handdator

Visa fullständig version : Lägga in lite tyngdlyftning i bodybuilding schema?


Seedstream
2015-06-18, 12:35
Så först lite om mitt tränade hittils: Kört 1.5 år, första året bestod av Max-OT (6x6), vilket inte gav så mycket enligt mig. Började efter det köra mer volym och körde ett P/P/L schema i några månader som blev lite av en introduction till hög volym för mig kropp. Körde väl det i 3 månader och nu har jag kört en Arnold-split i 3 månader, gjort av mig själv med en viss hjälp.

Jag har fokuserat väldigt mycket på hög volym nu på sistone, och jag känner att kroppen börjar vänja sig med hela volymträningen. Senaste benpasset valde jag att börja med att köra high pulls, körde väl kanske 5 sets på 3or, och det kändes riktigt bra. Var även jävligt öm i traps och underarmar dagen efter.

Tänkte därför att det kan vara båda kul och nyttigt att lägga in lite tyngre saker, båda för variationen men även för att få upp lite styrka. Även fast mitt mål bara är hypertrofi tror jag att det kan vara nyttigt långsiktigt.

Min fråga är då var mer det skulle kunna vara vettigt att köra? Tänker då lite fler övningar snarare än att körde 3-reppare på bänk eller så.

Sheogorath
2015-06-18, 12:40
Just den mängdträning som krävs för att bli bra på tyngdlyftning tänker jag är bra för hypertrofi i åtminstone lår och traps. Men jag skulle väl säga att du om något ska göra det för att det är kul, om du tycker det är kul. Jag började med ryckböj för många år sedan, för att det är en rolig och krävande övning och nu när jag stått och stampat mellan 100-110 kg i sådär 1,5 år (visserligen operation och skit emellan men ändå!) tänkte jag att jag får satsa lite och har lagt in kickstöt från nacken för att få upp mer än 110 kg över huvudet, och ryck och styrketryck eftersom det ju är lite konstigt att man ryckböja "mycket" utan att kunna rycka ordentligt (vilket jag fortfarande inte kan efter några veckors träning). :D

Mantus
2015-06-18, 13:10
Just den mängdträning som krävs för att bli bra på tyngdlyftning tänker jag är bra för hypertrofi i åtminstone lår och traps. Men jag skulle väl säga att du om något ska göra det för att det är kul, om du tycker det är kul. Jag började med ryckböj för många år sedan, för att det är en rolig och krävande övning och nu när jag stått och stampat mellan 100-110 kg i sådär 1,5 år (visserligen operation och skit emellan men ändå!) tänkte jag att jag får satsa lite och har lagt in kickstöt från nacken för att få upp mer än 110 kg över huvudet, och ryck och styrketryck eftersom det ju är lite konstigt att man ryckböja "mycket" utan att kunna rycka ordentligt (vilket jag fortfarande inte kan efter några veckors träning). :D

Om du hade kunnat rycka ordentligt efter några veckor hade jag blivit mer än imponerad.

Det jag har märkt efter fem dagars tyngdlyftningsträning i veckan i lite över ett halvår är att jag fått större lår, baksida lår och röv. Särskilt lårsvepet och tjockleken på hamstrings har förbättrats. I övrigt så har mina axlar och traps blivit större. Då hade jag ändå skapliga ben efter många års benträning redan innan jag började tyngdlyftningen.