handdator

Visa fullständig version : Hantel pullover


Somoti
2015-06-22, 23:45
Hur håller man en hantel när man gör hantel pullover?
Tack.

Jansson_84
2015-06-23, 00:23
http://www.muscleandperformancemag.com/assets/images/March14/BestChestExercise/Dumbbell%20Pullover%20Muscle%20and%20Performance.j pg

Själv så kör jag bägge tummarna runt själva hantelstången och har den ena handen ovanpå den andra.

Somoti
2015-06-23, 00:48
Tack för svaret.

På bilden håller han ej ena handen över den andra.

Jansson_84
2015-06-23, 00:55
Nej precis, det är en variant som jag själv kör.
Du kan ju testa och se vad som känns bäst för dig.

Somoti
2015-06-23, 01:11
Jag kan ej hitta youtube om hur man håller hanteln. Jag hitta ej dem på google heller. Ifall du vet var någon finns vänligen medella mig.

Beemel
2015-06-23, 05:22
Jag kan ej hitta youtube om hur man håller hanteln. Jag hitta ej dem på google heller. Ifall du vet var någon finns vänligen medella mig.

Är det inte precis vad som just gjorts?

Beemel
2015-06-23, 05:23
2 sekunder på google gav mig:
http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBPullover.html

ddr
2015-06-23, 05:26
Har ingen film eller bild men jag håller precis som på bilden ovan (Brukar låsa hanteln med tummarna som då korsar varandra).
Testa lutande/nedåtlutande ockdå om du aldrig testat det :)

Troive
2015-06-23, 07:43
Bara jag som upplever att jag aldrig får bra kontakt i Pullovers? *screwy*

pezrulezhaakon
2015-06-23, 09:51
Bara jag som upplever att jag aldrig får bra kontakt i Pullovers? *screwy*

Var vill du ha kontakt?

Övningen är varken speciellt effektiv för lats eller bröst..

Old Nick
2015-06-23, 10:19
Bara jag som upplever att jag aldrig får bra kontakt i Pullovers? *screwy*

Jag får det. I alla fall i magen när jag kör stående.

filmjölk
2015-06-23, 10:32
Bara jag som upplever att jag aldrig får bra kontakt i Pullovers? *screwy*

Tänk på övningen mer som en uppvärmningsövning eller stretch för både bröst och lats än som en övning du kör för att bygga muskler.

Old Nick
2015-06-23, 10:43
Tänk på övningen mer som en uppvärmningsövning eller stretch för både bröst och lats än som en övning du kör för att bygga muskler.

Jag kör den som "lätt" ryggövning i mitt helkroppsprogram. Chins och rodd två dagar i veckan. Pullovers däremellan. Placerar den på armdagen för att den tar så fint på triceps långa.

Klein
2015-06-23, 10:48
Tycker man får mycket bättre stretch om man ligger tvärs över bänken istället för längs med bänken. En riktigt bra övning för framför allt triceps. Perfekt om man har dåliga armbågar.

Kr6llaRn
2015-06-23, 10:57
Var vill du ha kontakt?

Övningen är varken speciellt effektiv för lats eller bröst..

pullovers är väl ju en av få isolerande övningar för latsen(?), så det kan ju lik gärna vara du som har kasst utförande.

PureWhey
2015-06-23, 12:14
Tror Pez har koll på sina utföranden :D

Old Nick
2015-06-23, 12:47
Personligen tycker jag dock att hantelvarianten är rätt kass. Lätt att göra illa axlarna med för tung vikt och kort rom. Jag använder kablar.

Fast då blir belastningsriktningen iofs annorlunda så det är inte riktigt samma övning. Men nästan.

yhhRccioPIs

pezrulezhaakon
2015-06-23, 12:49
pullovers är väl ju en av få isolerande övningar för latsen(?), så det kan ju lik gärna vara du som har kasst utförande.

Isolerande? Då får du vara skapt på ett udda sätt...

Somoti
2015-06-23, 18:29
jag kollade på "hur man håller på hantel på hantel pullover" på engelska på google och fick ej svaret som finns exrx.

Somoti
2015-06-23, 18:34
2 sekunder på google gav mig:
http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBPullover.html
Jag kollade på "hur man håller hantel på hantel pullover" på engelska på google och fick ej svaret som finns på exrx.

Fliptones
2015-06-25, 13:31
Jag kollade på "hur man håller hantel på hantel pullover" på engelska på google och fick ej svaret som finns på exrx.

Då kan du nog dra slutsatsen att man kan hålla på lite olika sätt.

biggusdickus
2015-06-26, 08:28
Isolerande? Då får du vara skapt på ett udda sätt...

När jag kör pullover med kabel skulle jag vilja påstå att jag isolerar latsen väldigt bra.

pezrulezhaakon
2015-06-26, 08:56
När jag kör pullover med kabel skulle jag vilja påstå att jag isolerar latsen väldigt bra.

Men det gör du inte.

HerrLuta
2015-06-26, 13:31
när jag kör pullover med kabel skulle jag vilja påstå att jag isolerar latsen väldigt bra.

men det gör du inte.

And it's oooon! :d

biggusdickus
2015-06-26, 13:37
And it's oooon! :d

Ha ha.. Nä jag orkar inte. Jag viker mig inför pezrullens uttömliga argumentation.;)

Anders The Peak
2015-06-26, 16:53
när jag kör pullover med kabel skulle jag vilja påstå att jag isolerar latsen väldigt bra.

Men det gör du inte.

Hej Håkan, Har du möjlighet att utveckla dig i den här frågan eftersom jag tror inte att det är fel att säga att den isolerar latsen väldigt bra :)

Sedan kan man diskutera om det är en massa byggare och det kan jag inte säga att den är men den har sin plats i träningsprogrammet just som isolationsövning.

Somoti
2015-06-28, 01:23
Då kan du nog dra slutsatsen att man kan hålla på lite olika sätt.

Jag menar jag ej fick svar på google .

therunningman
2015-06-28, 07:34
Var på ett gym häromveckan och körde rehab. Två yngre killar körde hantelpullover. Den "erfarna" förklarande hur bra träning övningen var. Den "oerfarne" fick ont i axlarna av övningen men den förklarade gång på gång vilket outstanding övning det är, även för axelstabilitet eftersom bröstmuskeln är den muskeln som stabiliserar axelleden mest. Till slut säger den "oerfarne" något i stil med att om jag fortsätter köra övningen så kommer smärtan säkert att minska till slut.

Däremellan försökte råda dem med övningar men den ”erfarne” ville inte tappa ansiktet inför sin kompis och sågade allt. Underbart.

Angående själva diskussionen ovan är det ju en enorm skillnad på hantel pullovers och cable pullovers eller pullovers i maskin. Men att isolera latsen är väl en definitionsfråga, går det att isolera från synergister i någon rörelse?

pezrulezhaakon
2015-06-29, 05:16
Hej Håkan, Har du möjlighet att utveckla dig i den här frågan eftersom jag tror inte att det är fel att säga att den isolerar latsen väldigt bra :)

Sedan kan man diskutera om det är en massa byggare och det kan jag inte säga att den är men den har sin plats i träningsprogrammet just som isolationsövning.

Övningen behöver inte "isolera" lats bättre än valfri dragövning med god kroppskontroll. Inget magiskt med en hantelpullover, eller liknande med stång eller kabel. Samma med pulldown.

mangemani
2015-06-29, 05:57
brukar köra den i cable crossen istället för med hantel, tycker jag får bättre kontakt där samt att jag kan ta ut rörelsen lite längre.
dock så kör jag den aldrig i "bygga muskler" syfte, utan börjar passet(efter uppvärmning på löpbandet) för att få igång musklerna innan "de riktiga" övningarna och jag brukar även avsluta passet med den.

Anders The Peak
2015-06-29, 06:04
Övningen behöver inte "isolera" lats bättre än valfri dragövning med god kroppskontroll. Inget magiskt med en hantelpullover, eller liknande med stång eller kabel. Samma med pulldown.

Nu utgick från att det var en pullover stående i dragmaskin och inte en vanlig pullover eftersom det är två väsensskilda övningar. I det utförandet faller den under isolationsövning.

pezrulezhaakon
2015-06-29, 06:15
Nu utgick från att det var en pullover stående i dragmaskin och inte en vanlig pullover eftersom det är två väsensskilda övningar. I det utförandet faller den under isolationsövning.

Oavsett så behöver den inte isolera mer än de jag nämnde ovan.

Anders The Peak
2015-06-29, 10:52
Oavsett så behöver den inte isolera mer än de jag nämnde ovan.

Jämför den med en stående bicepscurl. Vad gör att bicepscurlen kan anses som en isolationsövning och inte stående pullover i dragmaskin?

pezrulezhaakon
2015-06-29, 13:09
Jämför den med en stående bicepscurl. Vad gör att bicepscurlen kan anses som en isolationsövning och inte stående pullover i dragmaskin?

Därför att biceps endast kan arbeta fullt i sin "enleds"övning, om du ska bibehålla ett tänkt utförande, medan lats kan arbeta fullt i ett flertal dragövningar med tämligen oförändrat utförande. Ser du skillnaden?

Anders The Peak
2015-06-29, 16:50
Därför att biceps endast kan arbeta fullt i sin "enleds"övning, om du ska bibehålla ett tänkt utförande, medan lats kan arbeta fullt i ett flertal dragövningar med tämligen oförändrat utförande. Ser du skillnaden?

Det gör även biceps i flertal övningar. Men exemplet är en isolationsövning.

pezrulezhaakon
2015-06-29, 18:36
Det gör även biceps i flertal övningar. Men exemplet är en isolationsövning.

Inte max. Biceps hjälper andra muskler i andra övningar, men max kan den endast göra i en isolationsövning.

Sheogorath
2015-06-29, 19:01
Bråkar ni verkligen om huruvida pullover är en isolationsövning för X eller inte? Hur jävla viktigt är det?

Anders The Peak
2015-06-29, 19:47
Bråkar ni verkligen om huruvida pullover är en isolationsövning för X eller inte? Hur jävla viktigt är det?

Hemskt viktigt för några för oss för andra är det helt oväsentligt :)

Men vissa saker kan vändas och vridas in absurdum

pezrulezhaakon
2015-06-29, 20:03
Bråkar ni verkligen om huruvida pullover är en isolationsövning för X eller inte? Hur jävla viktigt är det?

Om en del börjar att utgå från felaktigheter i sin argumentation, så blir det så här. Hur ska andra då förstå vad som gäller?
Inte undra på att brosciencen florerar så friskt när folk avfärdar en diskussion för att vara för lite värd..

Ett Orm
2015-06-29, 22:07
Blir det inte begänsningar för lats i pullover när det kommer til ROMet och hävstången vid raka armar som gör att lats inte kommer att kunna belastas maximalt?

Sheogorath
2015-06-29, 22:15
För lats, visst, men jag med flera argumenterar för att denna variant av pullover inte primärt är en latsövning för flertalet tränande.

That aside: om du väljer en övning med längre belastad ROM (som exempelvis kabelpullover) kommer du att få lägre vikt i det flekterade ytterläget (om du jobbar genom hela rörelsebanan). Om man då istället tar en övning som hantel/stångpullover har man en övning med maximal belastning i det flekterade ytterläget där t.ex. triceps långa är som mest aktiv och även pectoralis major till en betydande del, jag skulle även säga av min träningsvärk att döma att teres major får springa en del för pengarna. Även raka bukmuskeln och obliquerna får jobba riktigt hård för att kompensera för den rent av enorma hävarmen som bildas när hanteln/stången är sträckt maximalt bakåt.

TL;DR: sant, du har inte tung belastning genom hela rörelsebanan, egentligen har du bara tung belastning i en väldigt begränsad del av rörelsebanan, men ibland är det precis det man vill ha.

pezrulezhaakon
2015-06-29, 22:16
Blir det inte begänsningar för lats i pullover när det kommer til ROMet och hävstången vid raka armar som gör att lats inte kommer att kunna belastas maximalt?

Hantelpullover blir ju ett mindre effektivt val då det blir ganska dåligt belastat ROM, samt sämre förhållande mellan belastningskurva och styrkekurva, sett till både lats och triceps långa.

Där blir pulldown i kabel bättre i det avseendet. Det går ju laborera mer med kurvorna i kabel.

Blomkål
2015-06-29, 22:18
Bråkar ni verkligen om huruvida pullover är en isolationsövning för X eller inte? Hur jävla viktigt är det?

Var det inte du som bråkade om huruvida en övning är drag eller press? Hur jävla viktigt är det?

Sheogorath
2015-06-29, 22:21
Var det inte du som bråkade om huruvida en övning är drag eller press? Hur jävla viktigt är det?

Bråkade? Det ställdes en fråga kring hur folk tänkte kring begreppen och det illustrerades med en knepig övning i sammanhangdet. I frågeställningen var det redan inbyggt att det (uppenbarligen) finns en problematik (begränsningar) i uppdelningen. Det blev vad jag minns en givande diskussion som utmynnade i tankar kring olika rörelseplan, vilken kroppsdel som leder en rörelse mm. This? Not so much vad jag kan se. Men det kanske tar sig. :)

Sheogorath
2015-06-29, 22:25
Hantelpullover blir ju ett mindre effektivt val då det blir ganska dåligt belastat ROM, samt sämre förhållande mellan belastningskurva och styrkekurva, sett till både lats och triceps långa.

Där blir pulldown i kabel bättre i det avseendet. Det går ju laborera mer med kurvorna i kabel.

Ibland vill man inte begränsa belastningen till vad som kan hanteras genom hela det som man anser vara en traditionell rörelsebana. Ta klossbänk, kronlyft eller partiella reps i vilken övning du vill. Det här är egentligen bara en annan variant av partiella reps. Bara det att det styrs med belastningskurvan.

Vad du säger skulle i princip kunna översättas till att en bicepscurlmaskin som har mer eller mindre anpassad belastning genom rörlesebanan är en effektivare bicepsövning än stående curl med stång. Det skulle jag sätta mig emot. Att de däremot kompletterar varandra bra skulle jag hålla med om.

pezrulezhaakon
2015-06-29, 22:57
Ibland vill man inte begränsa belastningen till vad som kan hanteras genom hela det som man anser vara en traditionell rörelsebana. Ta klossbänk, kronlyft eller partiella reps i vilken övning du vill. Det här är egentligen bara en annan variant av partiella reps. Bara det att det styrs med belastningskurvan.

Vad du säger skulle i princip kunna översättas till att en bicepscurlmaskin som har mer eller mindre anpassad belastning genom rörlesebanan är en effektivare bicepsövning än stående curl med stång. Det skulle jag sätta mig emot. Att de däremot kompletterar varandra bra skulle jag hålla med om.

Nävisst, jag har aldrig motsatt mig variation, bara det att man har bara ett fåtal övningsval som är mest effektivt för den tänkta muskeln och/eller det tänkta målet sett till den tiden man spenderar. Allt annat är då i sig mindre effektivt, sett till den enskilda muskeln, men kan vara positivt för nåt annat istället.

Om vi avser att träna biceps så effektivt som det bara går, och du kan utföra både den stående varianten och maskinvarianten till 110% korrekt, så kommer maskinvarianten vara mer effektivt för biceps. Detta förutsatt att det är en genomtänkt maskin.
Men den stående varianten kommer istället träna dig för att kunna lyfta större total mängd belastning, utan att biceps nödvändigtvis har blivit starkare.

Ett Orm
2015-06-29, 23:00
Det var faktiskt kabel jag menade.
I kabeldrag tycker jag man känner att lats aktiveras bra, men om man då jämför med latsdrag så borde ju rörelsen slaglängd bli längre och därmed också TuTet ( tiden från atill b om man håller samma hastighet).

Med jämförelsen mot biceps curl borde det inte vara som att köra curl med vikten på fingertopparna och därför inte riktigt kan ses som en isolationsövning just pga av att andra delar begränsar hur mycket muskeln kan belastas?

pezrulezhaakon
2015-06-29, 23:08
Det var faktiskt kabel jag menade.
I kabeldrag tycker jag man känner att lats aktiveras bra, men om man då jämför med latsdrag så borde ju rörelsen slaglängd bli längre och därmed också TuTet ( tiden från atill b om man håller samma hastighet).

Med jämförelsen mot biceps curl borde det inte vara som att köra curl med vikten på fingertopparna och därför inte riktigt kan ses som en isolationsövning just pga av att andra delar begränsar hur mycket muskeln kan belastas?

Det beror lite på hur utförandet till slut blir om man ställer båda övningar jämsides.
Det som faktiskt avgör är främst kroppskontrollen. I latsdraget får man vara klart bättre på kroppskontroll för att utesluta armböjarnas bidrag, än du behöver i pulldown i kabel. Det kan vara en orsak till att man k ä n n e r mer i lats i den senare varianten.
Det skiljer ju även på arbetsplanet, och hur bidraget ser ut från triceps och baksida delta.
Om man ska vara petig så bör man ju istället göra en lateral pulldown istället för frontal.
Men kruxet är ju att det blir fler val att ställa sig inför då :)

Ett Orm
2015-06-29, 23:35
Det beror lite på hur utförandet till slut blir om man ställer båda övningar jämsides.
Det som faktiskt avgör är främst kroppskontrollen. I latsdraget får man vara klart bättre på kroppskontroll för att utesluta armböjarnas bidrag, än du behöver i pulldown i kabel. Det kan vara en orsak till att man k ä n n e r mer i lats i den senare varianten.
Det skiljer ju även på arbetsplanet, och hur bidraget ser ut från triceps och baksida delta.
Om man ska vara petig så bör man ju istället göra en lateral pulldown istället för frontal.
Men kruxet är ju att det blir fler val att ställa sig inför då :)

Ja så kan det ju också vara, man får mer sinnesintryck från ett och samma ställe s.a.s.

Det jag tänkte på var mer att man inte kan utesluta armarna ens om har 100% kroppskontroll då de används till att just hålla raka och vikten begränsas av hur mycket de klarar av.

De få gånger.jag kört kabel pullover så vet jag när man börjar bli riktigt trött så tycker jag att det är armarna som viker sig först, men det kanske är en kontrollsak och kroppen inbyggda sätt att göra rörelsen lättare?

pezrulezhaakon
2015-06-29, 23:43
Ja så kan det ju också vara, man får mer sinnesintryck från ett och samma ställe s.a.s.

Det jag tänkte på var mer att man inte kan utesluta armarna ens om har 100% kroppskontroll då de används till att just hålla raka och vikten begränsas av hur mycket de klarar av.

De få gånger.jag kört kabel pullover så vet jag när man börjar bli riktigt trött så tycker jag att det är armarna som viker sig först, men det kanske är en kontrollsak och kroppen inbyggda sätt att göra rörelsen lättare?

Precis. Det finns andra saker som kan begränsa. Underarmarna kan ju vara de som begränsar. Men att köra med rep och hammarfattning kan ju underlätta, om nu triceps orkar. Alltid nåt :)
Oavsett är det mer total muskelaktivitet i en pulldown än i ett latsdrag med korrekt teknik.

Arne Persson
2015-06-29, 23:53
Faktum är att vår kära pullover kan bidraga med sköna luxationer i axelleden vid felaktigt utförande. Har själv bevittnat detta fenomen... Därför undviker jag den på mina kurser.
Har dock själv kört den mycket förr. :)

Sheogorath
2015-06-30, 05:29
Nävisst, jag har aldrig motsatt mig variation, bara det att man har bara ett fåtal övningsval som är mest effektivt för den tänkta muskeln och/eller det tänkta målet sett till den tiden man spenderar. Allt annat är då i sig mindre effektivt, sett till den enskilda muskeln, men kan vara positivt för nåt annat istället.

Om vi avser att träna biceps så effektivt som det bara går, och du kan utföra både den stående varianten och maskinvarianten till 110% korrekt, så kommer maskinvarianten vara mer effektivt för biceps. Detta förutsatt att det är en genomtänkt maskin.
Men den stående varianten kommer istället träna dig för att kunna lyfta större total mängd belastning, utan att biceps nödvändigtvis har blivit starkare.

Det där är farligt nära ett cirkelresonemang: "om man designar en bicepscurlmaskin så att den är bättre än stående curl med stång så blir det en bättre bicepsövning."

Jag tycker inte att det är givet att det finns ett sätt att designa en bicepscurlmaskin som ger bättre förutsättningar för säg hypertrofi jämfört med stående curl med stång. Större EMG i ytterlägena? Därmed större medel-EMG? Absolut. Men om vi kollar på det vi egentligen är intresserade av: tillväxt och styrka i en enskild muskel så tycker jag man ska ha bra mycket på fötterna för att säga att övning X är bättre än Y. Det känns inte alls osannolikt att det är just maximal belastning i ett kort omfång där muskeln är som starkast som är just det bästa för båda dessa parametrar. Men att man sedan kan komplettera med övningar för att hålla ytterlägena starka (men i fallet biceps räcker det förmodligen gott med pullups, t.ex.).

Pullover med hantel eller stång platsar i ett program just för att stärka ett ytterläge. Och man tränar en väldigt stor del av överkroppen samtidigt vilket också är tidseffektivt. Jag väljer bort kabelvarianten eftersom den mer riktar sig mot lats och det känns meningslöst i ett program som innehåller både vertikala och horisontella drag + marklyftsvarianter. Friviktsvarianten av pullover har jag däremot alltid kvar i någon form: för tillfället med Z-stång. Det finns inget som ersätter den. Däremot kompletterar den.

pezrulezhaakon
2015-06-30, 06:35
Det där är farligt nära ett cirkelresonemang: "om man designar en bicepscurlmaskin så att den är bättre än stående curl med stång så blir det en bättre bicepsövning."

Jag tycker inte att det är givet att det finns ett sätt att designa en bicepscurlmaskin som ger bättre förutsättningar för säg hypertrofi jämfört med stående curl med stång. Större EMG i ytterlägena? Därmed större medel-EMG? Absolut. Men om vi kollar på det vi egentligen är intresserade av: tillväxt och styrka i en enskild muskel så tycker jag man ska ha bra mycket på fötterna för att säga att övning X är bättre än Y. Det känns inte alls osannolikt att det är just maximal belastning i ett kort omfång där muskeln är som starkast som är just det bästa för båda dessa parametrar. Men att man sedan kan komplettera med övningar för att hålla ytterlägena starka (men i fallet biceps räcker det förmodligen gott med pullups, t.ex.).

Pullover med hantel eller stång platsar i ett program just för att stärka ett ytterläge. Och man tränar en väldigt stor del av överkroppen samtidigt vilket också är tidseffektivt. Jag väljer bort kabelvarianten eftersom den mer riktar sig mot lats och det känns meningslöst i ett program som innehåller både vertikala och horisontella drag + marklyftsvarianter. Friviktsvarianten av pullover har jag däremot alltid kvar i någon form: för tillfället med Z-stång. Det finns inget som ersätter den. Däremot kompletterar den.

Nu är det ju så att det redan finns genomtänkta bicepsmaskiner, så nåt cirkelresonemang är det inte tal om.
Vad som är tidseffektivt blir ju både objektivt och subjektivt. Objektivt när man endast ser till en specifik muskels största möjlighet till mest resultat, och subjektivt om man ser till en persons egna tycke och smak, beroende på vad personen har för mål. Så det bör man hålla isär.

Att fokusera sin träning på ytterlägena gör att man missar tid som man kunde lägga på att träna muskeln den är som starkast. Vad är då generellt bäst? Det är ju upp till var och en.

Decepticon
2015-06-30, 08:21
Detta är en helt meningslös övning som inte tillför något positivt till träningen. Det finns bättre övningar för bröst och bättre för lats och bättre stretchövningar, så varför ligga och balansera med en hantel över huvudet? Om man sedan påstår att detta är en isolationsövning, så kanske man ska ägna sig åt något annat än gymmet, Hantel pullover är Broscience på högsta nivå (i alla former).

biggusdickus
2015-07-01, 11:18
Jag tycker inte att det är givet att det finns ett sätt att designa en bicepscurlmaskin som ger bättre förutsättningar för säg hypertrofi jämfört med stående curl med stång. Större EMG i ytterlägena? Därmed större medel-EMG? Absolut. Men om vi kollar på det vi egentligen är intresserade av: tillväxt och styrka i en enskild muskel så tycker jag man ska ha bra mycket på fötterna för att säga att övning X är bättre än Y. Det känns inte alls osannolikt att det är just maximal belastning i ett kort omfång där muskeln är som starkast som är just det bästa för båda dessa parametrar.


Om det nu fanns en bicepsmaskin som hade samma peak-belastning som i en tung stångcurl men som gör peaken lite längre istället för att du som i stångcurlen snabbt närmar dig det övre viloläget. Borde inte det vara effektivast?

Luca Brasi
2015-07-03, 21:26
Faktum är att vår kära pullover kan bidraga med sköna luxationer i axelleden vid felaktigt utförande. Har själv bevittnat detta fenomen... Därför undviker jag den på mina kurser.
Har dock själv kört den mycket förr. :)

Herregud snart slutar du nog med drag till hakan och bakom nacken också.

Jag undrar om pullovers är så lyckat för ac leder och bröstbensbrosket.

Arne Persson
2015-07-03, 23:23
Herregud snart slutar du nog med drag till hakan och bakom nacken också.

Jag undrar om pullovers är så lyckat för ac leder och bröstbensbrosket.

Ingen större risk med dom två förstnämnda övningarna, eftersom jag aldrig sett någon skadas av dessa... ;)
Det beror på hur du tekniskt utför pullovrarna... ang. ac-leden.
Menar du snarare revbensbrosket? Annars får du nog förklara närmare vad som menas med bröstbensbrosket?

Arne Persson
2015-07-03, 23:25
Detta är en helt meningslös övning som inte tillför något positivt till träningen. Det finns bättre övningar för bröst och bättre för lats och bättre stretchövningar, så varför ligga och balansera med en hantel över huvudet? Om man sedan påstår att detta är en isolationsövning, så kanske man ska ägna sig åt något annat än gymmet, Hantel pullover är Broscience på högsta nivå (i alla former).

Jag använde den speciellt frekvent när jag kastade spjut.

Sheogorath
2015-07-04, 18:28
Om det nu fanns en bicepsmaskin som hade samma peak-belastning som i en tung stångcurl men som gör peaken lite längre istället för att du som i stångcurlen snabbt närmar dig det övre viloläget. Borde inte det vara effektivast?

Absolut. Om man kan konstruera en sådan maskin. :thumbup:

Anders The Peak
2015-07-04, 18:30
Absolut. Om man kan konstruera en sådan maskin. :thumbup:

Arthur Jones gjorde en hel drös av sådana maskiner runt 1970 - framåt

Länk (http://www.arthurjonesexercise.com/Photos/Photos13.html)

Sheogorath
2015-07-04, 18:40
Att öka belastningen utanför det omfång där muskeln är som starkast kommer ju göra att man "ödslar" energi med en lägre belastning än muskeln tolererar i sitt starkaste läge. Envisas man med att inte anpassa belastningen på det sättet kommer man inte kommer förbi dessa svagare lägen. Inbyggt i biggusdickus fråga är att man lyckas förlänga peakbelastningen. Att förlänga peak-EMG är t.ex. något annat. Det är bara att göra en maximal isometrisk kontraktion och hålla 4 s istället för 2 s.

Utan att vara särskilt slängd i fysik har jag svårt att se hur man kan göra det. I en stående curl med stång väljer man en så tung vikt man bara kan i 90-gradersböjningen, cirka, där biceps är som starkast-ish.

Anders The Peak
2015-07-04, 18:53
Att öka belastningen utanför det omfång där muskeln är som starkast kommer ju göra att man "ödslar" energi med en lägre belastning än muskeln tolererar i sitt starkaste läge. Envisas man med att inte anpassa belastningen på det sättet kommer man inte kommer förbi dessa svagare lägen. Inbyggt i biggusdickus fråga är att man lyckas förlänga peakbelastningen. Att förlänga peak-EMG är t.ex. något annat. Det är bara att göra en maximal isometrisk kontraktion och hålla 4 s istället för 2 s.

Utan att vara särskilt slängd i fysik har jag svårt att se hur man kan göra det. I en stående curl med stång väljer man en så tung vikt man bara kan i 90-gradersböjningen, cirka, där biceps är som starkast-ish.

Hur menar du nu ? Tror att du tänker fel här det handlar att effektivisera belastningskurvan.

Sheogorath
2015-07-04, 19:05
Fast "effektivisera" är ju sjukt luddigt. Man kan ju få en högre medelbelastning genom andra hävarmar, hjul mm men om det är på bekostnad av peakbelastningen så skulle jag inte nödvändigtvis kalla det effektivare. Snarare att det blir två olika typer av belastning som kompletterar varandra bra.

Ozziking
2015-07-04, 21:57
Faktum är att vår kära pullover kan bidraga med sköna luxationer i axelleden vid felaktigt utförande. Har själv bevittnat detta fenomen... Därför undviker jag den på mina kurser.
Har dock själv kört den mycket förr. :)

Har du lust att utveckla om det går?

Luca Brasi
2015-07-05, 00:11
Ingen större risk med dom två förstnämnda övningarna, eftersom jag aldrig sett någon skadas av dessa... ;)
Det beror på hur du tekniskt utför pullovrarna... ang. ac-leden.
Menar du snarare revbensbrosket? Annars får du nog förklara närmare vad som menas med bröstbensbrosket?

Ja.

biggusdickus
2015-07-05, 00:34
Att öka belastningen utanför det omfång där muskeln är som starkast kommer ju göra att man "ödslar" energi med en lägre belastning än muskeln tolererar i sitt starkaste läge.

Detta var precis det argument jag förväntade. Visst.. Om man förlänger peaken så kommer man naturligtvis tröttas vid ett lägre repsantal. Jag kan inte säga säkert vad som är bäst men 'time under tension' blir ju bättre på sätt å vis.

. Att förlänga peak-EMG är t.ex. något annat. Det är bara att göra en maximal isometrisk kontraktion och hålla 4 s istället för 2 s.

En statisk stopp precis vid peakkontraction är säkert effektivt, men om du fortsätter den dynamiska rörelsen med din maxbelastning så kanske det är ännu bättre?

Utan att vara särskilt slängd i fysik har jag svårt att se hur man kan göra det. I en stående curl med stång väljer man en så tung vikt man bara kan i 90-gradersböjningen, cirka, där biceps är som starkast-ish.

Det är ju inte så att muskeln i sig är starkast vid exakt 90 grader utan det är ju följden av en optimal ledvinkel. Den optimala maskinen belastar muskeln maximalt genom muskelns hela effektiva ROM.

:cool::cool::cool::cool:

Anders The Peak
2015-07-05, 07:36
Fast "effektivisera" är ju sjukt luddigt. Man kan ju få en högre medelbelastning genom andra hävarmar, hjul mm men om det är på bekostnad av peakbelastningen så skulle jag inte nödvändigtvis kalla det effektivare. Snarare att det blir två olika typer av belastning som kompletterar varandra bra.

Jag antar att du var trött när du skrev det här inlägget och orkade inte tänka klart Sheo. Det är inte på bekostnad av någonting alls och inte någon annan typ av belastning heller.

Sheogorath
2015-07-05, 09:13
[/B]
:cool::cool::cool::cool:

Och i en bicepscurl med stång har du inte heller noll belastning utanför 90-graders-vinkeln. Däremot avtagande runt området där muskeln är som starkast. Inte omöjligt att det är det optimala för att få maximal peakbelastning. Det enda jag säger är att det inte är givet att man kan konstruera en maskin som gör det jobbet bättre.

Sheogorath
2015-07-05, 09:14
Jag antar att du var trött när du skrev det här inlägget och orkade inte tänka klart Sheo. Det är inte på bekostnad av någonting alls och inte någon annan typ av belastning heller.

Det där inlägget säger absolut ingenting så om du inte har något mer konkret att skriva kan du lika gärna skippa det. :)

biggusdickus
2015-07-05, 11:18
Och i en bicepscurl med stång har du inte heller noll belastning utanför 90-graders-vinkeln. Däremot avtagande runt området där muskeln är som starkast. Inte omöjligt att det är det optimala för att få maximal peakbelastning. Det enda jag säger är att det inte är givet att man kan konstruera en maskin som gör det jobbet bättre.

Med en stång så ser curlen ut som så att du har nära noll% i startläget å sedan ökar det till 100% i peaken vid 90 grader för att sedan avta till nära noll i övre viloläget. En bra maskin kan med smart utformning, typ nautilus njurformade hävstångshjul, jämna ut belastningen betydligt men låta dig behålla 100% omkring 90 grader.

Den optimala maskinen ger 100% från start till stopp. Den måste vara digital å hela tiden känna av rörelsehastigheten för att beräkna maximal belastning. Liknande maskiner finns väl redan men mera i specifikt testningssyfte. Ett helt gym med såna maskiner blir troligen väääldigt dyrt..

Anders The Peak
2015-07-05, 13:04
Det där inlägget säger absolut ingenting så om du inte har något mer konkret att skriva kan du lika gärna skippa det. :)

;) Biggusdickus förstår

biggusdickus
2015-07-05, 16:07
;) Biggusdickus förstår


Med en utjämnad belastning å längre TUT så bör en bra maskin vara bättre för att bygga muskelvolym. Med Sheos ide om en kort explosiv maxpeak är det kanske lättare att öka styrkan.

Sheogorath
2015-07-05, 16:12
Jag säger inte att ni har fel, bara att det inte är givet att högre medelbelastning är bättre för hypertrofi. Det känns lite grann som taget på känn. Om man kommer med ett påstående, typ: "det är möjligt att bygga en bicepsmaskin som ger bättre förutsättningar för bicepsbygge än stående curl med stång" så vill det ju till att man på något vis kan visa att en sådan maskin fungerar. Eller hur?