handdator

Visa fullständig version : Rustas 47 cm kolgrill med termometer - nå't att ha?


mikaelj
2015-06-21, 17:38
Var inne på Rusta idag och såg att de har en emaljerad kolgrill, 47 cm, med en termometer i locket. Passformen mellan lock och grill var inte riktigt lika bra som en Weber, men fullt acceptabel. 499 kr. "Klotgrill experience" heter den på deras hemsida. Vet inte om jag får länka så jag låter bli.

Vill ha en mindre grill, men de i Webers serie saknar termometer i just de mindre storlekarna (~ 47 cm). Den här verkar vara perfekt. Men det är också Rusta. Inte mest kända för kvalitet.

Är det någon som har erfarenhet av den? Eller nå'n annan fundering?

Arf Pingvin
2015-06-21, 17:51
Jag vill ha lite större grill för att kunna ha glöd åt ena sidan och lägga en del på indirekt värme åt sidan. Temp i locket bryr jag mig inte i. Har en stektermometer som en pinne. Man vill ju veta vad köttet har för temp.

Nordenator
2015-06-21, 18:01
Jag hade personligen undvikit billiga klotgrillar. Speciellt om den kommer stå ute en del. Handtag, spjäll och liknande är ofta väldigt billigt konstruerade och brukar tillsammans med skruvar och muttrar man fäster dem med totalt rosta sönder och kärva sig. Efter en säsong öppnade jag och stängde spjället på min grill med hammare, medan brorsans weber har stått ute sommar som vinter i år och mått bättre än min gjort på en säsong. Nu skulle den bara hålla i en säsong och jag kör på gasolgrill nu, men jag hade köpt en Weber eller likvärdigt om jag skulle köpa en klotgrill igen.

Dreas
2015-06-21, 18:09
Jag hade personligen undvikit billiga klotgrillar. Speciellt om den kommer stå ute en del. Handtag, spjäll och liknande är ofta väldigt billigt konstruerade och brukar tillsammans med skruvar och muttrar man fäster dem med totalt rosta sönder och kärva sig. Efter en säsong öppnade jag och stängde spjället på min grill med hammare, medan brorsans weber har stått ute sommar som vinter i år och mått bättre än min gjort på en säsong. Nu skulle den bara hålla i en säsong och jag kör på gasolgrill nu, men jag hade köpt en Weber eller likvärdigt om jag skulle köpa en klotgrill igen.Och jag gjorde tvärtom. Har en Weber. Ville ha en lite större så köpte en på Ica med bord på varsin sida för 799. Motsvarande Weber hade väl legat på 2500 eller så.

Den från Ica har rostat lite, dock inte i gångjärnen, har stått ute mer än halva förra året. Och om 2-3 år när det är dags att köpa en ny så gör det inget, då köper jag en ny för samma summa. Visst, sköter man sin Weber så kan man ha den riktigt riktigt länge. Men jag slipper sköta om min nämnvärt och får nya leksaker med jämna mellanrum, win win :D