattan laddas upp till 100% sedan skickar den ett nytt kommando till eventghost med att sluta ladda.
Detta löser man i android med programvaran TASKER, den kan skicka kommandon till en eventghostserver. Det går även att göra detta utan eventghost med programvara för att slå igång NEXAbrytare direkt via telefonen och telldus LIVE tex.

Varför? Att ha vanliga USB-laddare inkopplade i eluttaget är både ekonomiskt dumt men även farligt, de kanske inte drar så mycket ström men många bäckar små.. Samt att det har ju skett fler än 1 gång att laddare börjar brinna om de har någon liten skada på sig tex.

http://i.imgur.com/j40QLDX.png

- PING övervakning på min NAS, om den tappar nätet i mer än 20 sekunder så får jag ett mail med att den ej svarar längre.

http://i.imgur.com/pTLV6co.png

- Automatisk uppdatering av mitt XBMC bibliotek, så fort det skett en förändring på film/seriearkivet (dvs när jag rippat in mina köpa produkter) så triggar den XBMC att uppdatera biblioteket, så att jag alltid har ett uppdaterat bibliotek. (man kunde ju lika gärna köra konstanta uppdateringar i XMBC programvaran, men detta var roligare, skall även försöka skapa ett script som summerar alla uppdateringar och mailar mig vid vissa tidpunkter).

http://i.imgur.com/y6pdUKI.png

http://i.imgur.com/itw5VYs.png

Akerhage
2017-12-01, 10:18
Har ju köpt en jävla massa philips hue nu här. Bland annat en LED-strip bakom min TV som jag klippte av fint för den skulle passa listen ovanför tvn. Senare när mina extensions kom så ville jag ju sätta dit dem också.

Men då jag klippt (där det stod man skulle klippa) kan jag alltså inte längre då få fast extensions på något sätt va? (Om man inte löder om och har sig?)

Jävligt dumt, jag läste inte instruktionerna så noga.

martikainen
2017-12-01, 10:21
Har ju köpt en jävla massa philips hue nu här. Bland annat en LED-strip bakom min TV som jag klippte av fint för den skulle passa listen ovanför tvn. Senare när mina extensions kom så ville jag ju sätta dit dem också.

Men då jag klippt (där det stod man skulle klippa) kan jag alltså inte längre då få fast extensions på något sätt va? (Om man inte löder om och har sig?)

Jävligt dumt, jag läste inte instruktionerna så noga.

bara att ta fram lödpennan och löda ihop dom :) Antingen löder du dit snutten med kontakten som du tidigare klippte bort, alt klipp bort kontakten på den nya och löd ihop med ett par korta kablar.

Akerhage
2017-12-01, 10:23
bara att ta fram lödpennan och löda ihop dom :) Antingen löder du dit snutten med kontakten som du tidigare klippte bort, alt klipp bort kontakten på den nya och löd ihop med ett par korta kablar.

Jag har noll koll på hur man lödar alltså, men jag får kika med någon kompis då som har koll, men bra det går att fixa iaf =)
Kanske går att löda och fixa så man får snyggare 90-graders skarvar med då? Istället för att koppla in den där mini-sladden som kom med?

Akerhage
2017-12-01, 10:47
En fråga till.

Hade lånat en iphone innan och var ju väldigt smidigt säga till Siri typ "Tänd Hallen", "Tänd vardagsrummet" etc.

Finns det samma möjlighet till Android på svenska? Hur funkar ex det att ha en sådan här Google home-puck hemma? Kan man då bara gå runt i lägenheten och säga "OK Google turn on the lights" så funkar det? Och kommer "pucken" höra mig även om jag står i köket och den är i hallen etc? Hur bra hör den? Eller använder man ändå mobilen på ngt sätt?

Har ni andra goa tips för philips hue, ex någon rolig IFTTT-sak?

martikainen
2017-12-01, 11:01
Jag har noll koll på hur man lödar alltså, men jag får kika med någon kompis då som har koll, men bra det går att fixa iaf =)
Kanske går att löda och fixa så man får snyggare 90-graders skarvar med då? Istället för att koppla in den där mini-sladden som kom med?

Det är inga problem att fixa till, tar man rätt kabel så är det ju betydligt lättare att vinkla än led-stripen.

En fråga till.

Hade lånat en iphone innan och var ju väldigt smidigt säga till Siri typ "Tänd Hallen", "Tänd vardagsrummet" etc.

Finns det samma möjlighet till Android på svenska? Hur funkar ex det att ha en sådan här Google home-puck hemma? Kan man då bara gå runt i lägenheten och säga "OK Google turn on the lights" så funkar det? Och kommer "pucken" höra mig även om jag står i köket och den är i hallen etc? Hur bra hör den? Eller använder man ändå mobilen på ngt sätt?

Har ni andra goa tips för philips hue, ex någon rolig IFTTT-sak?

Det funkar likadant med google+android, däremot vet jag inte hur räckvidden är på google home, har bara en alexa själv och där är räckvidden sisådär.

Akerhage
2017-12-01, 11:22
Men funkar det med svenska och android alltså? Hur gör jag för att aktivera detta i mobilen? På Iphone höll jag bara inne home-knappen och sade "Tänd vardagsrummet"

Kan man även lära den att ex dimma eller byta till önskad färg osv?

martikainen
2017-12-01, 11:45
Men funkar det med svenska och android alltså? Hur gör jag för att aktivera detta i mobilen? På Iphone höll jag bara inne home-knappen och sade "Tänd vardagsrummet"

Kan man även lära den att ex dimma eller byta till önskad färg osv?

svenska är jag osäker på eftersom jag inte testat något själv, men tror ej det kommit ännu.

Akerhage
2018-03-15, 15:16
Jag är smått sugen nu på en Google Home (eller mini?) när Google Assistent skall släppas på svenska.
Dock funderar jag lite på vad exakt jag kommer använda den till?

1) Philips Hue-lamporna hemma. Kommer vilja säga "Släck Hallen" "Släck toan", "Porrbelysning sovrummet" etc.

2) Spela upp musik via Spofity/ Kan jag få den spela upp från Spotify i datorn och sedan ändra enhet osv?

3) Vad mer gör man? Frågar om vädret? Recept medans man bakar?

4) Kan man serie-koppla enheterna? Få dem att interagera med varandra? Om man nu måste ha fler enheter i hemmet, är det en Google Home och resten Minis då?

4b) Om jag nu köper en Home (eller mini?) och har en 3a på 82m² som ser ut som nedan antar jag att det behövs en enhet i varje rum? Eller kan man på något sätt ha en enhet och sedan köpa till typ mikrofoner som kan uppfatta min röst i resterande rummen? (mikrofoner kopplade till Google Home-högtalaren med typ wiFi)

https://uploads.disquscdn.com/images/56d775a4127612e6c02d57ae9b3d9f0adefb78f7732d9e6b48 1eda8866f24541.png

agazza
2018-03-18, 07:27
Jag är smått sugen nu på en Google Home (eller mini?) när Google Assistent skall släppas på svenska.
Dock funderar jag lite på vad exakt jag kommer använda den till?

1) Philips Hue-lamporna hemma. Kommer vilja säga "Släck Hallen" "Släck toan", "Porrbelysning sovrummet" etc.

2) Spela upp musik via Spofity/ Kan jag få den spela upp från Spotify i datorn och sedan ändra enhet osv?

3) Vad mer gör man? Frågar om vädret? Recept medans man bakar?

4) Kan man serie-koppla enheterna? Få dem att interagera med varandra? Om man nu måste ha fler enheter i hemmet, är det en Google Home och resten Minis då?

4b) Om jag nu köper en Home (eller mini?) och har en 3a på 82m² som ser ut som nedan antar jag att det behövs en enhet i varje rum? Eller kan man på något sätt ha en enhet och sedan köpa till typ mikrofoner som kan uppfatta min röst i resterande rummen? (mikrofoner kopplade till Google Home-högtalaren med typ wiFi)

https://uploads.disquscdn.com/images/56d775a4127612e6c02d57ae9b3d9f0adefb78f7732d9e6b48 1eda8866f24541.pngKöp den bästa största högtalaren med stöd. Finns ju tredjepartstillverkare också.

Sen köper du en till per rum vid behov. Multi room stereo är nog det enda jag kommer använda 98% av fallen

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Akerhage
2018-07-04, 12:26
Någon som vet om man kan ställa in att Philips Hue rörelsedeckare INTE aktiveras eller påverkar ljusen om jag manuellt har tänt lampan själv med hue-appen? För nu dimmas ljuset ex vissa tider pga att rörelsedeckaren känner av rörelse trots jag redan aktiverat lampan med appen. Detta ger ju direkt ett oönskat resultat. Jag har tänt lampan med önskad Dim %, men rörelsedeckaren dimmar ner den.

Sen undrar jag hur jag kan ställa in procent på dimmern också? Nu kan jag ju bara välja preseten "Dimmed". Får jag göra en egen då och välja den?

Sen om någon har bra tips på dimmers och hur man kan ställa in dem på bästa sätt? Sett man kan skaffa betal-appar för att konfigurera en dimmer att göra mer saker än vad som är möjligt med hue-appen.

r1kkie
2018-07-05, 11:05
Någon som vet om man kan ställa in att Philips Hue rörelsedeckare INTE aktiveras eller påverkar ljusen om jag manuellt har tänt lampan själv med hue-appen? För nu dimmas ljuset ex vissa tider pga att rörelsedeckaren känner av rörelse trots jag redan aktiverat lampan med appen. Detta ger ju direkt ett oönskat resultat. Jag har tänt lampan med önskad Dim %, men rörelsedeckaren dimmar ner den.

Sen undrar jag hur jag kan ställa in procent på dimmern också? Nu kan jag ju bara välja preseten "Dimmed". Får jag göra en egen då och välja den?

Sen om någon har bra tips på dimmers och hur man kan ställa in dem på bästa sätt? Sett man kan skaffa betal-appar för att konfigurera en dimmer att göra mer saker än vad som är möjligt med hue-appen.

Nu har inte jag HUE så vet inte exakt hur det fungerar samt appen.

Om jag vore du skulle jag börja kolla på en extern controler som har stöd för hue där du säkerligen kan få mycket mer kontroll på hur du vill att saker och ting ska fungera, samt om man vill bygga på med flera saker. Själv kör jag Homeassstant med diverse prylar, Xiaomi, Yeelight, 433mhz grejer, sonoff brytare, broadlink ir blaster. Allt integrerat i homeassistant.
Kan även rekommendera att kolla in node-red för homeassistant för att skapa automationer beroende på vad du vill ska hända vid specifika tillfällen, tidpunkter you name it.
Homeassistant funkar finfint att köra på en rpi3 in my opinion. Kräver lite tid men det kan bli jäkligt bra. :)

Ett klipp som visar lite vad man kan göra i node-red och hur man gör.
https://www.youtube.com/watch?v=SuoSXVqjyfc

Akerhage
2018-07-05, 12:05
Tack för svar R1kkie, får kika in det. Vill gärna inte blanda in för många appar och grejer till allt. Men ska ändå kolla vad det gör. Har IConnectHue som skall kunna programmera både dimmers och rörelsedeckarna. Deckarna har ju två st "states" aktiv och inaktiv samt valet "Do something" och "Do nothing", sen kan man ju tidsstyra beteende och vad som skall hända då. Det är säkert enkelt gjort men min hjärna orkar inte tänka =)

r1kkie
2018-07-05, 12:59
Tack för svar R1kkie, får kika in det. Vill gärna inte blanda in för många appar och grejer till allt. Men ska ändå kolla vad det gör. Har IConnectHue som skall kunna programmera både dimmers och rörelsedeckarna. Deckarna har ju två st "states" aktiv och inaktiv samt valet "Do something" och "Do nothing", sen kan man ju tidsstyra beteende och vad som skall hända då. Det är säkert enkelt gjort men min hjärna orkar inte tänka =)

Det förstår jag. :)
Hemautomation är som en drog, men vill bara göra mer och mer ju längre man kommer. Då är det bra att ha en bra bas att stå på som kan hantera allt man vill integrera. :)
Min erfarenhet av de saker jag använt är att tillverkarnas appar saknar mycket man vill ha. 3rd parts är oftast bättre.

Termy
2018-07-07, 18:57
Nån som fått till det riktigt bra med philips hue i vardagsrummet och har några tips? Jag har bara en taklampa med hue just nu men tänkte utöka lite. Har skaffat lite light strips men funderar vidare hur det kan se färggrant och uppiggande ut.

Dav0d
2018-11-03, 15:08
Hej!

Ska precis flytta in i en villa och tänker att jag inte vill skaffa ett abonnemang med Verisure. Utan istället lägga ut en initial kostnad och själva bygga upp något. Det jag behöver då är dörrlarm, kameror, brandlarm, kontrollera musik och lampor etc. Jag är inte imponerad av funktionerna av Homepod (apple), men har fastnat lite för Homey. Någon som har reflektioner eller rekommendationer på vad jag ska börja bygga ut ifrån? Samt någon som har tips på hur jag kan göra det billigare, produkter som är kostnadseffektiva, livslängd, paketerbjudande som är bra etc?

Tack på förhand!

martikainen
2018-11-03, 16:25
Hej!

Ska precis flytta in i en villa och tänker att jag inte vill skaffa ett abonnemang med Verisure. Utan istället lägga ut en initial kostnad och själva bygga upp något. Det jag behöver då är dörrlarm, kameror, brandlarm, kontrollera musik och lampor etc. Jag är inte imponerad av funktionerna av Homepod (apple), men har fastnat lite för Homey. Någon som har reflektioner eller rekommendationer på vad jag ska börja bygga ut ifrån? Samt någon som har tips på hur jag kan göra det billigare, produkter som är kostnadseffektiva, livslängd, paketerbjudande som är bra etc?

Tack på förhand!


Mina 50 cent:

Larmfunktionerna ska vara helt frånskilt hemautomationen på så sätt att de tar hand om sin egna logik, jag håller själv på att spara ihop till ett AJAX system, de har allt inom larm/övervakning och är öppet, du kan själv välja vad du vill ha, integrera med andra kameror samt att de jobbar på API för att kunna kopplas till externa mjukvaror, typ home assistant.

http://alarmshoppen.se/16-ajax-systems

En villa kanske går på 15papp i startavgift, men då har du övervakning på så gott som allt, och du kan enkelt utöka utan att behöva betala överpris till verisure för 1. produkten, 2. installation, 3. månadskostnad. Och du äger prylen från dag 1.
Sedan kopplar du det mot larmcentral för 50-100kr/månaden om du vill ha den där extra säkerheten vid tex brand.


Vad gäller hemautomation så försöker jag hålla mig till zigbee nu, det är billigt, stabilt och flera stora leverantörer har valt det protokollet, tex IKEA & Philips. Även vissa tillverkare av nätverksprodukter stoppar in zigbee i sina accesspunkter.

Home Assistant som controller, otroligt stort engagemang kring HA, det kommer nya funktioner och integrationer varje vecka och det blir mer användarvänligt hela tiden.

Dav0d
2018-11-03, 22:09
martikainen, stort tack för ett informativt svar!

Om jag förstod dig rätt, så ska det vara frånskilt genom att man köper ett separat system (som typ AJAX) för att skapa pålitlighet, men sedan kan man integrera det med den AI lösning man väljer att köpa för att kunna utnyttja produkterna mer. T.ex. kamerorna etc. Du säger att de jobbar på öppet API, finns det inget som redan är där? Ska undersöka AJAX vidare.

Tar och undersöker det du säger om Zigbee och Home assistant, tack!

MaxHeninge
2018-11-03, 22:29
Har själv börjar lite smått med philips hue och letar efter andra roliga smart-gadgets att använda sig av.

Har 3st hue just nu, smart bridgen är guld värd. Har keybindings på datorn för att styra ljusen, behöver inte ens sträcka mig efter mobilen..

r1kkie
2018-11-04, 00:38
Har själv börjar lite smått med philips hue och letar efter andra roliga smart-gadgets att använda sig av.

Har 3st hue just nu, smart bridgen är guld värd. Har keybindings på datorn för att styra ljusen, behöver inte ens sträcka mig efter mobilen..

Kanske känns basic men den skönaste funktionen jag har är knappen vid sängen som antingen tänder/släcker sänglampan eller släcker alla lampor/strömuttag i lägenheten. Skönt när man går å lägger sig. :)

agazza
2018-11-04, 08:28
Bäst för larm hemma? Tänkte att föräldrarna ska få ett kitt med övervakning av skalskyddet samt rörelsedektektorer

Gärna trådlösa prylar.

Har köpt ett dahua kitt med kameror åt dom men tänkte komplettera senare

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

martikainen
2018-11-05, 07:42
martikainen, stort tack för ett informativt svar!

Om jag förstod dig rätt, så ska det vara frånskilt genom att man köper ett separat system (som typ AJAX) för att skapa pålitlighet, men sedan kan man integrera det med den AI lösning man väljer att köpa för att kunna utnyttja produkterna mer. T.ex. kamerorna etc. Du säger att de jobbar på öppet API, finns det inget som redan är där? Ska undersöka AJAX vidare.

Tar och undersöker det du säger om Zigbee och Home assistant, tack!

Precis så! Jag skulle aldrig lägga min familjs säkerhet i händerna på mitt egna hemautomationsprojekt, därav har jag dubbel uppsättning smarta brandvarnare. 5st honeywell som pratar zigbee, sedan 2st från verisure.

Jag har även dubbel uppsättning av inbrottslarm:

* magnetsensorer från xiaomi på alla dörrar/fönster
* Magnetsensorer från Verisure på alla dörrar/fönster

* Kameror från Verisure med rörelsesnesorer som ser alla passager i huset
* Rörelsesensorer från Xiaomi runtom hela huset

Sen ett separat kamerasystem som jag faktiskt kan titta på i efterhand till skillnad från verisures som bara används vid utlöst larm för att verifiera brand/inbrott. Detta system är inget jag förväntar mig ska användas vid inbrott utan är mer för skojs skull och för att varna tjuvar då kamerorna sitter väldigt synligt runt hela huset.


Jag hoppas att AJAX släpper sitt API snart och att det blir så pass bra att man kan nyttja deras larmprodukter till det smarta hemmet. Tex med verisure just nu så är det en delay. Man får ej uppdatera status för ofta, så att styra en lampa genom att öppna dörren är ej användbart då det kan bli 60sek delay.
Släpper de ett API som tillåter konstant koppling så är det ju möjligt att nyttja deras komponenter för hemautomationen utan att påverka larmets förmåga eller stabilitet. Då kan man avveckla andra protokoll/enheter man använder.
Sitter just nu på över 60 sensorer (magnetbrytare, rörelsesensorer, temperaturmätare, vattenmätare, brandvarnare), och då är det som sagt dubbel uppsättning genom verisure som jag ej räknar med i den siffran.

martikainen
2018-11-05, 07:49
Bäst för larm hemma? Tänkte att föräldrarna ska få ett kitt med övervakning av skalskyddet samt rörelsedektektorer

Gärna trådlösa prylar.

Har köpt ett dahua kitt med kameror åt dom men tänkte komplettera senare

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

AJAX! Se länken ett par inlägg upp.
Vad blev det för dahua kameror?! Länk och lite exempelbilder :D
Är sugen på att komplettera men kamera setup nu med lite inomhuskameror

Frantic
2018-11-05, 09:59
Finns det någon guide for dummies när det kommer till sånt här?
Jag har precis köpt hus och skulle vilja lära mig lite innan inflytt. Främst för att styra belysning men vill gärna kunna utveckla det eftersom.

Även idiotsäkra guider för NAS/mediaspelare osv sökes. Just nu jag sköter jag filmuppspelning via min laptop som är kopplad till projektor via lång HDMI från receivern. Jag gissar att det går att göra smidigare med en NAS kopplad till nätverket och mediaspelare/chromecast?

Vart börjar jag?

martikainen
2018-11-05, 10:46
Finns det någon guide for dummies när det kommer till sånt här?
Jag har precis köpt hus och skulle vilja lära mig lite innan inflytt. Främst för att styra belysning men vill gärna kunna utveckla det eftersom.

Även idiotsäkra guider för NAS/mediaspelare osv sökes. Just nu jag sköter jag filmuppspelning via min laptop som är kopplad till projektor via lång HDMI från receivern. Jag gissar att det går att göra smidigare med en NAS kopplad till nätverket och mediaspelare/chromecast?

Vart börjar jag?

Om du har facebook så gå med i "Svenska Hemautomatiseringsgruppen"

Där finns det mängder med info att finna. En bra start kan vara Philips Hue eller IKEA trådfri (budgetvalet), sedan kan man jobba sig vidare därifrån på enkla sätt.

Frantic
2018-11-05, 11:14
Om du har facebook så gå med i "Svenska Hemautomatiseringsgruppen"

Där finns det mängder med info att finna. En bra start kan vara Philips Hue eller IKEA trådfri (budgetvalet), sedan kan man jobba sig vidare därifrån på enkla sätt.

Tack. Jag ansökte om att gå med i gruppen. Problemet med många såna grupper är att, för att hänga med, krävs det ett visst mått av förkunskap. Det snackas mycket om zigbee, z-wave och att lägga in olika script för att få ut vad man vill ha. Jag letar efter en extremt grundläggande pedagogisk guide som vem som helst kan förstå.

martikainen
2018-11-05, 12:30
Tack. Jag ansökte om att gå med i gruppen. Problemet med många såna grupper är att, för att hänga med, krävs det ett visst mått av förkunskap. Det snackas mycket om zigbee, z-wave och att lägga in olika script för att få ut vad man vill ha. Jag letar efter en extremt grundläggande pedagogisk guide som vem som helst kan förstå.

Aah, börja här då kanske :) https://snillevilla.se/ Jag har hjälpt till med en del av guiderna, undrar du något så skriv här, eller ännu hellre i FB gruppen så ska du nog få svar.

agazza
2018-11-05, 13:04
AJAX! Se länken ett par inlägg upp.
Vad blev det för dahua kameror?! Länk och lite exempelbilder :D
Är sugen på att komplettera men kamera setup nu med lite inomhuskameror

fyra av denna

https://www.aliexpress.com/item/DAHUA-4k-8MP-IP-Camera-IPC-HFW4831E-SE-repalce-IPC-HFW4830E-S-IR-IP67-IK10-POE/32834268667.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.6cb44c4dN5e xA4

En av denna

https://www.aliexpress.com/item/Dahua-8ch-poe-nvr-NVR5208-8P-4KS2-8-Channel-1U-8-PoE-4K-H-265-Pro/32916149352.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.6cb44c4dN5e xA4

Fick en samlingsrabatt på 50 usd också.

Har inte fått grejerna än

Frantic
2018-11-06, 08:19
Aah, börja här då kanske :) https://snillevilla.se/ Jag har hjälpt till med en del av guiderna, undrar du något så skriv här, eller ännu hellre i FB gruppen så ska du nog få svar.Riktigt bra! Stort tack :)

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Peter.B
2018-11-26, 08:01
Kan Google home mini kommunicera med Nexa-switchar till lampor med mera? Måste man ha Nexas router då? Och funkar det ens då?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

martikainen
2018-11-26, 09:52
Kan Google home mini kommunicera med Nexa-switchar till lampor med mera? Måste man ha Nexas router då? Och funkar det ens då?

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

GH pryttlarna kan inte på eget bevåg prata med fysiska enheter om de inte har inbyggt stöd för GH.

När det kommer till tex Nexa så behöver man antingen en Nexa gateway(om den har inbyggt stöd) eller någon annan styrenhet som kan kommunicera med pluggarna och sedan ska den ha möjlighet att prata med GH

Peter.B
2018-11-26, 10:10
GH pryttlarna kan inte på eget bevåg prata med fysiska enheter om de inte har inbyggt stöd för GH.

När det kommer till tex Nexa så behöver man antingen en Nexa gateway(om den har inbyggt stöd) eller någon annan styrenhet som kan kommunicera med pluggarna och sedan ska den ha möjlighet att prata med GH

Precis det jag misstänkte, och då blir det helt plötsligt för mycket meck. Tack för svar! :)

martikainen
2018-11-26, 10:29
För er andra som läser i den här tråden så kan jag ju berätta om mitt senaste projekt! Köpte en Google Home Mini för 3-4 månader sen men den har mest stått och samlat damm i väntan på att svenska ska komma som språk, nu har vi svenska som språk och det fungerar fantastiskt bra!

Innan helgen köpte jag 3st till så att jag numera har en GH mini i hemmabion, tvrummet, kontoret och sovrummet.

GH appen har sedan fått en koppling till min Home Assistant (förkortas HA nedan) och med den kopplingen så möjliggör man styrning av allt man har i HA.
HA tillsammans med Node-Red (grafiskt automatiseringsflöde) och sedan en GH på det så kan man så gott som styra hela hemmet med rösten.

GH appen har även rumskonfigurering vilket "trumfar" övrig konfigurering, så om jag tex har 10 taklampor i huset, jag har en GH mini i kontoret och jag har sagt att kontorets taklampa finns i samma rum som min GH mini så kommer GH mini att tända just kontorets taklampa om jag säger "Tänd taklampa" när jag är i kontoret.

På samma sätt kommer den spela upp musik på min chromecast audio i kontoret om jag säger åt den att spela spotify. Sedan kan jag alltid säga "Tänd taklampan i sovrummet" och den kommer då tända där. Eller "Tänd alla taklampor".

Man har även möjlighet att sätta "alias" för saker, så tex har jag ett flöde för min hemmabio, jag har en switch i HA som jag döpt till "Hemmabio", sedan har jag i Node-Red konfigurerat att när den knappen slås på så skall den
1. Starta projektorn
2. Starta receivern
3. Välja input channel på receivern till "BluRay" där min plex maskin finns
4. Dimma ner lamporna

Så säger jag enkelt "Hej go go, starta hemmabion" eller använder något alias tex "Starta bion, starta projektorn, starta film".
Man kan även säga "slå på", och säkert andra fraser som kan kännas logiska.

Har man barn i huset så finns det även en smidig "broadcast" funktion, lite som ett gammalt intercom system, du kan ropa ut till andra GH mini enheter i huset att maten är klar tex.

I nästa version av HA så släpper dom en device tracker till GH, det gör att du kan triangulera mobiltelefoner eller andra blåtandsenheter och på så sätt få reda på att tex frugans mobil är närmst GH minin i sovrummet och det är således ganska troligt att hon befinner sig där.
Eller att hunden som har en BLE-tagg på halsbandet befinner sig i kontoret.
Kan sedan användas till roliga automationer som tex att du vill skicka en notis när tvättmaskinen är klar, och då kollar du i vilket rum som tvättmaskinsoperatören befinner sig i och således skickar en Text To Speach till den GH minin att "Tvätten är klar".

Eller om det ringer på dörren så kan din GH mini i hallen känna att "Insert-kompis-namn" är nära GH minin i hallen coh således ropa ut i hummet "Jakob ringer på dörren" för att sedan hälsa Jakob välkommen ett par sekunder efter man öppnat dörren.

Peter.B
2018-11-26, 10:33
För er andra som läser i den här tråden så kan jag ju berätta om mitt senaste projekt! Köpte en Google Home Mini för 3-4 månader sen men den har mest stått och samlat damm i väntan på att svenska ska komma som språk, nu har vi svenska som språk och det fungerar fantastiskt bra!

Innan helgen köpte jag 3st till så att jag numera har en GH mini i hemmabion, tvrummet, kontoret och sovrummet.

GH appen har sedan fått en koppling till min Home Assistant (förkortas HA nedan) och med den kopplingen så möjliggör man styrning av allt man har i HA.
HA tillsammans med Node-Red (grafiskt automatiseringsflöde) och sedan en GH på det så kan man så gott som styra hela hemmet med rösten.

GH appen har även rumskonfigurering vilket "trumfar" övrig konfigurering, så om jag tex har 10 taklampor i huset, jag har en GH mini i kontoret och jag har sagt att kontorets taklampa finns i samma rum som min GH mini så kommer GH mini att tända just kontorets taklampa om jag säger "Tänd taklampa" när jag är i kontoret.

På samma sätt kommer den spela upp musik på min chromecast audio i kontoret om jag säger åt den att spela spotify. Sedan kan jag alltid säga "Tänd taklampan i sovrummet" och den kommer då tända där. Eller "Tänd alla taklampor".

Man har även möjlighet att sätta "alias" för saker, så tex har jag ett flöde för min hemmabio, jag har en switch i HA som jag döpt till "Hemmabio", sedan har jag i Node-Red konfigurerat att när den knappen slås på så skall den
1. Starta projektorn
2. Starta receivern
3. Välja input channel på receivern till "BluRay" där min plex maskin finns
4. Dimma ner lamporna

Så säger jag enkelt "Hej go go, starta hemmabion" eller använder något alias tex "Starta bion, starta projektorn, starta film".
Man kan även säga "slå på", och säkert andra fraser som kan kännas logiska.

Har man barn i huset så finns det även en smidig "broadcast" funktion, lite som ett gammalt intercom system, du kan ropa ut till andra GH mini enheter i huset att maten är klar tex.

I nästa version av HA så släpper dom en device tracker till GH, det gör att du kan triangulera mobiltelefoner eller andra blåtandsenheter och på så sätt få reda på att tex frugans mobil är närmst GH minin i sovrummet och det är således ganska troligt att hon befinner sig där.
Eller att hunden som har en BLE-tagg på halsbandet befinner sig i kontoret.
Kan sedan användas till roliga automationer som tex att du vill skicka en notis när tvättmaskinen är klar, och då kollar du i vilket rum som tvättmaskinsoperatören befinner sig i och således skickar en Text To Speach till den GH minin att "Tvätten är klar".

Eller om det ringer på dörren så kan din GH mini i hallen känna att "Insert-kompis-namn" är nära GH minin i hallen coh således ropa ut i hummet "Jakob ringer på dörren" för att sedan hälsa Jakob välkommen ett par sekunder efter man öppnat dörren.

Wow! :hbang:

MaxHeninge
2018-12-24, 21:03
Någon som vet vad det här är för sockel? Letar efter en adapter så jag kan använda philip hue's E14.

Detta är den enda informationen jag kunde hitta.

https://i.imgur.com/jukA8Fs.jpg
https://i.imgur.com/BtCbm0C.jpg

Dreas
2019-03-27, 21:37
Vi ska snart bygga nytt och jag måste tänka rätt från start!

Vad ska man ha? Knx? Plejd?

Dubbla nätverksuttag i alla rum, astrour till utebelysning samt markiser är planen. Vill gärna kunna styra spotlights i fönstersmygar via telefonen. App-styrd entrédörr.

Dra nätverkskabel dit jag vill ha övervakningskameror?

martikainen
2019-03-28, 08:09
Vi ska snart bygga nytt och jag måste tänka rätt från start!

Vad ska man ha? Knx? Plejd?

Dubbla nätverksuttag i alla rum, astrour till utebelysning samt markiser är planen. Vill gärna kunna styra spotlights i fönstersmygar via telefonen. App-styrd entrédörr.

Dra nätverkskabel dit jag vill ha övervakningskameror?

Den här frågan dyker upp rätt ofta i de grupper jag är med i och svaret är väldigt beroende.
Jag som hemmapulare hade inte valt KNX då jag gillar att göra det smarta själv, men som ointresserad är KNX det absolut smartaste valet om man skall ta en framtida försäljning i beaktning.


* Eluttag vid alla dörrar,
* under alla fönster (lampor på fot)
* Över alla fönster (hängande lampor/rullgardiner)
* Elluttag i alla hörn och på de ställen man vet att man kommer ha TV/Dator osv
* Dubbla TP till samtliga rum, även kök/badrum just in case (inte mycket pengar)
* TP till utvalda platser för kameror, på precis alla ställen du kanske kommer sätta kamera.
* TP som kommer ut i taket på flera ställen för trådlösa accepunkter (POE!)


Om vi antar att du skiter i KNX
* Stora dosor bakom alla knappar för att få plats med smarta prylar
* Stora dosor bakom eluttag för samma anledning
* Stora kopplingsdosor vid lampknappar för att lämna plats för smart styrning

Det mesta annat hade jag löst med trådlösa enheter, många förespråkar kabelburna sensorer till allt men det är så fruktansvärt overkill och framtida larmsystem & produkter kommer vara trådfria för vanliga konsumenter.


Vad gäller styrning av belysning så tror jag plejd kommer bli väldigt bra, det kostar inte heller nämnvärt mycket mer än en vanlig vriddimmer. De är på väg att bli bättre på att integrera med andra produkter (Google Home osv). Fördelen är ju att man kan nyttja vilka lampor man vill sen. Plus den stora fördelen att man kan programmera allt själv till skillnad mot KNX.

r1kkie
2019-03-28, 08:17
Vi ska snart bygga nytt och jag måste tänka rätt från start!

Vad ska man ha? Knx? Plejd?

Dubbla nätverksuttag i alla rum, astrour till utebelysning samt markiser är planen. Vill gärna kunna styra spotlights i fönstersmygar via telefonen. App-styrd entrédörr.

Dra nätverkskabel dit jag vill ha övervakningskameror?

Håller med förgående talare.

Stora frågan är, hur mycket tid är man villiga att lägga ner på sitt "smarta hem"?

Jag kan inte ens uppskatta hur många timmar jag lagt totalt på dem 3-4år jag har hållit på å pula och pilla. Men jag tycker det är kul och har tid så är inget problem för mig.

agazza
2019-03-28, 20:24
Jag vill kunna se ifall kaffebryggaren är avstängd, och köra maskinerna när minutpriset är som billigast, det är typ allt

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Akerhage
2019-03-28, 21:05
Skall testa hass.io på raspberry Pi lite. Kommer få lite hjälp från en från sweclockers.

Det jag skall intregrera just nu är Hue, Yale Doorman, Neato dammsugare, TV, Soundbar, apple tv4k och sedan även FYRTUR (Ikeas smarta mörkläggningsgardin) när den släpps.

Vill säga "OK Google, Movietime" så skall tvn sättas på, soundbaren skall på, volym 20, hdmi 1, apple tv skall på och sätta igång netflix, hue-lamporna skall sätta igång en scen, mörkläggningsgardinen skall dras ner. Telefonen skall muteas. Får se hur det går.

Snubben
2019-03-28, 21:42
Jag vill kunna se ifall kaffebryggaren är avstängd, och köra maskinerna när minutpriset är som billigast, det är typ allt

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

https://www.clasohlson.com/se/WiFi-Smart-Plug,-Clas-Ohlson-Home/38-8192

För elen antar jag du behöver få tag i spotpriser och sedan utifrån det kicka igång en kontakt eller liknande. Annars kan det finnas en poäng att bara dra igång t.ex. tvätt och disk typ 0300 på natten.

Snubben
2019-03-28, 21:43
Skall testa hass.io på raspberry Pi lite. Kommer få lite hjälp från en från sweclockers.

Det jag skall intregrera just nu är Hue, Yale Doorman, Neato dammsugare, TV, Soundbar, apple tv4k och sedan även FYRTUR (Ikeas smarta mörkläggningsgardin) när den släpps.

Vill säga "OK Google, Movietime" så skall tvn sättas på, soundbaren skall på, volym 20, hdmi 1, apple tv skall på och sätta igång netflix, hue-lamporna skall sätta igång en scen, mörkläggningsgardinen skall dras ner. Telefonen skall muteas. Får se hur det går.

Säg till hur det funkar med Yale och t.ex. telefonapp. Sitter med Yale själv och funderar lite på hur man ska kunna bygga vidare.

Dreas
2019-03-29, 11:34
Den här frågan dyker upp rätt ofta i de grupper jag är med i och svaret är väldigt beroende.
Jag som hemmapulare hade inte valt KNX då jag gillar att göra det smarta själv, men som ointresserad är KNX det absolut smartaste valet om man skall ta en framtida försäljning i beaktning.


* Eluttag vid alla dörrar,
* under alla fönster (lampor på fot)
* Över alla fönster (hängande lampor/rullgardiner)
* Elluttag i alla hörn och på de ställen man vet att man kommer ha TV/Dator osv
* Dubbla TP till samtliga rum, även kök/badrum just in case (inte mycket pengar)
* TP till utvalda platser för kameror, på precis alla ställen du kanske kommer sätta kamera.
* TP som kommer ut i taket på flera ställen för trådlösa accepunkter (POE!)


Om vi antar att du skiter i KNX
* Stora dosor bakom alla knappar för att få plats med smarta prylar
* Stora dosor bakom eluttag för samma anledning
* Stora kopplingsdosor vid lampknappar för att lämna plats för smart styrning

Det mesta annat hade jag löst med trådlösa enheter, många förespråkar kabelburna sensorer till allt men det är så fruktansvärt overkill och framtida larmsystem & produkter kommer vara trådfria för vanliga konsumenter.


Vad gäller styrning av belysning så tror jag plejd kommer bli väldigt bra, det kostar inte heller nämnvärt mycket mer än en vanlig vriddimmer. De är på väg att bli bättre på att integrera med andra produkter (Google Home osv). Fördelen är ju att man kan nyttja vilka lampor man vill sen. Plus den stora fördelen att man kan programmera allt själv till skillnad mot KNX.Tack för svar!

Är datorvan och jobbar inom it(programmering light) så ibland kan jag pilla. Oftast vill jag dock att det ska fungera. Just smarta hem kan jag nog trixa med.

Jag vill ogärna köra trådlös övervakning - Har haft bekanta som råkat ut för rån där larmet störts ut. Mindre chans med trådar tänker jag?

Jag tänker spottar i fönstersmyg istället för hängande lampor. Men skadar inte att ha uttag där.

Knx kan ju programmeras även det, man lägger en server i elcentralen tror jag.

Bra tips med TP i taket!

martikainen
2019-03-29, 21:29
Tack för svar!

Är datorvan och jobbar inom it(programmering light) så ibland kan jag pilla. Oftast vill jag dock att det ska fungera. Just smarta hem kan jag nog trixa med.

Jag vill ogärna köra trådlös övervakning - Har haft bekanta som råkat ut för rån där larmet störts ut. Mindre chans med trådar tänker jag?

Jag tänker spottar i fönstersmyg istället för hängande lampor. Men skadar inte att ha uttag där.

Knx kan ju programmeras även det, man lägger en server i elcentralen tror jag.

Bra tips med TP i taket!

Då hade jag nog inte lagt pengarna på KNX, visst är det en extra feature för huset, men tror få värderar det som värt.

Övervakning hade jag satsat på AJAX, trådlöst, men de har också funktioner för om de tappar kontakt med noder, tex via störsändare. Och ska man vara ärlig så skyddar inte larm mot någon som vill göra inbrott, det skrämmer amatörer och är bra att ha för rabatt på försäkring + brandlarm.

Spottar i fönstersmygen är ju trevligt, men fundera på om du tex kommer vilja hänga upp julstjärnor eller annat där någon gång.

KNX programmeras, ja. Men det verkar kräva dyra licenser/programvara och är inte alls lika flexibelt som "hemmabyggen", däremot är det ju stabilt som tusan

Snobbe
2019-04-16, 08:48
Någon som kollat in Glue? Ett lås som går att styra via app i mobilen. Du kan ge andra personer rätt via appen så hantverkare (mathem har börjat leverans) osv kan komma in i lägenheten. Du får notifikationer när dom låser upp dörren.
Samt att Glue låset sätts på över ditt nuvarande lås så nyckeln fungerar och ingen extremt krånglig installation.

Tycker det verkar coolt, men vill nog se lite fler rapporter om någon lyckas hacka det innan man skaffar det själv.

https://www.youtube.com/watch?v=fUp2KOZzWgU

Akerhage
2019-04-16, 08:50
Någon som kollat in Glue? Ett lås som går att styra via app i mobilen. Du kan ge andra personer rätt via appen så hantverkare (mathem har börjat leverans) osv kan komma in i lägenheten. Du får notifikationer när dom låser upp dörren.
Samt att Glue låset sätts på över ditt nuvarande lås så nyckeln fungerar och ingen extremt krånglig installation.

Tycker det verkar coolt, men vill nog se lite fler rapporter om någon lyckas hacka det innan man skaffar det själv.

https://www.youtube.com/watch?v=fUp2KOZzWgU

Typ som Yale Doorman som jag haft i 5 år? Det är samma funktioner i det låset. Det är nog ett av mina bäst köp någonsin. Så skönt slippa nycklar!

martikainen
2019-04-16, 09:14
Någon som kollat in Glue? Ett lås som går att styra via app i mobilen. Du kan ge andra personer rätt via appen så hantverkare (mathem har börjat leverans) osv kan komma in i lägenheten. Du får notifikationer när dom låser upp dörren.
Samt att Glue låset sätts på över ditt nuvarande lås så nyckeln fungerar och ingen extremt krånglig installation.

Tycker det verkar coolt, men vill nog se lite fler rapporter om någon lyckas hacka det innan man skaffar det själv.

https://www.youtube.com/watch?v=fUp2KOZzWgU

Hacka, nej, då är det mer troligt att de kofotar upp dörren eller går via fönster.

Jag hade glue innan, ganska tidigt när de kom och jag var inte nöjd, segt på att låsa upp, ibland tappade låset koppling, den kunde ej känna av om det var låst eller inte. Bor man i lägenhet så är det ju ett av få val man kan göra men har man hus bör man lägga pengarna på Yale precis som Akerhage skriver

Snobbe
2019-04-16, 10:33
Mer troligt ja men det dyker upp säkerhetshål för olika saker hela tiden. Bor i lägenhet så Yale doorman ser inte ut att fungera.

Akerhage
2019-04-16, 10:47
Mer troligt ja men det dyker upp säkerhetshål för olika saker hela tiden. Bor i lägenhet så Yale doorman ser inte ut att fungera.

Jag bor i hyreslägenhet, var inga problem smälla upp låset där?

Snobbe
2019-04-16, 11:42
Ok, vet inte om alla hyresvärdar hade varit så sugna på att man gör det om man byter ut hela låset. Men kanske inte är några problem.

Akerhage
2019-04-16, 11:56
Ok, vet inte om alla hyresvärdar hade varit så sugna på att man gör det om man byter ut hela låset. Men kanske inte är några problem.

Fast du sparar ju bara det gamla låset med alla tillbehör, när du väl vill flytta ut så skruvar du in det gamla låset bara. Detta var inga som helst problem att göra med Poseidon iaf. Perfekt också när dom skall in i lägenheten, då får dom en kod av dig bara.

Akerhage
2019-07-13, 08:28
Hej, jag skall köpa en 5m lighstrip outdoor till balkongen. Såg att det fanns en Osram lightstrip som är betydligt billigare, nästan så man kan få 2st sådana till priset av en Hue Lightstrip.

Fungerar den Osram att koppla in till Hue-bryggan rakt av? Är det någon som testat om den är något att ha? Kommer den isf att läggas in som en vanlig lightstrip i hue appen?
https://www.webhallen.com/se/product/283100-Osram-Smart-Lightstrip-Outdoor-5-meter

martikainen
2019-07-13, 17:58
Hej, jag skall köpa en 5m lighstrip outdoor till balkongen. Såg att det fanns en Osram lightstrip som är betydligt billigare, nästan så man kan få 2st sådana till priset av en Hue Lightstrip.

Fungerar den Osram att koppla in till Hue-bryggan rakt av? Är det någon som testat om den är något att ha? Kommer den isf att läggas in som en vanlig lightstrip i hue appen?
https://www.webhallen.com/se/product/283100-Osram-Smart-Lightstrip-Outdoor-5-meter

Inte testat den själv men på webhallens sida står det ju:

Osram Smart+ fungerar i dagsläget med Philips Hue.
Vi vill dock göra dig uppmärksam på att Philips Hue ansvarar ej för eventuella framtida konflikter som kan uppstå vid mjukvaru-uppdateringar.

Akerhage
2019-07-14, 10:59
Inte testat den själv men på webhallens sida står det ju:

Köpte en Philips Hue istället, kanske testar Osram med på andra sidan balkongen senare. Tyckte det var svårt att böja till den Philips Hue-slingan, den var väldigt tjock.

Snubben
2019-08-24, 09:53
Jag letar efter något liknande ett larmsystem som jag kan sätta upp här hemma. Gillar mest som Google kör hårt med men jag vill inte vara beroende av deras tredjepartstjänst för att spara t.ex. videoklipp utan vill att allt ska kopplas mot min egna server.

Vad finns det då för alternativ?

martikainen
2019-08-24, 18:04
Jag letar efter något liknande ett larmsystem som jag kan sätta upp här hemma. Gillar mest som Google kör hårt med men jag vill inte vara beroende av deras tredjepartstjänst för att spara t.ex. videoklipp utan vill att allt ska kopplas mot min egna server.

Vad finns det då för alternativ?

Larm kan innebära mycket

- dörr/fönster sensorer
- brandlarm
- vibrationssensorer
- rörelsesensorer
- brandvarnare
- videoövervakning

Jag har verisure idag men det är enbart för att det redan fanns i huset så det var ingen startkostnad. Jag planerar att säga upp det och helt förlita mig på mitt egna system som är en kombination av Home Assistant och primärt sensorer från Xiaomi.
Kameror kör jag Dahua och en egen server för lagring.

Det enda som får mig att inte säga upp larmet är just brandlarm, vid ett inbrott så gör larmet inte mycket, men skulle det börja brinna så är det ju kört om man inte har en stabil larmfunktion så man snabbt kan få ut brandkåren.

Ett bra alternativ till verisure är AJAX, man köper alla prylar själv och tar hand om det själv. Sedan kan man koppla upp sig mot "valfri" larmcentral (finns ett gäng att välja på). Det brukar kosta 50-100kr/månaden och är rätt ordentligt skillnad mot verisure som ligger på 350kr för en normal villa med ett fåtal sensorer.

Snubben
2019-08-24, 18:38
Det jag primärt letar efter är dörr/fönster- rörelsesensor och kamera. Som sedan kan kopplas ihop med mobilen, samt lagra inspelade snuttar från kameran på min server.

martikainen
2019-08-25, 07:34
Det jag primärt letar efter är dörr/fönster- rörelsesensor och kamera. Som sedan kan kopplas ihop med mobilen, samt lagra inspelade snuttar från kameran på min server.

Sensorer tror jag nog att Xiaomi Aqara är en bra lösning för dig, dock verkar de inte ha google home stöd ännu (har dock för mig jag läst om det, kanske finns om man köper den nya gatewayen från kina).

https://www.kjell.com/se/sok?query=aqara

Gällande kamerabiten så är den bökigare, de konsumentlösningar som finns har ju oftast en gateway som man kan spela in till (typ Arlo).
Om du nu redan har en faktiskt server ståendes så kan tex zoneminder vara ett alternativ, finns även modernare lösningar som också ska fungera (jag har gjort några små test men gått tillbaka till ZM ändå då jag tycker den fungerat bäst).

Och har du redan en server så rekommenderat jag varmt att testa Home Assistant https://www.home-assistant.io/

Då öppnar du upp möjligheten för att göra "allt" :)

agazza
2019-08-25, 07:53
Flyttar snart och elen på stället är ett helvete.

Funderar på att börja byta alla uttag till smarta uttag för att på så vis övervaka vad som sker när jag börjar med proppskåpet

Vilka är bäst? Varför?

Uttag med styrning och avstängningsbar mysbelysning vore ett plus.

Har gärna 2700k till 3000k på färgen. Inget jävla rgb eller andra färger, jag bor inte på starship enterprise

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

martikainen
2019-08-25, 08:04
Flyttar snart och elen på stället är ett helvete.

Funderar på att börja byta alla uttag till smarta uttag för att på så vis övervaka vad som sker när jag börjar med proppskåpet

Vilka är bäst? Varför?

Uttag med styrning och avstängningsbar mysbelysning vore ett plus.

Har gärna 2700k till 3000k på färgen. Inget jävla rgb eller andra färger, jag bor inte på starship enterprise

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk


Gällande uttag så hade jag personligen gått på Shelly för "det smarta".

Kollar man prismässigt så finns det nog lite smarta grejor att göra där.

För vissa uttag/funktioner kan man köra med deras Shelly Pro https://shelly.cloud/product/shelly-4pro/

Den har 4st 10amp utgångar med energimätning och går ju att sätta i proppskåpet.
Sen kan man ju gå på eluttag med separata brunnar och sen köra Shelly 2.5 bakom dessa https://shelly.cloud/product/wifi-smart-home-automation-shelly-25-switch-relay-roller-shutter/

Den har 2st 10amp utgångar, men då blir det en sån bakom varje uttag.


Även fast pengarna drar iväg så är det ingenting jämfört med att köpa motsvarande produkter från andra leverantörer (fibaro tex). Och de flesta har inte ens inbyggnadspuckar som klarar av samma saker (strömmätning tex).


Jag har deras shelly 1 för lampor som jag inte vill ha de fula zigbee lamporna som finns (tex philips hue eller Ikea trådfri). Samt deras Shelly 1PM på tex laddstationen för bilen för att mäta hur mycket jag "tankar" och beräkna kostnad för detta, har även en PM för motorvärmaren som ger mig möjlighet att automatiskt starta motorvärmaren vid kallt väder.

Jag kommer fortsätta utöka mitt hem med Shelly, det ställer dock krav på bra WiFi (många accesspunkter kommer behövas till slut eftersom man får rätt många enheter som är anslutna.

agazza
2019-08-25, 10:20
Gällande uttag så hade jag personligen gått på Shelly för "det smarta".

Kollar man prismässigt så finns det nog lite smarta grejor att göra där.

För vissa uttag/funktioner kan man köra med deras Shelly Pro https://shelly.cloud/product/shelly-4pro/

Den har 4st 10amp utgångar med energimätning och går ju att sätta i proppskåpet.
Sen kan man ju gå på eluttag med separata brunnar och sen köra Shelly 2.5 bakom dessa https://shelly.cloud/product/wifi-smart-home-automation-shelly-25-switch-relay-roller-shutter/

Den har 2st 10amp utgångar, men då blir det en sån bakom varje uttag.


Även fast pengarna drar iväg så är det ingenting jämfört med att köpa motsvarande produkter från andra leverantörer (fibaro tex). Och de flesta har inte ens inbyggnadspuckar som klarar av samma saker (strömmätning tex).


Jag har deras shelly 1 för lampor som jag inte vill ha de fula zigbee lamporna som finns (tex philips hue eller Ikea trådfri). Samt deras Shelly 1PM på tex laddstationen för bilen för att mäta hur mycket jag "tankar" och beräkna kostnad för detta, har även en PM för motorvärmaren som ger mig möjlighet att automatiskt starta motorvärmaren vid kallt väder.

Jag kommer fortsätta utöka mitt hem med Shelly, det ställer dock krav på bra WiFi (många accesspunkter kommer behövas till slut eftersom man får rätt många enheter som är anslutna.Ska kolla på det. Kom på att jag kan ju köpa belysta ramar till knapparna bara så behöver det inte vara en allt i ett lösning

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk