handdator

Visa fullständig version : Ont så innihelsike i ländryggen


Barnes
2015-06-19, 08:41
Har problem med ländryggen som jag går hos sjukgymnast för.
Kör lite olika övningar och kämpar på. Inga konstigheter.
Dock får jag så otroligt ont när jag utför vissa aktiviteter.
Igår var jag ute och körde motorsåg i 3-4 timmar. Fick lite mjölksyra i ryggen och mot slutet kände jag mig riktigt stel i ryggen.
Efteråt fick jag så fruktansvärt ont i ryggen att jag knappt kunde röra mig.
Då testade jag att göra några av de övningar hag fått bl.a mckenzie lyft.
Det gjorde ont att göra dom men hanterbart. Efteråt kunde jag inte resa mig. Smärtan var otrolig.
Fick ligga kvar på golvet 10-15min innan jag kunde rulla runt och med armarnas hjälp klättra upp till stående.
Det känns som ben mot ben i ryggen. Jag kan knappt luta mig framåt och absolut inte bakåt. Smärtan sitter i ländryggen och strålar inte ned i något ben.
Idag är det nog lite bättre men gör fortfarande fruktansvärt ont.
Kan man få så här från nåt diskrelaterat?
Jag är orolig att det är nåt annat, typ AS...

Sheogorath
2015-06-19, 08:45
Jag tror att det är bra att tänka på att ryggskott kan vara riktigt överdjävliga utan att vara farliga. Jag brukar dra exemplet med en ung tjej som var inskriven på ortopeden i fyra dygn med morfin, och som kom till mig för rehab efter utskrivningen och stöttade på två kryckkäppar. Allt från lite spänningar i ländryggen till det tillståndet förekommer inom diagnosen "lumbago".

Det betyder inte att jag kan ställa den diagnosen på dig över internet: bara att det är något att tänka på.

Barnes
2015-06-19, 09:02
Ryggskott har jag haft en gång för längesedan men detta är inte samma känsla som då.
Den gången small det bara till och sen kunde jag inte vicka på stortån utan att skrika rakt ut.
Nu kan jag röra på allt utom ryggen och jag brukar få denna smärta om jag är aktiv, löpning, trädgårdsarbete etc dock inte av denna dignitet som uppträdde denna gång.
Fast det kanske kan vara det ändå?

Sheogorath
2015-06-19, 09:05
Kronisk ryggvärk debuterar ofta med ett ryggskott. D.v.s. du blir aldrig helt frisk utan det ligger alltid latent. Det kan yttra sig både som molande ryggvärk som kommer och går (och man kan ha långa perioder då man knappt känner någonting), och det kan också vara episoder av akuta ryggskott. Eller en kombination av båda.

Barnes
2015-06-19, 09:09
Har ju röntgats (slät oc mr) för detta men inget syntes. Finns det nåt annat man kan göra? Röntga på annat sätt? Öppna och titta? Det kan väl inte vara så att man ska behöva hålla sig still resten av livet för att slippa smärtan?

Anders The Peak
2015-06-19, 09:23
Har ju röntgats (slät oc mr) för detta men inget syntes. Finns det nåt annat man kan göra? Röntga på annat sätt? Öppna och titta? Det kan väl inte vara så att man ska behöva hålla sig still resten av livet för att slippa smärtan?

Jag tror att bästa sättet är att börja rehabträna ryggen/core. Träning fungerar oftast bäst på den här typen av besvär.

Här hittar du en uppsjö av program (http://www.balticrehab.se/tr%C3%A4ning/tr%C3%A4ningsprogram-med-text-o-bild-640602)

Nu tror jag du ska börja försiktigt och öka på med träning allt eftersom du bli besvärsfri.

Tolkia
2015-06-19, 09:26
Någon undersökningsmetod som är bättre än MR finns egentligen inte. Smärta syns dock inte på röntgen, och det faktum att MR ser bra ut säger egentligen bara att det inte finns något strukturellt fel, alltså att du inte har någon fraktur i ryggen, att du inte har ett stort diskbråck som trycker på nerver. Det kan göra ont som fan ändå. +1 på Sheo, helt enkelt. Vad gäller öppna och titta skulle jag personligen inte låta någon göra det på mig ens under pistolhot.

AS a.k.a. Bechterews sjukdom brukar ofta vara sämst på nätterna, och när man ligger ned, och bli bättre änr man är igång och rör sig.

Barnes
2015-06-19, 10:12
Är förvisso stel på morgonen innan jag kommit igång men det värsta problemen kommer efter jag har varit aktiv så det talar väl mot AS då.
Nä, öppna och titta är väl inte så klokt men när man har så ont tänker man inte riktigt klart och tar väl vad som helst för att bli av med smärtan.
Jag får väl fortsätta med övningarna och hålla mig ifrån att vara aktiv, trist men det kanske är enda vägen.

Scratch89
2015-06-19, 10:47
Hej!
Såna här saker kan ju ta lite tid, och när man väl har satt igång kan man också bli mer medveten om smärtan. Viktigt att träna bålen. De flesta blir bättre av extensioner, McKenzie-style, men vissa blir bättre av flexioner, dvs olika tekniker för att böja istället. Har man problem med ryggen kan det vara en väldigt stor ansträngning att vara ute och röja med motorsågen i flera timmar. Lägg där till styrketräning, lyfta saker i dåliga ställningar (t.ex barn), och andra liknande saker, så kan man få ont. Tyvärr är det så här det kan bli ibland. Inte sällan förekommer det styrkeobalanser i benen, instabilitet i höft/bäcken och liknande. Det är sånt man får ta tag i samtidigt.

Barnes
2015-06-19, 13:11
Vad som är glädjande just nu är att från att nästan inte kunna röra sig så har jag nu nästan ingen smärta alls. Gör bara ont om jag böjer mig bakåt/svankar.
Det enda jag gjort är att vila i position som inte smärtade nån timme och sedan börja röra försiktigt på mig.
Får se om värken kommer tillbaka ikväll eller imorgon då man legat still och sovit.