handdator

Visa fullständig version : Bli van med koffein


Frantic
2015-06-19, 06:14
För er som dricker 12 koppar kaffe varje dag är den här frågan förmodligen idiotisk.

Jag dricker inte kaffe och har använt koffeintabletter ganska sparsamt i mitt liv tidigare men har på senare tid upptäckt att jag faktiskt gillar dem. Jag har fått en tendens att bli så jäkla trött framåt eftermiddagen och en koffeintablett så ger en märkbar skillnad. Jag har även börjat peta i mig innan morgonträningen för att vakna till.

En orsak till att jag aldrig börjat dricka kaffe är att jag inte vill hamna i samma fälla som flera av mina vänner. De blir helt förstörda om de inte får sin kopp kaffe på morgonen och fungerar knappt alls.

Så min fråga är helt enkelt hur lätt det är att bli van med koffein? Jag vill inte börja ta en tablett här och där för att sen behöva trycka i mig flera om dagen bara för att fungera.

qozmox
2015-06-19, 06:44
Jag har fått en tendens att bli så jäkla trött framåt eftermiddagen och en koffeintablett så ger en märkbar skillnad. Jag har även börjat peta i mig innan morgonträningen för att vakna till.

Jag vill inte börja ta en tablett här och där för att sen behöva trycka i mig flera om dagen bara för att fungera.

för sent.
men ingen fara. kaffe är gott.

Rahf
2015-06-19, 07:10
Med tanke på genomsnittssvenskens koffeinkonsumtion tror jag inte två koffeintabletter är nån större fara. Om du oroar dig så är det bara trappa ned, dag för dag. Att tvärt sluta är inte en god idè.

Shqypnia
2015-06-19, 08:32
Koffein, nikotin, heroin, kokain... Allt som slutar på in är grovt beroendeframkallande. Du e hooked bro.

Sheogorath
2015-06-19, 08:42
kanin

Rahf
2015-06-19, 09:06
Kamin. Percy Tårar har filmbevis.

PureWhey
2015-06-19, 23:51
kanin

:laugh:
Sheo, snälla.

Agitator
2015-06-20, 00:28
För er som dricker 12 koppar kaffe varje dag är den här frågan förmodligen idiotisk.

Jag dricker inte kaffe och har använt koffeintabletter ganska sparsamt i mitt liv tidigare men har på senare tid upptäckt att jag faktiskt gillar dem. Jag har fått en tendens att bli så jäkla trött framåt eftermiddagen och en koffeintablett så ger en märkbar skillnad. Jag har även börjat peta i mig innan morgonträningen för att vakna till.

En orsak till att jag aldrig börjat dricka kaffe är att jag inte vill hamna i samma fälla som flera av mina vänner. De blir helt förstörda om de inte får sin kopp kaffe på morgonen och fungerar knappt alls.

Så min fråga är helt enkelt hur lätt det är att bli van med koffein? Jag vill inte börja ta en tablett här och där för att sen behöva trycka i mig flera om dagen bara för att fungera.

Bli strikt? Bara använd det vid behov med en resonlig dos.

Själv tar jag alltid 400-600 mg 1h innan träning. 4 pass i veckan. Utöver det dricker jag inte koffein eller tar några fler tabletter. Aldrig känt att jag måste ha det, ja, om jag inte sovit för lite några dagar under en vecka och känner att jag verkligen kunde behöva något uppiggande. Men då är det ur ett rent fysiologiskt behov jag tar det och inte på grund av beroende.

JB ๘۩
2015-06-20, 10:58
Jag resonerar väl lite som du och vill inte heller hamna i det där beroendet. Jag vill också gärna ha kvar det där alternativet att få en rejäl kick av koffein ifall jag känner att det behövs någon dag. Antagligen ganska stor individuell variation, men själv så verkar jag utveckla tolerans rätt fort. 1 kopp om dagen 7 dagar i rad, och jag tappar väldigt mycket av den påtagliga uppiggande effekten (som annars är rätt stark för mig). Hamnar jag i det läget kör jag en cold turkey vecka, och vips så fungerar det igen. Allt som är oftare än 1kopp varannan dag tycker jag mig leda till en minskad effekt vid intag över tid, hur mycket som sitter i skallen låter jag vara osagt.

exevision
2015-06-20, 11:07
Bli strikt? Bara använd det vid behov med en resonlig dos.

Själv tar jag alltid 400-600 mg 1h innan träning. 4 pass i veckan. Utöver det dricker jag inte koffein eller tar några fler tabletter. Aldrig känt att jag måste ha det, ja, om jag inte sovit för lite några dagar under en vecka och känner att jag verkligen kunde behöva något uppiggande. Men då är det ur ett rent fysiologiskt behov jag tar det och inte på grund av beroende.

Menar du att upp till 600mg är en resonlig dos??

Frantic
2015-06-20, 11:18
Bli strikt? Bara använd det vid behov med en resonlig dos.


Det finns ju dock att behovsgränsen flyttas framåt.

Just nu känner jag dock att det är en risk jag får ta. Jag har skaffat ett extrajobb som innebär en hel del stillasittande. Precis efter lunch får jag kämpa bra hårt för att inte somna.

Agitator
2015-06-20, 14:19
Menar du att upp till 600mg är en resonlig dos??

5-6 ggr kv är det som anses vara en fördelaktig dos i prestatiosysfte.

Jag tar inte koffein för att känna mig pigg (känner mig inte piggare heller) men så är det billiga tabs och inte apotekets som är mer påtagliga i effekt av att känna piggheten.

Jag tar den dosen 1h innan träning för att skapa optimala föehållanden i prestationssyfte.

Googla koffein träningslära, bra artikel om det. Gudiol skriver bra artiklar.

http://traningslara.se/koffein-ett-tillskott-som-fungerar/

exevision
2015-06-20, 15:05
5-6 ggr kv är det som anses vara en fördelaktig dos i prestatiosysfte.

Jag tar inte koffein för att känna mig pigg (känner mig inte piggare heller) men så är det billiga tabs och inte apotekets som är mer påtagliga i effekt av att känna piggheten.

Jag tar den dosen 1h innan träning för att skapa optimala föehållanden i prestationssyfte.

Googla koffein träningslära, bra artikel om det. Gudiol skriver bra artiklar.

http://traningslara.se/koffein-ett-tillskott-som-fungerar/

Du kan ju läsa denna tråd: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=219899
Om den lilla tillfälliga höjningen av prestationen är värd det.

Agitator
2015-06-20, 15:31
Du kan ju läsa denna tråd: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=219899
Om den lilla tillfälliga höjningen av prestationen är värd det.

Jo, jag har läst den.

Tränar med mycket vila och märker inte av någon negativ effekt.

Hittills fungerar det, dock funderat på att dra ner det lite i vissa perioder när jag tränar lite lättare.