handdator

Visa fullständig version : har fuckat upp knäna efter mina knäböj


liftit
2015-06-21, 21:38
Hej.
Jag har nått 90kg 5x5 och mina knän har blivit sämre och sämre. I början kunde jag känna lite när jag låg på 60kg i knäböj, då kunde jag bara känt lite konstigt i knät dagen efter, typ träningsvärk en dag sen har det varit över.
Men på senaste tiden har jag börjat känna mer och mer i knäna. (efter passen)
Nu har jag vilat 5 dagar och känner fortfarande att mina knän inte är riktigt bra. Gör ont när jag sätter mig i squat-position. Misstänker att det beror på att jag går ner lite för djupt i mina knäböjar vilket jag jobbar på att ändra.

Hur tycker ni jag ska träna för att bli av med skadan? Vila eller träna på lättare vikter?

Har tränat 2 månader nu så har ökat ganska fort i knäböjen.

Agitator
2015-06-21, 21:41
Vila och massera, undvik övningar som gör att knäet ömmar helt enkelt.

Möjligen lite benspark och bencurl maskiner, för lätt genomblödning, det ska inte göra ont, inte vara 100 reps osv. Kör några set lätta reps för genomblödning. Massage och vila för återhämtning.

Ge det några veckor.

tomn
2015-06-21, 21:41
Kvalitet framför kvantitet. Hur ser dina böjar ut?

tomn
2015-06-21, 21:42
Vila och massera, undvik övningar som gör att knäet ömmar helt enkelt.

Möjligen lite benspark och bencurl maskiner, för lätt genomblödning, det ska inte göra ont, inte vara 100 reps osv. Kör några set lätta reps för genomblödning. Massage och vila för återhämtning.

Massera knän brukar vara en höjdare :hbang:

liftit
2015-06-21, 21:51
Vila och massera, undvik övningar som gör att knäet ömmar helt enkelt.

Möjligen lite benspark och bencurl maskiner, för lätt genomblödning, det ska inte göra ont, inte vara 100 reps osv. Kör några set lätta reps för genomblödning. Massage och vila för återhämtning.

Ge det några veckor.

Ok, tack för tipsen. Jag kör lite lättare bencurls osv imorgon, men jag tänkte iaf köra överkroppen som vanligt. Kanske inga marklyft men pressar chins och sånt iaf. :)

Kvalitet framför kvantitet. Hur ser dina böjar ut?
ibland när det börjar bli tungt kan knäna vingla lite, men annars är dom fullt djup och väldigt strikta. har filmat och har väldigt rak rygg med.

tenchi
2015-06-22, 07:42
Det kunde hugga till rejält i mina knän men nu är det ett tag sen jag hade riktigt ont av knäböj. Men vila, såklart. Jag har märkt att värme är det som gäller när jag tränar så jag använder enkla knäskydd (SOC, 49kr/st) som inte ger nåt direkt stöd utan enbart värmer. Knäskydden i kombination med långa tajts om det är kallt har hållit borta smärtan ett bra tag nu!

z_bumbi
2015-06-22, 07:51
När du sedan sätter igång med böj så kör ett program som har långsammare ökningar, du är inte den första som får ont av Stronglift/SS eller vilken version av 5x5 som du nu kör. I början tror jag också många kan tjäna på att inte köra full fart utan köra en långsammare rörelse för att minska belastningen på knäna.

liftit
2015-06-22, 11:45
Det kunde hugga till rejält i mina knän men nu är det ett tag sen jag hade riktigt ont av knäböj. Men vila, såklart. Jag har märkt att värme är det som gäller när jag tränar så jag använder enkla knäskydd (SOC, 49kr/st) som inte ger nåt direkt stöd utan enbart värmer. Knäskydden i kombination med långa tajts om det är kallt har hållit borta smärtan ett bra tag nu!

Ska testa böja i byxor nästa pass, undra om jag bör syssla med lättare böjar på högre reps eller lagom tunga böjar på 5-6 reps när jag sätter igång och böjer igen? :-)
När du sedan sätter igång med böj så kör ett program som har långsammare ökningar, du är inte den första som får ont av Stronglift/SS eller vilken version av 5x5 som du nu kör. I början tror jag också många kan tjäna på att inte köra full fart utan köra en långsammare rörelse för att minska belastningen på knäna.
Japp, jag har kört stronglifts nu och har ökat helt otroligt bra. Har varit väldigt nöjd med ökningarna, men som sagt knät har ju börjat spöka nu så det kanske inte var så bra att öka för fort ändå.

liftit
2015-07-06, 20:37
tjenare jag har nu vilat 3 veckor från all benträning, endast 1x20 i bensparken/curlen ibland för att pumpa runt lite blod.

Jag kan känna av att knäna gör ont 2-3 gånger i veckan fortfarande, men är inget allvarligt, känner dock av de lite om jag har gått mycket eller gjort tunga roddar..

Hur tycker ni jag ska träna när jag har denna skadan? Fortsätta köra överkropp och vila benen helt?

Snorkelfarsan
2015-07-06, 20:51
tjenare jag har nu vilat 3 veckor från all benträning, endast 1x20 i bensparken/curlen ibland för att pumpa runt lite blod.

Jag kan känna av att knäna gör ont 2-3 gånger i veckan fortfarande, men är inget allvarligt, känner dock av de lite om jag har gått mycket eller gjort tunga roddar..

Hur tycker ni jag ska träna när jag har denna skadan? Fortsätta köra överkropp och vila benen helt?

Jag har själv bråkat med en knäskada i ett par år sen jag körde SL5x5. Det bästa rådet är självklart men inte lika lätt att följa: gör inget som gör ont.

Om du får känningar av en övning så gör den inte tills du kan göra den smärtfritt. Kan du inte göra knäböj finns det flera andra övningar som kan bygga starka ben istället.

Mitt "råd" (jag är bara en snubbe på internet) är att vila - och ta vilan på allvar - men fortsätt som du gjort hittills med väldigt lätta benövningar för att hålla igång och få blodet att cirkulera lite. Öka sedan belastning stegvis under loppet av ett par veckor så länge det känns bra och prova på böjarna igen när du känner du dig redo.

robiiiinnnn
2015-07-08, 23:29
Vila och massera, undvik övningar som gör att knäet ömmar helt enkelt.

Möjligen lite benspark och bencurl maskiner, för lätt genomblödning, det ska inte göra ont, inte vara 100 reps osv. Kör några set lätta reps för genomblödning. Massage och vila för återhämtning.

Ge det några veckor.

Benspark är väl dock något man ska undvika helt under knäskada?

Isseman
2015-07-09, 05:55
Jag har haft ont i patella-senan efter att ha kört för tungt/för stor volym knäböj för ofta, det uppstod en inflammation/överbelastning, jag har fått vila, massera, träna lätta vikter och stretchat efter typ varje set jag använder quadriceps. Funkat för mig, igår körde jag smärtfritt för första gången på jäkligt länge (dock låga vikter, men går enbart på kontakt och TuT nu när jag ändå inte kan träna tungt).

Mitt råd: Vila tills det inte gör markant ont för att sedan börja träna lättare vikter, kör benpress istället för knäböj ett tag - om det inte gör lika ont.
Och stegra inte vikterna för fort om du väl känner dig redo, risken att skadan återkommer ökar rätt stort då :)

Tolkia
2015-07-09, 06:21
Jag tycker att du skall lägga lite tid på att träna knäna, eftersom de uppenbarligen inte klarar den belastning du vill lägga på dem. Det är vanligt att det inte räcker med att "öka i lagom takt" i de övningar man kör, utan att man måste träna svaga delar specifikt.

Gå till sjukgymnast, t.ex. på din hälsocentral (där kan man beställa tid själv utan remiss). Knäproblem är vanligt, och man behöver inte vara en supermegaspeciell idrottsmedicinskt inriktad sjukgymnast för att åtminstone sätta dig på spåret.

Detta alltså förutsatt att du är frisk i övrigt och inte har något annat exotiskt problem med lederna.

bighulken
2015-07-09, 06:50
Jag håller med ovanstående(tolkia)...

Men tänk också på att:
Muskler ökar på snabbare i styrka än, ligament, senor, fästen osv...
Mao, du blir snabbare starkare i övning, men muskelfästen och annat hänger inte med i samma takt!!

Därför lätt att skada sig , om man kör för hårt i början. Allt behöver först stärkas upp, typ, muskelfästen osv......
Och detta tar oftast längre tid än vad det tar för musklerna att bli starkare.

Så skynda långsamt!!......hepp.