handdator

Visa fullständig version : Tävlingsdieter och preventivmedel?


sunsister
2015-06-22, 14:52
Som rubriken lyder, går detta att kombinera med en lyckad utgång? dvs en bra hårdhet och med massan kvar. De flesta preventivmedel innehåller östrogen eller gestagen, vilket kanske inte är optimalt om man vill hålla nere kortisolnivåerna.*facepalm*

Hur gör ni tjejer som tävlingsdietar? Eller killar som kanske vet? Att fråga hos barnmorskan känns lönlöst då de inte är speciellt insatta i sporten.:)
Tacksam för svar

Ajasoro
2015-06-22, 15:07
Noll erfarenhet av tävlingar, men vad jag lärt mig är östrogen bra: http://bayesianbodybuilding.com/natural-muscular-potential-women/

Om du är orolig, funderat på att sätta in en kopparspiral? Det är det enda helt hormonfria preventivmedlet, utöver kondom vill säga.

sunsister
2015-06-22, 19:20
Noll erfarenhet av tävlingar, men vad jag lärt mig är östrogen bra: http://bayesianbodybuilding.com/natural-muscular-potential-women/

Om du är orolig, funderat på att sätta in en kopparspiral? Det är det enda helt hormonfria preventivmedlet, utöver kondom vill säga.


Tack för intressant läsning, hoppas att någon har något mer att tillägga :)

Skrollovicz
2015-06-22, 19:38
Du kan komma att få brist på vitamin B12 om du inte ombesörjer det, eftersom högre nivåer av östrogen ökar behovet.

Tolkia
2015-06-23, 06:14
Det beror nog lite på vem/hur den som använder preventivmedlet är; det är ju väldigt olika vilken grad av viktuppgång, vätskeansamling eller ökad aptit man upplever av olika preventivmedel (preventivmedel att bry sig om blir ju främst p-piller. p-spruta och p-stav, eftersom hormonspiral främst verkar lokalt).

Annars skulle jag säga att det nog snarast är bra, med tanke på hur könshormonproduktionen tenderar att gå i träda under en hårt tränings- och/eller dietperiod.

century
2015-06-25, 08:39
Hur gör ni tjejer som tävlingsdietar? Eller killar som kanske vet? Att fråga hos barnmorskan känns lönlöst då de inte är speciellt insatta i sporten.:)
Tacksam för svar

Jag ääär barnmorska, en nybliven och mycket stolt sådan! :d Har dock ingen aning :laugh:

Väljer du bort p-piller, ringar och plåster så slipper du ju östrogenet. Minipiller, hormonspiral & stavar innehåller bara gestagen och brukar kunna ge bieffekter på humör och hy, men sällan kroppssammansättning/vätska. Allt är ju dock generellt, det är så himla olika hur man reagerar på hormontillförsel.