handdator

Visa fullständig version : Tumlås i mark; tappar jag greppstyrka?


1x0
2015-06-20, 09:09
Hej!

Har under den senaste månadens marklyftspass börjat köra med tumlås. Gillar det skarpt måste jag säga! Lyfter jag med mixat grepp blir jag ofta lite sne i lyftet.


Undrar om jag kommer tappa massa greppstyrka nu? Om jag endast kör tumlås i fortsättningen i marklyft.

Jag kör basövningar, vilka andra övningar tränar greppstyrkan som i mark?
Borde jag lägga in greppträning i fortsättningen (om jag fortsätter med tumlås i marken), funderar på lägga in tunga skivstångsshrugs för hålla uppe greppstyrkan? Fast kommer nog vilja köra tumlås där också isåfall.


Egentligen spelar det ingen större roll, om jag tappar greppstyrka när jag kommer marka med tumlås i fortsättningen. Känns mest surt att om jag skulle få för mig att köra non-tumlås på tung mark, så kommer greppet vara den svaga länken - förutsatt att man inte får ok greppstyrka av tumlås också. Känns bara som vanligt/mixat grepp ger mer greppträning än tumlås.

pezrulezhaakon
2015-06-20, 09:40
Hej!

Har under den senaste månadens marklyftspass börjat köra med tumlås. Gillar det skarpt måste jag säga! Lyfter jag med mixat grepp blir jag ofta lite sne i lyftet.


Undrar om jag kommer tappa massa greppstyrka nu? Om jag endast kör tumlås i fortsättningen i marklyft.

Jag kör basövningar, vilka andra övningar tränar greppstyrkan som i mark?
Borde jag lägga in greppträning i fortsättningen (om jag fortsätter med tumlås i marken), funderar på lägga in tunga skivstångsshrugs för hålla uppe greppstyrkan? Fast kommer nog vilja köra tumlås där också isåfall.


Egentligen spelar det ingen större roll, om jag tappar greppstyrka när jag kommer marka med tumlås i fortsättningen. Känns mest surt att om jag skulle få för mig att köra non-tumlås på tung mark, så kommer greppet vara den svaga länken - förutsatt att man inte får ok greppstyrka av tumlås också. Känns bara som vanligt/mixat grepp ger mer greppträning än tumlås.

Vem säger att du måste välja? Kör utan tumlås tills du inte orkar hålla längre och gå över till tumlås därefter. Blir du sne är det bara att bli ännu bättre på tekniken

1x0
2015-06-20, 10:01
Vem säger att du måste välja? Kör utan tumlås tills du inte orkar hålla längre och gå över till tumlås därefter. Blir du sne är det bara att bli ännu bättre på tekniken
True. Tror jag ska köra pronerat grepp upp till mina arbetsvikter. Ungefär samma set jag tar på mig lyftarbältet, börjar jag använda tumlås.


Har också märkt att mina vänstra sida av ryggen är större än högra (mer utvecklad). Jag har hållit högra handen (handflatan) utåt när jag kört mixat grepp.

När jag tänker efter reser sig alltid vänstersidan fortare än högersidan, i marklyftet (markar mot en spegel).

Har alltid tyckt det varit obekvämt som fan med mixat grepp.


Fortfarande intressant om någon har erfarenhet/teorier, om att byta från mixat grepp> tumlås, kan vara kontraproduktivt för greppstyrkan? Jag tror det iallafall.

Rahf
2015-06-20, 10:35
Vad spelar det för roll om du ändå använder tumlås?

1x0
2015-06-20, 10:56
Vad spelar det för roll om du ändå använder tumlås?

Egentligen spelar det ingen större roll, om jag tappar greppstyrka när jag kommer marka med tumlås i fortsättningen. Känns mest surt att om jag skulle få för mig att köra non-tumlås på tung mark, så kommer greppet vara den svaga länken - förutsatt att man inte får ok greppstyrka av tumlås också. Känns bara som vanligt/mixat grepp ger mer greppträning än tumlås.
+Känns bara fel att jag kanske t.o.m kommer tappa greppstyrka, om jag fortsätter med tumlås. Ska iallafall köra som jag skrev; pronerat grepp fram till det blir tungt (typ när jag slänger på lyftarbältet), sedan tumlås.

Vill ha starkt grepp och får knappast mycket greppträning av resterande träning. Har kört denna övning lite för underarmarna: http://i.ytimg.com/vi/yhSx6qKjTuU/hqdefault.jpg tidigare; ska fortsätta och hoppas den utvecklar greppstyrka också.

Anton92
2015-06-20, 11:07
Min greppstyrka har iaf blivit bättre sen jag bytte ut mixat grepp mot tumlås, och då kör jag ingen annan greppträning. Jag kör vanligt pronerat grepp under uppvärmningen och byter till tumlåset så fort det blir för tungt att hålla utan.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

1x0
2015-06-20, 13:07
Min greppstyrka har iaf blivit bättre sen jag bytte ut mixat grepp mot tumlås, och då kör jag ingen annan greppträning. Jag kör vanligt pronerat grepp under uppvärmningen och byter till tumlåset så fort det blir för tungt att hålla utan.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Tack för svaret, skönt att höra!

--------------------

Kommer köra typ såhär:
Pronerat grepp utan bälte: 80 kg> 100 kg> 120 kg 1x5

På med bälte: 140 kg 1x3 (pronerat grepp, tror greppstyrkan duger)

Tumlås+bälte 160 kg 1x5.


Alltså tumlås på det tyngsta setet. Även tumlås på reps nära fail där mitt grepp brukar svika. Körde 10 reps på 140 kg igår med tumlås och det var riktigt skönt.


Allt eftersom tiden går förutsatt att jag ökar i marklyft då, kommer uppvärminingsseten bli tyngre och (förhoppningsvis) därav kommer jag fortfarande utveckla greppstyrka med det pronerade greppet.


Var mest orolig om jag t.ex ökar från 180 kg till 220 kg i mark, med tumlås. Sedan får jag för mig eller blir tvungen, att köra mixat grepp. Då kanske mitt grepp är för svagt för 220 kg. Något sådant. ;P