handdator

Visa fullständig version : Beroende av makrill i tomatsås.


camarade
2015-06-23, 20:19
No joke. Hävde precis tre burkar.

Har funderat på om det är sockret i såsen, men tror inte det. Är beroende av själva smaken och tuggmotståndet.

Ska jag lägga in mig på avvärjning? Eller mer seriöst, någon speciell anledning till oro? Makrill är väl långt ned på näringskedjan (?) beträffande miljögifter osv... eller? Har dragit ned på fisk i allmänhet pga oro för gifter & skräp som fiskarna tar upp, men kanske obefogat i fallet makrill?

Tobbey
2015-06-23, 20:26
Önskar jag hade det problemet :D Själv har jag bara aptit för sånt som är sött och "onyttigt" i folkmun.

Makrill är bra käk. Bra fetter osv. Ser inga större problem ditt beroende. Man kommer ju ändå dö nån gång i livet och jag tror inte du kommer dö av eventuella gifter från att äta makrill i tomatsås.

1x0
2015-06-23, 21:05
1 konserv (125g) är 2.5g omega-3. Gudiol rekommenderar 2.5g per dag och Berkhan 3.5g per dag. Så 3 burkar blir 7.5g, lite väl mycket om du äter det varje dag.

Googla bieffekter av överdosering. Lätt att blöda och blodsprängda ögon är tecken på överdosering.


PS: är inte helt säker på alla siffror ovan men det är vad jag minns, orkar inte googla åt dig!

Kan rekommendera dijonsenap till makrill i tomatsås, riktigt gott. Citronpeppar också. Jag gillar också makrill i tomatsås, förmodligen mest för det är smidigt att bara käka en burk ihop med lite grönsaker eller ha på mackan.

Att dra ner på din fiskkonsumtion tycker jag är ganska konstigt; fisk är bra.

cero
2015-06-23, 22:35
Till något mycket viktigare, vilket märke köper du?

timoat
2015-06-23, 23:11
Jag får. Mycket näsblod av makrill. Jag är i Paris nu på semester och utbudet av konserverad makrill här är fanimej enormt. Säkert 10 olika typer.

exevision
2015-06-24, 10:15
Ska jag lägga in mig på avvärjning? Eller mer seriöst, någon speciell anledning till oro? Makrill är väl långt ned på näringskedjan (?) beträffande miljögifter osv... eller? Har dragit ned på fisk i allmänhet pga oro för gifter & skräp som fiskarna tar upp, men kanske obefogat i fallet makrill?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=59509

Anton Fräs
2015-06-24, 14:16
Så länge du inte injicerar eller röker den i pipa så ska det nog vara rätt lugnt. :)

King Grub
2015-06-24, 14:19
Alldeles för mycket omega 3.

filmjölk
2015-06-24, 14:40
Vad är det för farligt med Omega-3? Jag överdoserar gravad och rökt lax själv, i perioder kan det nog bli upp till ett halvkilo om dagen. Lite brieost inlindad i en skiva lax*drool*

King Grub
2015-06-24, 14:42
Ökad oxidativ stress, blödningar, försämrat immunförsvar, ökad risk för prostatacancer.

Anton Fräs
2015-06-24, 15:58
TS specifierar ju inte hur konsumtionsmängden ser ut annat än att han just smällde i sig 3 burkar.

Donkens
2015-06-25, 07:10
Vad är det för farligt med Omega-3? Jag överdoserar gravad och rökt lax själv, i perioder kan det nog bli upp till ett halvkilo om dagen. Lite brieost inlindad i en skiva lax*drool*

Samma här, när butikerna här i Stockholm brukar köra på 15:- för 150g som klippvara :)

Prost
2015-06-25, 14:41
Ökad oxidativ stress, blödningar, försämrat immunförsvar, ökad risk för prostatacancer.

Tror inte att detta skrämmer någon, dock har jag läst studier om sämre gains med för mycket omega-3. Shits just got real.. :-)

Tobbey
2015-06-25, 18:46
Jag får min dagliga omega-3 från kalles kaviar :D

Lycklig
2015-06-25, 18:55
Ökad oxidativ stress, blödningar, försämrat immunförsvar, ökad risk för prostatacancer.

Förstår att det skiljer sig mellan individer. Men vid vilken mängd börjar Omega-3 bli skadligt? Minns att Martin Berkhan en gång i tiden argumenterade för att en större mängd Omega-3(2g EPA, 1.5g DHA) hade kunnat ha teoretisk positiv påverkan på muskelbyggandet.

Skulle den dosering han pratar om där, kunna leda till dessa potentiella hälsokomplikationer?

Sverker
2015-06-25, 18:56
Du får ca 4 gram salt för varje gram EPA+DHA i kaviaren:d.

R Scarpa27
2015-06-25, 18:58
Jag får min dagliga omega-3 från kalles kaviar :D

Jag får mitt genom valnötter, avokado, vissa grönsaker, margarin, rapsolja, tofu & sojaolja & flera nötter m.m behöver egentligen inte tänka får i mig lagom genom blandkost.

haha usch för kaviar, gillade de förr, fy kan inte ens tänka tanken på skiten numera haha.
Körde kalles kaviar med banansmak förr, jag var typ ensam att gilla den tror jag :D

Nej min farmor gillade den också, när hon levde http://vignette3.wikia.nocookie.net/crossfirefps/images/c/c4/Heart-small-icon.png/revision/latest?cb=20150206183213

Tobbey
2015-06-25, 19:07
Du får ca 4 gram salt för varje gram EPA+DHA i kaviaren:d.

Det är bonus :D

Jag får mitt genom valnötter, avokado, vissa grönsaker, margarin, rapsolja, tofu & sojaolja & flera nötter m.m behöver egentligen inte tänka får i mig lagom genom blandkost.

haha usch för kaviar, gillade de förr, fy kan inte ens tänka tanken på skiten numera haha.
Körde kalles kaviar med banansmak förr, jag var typ ensam att gilla den tror jag :D

Nej min farmor gillade den också, när hon levde http://vignette3.wikia.nocookie.net/crossfirefps/images/c/c4/Heart-small-icon.png/revision/latest?cb=20150206183213

Allt nämnt är gött! Nötter i alla former. Banansmak låter weird, men skulle kunna funka.

R Scarpa27
2015-06-25, 19:33
Det är bonus :D



Allt nämnt är gött! Nötter i alla former. Banansmak låter weird, men skulle kunna funka.

Ja den sålde inte så bra, jag vräkte på mackorna med den dock haha.
en halv tub till frukostmackorna.

https://cdn2.cdnme.se/cdn/8-2/186600/images/2007/kalles_randiga_med_banan_medium_1195346799_3927019 .jpg

denna var det.