handdator

Visa fullständig version : Energibehov


GymWolf
2015-06-20, 21:32
Hej!

Jag vill snart prova deffa (har aldrig gjort det innan) och tänkte beräkna mitt grundläggande energibehov. Men jag har lite funderingar lring detta. Just nu tränar jag ungefär 3 ggr/vecka. Men jag hade tänkt att börja träna 6ggr/vecka senare i framtiden, under samma period som jag också ska börja deffa. När man då ska skriva in i vilken kategori man ingår , när man vill beräkna basalmetabolismen, ska jag då skriva in 1.375 som är 3ggr/vecka eller 1.725 som är 6ggr/vecka. Jag vill ju deffa under den perioden som jag tränar 6 ggr/vecka, det borde då vara 1,725 väl?

Sedan stötte jag på något intressant i denna sidan: http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

Nr3. Uppdelning av energikällorna protein, kolhydrater och fett i %. Hur ska indelningen se ut om man vill gå ner i vikt och samtidigt bygga muskler?

Tacksam för svar!

GymWolf
2015-06-22, 21:19
Detta är fortfarande oklart för mig och skulle uppskatta hjälp från någon erfaren.

1x0
2015-06-22, 21:40
Trial and error är det som gäller för att hitta ditt energibehov. Även om du hittar någon som tränar exakt lika mycket som dig, väger lika mycket, samma längd...så spelar massa andra variabler in.

Du snöar in dig på för mycket detaljer och formler.

När du börjar räkna kalorier, lägg dig på t.ex 2700 och låt det gå några veckor. Du kommer märka på formen, energin/orken (och vågen) om det är ett energiunderskott. Inledningen av ett energiunderskott rinner det av mycket vätska som är ett bra tecken på du äter för lite (går ner i vikt).

Händer det ingenting droppa till 2500 kalorier eller börja röra dig mer. Utvärdera igen efter 2 veckor.


Sådana där 'hur många procent av ditt totala energiintag som ska komma från protein, fett, respektive kolhydrater' ska du inte heller snöa in dig på. 2g/3g protein per kg/kv och 0.5g/1g fett per kg/kv, resten kolhydrater (eller mer fett) för att komma upp i ditt kalorimål duger att sträva efter.

Kan också tillägga, att öka träningsmängden samtidigt som du inleder en diet kan vara ganska riskabelt; risk för överträning. Mer träning helt plötsligt kombinerat med ett mindre energiintag. Med träning syftar jag mest på styrketräningen (som du skriver), öka mängden kardio i inledningen av en diet är inga problem.

GymWolf
2015-06-22, 22:18
Trial and error är det som gäller för att hitta ditt energibehov. Även om du hittar någon som tränar exakt lika mycket som dig, väger lika mycket, samma längd...så spelar massa andra variabler in.

Du snöar in dig på för mycket detaljer och formler.

När du börjar räkna kalorier, lägg dig på t.ex 2700 och låt det gå några veckor. Du kommer märka på formen, energin/orken (och vågen) om det är ett energiunderskott. Inledningen av ett energiunderskott rinner det av mycket vätska som är ett bra tecken på du äter för lite (går ner i vikt).

Händer det ingenting droppa till 2500 kalorier eller börja röra dig mer. Utvärdera igen efter 2 veckor.


Sådana där 'hur många procent av ditt totala energiintag som ska komma från protein, fett, respektive kolhydrater' ska du inte heller snöa in dig på. 2g/3g protein per kg/kv och 0.5g/1g fett per kg/kv, resten kolhydrater (eller mer fett) för att komma upp i ditt kalorimål duger att sträva efter.

Kan också tillägga, att öka träningsmängden samtidigt som du inleder en diet kan vara ganska riskabelt; risk för överträning. Mer träning helt plötsligt kombinerat med ett mindre energiintag. Med träning syftar jag mest på styrketräningen (som du skriver), öka mängden kardio i inledningen av en diet är inga problem.

Tack för ditt svar!
När det gäller min träning; jag brukade träna 5-6 ggr i veckan innan, men sen blev det för mycket plugg o annat och jag blev tvungen att dra ner på tränandet. Nu när jag ska deffa, ska jag fortsätta träna 3ggr/vecka och deffa eller ska jag först träna 6 ggr/vecka i några veckor utan deff, och sedan påbörja?

Beemel
2015-06-23, 05:34
Tack för ditt svar!
När det gäller min träning; jag brukade träna 5-6 ggr i veckan innan, men sen blev det för mycket plugg o annat och jag blev tvungen att dra ner på tränandet. Nu när jag ska deffa, ska jag fortsätta träna 3ggr/vecka och deffa eller ska jag först träna 6 ggr/vecka i några veckor utan deff, och sedan påbörja?

Träna som det passar dig och som du trivs med.
Jag ändrar aldrig något på träningen beroende på hur jag äter för tillfället.
Man behöver inte analysera varenda detalj.
Är lite mindre och träna, så enkelt är det.

cero
2015-06-30, 13:50
Tack för ditt svar!
När det gäller min träning; jag brukade träna 5-6 ggr i veckan innan, men sen blev det för mycket plugg o annat och jag blev tvungen att dra ner på tränandet. Nu när jag ska deffa, ska jag fortsätta träna 3ggr/vecka och deffa eller ska jag först träna 6 ggr/vecka i några veckor utan deff, och sedan påbörja?

3 gånger per vecka är mer än nog.