handdator

Visa fullständig version : Mjölk/vassle- protin?


lauria
2004-04-07, 20:40
Tjena!!!!:D


Är mjölk protin de samma som vassle protin?
Tackar på för hand!!





///////////Tobbe

King Grub
2004-04-07, 20:43
Mjölkens protein består av cirka 80% kasein och 20% vassle.

lauria
2004-04-07, 20:44
Okej, det hade jag läst tidigare nån stans...Men de ja mena är att när det står att tillskottet hetermjölkprotin på förpakningen vad är det då?
Är det kasein då?
För jag tänkte beställa 10kilo från en kompis som kan fixa från nnp. (mkt billigt)








///////////Tobbe

Wilson
2004-04-08, 01:03
slänger in en liten fråga här ifall det går bra.....

Blir sojamjölet fullvärdigt ifall man blandar det med, låt oss säga, ca 15 gram vassle-protein?

Sverker
2004-04-08, 05:37
Originally posted by lauria
Tjena!!!!:D


Är mjölk protin de samma som vassle protin?
Tackar på för hand!!





///////////Tobbe

Det fanns för 15 år sedan en juice som hette " Naturens under ". Det var en apelsin/ annanas / passionsfrukt-dryck med tillsats av vassleproteinkoncentrat, VPC. Där deklarerades det som mjölkprotein.

För att vissa lactobaciller skall trivas så behöver de ofta lite högre proteinhalt. Därför är många hälsofiler och youghurtar förstärkta till proteinhalter upp till 4 - 6 % med VPC.

Sverker
2004-04-08, 05:40
Originally posted by Wilson
slänger in en liten fråga här ifall det går bra.....

Blir sojamjölet fullvärdigt ifall man blandar det med, låt oss säga, ca 15 gram vassle-protein?

I denna länk på sidan 7, har jag skrivit:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19404&highlight=methionin

Visst blir utnyttjandet bättre av soja ifall du tillsätter mjölkprotein men det blir inte 1 + 1 = 3 utan snarare 1 + 1 = 2.5

Bättre alltså att kompletera med ris, havre eller vete.

King Grub
2004-04-08, 06:31
Originally posted by lauria
Okej, det hade jag läst tidigare nån stans...Men de ja mena är att när det står att tillskottet hetermjölkprotin på förpakningen vad är det då?
Är det kasein då?
För jag tänkte beställa 10kilo från en kompis som kan fixa från nnp. (mkt billigt)








///////////Tobbe

Det var en dålig innehållsdeklaration. ;) Fråga NNP. Jag vet inte vad det protein NNP använder innehåller.

Sverker
2004-04-08, 10:06
Allt tyder på att det är VPC.
Används till att blanda i youghurt som jag skrev ovan.

Visst är det vassleprotein men pulvret är inte så lätt att bland i vatten eller mjölk och smaken är sådär.
Ätbart men inte mer.


Innehåller ca 65 % protein, 8 % mjölksocker och 8 % fett.

aliquis
2004-04-08, 12:18
Sojamjölet ÄR fullvärdigt, hur mycket 15 gram påverkar beror ju på hur mycket mjöl det rör sig om, men troligtvis innehåller vasslen mer än nödvändigt av de aminosyror som det är lite i i sojaproteinet så det blir säkert bättre.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=21721&highlight=sojaprotein

metionin och trypofan var det mindre av i soja än i vassle.

(för övrigt äter du ju ändå lite spannmål och andra produkter under dagen så varför bry sig)

Wilson
2004-04-08, 16:43
okej...
funderar på att köpa en burk med sojaproteinpulver som jag tänkt käka innan läggdags då det är betydligt billigare än tex protec.
Ifall man käkar sojaproteinpulvret till läggdags (möjligen med en 10-15 gram vassle till) borde det väl inte göra nån skillnad i muskelutveckling? så länge man äter fullvärdigt protein under dagen. Jag äter ju vassle och kött å sånt annars.

lauria
2004-04-08, 19:14
Okej, tackar för svaren!! :thumbup:






//////////////Tobbe